 |
ELBIL för elbilsägare och blivande sådana...
|
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
konverty Elektrisk

Registreringsdatum: 12 september 2007 Inlägg: 259 Ort: Uddevalla
|
Postat: 2010-09-21 11:12:52 Rubrik: |
|
|
Måste du avbryta laddningen manuellt eller räknar laddaren överladdad kapacitet och stänger ned av sig självt ? Att du bara laddar med 1A istället för 5 är det pga av BMS max shuntströmmen? Ursäkta alla knasiga frågor... _________________ Mer spänning i tillvaron!
f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-09-21 11:43:09 Rubrik: |
|
|
Innan jag stoppade i DC/DC lösningen så fick jag övervaka laddningen manuellt. Nu kommer ju packen aldrig över 148v så då är det ganska lugnt. Sedan kvittar det om laddningen är klar eller avbruten som den blir när spänningen blir för hög(172v).
Att jag bara laddar med 1A beror på att laddaren inte trycker ut mer om den tror att man är uppe i 172v. Det gör det hela självreglerande. Om spänningen faller ned till 169-170 v kommer laddaren att trycka på med 5A igen.
Men om man har ett BMS som shuntar upp till 1A så skulle det ju fungera helt perfekt med denna lösningen tycker jag. Då borde man kunna ladda med 1A och låta shuntarna ta det mesta av obalansen i packen.
Vill man komma undan riktigt billigt kan man antingen göra egna shuntar. Det krävs ca 5-10 komponenter/cell beroende på hur smarta dom skall vara. Annars kan man köpa färdiga programmerbara shuntar för RC-bruk tex denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10328&Product_Name=Hobby_King_Battery_Medic_System_6S
Man klarar sig nog med ett BMS som shuntar nedåt 200-300mA tror jag.
Speciellt eftersom man lura laddaren att bara köra ut 1A till packen.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
konverty Elektrisk

Registreringsdatum: 12 september 2007 Inlägg: 259 Ort: Uddevalla
|
Postat: 2010-09-21 12:00:39 Rubrik: |
|
|
Det mest idealiska måste ju vara att som du säger shunta samma ström som laddaren ger (1A).
Så din laddcykel ser alltså ut som följer:
10/alt 16A i fas 1 upp till 3,7 V /batteri -> därefter 1A i fas 2 tills laddaren stängs av /bryts manuellt. DCDC:n slår till vid övergång från fas 1 till fas 2 för att få 1A ström? _________________ Mer spänning i tillvaron!
f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hawk Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 2019 Ort: Täby
|
Postat: 2010-09-21 12:09:37 Rubrik: |
|
|
Jag antar att du ersatt tempmätarna med fasta motstånd,
annars lär väl 172V-gränsen ändras med temeraturen. _________________ ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-09-21 13:25:52 Rubrik: |
|
|
Ja jag har ersatt tempsensorerna med precissionpotar.
Men NEJ temperaturen påverkar inte 172v gränsen, den är fast.
Det är den maxgräns som laddaren inte får gå över, vilket innebär att den alltid kommer att gälla oavsett vilken temperatur som råder, eller bilen tror att det råder.
Det jag har gjort nu är att höja motståndet på tempsensorerna till ca 30kOhm vilket gör att UCL tror att det är -19gr ute. Det får till följd att laddaren aldrig går över i fas2 innan den börjar reglera ned för överspänning (172v).
Det borde ge den absolut kortaste laddtiden.
Plus att UCL förhoppningsvis räknar lite mera rätt på Ah.
Som jag fattar det så räknas ju inte de Ah som stoppas i under fas2.
Det betyder ju att jag vill undvika att ligga i fas2 om det går.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hawk Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 oktober 2007 Inlägg: 2019 Ort: Täby
|
Postat: 2010-09-21 14:16:40 Rubrik: |
|
|
172V verkar vara väldigt exakt. Tittade på gamla PakTrakr-data
Vid 171,8V (enligt PT) laddade den fortfarande med 5A.
51.1V +51.0V + 69.7V= 171.8V Kanhända att UCL mäter lägre.
B,83,84,88,89,83,85,H,61,75,93,135,103,119,E,0,0,0,0,0,0,0,P,
511,100,26,1,B,88,87,86,72,89,88,H,16,27,28,29,24,25,E,
0,8,0,0,0,0,0,P 510,100,23,1,B,86,87,87,87,88,88,89,85,H
,109,111,150,129,211,134,141,205,E,0,0,0,0,0,0,0,P,
697,100,37,1,T,35,41,5,0,100,56, _________________ ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-09-21 21:24:05 Rubrik: |
|
|
konverty skrev: | Det mest idealiska måste ju vara att som du säger shunta samma ström som laddaren ger (1A).
