Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Modifiering av vattenpåfyllningen
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-09-25 23:27:36    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Nä det behövs inga hål, det är mycket enkelt.
Man bara fyller i ena slangen med tex en sportflaska
med slang, och när det börjar rinna från andra anslutningen
är det fullt. Man kan avsluta med att blåsa rent, genom att
vända flaskan och trycka till.


Just det, keep it simple!
/L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-09-27 12:41:22    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Som sagt, den lilla lådan var mycket besvärligare att modifiera för individuell fyllning. Den som läser detta och tänker göra samma ingrepp bör nog fundera om min metod verkligen var den bästa. Dock gjorde jag så här och det ska nog fungera.

Jag placerade påfyllboxen på den bakre långsidan. Det innebär att man måste ta bort skyddskåpan mellan batterilådorna och krypa under bilen vid fyllning. Det var hopplöst att hitta en bättre placering. Jag sågade upp en ca 100x20 mm stor slits i lådan (se bilder) där slangarna går ut. Ovanpå slitsen sitter ett gammalt bakljus som skydd. OBS! Boxen hamnar mycket nära bakaxeln, jag provmonterade den tomma lådan en gång för att vara säker på placeringen.

Slangarna tråcklades ned i springorna på långsidan och ut genom slitsen, se till att få dem i rätt ordning redan från början. Gör detta innan batterierna sätts i lådan.

Jag fick använda en del L-vinklar från Biltema för att få alla slangar att hålla sig innanför lockets format. Alla avluftnings-T-rören placerades också utmed långsidan. Här är nog faktiskt den stela PVC-slangen bättre än silikon som riskerar att få veck.

Slangarna märks på lämpligt sätt, jag använde Scotch nummertejp och drog transparent krympslang över.

Till sist lades locket på och jag provblåste alla slangarna oralt för att vara säker på att ingen kommit i kläm.

Den sista bilden visar hela lådan på plats! Nu ska stora lådan också lyftas in, sen blir det åka av!

/Stefan


















Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-21 13:37:53    Rubrik: Svara med citat

Jag håller precis på att färdigställa en ny variant.

Drar två slangar från varje block, även främre lådan, till en kabelkanal 60x40 (jula) monterad på bakre batterilådans bakkant.
Jag täcker hela bredden med kabelkanal. Mitt på kanalen tänker jag montera båda evakueringsfläktarna så att de blåser bakåt, sugande från kabelkanalen. Kanalen är öppen i båda ändarna för friskluftsintag.
Eftersom jag inte har några T-kors så kommer min knallgas att hamna här är tanken.
Jag tänker använda vacuum för bevattning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-11-21 14:24:34    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte man behöver vara särskilt rädd för ev knallgas som
bildas ÖVER blocken, det är snarare i blocken vid ev kortsluten
cell som det smäller. Men jag har trots ett flertal kortslutna och
genombrända batterier aldrig hört någon knallgasknall i bilen.
Den enda gången var när jag i ren experimentlust och för
en nära döden upplevelse kortslöt ett batteri med skadad cell.
Efter 7 sek small det till ordentligt.
Jag filmade hela händelsen.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-21 15:33:57    Rubrik: Svara med citat

Med T-kors så borde det väl kunna bli lite knallgas över batterierna. Och med orginalsystemet, det har väl utsläpp dör någonstans.

Den filmen vore kul ^h^h^h^h intressant att se förresten
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-11-22 16:23:35    Rubrik: Svara med citat

Utan T-kors kan du inte ha skyddshattar på både in- och utlopp. Det borde dock räcka att skyddshatt på inloppet och endast lämna utloppsslangen öppen för gastryckventilation. Det är nog bra att ha skyddshatt på inloppet så att insekter och saltpartiklar inte kommer in i batteriet.
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-22 20:36:06    Rubrik: Svara med citat

Nej, jag hade väl inte tänkt att ha skyddshattar eftersom slangändarna är skyddade i kabelkanalen. Fast man kanske skulle ha någon slags filtrerande propp i alla fall? Bomullstuss? Cigarettfilter? Det får ju inte kunna bli igensatt eller fuktigt och frysa. det kanske inte var någon bra idé i alla fall?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2008-11-22 23:00:22    Rubrik: Svara med citat

Jag "testade" en gång att ladda ett batteri med proppar på
luftnipplarna. Fick då ett ganska runt och fint batteri. 8

Tänk på att det säkerligen kommer att rinna lite lut ur
slangarna då och då, frätande på aluminium mm.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2008-11-23 18:16:35    Rubrik: Svara med citat

Rätta mig om jag har fel men, jag har hört i någon korridor att luftens kolmonoxid kan neutralisera lut med hjälp av någon knepig kemisk reaktion?
Jag har mina slangar pluggade i båda ändar samt ett litet ventilationshål på högsta punkten.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-23 20:34:33    Rubrik: Svara med citat

Hmmm. Vad svårt det här blev.

