Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
lem Elbilsguru
Registreringsdatum: 15 januari 2007 Inlägg: 1818 Ort: Täby
|
Postat: 2010-12-16 01:59:55 Rubrik: |
|
|
hawk skrev: | ----. Det finns andra tex LEM
som vet mer om att meka värmare, även utomhus på vintern
om det önskas.  |
Dementi: Jag har aldrig mekat utomhus med värmaren! Det är dottern som svurit på parkeringen. Hon hatar värmaren! Jag har skrotat att köra Clio på vintern pga den d-a värmaren och köpt en Berlingo till bara pga värmen. Jag (Hans A) har återställt tempskyddet och Haramaim har bytt vattenpumpen. Ändå fungerar inte fanskapet!
Funderar att köra Clion till Gladö kvarn efter förra veckans körning i -10 grader men övriga familjen lyckas köra Clio då man ofta inte skall så långt....
Vet ni vad det betyder när den går från läge 1-5 och sedan läge 8? Har jag aldrig sett tidigare (normalt går den till läge 7 och slår av!)
Ibland når den inte läge 5 utan kommer bara upp till läge 4.
Kan detta bero på flamsensor som har smuts i linsen?
Tacksam för lits stöd.
Hälsningar/Lars
PS
Berlingobilen nr 2 s värmare fungerar klockrent men batterierna har något problem så de måste ner i helgen. Alltid är det något fel på dessa förbannade elbilar! Och man kan inte ens lämna in på Service och bli rånad när man hämtar ut den! Jag funderar på att köpa en bensindriven NIVA helt utan elektronik (och strul?).
DS
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-12-16 08:47:27 Rubrik: |
|
|
dataMM skrev: | Pumpen? Hur motiverar de att temperaturen helt plötsligt sjunker till -50? Även om pumpen inte pumpar så kommer man inte se drastiska temperatursvängningar, speciellt inte neråt. En vätska kan inte gå från 60 grader varm till 50 grader kall.
Idag när jag hade kört brännaren så märkte jag att mängden kylarvätska var precis över minimistrecket. Köpte vanlig kylarvätska på statoil och fyllde upp till lite över max. Första gången fungerade brännaren fortfarande inte, andra gången så fungerade den. Ska köra mer test imorgon.
Funkar inte det så är det sensorn som är sönder. Vad tror ni detta kommer kosta inkl arbete på en renault verkstad? |
Nej det är klart om du är säker på att det är pga tempsensorn som den dör så är det ju inte så stor chans att det skulle vara pumpen.
Och det låter ju mycket troligt att det är tempsensorn eftersom du kan se temperaturen hoppa lite hur som.
Det borde inte ta mer än 30min att göra det jobbet. Och det betyder väl ca 550kr i arbetskostnad för en Mek i dagsläget. så det borde met material kosta under 1000kr.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2010-12-16 16:36:56 Rubrik: |
|
|
Ska ta en sväng förbi Renault/Volvo imorgon och se vad dom har för priser för detta jobb, hoppas innerligt på att det inte överstiger 1000 spän som du säger...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Pertti Elbilsguru

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 1033 Ort: Skövde/Vristulven
|
Postat: 2010-12-18 15:35:59 Rubrik: |
|
|
Och jag säger det igen. Såga upp den där tjocka plåten som laddaren står på, så att ni kommer åt värmaren!
Det räcker med att laddaren står på 3 skruvar.
Det gör en avsevärd skillnad i mekglädje  _________________ Don't be fueled!
Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2010-12-18 17:44:59 Rubrik: |
|
|
Suck, får inte tag på någon sensor... funderar på att sälja skiten och köpa en bensinbil istället... förstår varför folk är så negativa till elbilar, skitskoj att köra med -3 i kupen...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hawk Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 2019 Ort: Täby
|
Postat: 2010-12-18 18:49:22 Rubrik: |
|
|
misströsta inte
Första året körde jag oxå utan värmare
Fick en 12V värmesists av mina barn i julklapp
+ en varm mössa och ett par sköna handskar.
Om man sätter in en kupevärmare så blir
man av med is och frost innan man åker.
Nu känns det märkligt men det gick trots allt.
Sen till våren var det enklare att fixa värmaren.
Då var det bara pumpen som var fel sort, 24V.  _________________ ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2010-12-19 22:12:04 Rubrik: |
|
|
Kjell ska kolla i lagret imorgon och se om han har sensorer inne.
Min sista fråga är då; är det verkligen den givaren? Problemet är som sagt att temperaturen för vattnet går upp till typ 20 grader, sedan hoppar mellan +22 till -50 och efter någon sekund av hoppande går värmaren in i läge 7.
Är det temp givaren som är kass?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
joppe Elektrisk

