Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


hur gör man?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elbil-admin
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 6
Ort: Sverige

InläggPostat: 2006-06-25 01:04:29    Rubrik: hur gör man? Svara med citat

Här kommer en sammanställning av information och tips från gamla forumet angående vattenpåfyllning på batterierna:

(kom gärna med kompletterande info eller frågor eller rätta om ni upptäcker fel - kanske nån kan sammanställa det hela mer informativt?)

Citat:
VATTEN - påfyllning

Fylla på vatten på batterierna behövs göras efter ca 3500-5000km. Eftersom det är ett "central-påfyllt" system, så är det relativt snabbt och enkelt att göra detta. Det enda som kan vara svårt att göra själv är att ta bort larmet i UCL:en. (dvs. lampan som varnar för låg vattennivå.

Påfyllning skall göras efter en total urladdning (misnt 20% energi kvar) och sedan en full laddning. Påfyllningen bör påbörjas inom en timme från att laddningen avslutats, men vänta minst 15 minuter för att batterierna ska sluta bubbla.

Derstillerat vatten ska fyllas på separat i de tre olika batteripaketen. Varje paket slukar ca 4.5 liter vatten, men det varierar kraftigt. Man ansluter en slang för vattnet samt en annan för utsug. Vattnet ska sedan sugas igenom systemet tills det rinner ut genom utsugsslangen. Då är det fullt. Sedan måste systemet sugas rent från vatten genom att man suger luft genom batteripaketer (t.ex. med dammsugare och uppsamligsflaska).
. Det får inte ligga vatten kvar i ledningarna efter avslutad fyllning.

På vänster sida under bakdörren sitter två påfyllningsventiler, en batterikrets. Skruva loss plastskyddet m två bultar samt därefter öppna den lilla plåtlådan. I mitten under kofångaren där bak sitter ytterligare fyra ventiler under en liknande plåtlåda märkta 1-1 och 2-2, två kretsar. Påfyllning sker e ca 400 mil, när lampan lyser. Lampan måste släckas med fordonsdator X-25.

Det främre batteripaketet fylls på genom "lådan" på bilens vänstra sida -undertill- hakas upp. Där har du inlopp och utlopp. Spelar ingen roll vilken. Det bakre paketet består av två batterirader som fylls på för sig, därav 4st nipplar bakom den bakre "lådan". De är numrerade 1,1 och 2,2. Ettorna hör ihop (inlopp/utlopp). Detsamma med tvåorna. Bra att du fyller lååångsamt, du vill ju inte spola ut lutmixen som är tyngre och dras mot botten. Bra om bilen får stå inne i värmen någon dag efter fyllning så inget vatten blir liggandes inågon slangkrök o fryser en propp, då kan inte batteriet "andas" och kan smälla.
---
Hur nollar du datorn (UCL,en) efter fyllning ??
Räknaren nollas av Bilias dator, vattenpåfyllningsapparatur eller testlåda25.

----------------------------------------------------------
Hej,
Jag fyller vatten ca var 350:de mil och det går åt ungefär 5 liter totalt. Det kan dock variera kraftigt!
Jag provade ett tag med avbruten laddning, utjämningsladdning en gång i veckan i stället för varje laddning, det resulterade i en förbrukning på bara 2 liter. Det motsatta fick jag med 16A laddning direkt efter en 4 mils körning, det resulterade i 17liter! och 2 trasiga batterier...
Min erfarenhet säger att fyll oftare än vad lampan visar, börja ladda tidigast 30 minuter efter körning, ladda med 10A inställning. Om möjligt använd timer för att bryta utjämningsladdningen tidigare, men låt den gå fullt ut ca var 10:de laddning.
/Julle
-------------
Hej Julle! Jag gör likadant. Läste om norrmännen inågon sajt och lite varstans. Fylla lite tidigare än att du behöver fylla mer än 15 liter (totalt) verkar vara rådet. Att avbryta laddning också vettigt, men glöm inte att köra laddning fullt ut så att utjämningsladdningen kommer igång. Den har ett viktigt syfte, nämligen göra det som det låter som: utjämna spänninstillståndet i resp. batteri. Det får inte bli för stora skillnader. Även att undvika höga temperaturer i batterierna är viktigt (särskilt den gamla batteritypen), genom att te.x låta dem svalna om man kört hårt en varm sommar. Glöm inte att tempgivarna (3st) till batterierna inte verkar vara att lita på. Min bil börjar närma sig 8000 mil nu. 4500 mil dock med nyare batterier. Dax för bromsbyte, de rostar!
-------------
nu är jag klar med min lilla enkla påfyllningsanläggning, med plastslangar, slangklämma, kran, flödesmätare, uppsamlingskärl och nipplar.

