Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kylvattenpumpen

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> service och underhåll
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-07-01 20:08:41    Rubrik: Kylvattenpumpen Svara med citat

Den senaste tiden har jag haft problem med drivlinetemperaturvarningslampan.

Först tändes lampan - det var när jag monterade motstånd i serie med motorfläkten och antagligen glömde sätta i kontakten igen. Kontakten var hur som helst urkopplad och allt blev normalt (=varningslampan släcktes) när jag satte i kontakten igen.

Några månader senare började samma lampa blinka. Oftast räckte det att starta om bilen, eller vänta en stund, så släcktes lampan. (Jag misstänkte kolen eller en kärvande rotor och försökte några gånger slå på pumpen för att få igång den.) Varningen kom oftare och oftare, och i fredags var det omöjligt att släcka den igen så i helgen var det dags att felsöka.

Direkt kunde jag konstatera att ingen ström går genom motorn så det borde vara kolen. Eftersom det var söndag och jag inte kan få tag på vare sig pump eller kol, och helst inte vill lägga 1000-1500 på en ny pump om bara kolen är slut ville jag provade med något som tilll en låg kostnad skulle få bilen rullande redan idag.

Helst hade jag velat ha tag i rätt kol, men näst bästa lösningen får vara att forma om kol från t.ex. en vanlig bil-generator. Eftersom detta tydligen inte finns hos Biltema, Harald Nyborg, Jula eller Clas Olsson fick det bli ett gammalt kol som jag hade liggande.

Att ansluta kopparflätan till kolet är inte lätt så jag gjorde en rätt oortodox lösning som jag undrar om någon annan har testat. Jag sågade till det kolet jag hade liggande så att det passade där kolen skall sitta. Sedan slipade jag ner de gamla befintliga kolen så att slitytan blev rak och fick en hyffsad anliggningsyta mot de tillsågade kolen. Slutligen lade jag mina tillsågade kol (c:a 5 mm långa) framför det gamla kolet (med kopparflätan väl ansluten) och satte ihop alltihop igen.

Kylvattenpumpen fungerar nu som den skall och kommer förhoppningsvis att göra det i några år till - tills jag har hunnit skaffa nya kol, eller gör samma sak igen.

Det värsta som nu skulle kunna hända är antagligen att anliggningsytorna mellan kolen blir så bristfällig att temperaturen i kolen stiger i , men förhoppningsvis tar vibrationerna i pumpen hand om den saken (så att ytorna gnids mot varandra och en större anliggningsyta bildas).

Hela operationen tog några timmar, men kommer att gå betydligt snabbare nästa gång när jag vet vad jag skall göra.

Någon som har erfarenhet av liknande 'kolförlängning'? Skall jag vänta mig pumphaveri redan i veckan..?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-07-02 09:15:18    Rubrik: Svara med citat

Har också tillverkat egna kol på en 125a (motorcykel)
Det var ingen livslång historía men jag vill minnas att det funkade ett år.
Jag borrade då ett hål o mitt nytillverkade kol och anslöt en sladd sen löddade jag i hålet (fäste inte på kolen med det fyllde ut hålet)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-07-02 13:52:12    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar använda samma "färg" som man lagar bakrutevärmaren eller trasiga kretskort, det är en färg med mycket silver.
Det går även att använda superlim!?!
Jag använder det när jag limmar grafitelektroder till gnistmaskinen, det liknar kolen i en motor men det är mera ström samt i ett bad av gnistvätska (liknar lacknafta). Smile

Faran med att ha lösa bitar av kol är risken för att den kilas fast när den slitits ut, då kommer motorn eventuellt att brinna upp. Sad
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-07-02 15:09:13    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Jag använde de gamla kolen just för att utnyttja den befintliga infästningen av kopparflätan. Hade jag haft en krimphylsa så hade det väl varit näst intill optimalt, men fortfarande med risk för att kolet skulle spricka. Jag funderade på lödtenn, men tenn 'kryper' så mycket att jag misstänker att kontakten kommer att bli dålig. Fick AleX det att hålla i ett år så har jag åtminstone god tid på mig att skaffa nya kol - eller en pump vid lämpligt tillfälle.

Jag är medveten om risken att kolet kilar fast, men det finns möjligen ett sätt att förebygga det; Genom att slipa ned de gamla kolen kommer det att vara så mycket kvar av 'kolförlängningen' när kontakten återigen upphör (= när tråden tar emot i plastspåret), att det inte blir någon byrålådeeffekt (kil).

Återstår att se - under tiden planerar jag ett kolinköp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-07-02 15:17:32    Rubrik: Svara med citat

Har du måtten på kolen kan jag tillverka ett par ganska omgående, anslutningen tar du bort från de gamla genom att krossa kolet och sedan är det bara att pressa eller limma dit på de nya.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-07-02 16:42:26    Rubrik: Svara med citat

Aha - smart!

De gamla var c:a 5 x 5 mm. Längden uppemot 10 mm (kanske 12 eller 15 rent av, men det går ju att kapa).

Jag vet inte hur stor den gamla krimphylsan var, men ett hål kan man ju borra när det är dags. I värsta fall får man uppdatera borrsatsen med det som ev. saknas i decimaler i häraden 2-3 mm.

För övrigt skulle jag vilja flytta kylvattenpumpen så att den blir mer lättillgänglig. Det får göras vid nästa byte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> service och underhåll Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.54 sekunder att ladda.