Borde inte koloxid kunna leta sig in genom ett T-kors enklare än mina som det blir långa slangar, även om jag har helt öppna ändar?
Eller för den delen genom orginalsystemet, det är väl öppet i ena änden av varje slinga, det är väl bara en av nipplarna som är stängd?


Hur bra fungerar egentligen ventilationsfläktarna vid ombyggt med T-kors, respektive om man skulle göra ett nålstick i varje slang?

Gör de någon nytta ens med orginalslangar?

Jag har skrotat fästena till mina fläktar när jag blästrade och lackade lådorna.

Däremot så känns det viktigt att ventilera ut min kabelkanal ordentligt, annars får jag en seriesprängning som heter duga om det skulle smälla. Då går alla block på en gång i värsta fall.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-11-29 13:22:09    Rubrik: Svara med citat

Bortsett från alla andra aspekter så är min erfarenhet att finns det minsta lilla millimeteröppning någonstans så kryper en insekt in där till slut och skapar problem. Du måste därför ha hattar på åtminstone ingångsslangarna. Jag vet inte vad insekter har för konduktans eller kemiska egenskaper men jag misstänker att de inte gör batterierna bättre.

På utloppen spolas väl förhoppningsvis insekterna bort så där kan det nog vara öppet.
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-29 14:37:36    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag tänkte lite så också.

Men, vilket är inlopp och vilket är utlopp?

Det är väl egentligen ingen skillnad, jag har märkt mina slangar efter vilken ände på batteriet de sitter, + eller -, och jag tänkte vattna varannan gång från de båda hållen för att eventuell ojämhnhet eller vad man ska säga ska drabba de båda ändarna av batteriet lika. Är det en dum ide kanske?

Om man bestämmer att en slang är utgång och lämnar den öppen, och kallar en annan för ingång och har en plugg till den, så riskerar man inte att dra in smuts och smådjur i batteriet.

Vilket tankesätt ät rätt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2008-11-29 14:54:25    Rubrik: Svara med citat

Jag hade samma frågor tidigare i höst (se ovan 080913) och expertisen säger att det är ingen skillnad. Att köra vatten från olika håll varannan gång tror jag inte har någon betydelse rent strömningsmässigt eller kemiskt, men du bör inte göra det av föroreningsskäl.

Jag märkte mina slangar med nummer och en färgring (se mina bilder ovan) så jag vet vad som är in och ut. T-rören sitter förstås på utloppssidan.

Batterierna är lika men spegelvända (D & G), "sifon"-mojängen som fördelar vattnet är symmetrisk.

Om du pluggar på inloppet och alltid vattnar åt samma håll så blir det nog bra.
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2008-11-29 18:21:13    Rubrik: Svara med citat

Det kanske inte är så allvarligt, jag fick för mig att det spelade roll, av två anledningar:

- När jag bänkmätte mina batterier så passade jag på att vattna dem, och tyckte att den sista cellen inte fick något vatten att tala om. När man såg genom "vattenbryggan" att vattnet kom till den sista cellen så började det alltid rinna ut ur avloppet. Det verkade inte finnas tid för något vatten att rinna in i den sista, men man såg att det tog god tid på sig att rinna förbi de första. Kanske en synvilla, men man vet aldrig.

- De två sämsta batterierna hade temperaturstegringen alltid i en ändcell, så jag får för mig att de cellerna har mått sämst av någon anledning. Gissade då på vattnet. Det var nummer 6 och nummer 15, i polaritetsordning räknat från - till +, etträkning.
Så här:
# 6: 18.0 19.8 14.7 14.1 13.6
# 15: 14.3 15.1 15.5 18.8 21.3
Om dessa satt sist i sin centralbevattningskedja så borde det kunna bli så. Inser att nu att varken nummer 6 eller nummer 15 kan ha gjort det. Då föll det argumentet också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2011-03-13 12:44:06    Rubrik: Express separatvattning Svara med citat

Nu ska jag göra något åt min Express vattningssystem.
Har lustläst och studerat framförallt Groix projekt.
Några erfarenheter? Funkar det som tänkt?

Tänkte samtidigt göra en övervakningspanel över alla batterier med ett knippe 12volts mätare som mäter över två batterier vardera och mättutag över samtliga batterier.

