Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Värmaren dör ibland
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-12-16 01:59:55    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
----. Det finns andra tex LEM
som vet mer om att meka värmare, även utomhus på vintern
om det önskas. Very Happy


Dementi: Jag har aldrig mekat utomhus med värmaren! Det är dottern som svurit på parkeringen. Hon hatar värmaren! Jag har skrotat att köra Clio på vintern pga den d-a värmaren och köpt en Berlingo till bara pga värmen. Jag (Hans A) har återställt tempskyddet och Haramaim har bytt vattenpumpen. Ändå fungerar inte fanskapet!
Funderar att köra Clion till Gladö kvarn efter förra veckans körning i -10 grader men övriga familjen lyckas köra Clio då man ofta inte skall så långt....

Vet ni vad det betyder när den går från läge 1-5 och sedan läge 8? Har jag aldrig sett tidigare (normalt går den till läge 7 och slår av!)
Ibland når den inte läge 5 utan kommer bara upp till läge 4.
Kan detta bero på flamsensor som har smuts i linsen?

Tacksam för lits stöd.

Hälsningar/Lars

PS
Berlingobilen nr 2 s värmare fungerar klockrent men batterierna har något problem så de måste ner i helgen. Alltid är det något fel på dessa förbannade elbilar! Och man kan inte ens lämna in på Service och bli rånad när man hämtar ut den! Jag funderar på att köpa en bensindriven NIVA helt utan elektronik (och strul?).
DS
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-12-16 08:47:27    Rubrik: Svara med citat

dataMM skrev:
Pumpen? Hur motiverar de att temperaturen helt plötsligt sjunker till -50? Även om pumpen inte pumpar så kommer man inte se drastiska temperatursvängningar, speciellt inte neråt. En vätska kan inte gå från 60 grader varm till 50 grader kall.

Idag när jag hade kört brännaren så märkte jag att mängden kylarvätska var precis över minimistrecket. Köpte vanlig kylarvätska på statoil och fyllde upp till lite över max. Första gången fungerade brännaren fortfarande inte, andra gången så fungerade den. Ska köra mer test imorgon.

Funkar inte det så är det sensorn som är sönder. Vad tror ni detta kommer kosta inkl arbete på en renault verkstad?


Nej det är klart om du är säker på att det är pga tempsensorn som den dör så är det ju inte så stor chans att det skulle vara pumpen.
Och det låter ju mycket troligt att det är tempsensorn eftersom du kan se temperaturen hoppa lite hur som.

Det borde inte ta mer än 30min att göra det jobbet. Och det betyder väl ca 550kr i arbetskostnad för en Mek i dagsläget. så det borde met material kosta under 1000kr.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2010-12-16 16:36:56    Rubrik: Svara med citat

Ska ta en sväng förbi Renault/Volvo imorgon och se vad dom har för priser för detta jobb, hoppas innerligt på att det inte överstiger 1000 spän som du säger...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-12-18 15:35:59    Rubrik: Svara med citat

Och jag säger det igen. Såga upp den där tjocka plåten som laddaren står på, så att ni kommer åt värmaren!
Det räcker med att laddaren står på 3 skruvar.
Det gör en avsevärd skillnad i mekglädje Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2010-12-18 17:44:59    Rubrik: Svara med citat

Suck, får inte tag på någon sensor... funderar på att sälja skiten och köpa en bensinbil istället... förstår varför folk är så negativa till elbilar, skitskoj att köra med -3 i kupen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-12-18 18:49:22    Rubrik: Svara med citat

misströsta inte Very Happy
Första året körde jag oxå utan värmare
Fick en 12V värmesists av mina barn i julklapp
+ en varm mössa och ett par sköna handskar.

Om man sätter in en kupevärmare så blir
man av med is och frost innan man åker.

Nu känns det märkligt men det gick trots allt. 8

Sen till våren var det enklare att fixa värmaren.
Då var det bara pumpen som var fel sort, 24V.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2010-12-19 22:12:04    Rubrik: Svara med citat

Kjell ska kolla i lagret imorgon och se om han har sensorer inne.

Min sista fråga är då; är det verkligen den givaren? Problemet är som sagt att temperaturen för vattnet går upp till typ 20 grader, sedan hoppar mellan +22 till -50 och efter någon sekund av hoppande går värmaren in i läge 7.

Är det temp givaren som är kass?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2010-12-20 10:23:58    Rubrik: Svara med citat

Jag hade exakt samma problem på min då tempgivaren var paj.

Mvh
Jonny
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-12-20 20:52:31    Rubrik: Svara med citat

Du kan ju alltid plocka fram hårfönen, för att blåsa på kontakterna till UCL. kräng av gummit också o blås in där med. Kan vara vatten lite varstans om du har otur. Bra om det är torrt.

Jag har fått bort många konstiga fel på det viset.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-12-20 22:51:26    Rubrik: Svara med citat

Givaren skall enligt Volvo/renault heta 7701040175 och kosta ca 355:-
Dom kunde dock inte få fram någon sån verkar det som för det gick inte att beställa. Skall luska lite mer för att se vad man kan komma fram till.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2010-12-20 23:27:31    Rubrik: Svara med citat

Kjell värmardoktor vill ha 500 spän excl frakt, han skickar imorgon.

Det roliga är att skiten fungerar om jag skruvar ner värmen (inne i bilen) tills vattnet är 90 grader varmt, och sen kör på full värme...
Till överst på sidan
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2010-12-20 23:30:39    Rubrik: Svara med citat

Glömde logga in, jag som skrev ovanstående inlägg iallafall.

Är det svårt att byta sensorn själv? Har nämligen inte tillgång till någon billift...

Funderar på preems gör det själv hallar, är det något jag ska försöka mig på själv eller är det bättre att lämna över det till meken på hörnet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-12-20 23:42:57    Rubrik: Svara med citat

Läs gärna inlägget "Död åt den franske ingenjör som konstruerade värmareplacering i Clio" som jag gjorde.

Då vet Du lite vad som väntar. Det är inte svårt, bara djävligt...

Hälnsingar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2010-12-21 18:15:23    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Du kan ju alltid plocka fram hårfönen, för att blåsa på kontakterna till UCL. kräng av gummit också o blås in där med. Kan vara vatten lite varstans om du har otur. Bra om det är torrt.

Jag har fått bort många konstiga fel på det viset.


Testade faktiskt detta, ingen effekt. Gjorde det dock bara på ULCn då jag som sagt inte kommer åt bilen underifrån. Bor tyvärr i lägenhet utan tillgång till garage.

Kjell har iallafall skickat en ny sensor, skitbra! Nu får vi hoppas att den kommer snart och att man kan åtnjuta värmen i bilen snart!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dataMM
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 december 2010
Inlägg: 179

InläggPostat: 2011-01-04 01:05:35    Rubrik: Svara med citat

Sensorn är bytt och värmen fungerar igen. Äntligen! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-01-04 16:15:45    Rubrik: Svara med citat

GÖÖTT! Very Happy Nu behöver du inte fippla med värmaren på ett par år om du bara har ett litet bensinfilter före värmaren och häller k-sprit (E85 går bra) i med jämna mellanrum. Tror det finns bra tips om värmaren. Det var väl inte så bökigt o byta givaren? Visst är värmaren GULD nu när den funkar!? Programerbar. Slipper skrapa rutorna ute på parkeringen varje morgon Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.