Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


hur långt kommer man på

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kim
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2010
Inlägg: 23

InläggPostat: 2010-09-02 23:21:29    Rubrik: hur långt kommer man på Svara med citat

jag undrar hur långt man kommer på batterierna

finns det någon exel beräkning tabell eller något liknande

ex bilen väger 2500kg
120 v
500 ah
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-02 23:56:39    Rubrik: Svara med citat

Väger bilen 2.5t med batterier?
120V 500Ah batterier väger 700-750kg

http://www.evalbum.com/2829
Denna El Camino har 200Ah 144V.
väger ca 1.9 ton och kan enligt
ägaren gå 32mil "careful citydriving"
Låter mycket tycker jag med en så
tung bil. 20 mil borde vara mer rimligt.

så 40 mil kanske mer borde du kunna köra
om det inte är motorväg fast bilen är tung.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-03 05:50:18    Rubrik: Svara med citat

Ja sen är det väl lite fråga om vilken sorts batterier det är också.

500ah bly kommer du ju kortare på än 500ah lithium.

Ta Tesla som ett exempel.
Den har ca 58kwh energilager den går ca 35 mil på en laddning.
Men den bilen väger hälften av ditt exempel på 2500kg. Teslan väger ca 1400kg nånting och är ganska liten. Visserligen ganska feta däck som ökar rullmotståndet lite.

Men räkna på att räckvidden är under Teslans räckvidd. Dvs under 35mil.
Och snackar vi BLY pack så väger väl det ca 1500kg för 120v 500ah och du kommer att komma kanske runt hälften så långt dvs ca 15- 16 mil.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-03 07:32:54    Rubrik: Svara med citat

Jag utgick från att vi pratade Lithium
en bil som väger 1000 kg är nog svårt
att få lasta 1500 kg batterier på.
Kanske i USA där lär man ha väldigt
generösa regler för vikten.

Även om peukert-djävulen blir
mindre om man har stor kapacitet
lär man inte komma så långt.

Om man vill få en uppfattning är
det bra att gå in och kolla på
evalbum som i exemplet ovan.
Välj batterityp eller bilmodell
och kolla vad andra skriver.

lite mer om El Caminon här
http://www.tdlelectronics.com/EV.shtml

Per, hur långt kan du komma med
lätt gasfot 160Ah Li 1300 kg bil
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-03 08:12:09    Rubrik: Svara med citat

Som längst har jag kört 125km.
Men jag tror att jag kan ta mig ca 150km om jag plockat ur allt jag har ur cellerna(har aldrig gjort det.)

På Clion med den spänning jag har så kan man ju ganska problemfritt ligga på runt 1ah/km vilket jag gjort under mina längre turer. vilket ger ca 1,32 kwh/mil

Går man upp lite till i nom spänning typ 42-44 celler så tror jag man kan ta sig lite längre. Men då har man ju 1-2kwh mer än vad jag har.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-03 08:18:18    Rubrik: Svara med citat

Visst låter det otroligt att de kört
32 mil i caminon ovan.

Det kanske är TS 200Ah som
egentligen håller högre kapacitet.

Har för mig att du sa att dina 160
hade uppåt 180 Ah

Tycker du borde komma mer
än 15 mil försiktig körning
Det går ju att köra 9mil
med 90Ah NiCd. Men då tar
man ju ut sista droppen, vilket
inte är så bra på Li
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-09-03 09:29:20    Rubrik: Svara med citat

allt beror ju på en massa saker, bilens aerodynamik, dina däck, din drivlina (serielindad likström, sepex, asynkron, bldc, växellåda eller direktdrift)

Det kan röra sig om en skillnad i räckvidd på över 20% beroende på vilken drivlina du har, och ytterligare mer beroende på bilen och körsättet

Men 30 mil bör du kunna komma om du gör det hyfsat bra. Minst 20 mil och max 40 mil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-03 12:37:00    Rubrik: Svara med citat

Jo visst beror det på så många olika faktorer
ta tex denna konvertering
http://www.evalbum.com/2860
samma antal och typ av batterier som Caminon
men med Warp11 och Zilla 1K !
Den går bara 8mil enligt ägaren.
Men det är förstås skojigare att trycka på gasen då
till en kostnad av $32k galen

Man kanske skall passa sig för Zilla, om
man nu, mot förmodan, skulle få tag på någon.
Denna 240 går bara 3mil med 45st SE130Ah
och Zilla 1k! Mr. Green
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kim
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2010
Inlägg: 23

InläggPostat: 2010-09-22 23:50:49    Rubrik: nu går vi vidare i planeringen Svara med citat

jag har nästan bestämt att det blir en jänke van typ chevy (jobbar som snickare) bra reklam
målet är att man ska kunna åka 20 helt 30 mil om dagen
vad är bäst vilken motor ska man ha eller en pannkaka vid varje hjul
den bör gå att åka med 120-130km/h
vad är skillnaden låg eller hög volt jag menar vad är bäst kontra sämst
batterier hur mycket volt samt amp behövs
jag förstår inget om motorer el batteri mm men har hållst på med flera bilar trimning ombyggnad mm

mvh kim
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-23 07:57:57    Rubrik: Svara med citat

120 -130km/h med en Van !!!!!!!
Det kommer att suga kräm som faaan.

