Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kylproblem...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> service och underhåll
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Hur många trasiga elmotorer hittade du på din Clio/Express?
1
44%
 44%  [ 4 ]
2
33%
 33%  [ 3 ]
3 eller fler
22%
 22%  [ 2 ]
Totalt antal röster : 9

Författare Meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-06-06 11:02:28    Rubrik: Kylproblem... Svara med citat

På förekommen anledning, nu börjar en svår tid för våra bilars elektronik, min Clio slutade ladda i tisdags, det visade sig att endast en fläkt på laddaren fortfarande fungerade.
Efter ett snabbt byte av alla fläktar fungerar allt fint igen!

Jag kontrollerade alla andra elmotorer när jag ändå var på meckarhumör.

Det är som bekant av yttersta vikt att alla fläktar fungerar, särskilt laddare och Dc-Dc, de löper en stor risk att överhettas.
Kör inte mer med bilen om du hittar en trasig motor!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2007-06-10 06:16:49    Rubrik: Re: Kylproblem... Svara med citat

Julle skrev:

Det är som bekant av yttersta vikt att alla fläktar fungerar, särskilt laddare och Dc-Dc, de löper en stor risk att överhettas.
Kör inte mer med bilen om du hittar en trasig motor!


Jag har kört utan fläktar på min DC-DC nu i 3år.
(Jag skulle bara köra så länge, och fixa den senare)
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-06-10 07:56:00    Rubrik: Svara med citat

Jag röstar vid något annat tillfälle, när jag räknat. Redan nu kan jag dock räkna upp tre fläktar på laddaren (byttes för ett år sedan) och batterikylvattenpumpen (intermittent). Förra ägaren hade även bytt servopumpen eller batterikylvattenpumpen. Vid närmare eftertanke kan jag nog rösta '3 eller fler'.

Ett annan upplysning, rörande fläktar och pumpar:
När min motorkylfläkt var urkopplad är jag rätt säker på att drivlinetemperaturindikeringen lyste rött.
När batterivattenkylpumpen inte snurrar blinkar den rött. (Vet inte om det beror på dålig kontakt, dåliga kol eller om pumphjulet kärvar.)

[Editerat 2007-06-10]
Glömde att även fasutspädningsfläkten enligt Bilias kontroll hade felflagga (men för närvarande fungerar)


Senast ändrad av Akeshog den 2007-06-10 21:48:38, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-06-10 11:53:07    Rubrik: Svara med citat

Jag har bytt dom två gasutspädnings fläktarna, men dom är ju inte direkt driftkritiska.

övriga fläktar/pumpar fungerar bra men trots det sänker laddaren effekten till runt 1900watt (men det är ju nästan 28grader ute)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2007-06-12 10:05:32    Rubrik: Svara med citat

Kylpumpen strejkade ibland, annars tror jag det andra funkar Rolling Eyes det låter i alla fall från alla håll... dock så har jag aldrig märkt att kylarfläkten någonsin startat utan min direkta inblandning. (kortsluta reläet).... har iofs. inte kört nu i sommarvärmen...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-12-12 08:53:08    Rubrik: Svara med citat

En av bilarna hade stått avställd länge utomhus när vi började meka med den

Bägge fläktarna på batteripacken stod still men efter att jag monterade ur dessa och rengjorde (låg döda nattfjärilar och spindlar m.m. i dessa), så drog dom igång.

Den stora vita kylfläkten på kylaren har aldrig startat på någon av bilarna.
Tror den är väldigt överdimensionerad

Har även haft lite problem med vattenpumpen på bensinvärmaren och ibland även pumpen för kylvattnet till batterierna
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> service och underhåll Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.27 sekunder att ladda.