Registreringsdatum: 28 maj 2007 Inlägg: 260 Ort: Tyresö / Stockholm
|
Postat: 2010-12-20 10:23:58 Rubrik: |
|
|
Jag hade exakt samma problem på min då tempgivaren var paj.
Mvh
Jonny _________________ Länge Leve Elen
/Jonny
Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Pertti Elbilsguru

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 1033 Ort: Skövde/Vristulven
|
Postat: 2010-12-20 20:52:31 Rubrik: |
|
|
Du kan ju alltid plocka fram hårfönen, för att blåsa på kontakterna till UCL. kräng av gummit också o blås in där med. Kan vara vatten lite varstans om du har otur. Bra om det är torrt.
Jag har fått bort många konstiga fel på det viset. _________________ Don't be fueled!
Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-12-20 22:51:26 Rubrik: |
|
|
Givaren skall enligt Volvo/renault heta 7701040175 och kosta ca 355:-
Dom kunde dock inte få fram någon sån verkar det som för det gick inte att beställa. Skall luska lite mer för att se vad man kan komma fram till.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 2010-12-20 23:27:31 Rubrik: |
|
|
Kjell värmardoktor vill ha 500 spän excl frakt, han skickar imorgon.
Det roliga är att skiten fungerar om jag skruvar ner värmen (inne i bilen) tills vattnet är 90 grader varmt, och sen kör på full värme...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2010-12-20 23:30:39 Rubrik: |
|
|
Glömde logga in, jag som skrev ovanstående inlägg iallafall.
Är det svårt att byta sensorn själv? Har nämligen inte tillgång till någon billift...
Funderar på preems gör det själv hallar, är det något jag ska försöka mig på själv eller är det bättre att lämna över det till meken på hörnet?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
lem Elbilsguru
Registreringsdatum: 15 januari 2007 Inlägg: 1818 Ort: Täby
|
Postat: 2010-12-20 23:42:57 Rubrik: |
|
|
Läs gärna inlägget "Död åt den franske ingenjör som konstruerade värmareplacering i Clio" som jag gjorde.
Då vet Du lite vad som väntar. Det är inte svårt, bara djävligt...
Hälnsingar/Lars
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2010-12-21 18:15:23 Rubrik: |
|
|
Pertti skrev: | Du kan ju alltid plocka fram hårfönen, för att blåsa på kontakterna till UCL. kräng av gummit också o blås in där med. Kan vara vatten lite varstans om du har otur. Bra om det är torrt.
Jag har fått bort många konstiga fel på det viset. |
Testade faktiskt detta, ingen effekt. Gjorde det dock bara på ULCn då jag som sagt inte kommer åt bilen underifrån. Bor tyvärr i lägenhet utan tillgång till garage.
Kjell har iallafall skickat en ny sensor, skitbra! Nu får vi hoppas att den kommer snart och att man kan åtnjuta värmen i bilen snart!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dataMM Elektrisk
Registreringsdatum: 13 december 2010 Inlägg: 179
|
Postat: 2011-01-04 01:05:35 Rubrik: |
|
|
Sensorn är bytt och värmen fungerar igen. Äntligen! 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Pertti Elbilsguru

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 1033 Ort: Skövde/Vristulven
|
Postat: 2011-01-04 16:15:45 Rubrik: |
|
|
GÖÖTT! Nu behöver du inte fippla med värmaren på ett par år om du bara har ett litet bensinfilter före värmaren och häller k-sprit (E85 går bra) i med jämna mellanrum. Tror det finns bra tips om värmaren. Det var väl inte så bökigt o byta givaren? Visst är värmaren GULD nu när den funkar!? Programerbar. Slipper skrapa rutorna ute på parkeringen varje morgon  _________________ Don't be fueled!
Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|