Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Express som personbil

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-06 08:39:43    Rubrik: Express som personbil Svara med citat

Från förste oktober sänks bilskatten för eldrivan PERSONBILAR till 360kr. Detta gäller dock ej lastbilsreggade elbilar som får leva kvar med den gamla skatten (som jag inte minns just nu hur mycket den är).
Funderar därför på att PB-regga min Express. I så fall skulle man ju också kunna stoppa i ett baksäte, dagens begränsning på en passagerare känns ju lite besvärande då och då.
Är det nån som gjort konverteringen från LB till PB ?

Letade lite på nätet för att hitta inredning till lastutrymmet men det verkar som om alla (?) Express har importerats som LB med tomt lasturymme. Det finns ju dock sådan som har passagerarinredning vilket man kan se i bilens instruktionsbok, men kanske inte i Sverige. Det verkar i alla fall inte finnas några till salu just nu.
Är det nån som sett nån Express med baksäte ?

Funderar lite på vad man skall ha för baksäte om man nu inte kan hitta orginalgrejer. Det vore ju trevligt om man kan variera lastutrymme/benutrymme så ett säte som sitter i skenor och kan flyttas fram/tillbaka hade ju suttit fint. Har för mig jag sett sådan säten i minivans typ Chrysler Voyager och liknande.
Någon som har tips om nåt användbart ?

Har börjat med en smygkonvertering genom att ta ut lastförskjutningsskyddet för att höra om ljudnivån ökar till outhärdliga nivåer, men det gjorde den inte. Den ökade, men kommer att dämpas igen när man får in säten mm. Vilken kombi som helst låter ju rätt olika beroende på om baksätet är nere eller uppe.

Övriga tips och tankar välkomnas.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-07 21:12:44    Rubrik: Svara med citat

Skatten senast betald var 1043 kronor.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-12-10 19:47:01    Rubrik: Svara med citat

Tips på baksäte: Renault Twingo, det sitter på skenor och går att justera ganska långt. Och så är det "rätt" märke också... Wink
Hur ska du lösa bältesinfästningen?

Har du registrerat om din bil ännu?
Måste man göra någon ändring eller är det bara att beställa tid för en registreringsbesiktning?

Jag fick abstinens efter att ha sålt min Clio så jag köpte 2 Expresser som ska användas för lite hybridexperiment, de ser skapliga ut, saknar laddare men det gör inget då det blir konvertering till bly.
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-12-14 15:05:36    Rubrik: Svara med citat

Nej, den går kvar som lastbil tills vidare.

Tack för tipset om baksätet., men just nu är det annat som pockar på uppmärksamhet t.ex en källare som fylldes med vatten i måndags.

Förmodligen är det just bältesinfästningarna som kan ställa till det men även annat. Kraven på lastbilar (även lätta) är ju lägre än på p-bilar.
Vinsten på omreggning blir ca 700 kr/år men så skall ju ASB ha en slant för besväret så det tar ju några år innan man tjänat in ändringen.
Funderar på att bearbeta den nya miljöministern istället. Det finns såvitt jag kan se ingen logisk anledning varför en PB men inte en LB som uppfyller 2005 miljökrav skall ha låg skatt.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2007-06-04 11:40:58    Rubrik: Svara med citat

Liten uppdatering på hur mycket man tjänar /år i skatt och besiktningskostnader om man bygger om till PB är 863kr

Regbesiktning kostar mellan 900kr och 1140kr
Dvs redan andra året är det intjänat

Efter att ha pratat med BP så saknas det ett intyg från renault för att man ska kunna PB rega Expressen men jag ska ringa Renault o kolla om det finns..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.05 sekunder att ladda.