Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
jens Forum Administratör

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 781 Ort: Alingsås
|
Postat: 2006-07-01 00:20:37 Rubrik: NiCd batteriernas totala livslängd? |
|
|
Min Renault Clio från -97 fick nya batterier -99 (eller om det var -00) och de har alltså tjänat i ca 6 år nu. körsträckan var ca 6000 mil i januari - så jag kan gissa att de nya batterierna har varit med under kanske 4500 mil.
Vad tror ni - hur många år / mil till kommer dom att hålla om det inte sker något drastiskt, utan att körsträckan minskar väsentligt? ytterligare 600 mil? eller 10.000 mil? vad säger era beräkningar? 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
mrMagoo Elbilsguru

Registreringsdatum: 25 juni 2006 Inlägg: 1242 Ort: Falköping
|
Postat: 2006-07-18 23:10:53 Rubrik: |
|
|
Tja rätt skötsel och smek dom medhårs så....
http://www.evguide.nu/ab119000.html _________________ Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Electrique Erik Forumstammis

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 444 Ort: Lund
|
Postat: 2007-07-12 21:39:37 Rubrik: |
|
|
Jag har kört ca 70 000km nu med samma batterier i en av mina bilar. _________________ Är det inte lätt att få sladd med en elbil?
Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Julle Forumstammis

Registreringsdatum: 26 juni 2006 Inlägg: 609 Ort: Wellington, New Zealand
|
Postat: 2007-07-12 22:29:50 Rubrik: |
|
|
Med en behandling som om de vore gjorda av guld och silke samt aldrig låta dem törsta efter vatten har de en mycket lång livslängd, troligvis vida överstigande plåtlådan (Clio'n) de driver
De flesta fel jag diagnostiserat/reparerat har börjat med ett fallerande block och sedan spritt sig pga frånvaron av övervakning, laddning med trasiga block gör att vattenförbrukningen hos de övriga blocken ökar kraftigt, vätgas/syrgas bildas i stora mängder och när vattnet tar slut stiger värmen och ibland exploderar det
Slutsats: Blocken behöver tillsyn helst hela tiden men minst vart 3:e år och alltid vid minsta misstanke om havererat block, då kan vi fortsätta susa fram i våra framtidsmaskiner!  _________________ Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
lem Elbilsguru
Registreringsdatum: 15 januari 2007 Inlägg: 1818 Ort: Täby
|
Postat: 2007-07-21 06:04:33 Rubrik: Gissning av haveri på block före -00 per år |
|
|
Julle och jag har nu ganska mycket kördata. Vi har haft ett spontanhaveri på ett block var under ett halvår där:
- Blocket har garanterat fått vatten. Troligtvis behövs vattenpåfyllning oftare när packen blir äldre (ca 250 mil).
- Vi har tagit bort centralpåfyllningen
- Kapacieteten har varit bra (ca > 85-90Ah vid praktisk körning)
- Ingen indikation har fåtts trots regelbundna genommätninngar utan det har "bara" dött
- Reversering resp djupurladdning under 4.5 Volt har ej skett
Gissningsvis kommer det "gå åt" ca 1-2 batteri per år i spontanhaverier om man har en välskött packe.
Är det någon som har bättre statistiskt underlag? När man går igenom mätarställning på våra 6 bilar + ca 15 till verkar bilarna gått ca 2-3000 mil och ca 3 år innan batteriexplossion i snitt. Många (30-60%) av resterande batterier verkar då mycket bra och kan göra tjänst flera år (decenium) till!
Hälsningar/Lars
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Electrique Erik Forumstammis

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 444 Ort: Lund
|
Postat: 2007-08-25 15:26:20 Rubrik: |
|
|
Körde en lång tur idag, och det var ett tag sedan sist.
Kan konstatera att jag inte märker någon skillnad i batteriernas kapacitet efter mer än 70 000km med samma batterier.
Bilen går precis lika bra som den gjorde när jag köpte den för 7,5 år sedan.
Har aldrig haft nere batterierna, och endast fyllt på när den larmat. _________________ Är det inte lätt att få sladd med en elbil?
Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Pertti Elbilsguru

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 1033 Ort: Skövde/Vristulven
|
Postat: 2007-08-26 21:27:18 Rubrik: |
|
|
Woah!
härligt. Jag har nog kört ungerfär lika långt med Elin innan en kabel ärgade helt av. Jag har nu tagit ned hela paketet. Det visade sig se väldigt bra ut överallt. Förutom där kabeln ärgat av och på andra sidan den stora säkringen mellan främre och bakre baterierna. Jag har fått kapa kabel och klämma dit nya kabelskor på båda sidor om säkringen. Du bör nog kontrollera detta ställe (enkelt att komma åt) eftersom jag tror det var när kabeln bröt som min hackare gick sönder.  _________________ Don't be fueled!
Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|