Så din laddcykel ser alltså ut som följer:
10/alt 16A i fas 1 upp till 3,7 V /batteri -> därefter 1A i fas 2 tills laddaren stängs av /bryts manuellt. DCDC:n slår till vid övergång från fas 1 till fas 2 för att få 1A ström? |
Hej !
Glömde att svara på en av dina frågor.
DC/DC:n är på under hela laddningen. Det är det som är så simpelt med den. Om du kollar tidigare i tråden så har jag skrivit att den är kopplad till evakfläkten, så när den går är DC/DC:n inkopplad. Det gav en lite bieffekt dock: vid regenrering så går evakfläkten. Men det verkar inte störa UCL:n.
@hawk
Ja 172v är väldigt exakt. Som jag förstår det så beror det på att UCL skickar spänningsvärden som heltal till laddaren. Och det verkar som att så fort man kommer upp över 172v så stänger laddaren ner till 1A och om spännigen stiger mer så slår laddaren av och UCL signalerar Laddning Stoppad.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-09-22 20:49:37 Rubrik: |
|
|
konverty skrev: | Hej
Kan du inte ge en liten förklaring hur du fixar laddningen med originalladdaren?
BMS- shuntning max ström och laddkurva för batterierna ?
Sedan undrar jag om du hade köpt batterier idag vad du hade valt för kapacitet 160Ah, 200Ah ? TS hade tydligen problem med 200Ah med samma yttermått som 160 Ah? Är Life med Yttrium så mycket bättre?
Följer med spänning...  |
Så att jag inte hade svarat på din andra fråga här.
Om jag skulle handla idag....... hmm.... Jag skulle nog kanske välja CALB 180ah om jag hade haft råd. Annars TS 160ah. Eller försökt att få kontakt med nån firma som kan svetsa ihop småceller typ 18650 eller 26650 celler
Då skulle man kunna få till ett ordentligt pack.
Jag skulle gärna se att Anders/Indux/Cavac fick lite fart på sina ZnO2 celler. Det skulle vara jävligt fränt med 126kWh ur 150kg batteripack i Clion
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-09-23 09:49:13 Rubrik: |
|
|
Lite bilder har jag ju lovat.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-09-23 09:54:43 Rubrik: |
|
|
Mera Bilder !
Håll till godo:
Bakre lådan underifrån/sidan
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
konverty Elektrisk

Registreringsdatum: 12 september 2007 Inlägg: 259 Ort: Uddevalla
|
Postat: 2010-09-27 18:33:51 Rubrik: |
|
|
Najs!
Sticker lådkanten ovanför baksätesdynans lägsta punkt ? _________________ Mer spänning i tillvaron!
f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-09-28 09:06:00 Rubrik: |
|
|
@konverty
Nej, inte vad jag kan se....
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
konverty Elektrisk

Registreringsdatum: 12 september 2007 Inlägg: 259 Ort: Uddevalla
|
Postat: 2010-10-11 14:00:29 Rubrik: |
|
|
pm_dawn skrev: |
Om jag skulle handla idag....... hmm.... Jag skulle nog kanske välja CALB 180ah om jag hade haft råd. Annars TS 160ah. Eller försökt att få kontakt med nån firma som kan svetsa ihop småceller typ 18650 eller 26650 celler
Då skulle man kunna få till ett ordentligt pack.
|
Såg att det finns runda "head-way" celler på 16 Ah som lätt kan fästas samman med skruvfattning. Då blir det lätt att byta trasiga celler men kräver ju ordentligt dyr övervakning om alla celler skall övervakas...
Är CALB- batterierna bättre än TS ?
http://www.manzanitamicro.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=30&Itemid=64 _________________ Mer spänning i tillvaron!
f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-10-11 14:40:57 Rubrik: |
|
|
Headway-celler ger inte så himla bra platsutnyttjande men dom kan ge bra med ström. För oss med Clio så är effektdensitet inte så viktigt. Men energidensitet och packningsgrad är viktigt om man vill får så bra räckvidd som möjligt. Jag tycker inte att det känns lockande att koppla ihop 10 parallella Headway för att få 160 ah när man har TS och Calb som gör 160 resp 180 ah i ett mycket förpackningsbart format. Ang jämförelse TS och Calb så ser Calb lite bättre ut i urladdningskurvor och strömuttag. De är specade till 4C cont medan TS specas till 3C cont.