Inköpslistan ser ut så här just nu

Biltema
35377 Krympslang
35646 Säkringshållare
44036 Skarv
32200 voltmeter
32455 Instrumenthållare

Kjell & CO
Labbhylsa 37887
Labbhylsa 37883
Labbhylsa 37886

Så kommer det ju till kabel och lite annat krafs.
Ungefär 1500 kr in totales.

Blir ju lite meck. Någon annan idé?


_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-03-13 12:57:57    Rubrik: Svara med citat

I min värld känns detta som rätt mycket pengar i sjön.....
Att använda mekaniska voltmetrar för att mäta spänningsskillnader på tiondels volt, njae!?
Att mäta en massa olika spänningar med olika (mekaniska) voltmetrar, njae !?
Du kommer att få en imponerande panel med visare men kan du ha den till nåt ? Möjligen som imponator.

1) Du måste ha en digital voltmeter av god kvalitet för att kunna särskilja de små spänningsskillnader som du vill mäta.
2) Du måste mäta med samma voltmeter för att eleminera skillnader i visning.

Föreslår att du därför sätter en vridomkopplare så du kan välja vilka batterier du mäter. Se bara till att du köper en "break before make" så att du inte kortsluter när du växlar. Säkrare blir ju att ha enskilda uttag för varje batteri men då blir det ju lite meckigare att mäta.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2011-03-13 15:52:45    Rubrik: Svara med citat

Tanken med visarna var att de skulle indikera skillnader i batteripacken och i bananuttagen skulle det gå att mäta noggrannare.
Men upplösningen på visarna blir givetvis inte så värst (borde ha tänkt på det).

Googlade och hittade detta projekt:
http://www.evconvert.com/article/led-bargraph-battery-monitor-part-2

I 10 steg visas spänningen i intervallet 5,75-6,37 volt.

Varje batteri kostar ungefär hundringen att monitorera. Här är betällningslistan på ELFA:
75-026-14 10 LED-bar
73-131-09 DIL Displaydriver
67-043-06 Elektrolytkondensator 10 uF
60-593-67 Motstånd 100 ohm
60-592-14 Motstånd 1 kohm
60-593-76 Motstånd 270 ohm
60-594-14 Motstånd 10 kohm
60-594-22 Motstånd 22 kohm
64-342-68 Trimpot 200 ohm
64-342-74 Trimpot 500 ohm
70-003-67 Diode 1N4001

Några synpunkter?
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kenneth Timenes
Aktiv


Registreringsdatum: 22 oktober 2007
Inlägg: 49
Ort: Kristiansand

InläggPostat: 2011-03-13 16:01:30    Rubrik: Svara med citat

Vi hadde en her i klubben som gjorde et program til Pakk Trakkeren. Der han lastet in dataene fra den og inn i en liten dator i bilen med en skjerm. Vi kom inte helt i mål då han flyttade. Men vi fikk provat en demo versjon och den fungerade fint. Det som var et problem var lagrings brikkan på Pakk Trakkeren. Den førorsakade problemer. Men nær den blev fjernad fungerade det fint.
Men lykka til med prosjektet.
_________________
Clio elskare i Kristiansand. Medlem av elbilagder.org
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-03-13 16:10:08    Rubrik: Svara med citat

Det känns ju betydligt vettigare !

Var försiktig bara, tänk på att du har full batterispänning mellan första och sista mätaren.
Skulle vilja rekommendera att du bygger en först för att se att det verkligen är det mätområdet du vill ha (om du inte ännu är helt säker på det ?).

Skulle också rekommendera att du kollar priset hos diverse andra t.ex Conrad och Farnel. Även om det är smidigt att handla hos Elfa är dom ju inte kända för att vara billiga.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-03-13 17:21:21    Rubrik: Svara med citat

Citat:
5,75-6,37 volt.

Du bör ändra värdena så att spannet blir
från 5V som är en viktig punkt.
Hur högt det behöver vara kan man väl fundera på.
När batterierna laddas fullt ligger de högsta på 9V
så du får kolla att den klarar överspänning om
du tex väljer 6.5V
Laddar just ur ett batteri med 30A och spänningskurvan
visar vid 15m 6.56V, 30m 6.34V, 1h 6.14V, 1.5h 6.07V
2h 6V, 2.5h 5.75V, 2h 45m 5.57V, 82.5Ah. Längre har jag
inte kommit nu.När det närmar sig 5V går det snabbt utför.
edit: Från 5.2V till 5V tog det 2 minuter, 92Ah slutade det med. Very Happy
OBS detta är vid bara 30A. När man belastar med motor
går spänningen ner mer, men går den under 5V vid måttlig
belastning är batteriet nära tomt.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.17 sekunder att ladda.