Men visst det går ju.
Det fanns ett gäng färdiga i USA under en period.
GMC G-van http://www.evalbum.com/1102

Men om du skall ha en räckvidd på 200-300km så kommer du att behöva ladda under dagen.

Räkna med att batterier för att komma 15mil med en Van kommer att kosta ca 150ksek.

Men om du skulle välja att köra med ca 240-250v spänning så kan du ganska enkelt göra en BadBoy charger för snabbladdning på byggen.

76 st 200ah celler som du kombinerar med en 11" motor och en Soliton1 så har du nog en ganska bra lösning. en Van med mauell låda är nog ett plus, men inte nödvändigt då Soliton1 har Idle-funktion just för Automatlådor.

Så batterier, Motor, motorstyrning och laddare kommer att kosta ca 250ksek

Eller så kollar du i tråden ang verkstadbil som diskutterats tidigare.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1751.html

Eller gå upp ända till 650v systemspännign och kör vanlig trefasinverter och industrimotor. Då kan du enkelt få till ett verktygsuttag i bilen till både 1 och 3fas.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
kim
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2010
Inlägg: 23

InläggPostat: 2010-09-23 20:11:36    Rubrik: Svara med citat

vad är det för skillnad att använda högre spänning
hur får man återvinning när man kör i stan etc
det vore kul om man kunde plocka ut 3 fas också
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kim
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2010
Inlägg: 23

InläggPostat: 2010-09-23 20:58:55    Rubrik: Svara med citat

vad är det för skillnad att använda högre spänning
hur får man återvinning när man kör i stan etc
det vore kul om man kunde plocka ut 3 fas också
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-23 22:17:51    Rubrik: Svara med citat

Du kanske skall kolla på en Ford ranger EV
Finns att köpa i norge.
http://www.elbilimport.no/catalog.html
Kostar några 100k men då får du en färdig elbil.
Köp till några Lithium så får du längre körsträcka.

Det finns en som har bly (den första). Byt till
Lithium så kommer du nog en bra bit.
300V systemspänning.
90st CALB 180Ah väger ca 500 kg och ger dubbla
energimängden mot original NiMh (485 kg).

Så här står det på en sida:
"Nå får vi fire biler med lithium-ion batteripakke,
for test. Rekkevidden vil bli mer enn 300km
på 200 A/h pakken "
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-09-24 11:42:29    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Du kanske skall kolla på en Ford ranger EV
Finns att köpa i norge.
http://www.elbilimport.no/catalog.html
Kostar några 100k men då får du en färdig elbil.


Hmm. Står inga priser. Du råkar inte ha en aning om ungefär vad de brukar ligga på? Hur svårt är det att importera från Norge?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-09-24 14:31:32    Rubrik: Svara med citat

Nej jag har inga priser, men på
en av bilderna står det på en bil
som han antagligen kör själv,
från 240.000 nk.
Jag kan tänka mig att det kan variera
en hel del beroende skicket.

Har oxå hört att det kostade mer att
tillverka än att köpa. Jag tror
att det är en riktigt bra affär om man
har pengar. Det lär sitta samma NiMh
som i RAV EV bilarna. stora NiMh!

Man kan ju som vid alla bilaffärer ha
otur att få ett dåligt ex, men dom är
utrustade med det mesta.

"3 seter
To 3punkts belter og et magebelte
Høydejusterbart ratt
Elektrisk kupevarmer
Dobbel Air Bag
Servo styring
Servo bremser
Skive bremser alle hjul
ABS alle hjul
Regenerativ bremsing
Overtrekk for lasteplan
Aluminium felger
Air Conditioning"
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2010-09-27 00:02:26, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-09-26 20:31:34    Rubrik: Svara med citat

Det finns inget billigt sätt att driva ett så stort fordon över 20 mil.

Ett exempel på pris med delar från currentevtech.com: http://i56.tinypic.com/b83bwp.jpg

Frakt, moms, tull med mera tillkommer förstås.

Det går att göra billigare än såhär, men dyrt blir det vilket som...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2011-05-10 17:28:01    Rubrik: Svara med citat

Funderade om det var "mile" som nämndes men tittade lite närmare 200 mile - 32 Mil helt korrekt, men den var verkligen "laddad" med batterier också. De nämnde hur mycket den kostade i el per mil - men räknar man med batterikostnaden så stiger nog den kostnaden en del..
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.