Kolla urladdningskurvor på evtv.me för att jämföra TS och CALB.
Som jag skrev innan om jag hade råd och skulle köpa celler till min bil nu skulle jag nog välja 180Ah CALB-celler.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hernik Forumstammis
Registreringsdatum: 16 december 2007 Inlägg: 639 Ort: Örebro
|
Postat: 2010-11-07 16:53:45 Rubrik: |
|
|
Hallå!
Efter ett halvår med husrenoverande så har jag dåligt samvete för clion, tänkte att den ska igång nu. Ska läsa in mej på tråden så jag får lite tips.
Kollade på dina bilder och såg att ett batteri i framlådan är bortbyglat. Har det pajat eller är det av annan anledning?
I baklådan längst bak så verkar 2 rader vara kopplade med mjukledare, eller har jag fel? Går dom någon annan stans? Var har du monterat säkringen?
Det ser verkligen bra ut med lådorna du gjort.
Har du skrotat ur allt som har med den gamla batterikylningen att göra? Är det inte nån övervakning på vattenpumpen som kan ställa till det?
Jag tänkte ta ett av rören som glykolen gått i till kabelrör för att det ska bli så skyddat som möjligt, utan att behöva dra så mycket nytt. Är sugen på att kasta ur kylaren, pump och expansionstank också men vet inte om jag vågar än.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-11-08 15:01:27 Rubrik: |
|
|
Tjena Henrik !
Kul att se att det händer saker i din tråd igen.
Sorry att jag hade besudlat den med ett långt lite OT inlägg.
Skall försöka att låta bli.
En cell i framlådan var bortbyglad då en hade dött och blivit en ledare. Jag hade laddat min ersättningscell, men resten av packen hade inte samma laddstatus, så då ville jag se till att jag kunde ladda upp packet till samma status som ersättningscellen och sedan koppla in den.
Ja det är två mjuka ledare bak i lådan. Dom är där bara för att jag inte har några andra som passar där, men jag skall nog ta och beställa.
Säkringen sitter i främre lådan, syns på bilderna.
Det är Hawks lådor som jag köpt. Funkar finfint.
Jag hade inte så mycket saker kvar i bilen när jag köpte den.
Det fanns ingen kylare osv där fram så det var inget jag behövde pilla med. Men kylvattenrören under bilen har jag plockat bort.
Vattenpumpen verkar inte vara så övervakad med den UCL som jag har(UCL 7), jag har inte provat att ladda med UCL8.5an som jag har som reserv. Så jag vet inte hur den reagerar, men Lator har inte kylvattenpump på sin och han kör med 8.5, så det är nog rätt lugnt.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Nikon Forumstammis
Registreringsdatum: 17 januari 2008 Inlägg: 504
|
Postat: 2010-11-09 00:01:47 Rubrik: |
|
|
En liten fråga, nu när du konverterat till LiFePO4 och kört en smula, märker du någon signifikant skillnad i hur pass mycket effekt bilen drar per mil "från väggen"?
Med tanke på att LiFePO4 ska ha mycket lägre laddningsförluster än NiCd så bör bilen suga lite mindre kräm ur vägguttaget per körd mil.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2010-11-09 08:58:18 Rubrik: |
|
|
TJena Nikon!
Jag har ju aldrig kört med NiCd så jag vet inte.
Du får ställa frågan till någon som vet.
Henrik bör ju veta sedan när han kört ett tag.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Nikon Forumstammis
Registreringsdatum: 17 januari 2008 Inlägg: 504
|
Postat: 2010-11-09 11:28:08 Rubrik: |
|
|
Enligt vad jag läst här så ska NiCd-clio dra drygt 2kWh per mil från väggen.
Det borde alltså bli under 2kWh för en LiFePO4-konverterad...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hernik Forumstammis
Registreringsdatum: 16 december 2007 Inlägg: 639 Ort: Örebro
|
Postat: 2010-11-10 20:12:26 Rubrik: |
|
|
Jag hade en hobbyelmätare på laddsladden förrut, men den läste jag inte av så ofta. Och förde ingen statistik. Har för mig att det var lite under 2kW/mil.
Ska montera in en fast elmätare i bilen nu tänkte jag, är ju endå igång och kopplare om lite så det är lika bra att passa på.
Även om jag tvivlar på att jag kommer kolla på den så ofta...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|