har reglerat flödet med kranvatten på ca 120 cm höjd... men har undringar som alla ni som fyllt på vatten borde veta svaret på. Hur många liter går åt för VARJE BATTERIPAKET ?

jar har sett olika uppgifter, 4 liter, 14 liter , 25 liter???

jag har köpt in en 4-litersdunk med batterivatten - räcker den till ETT batteripaket? I så fall borde jag ha två sådana till för att kunna fylla alla tre? Eller gåt det åt mer vatten?
Jens
-----------------------------------
intressant det där att ni avbryter laddningen. Den där sista "snabbt blinkande 5 ampere-perioden" är alltså delvis skadligt för batterierna på sikt? I så fall är ju UCL:en dåligt programmerad. Jag har hittils laddat till 100% varje gång förutom då jag haft bråttom och avbrutit för att köra iväg... kanske inte så nyttigt alltså. Jag ska snarast iväg och köpa lite mer vatten, köra slut på all energi, ladda max (och DÅ - inför vattenpåfyllningen ska man väl köra hela förloppet?) och sedan vattna. Jag återkommer med hur många liter det gick åt.

Jag har ingen aning när den vattnades sist, den har bytt ägare ett par gånger före mig, och jag vet inte om varningslampan är urkopplad, men den har inte börjat lysa än.

Var köper ni vatten? Jag hittar bara för 10kr/liter på statoil... Jens, Borås

-----------------------------------
Forskade en del kring vattnet för ett år sedan och försökte finna så rent vatten som SAFT rekommenderar i sina instruktioner, men gav upp eftersom ingen begrep vad jag talade om. Ringde tom. en leverantörs "kemist" som inte kunde ge mig vettigt svar om vilken den kvalitet jag skulle ha. Min far har byggt många avsaltningsanläggningqar i landet o lite begriper jag om vatten o dess renhet. Det bästa är nog o rena sitt eget vatten men har inte orkat engagera mig. Jag köper 25 liters dunk på Mekonomen, brukar kosta under 200 kr. Att ladda "fullt ut" är väl inte skadligt direkt. Däremot blir ju batterierna varmare mot slutet av cykeln och det förbrukas mer vatten också. Avbryt av andra laddcykeln antas förlänga batteriernas livslängd. Jag har funderat på en timer men det har inte heller blivit av. Man blir ju lite bekväm när bilen bara gårogårogår... Pertti, Skövde
----------------------------------
Hej, det viktigaste med vattnet är att det har så lågt innehåll av joner som möjligt, de stör de elektrokemiska reaktionerna i cellerna och "förgiftar" cellen. Resultatet blir lägre kapacitet, det visar sig bla. som högre vattenförbrukning pga. ökad temperatur, ett annat tecken är ökad självurladdning.
Jag har tillgång till vatten av mycket hög kvalitet hos min arbetsgivare, ca 50kr/m3....
Observera, Avjoniserat vatten är färskvara då det är känsligt för lagring, soljus ska undvikas samt behållare innehåller en del metall, även plast. Julle, Nyköping

_________________
(Detta är ett inlägg som är inlagt av administratören - textens ursprung är från gamla forumet. )
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.