Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fläktmotor - Kan nytt delenummer være feil?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2010-10-29 13:38:06    Rubrik: Fläktmotor - Kan nytt delenummer være feil? Svara med citat

Ja, da er det snart vinter og dags med problemer rundt värmaren... Smile

Lagrene i fläktmotoren i min värmare skar seg.
Det hadde blitt veldig varmt slik at hele fläkten måtte byttes.
Bilia i Norge informerte om at del 3714678 var erstattet av 3714931.

Har noen av dere installert denne nye fläkten og fått den til å fungere?

På denne nye motoren har de fjærnet minus polen (sort kabel) så jeg koblet for sikkerhets skyld til en minus pol på chassiet til motoren.

Etter å ha installert den nye fläktomotoren starter nå fläkten umiddelbart når man trykker på värmar knappen (det blåser bra i eksosrøret), men stenger av etter 6 sekunder.
(hemliga menyen viser steg 1 i seks sekunder før den går til 0, sirkulasjonspumpen går også i dette tidsrommet)
Xr25 viser feilmelding på Burner engine, så jeg antar at den registererer noe feil med den nye flãkten.
Jeg har prøvd en annen UCL også. Denne viste i tillegg feilmeldingen Varmer Avstengd i displayet.
(glødeplugg og bensinrør er også byttet)

Før jeg byttet fläktmotoren registrerte jeg at både sirkulasjonspumpe og bensinpumpe fungerte, men nå rekker ikke bensinpumpen å starte.

Hvis noen av dere har tips til hva som kan være galt eller vet hva UCL sjekker på fläktmotoren hadde det vært kanon Smile

Ole-Andre
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-10-29 20:33:48    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Om jag inte missminner mig helt så är det så att bensinpumpen och fläktmotorn delar samma +kabel. Sedan är det UCL som har två olika PWM trissor som i princip jordar pump respektive fläkt med viss frekvens.

Har du kopplingsschema för värmarsystemet ?

Det är nog därför som det inte fungerar iom att du har kopplat motorn till chassijord, den kommer så att starta så fort men aktiverar värmaren, men UCL kommer inte att ha någon kontroll över den.

Jag tror inte att du kommer att kunna få det att fungera bra med den motorn om den inte har plus och minus kablar ut ur sig.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2010-10-30 06:13:59    Rubrik: Svara med citat

Heisan!

Ja, du er nok inne på noe der, for jeg kan ikke huske at fläktmotoren startet umiddelbart etter at jeg trykket på knappen.

Jeg åpnet motoren og minus er koblet til chassit på elmotoren og blir da sikkert i kontakt med bilens hoved jord.
Prøver å islolere dette i motoren og ser hvordan det går Smile

Ole-Andre
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-11-02 19:37:44    Rubrik: Svara med citat

Jepp. Jag köpte in en komplett värmare som suttit på en BMW. Där hade fläktmotorn avklippt jordkabel. Det gick inte köra med shassiejord. Skruvade isär motorn för att få ut jordkabel.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2010-11-04 08:46:06    Rubrik: Svara med citat

Takk for bra tilbakemeldinger!

Skrudde opp motoren i går og fikk loddet på en jordkabel, etter det startet varmeren opp som normalt.

ElLi (litium Clioen) har da både varme til sine batterier og piloten, så da ser jeg frem til en trivelig vinter Smile

Ole-Andre
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-11-04 16:06:36    Rubrik: Svara med citat

Fint

Är det en av Julles lådor som du stoppat i?
90ah TS LFP ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2010-11-04 21:36:41    Rubrik: Svara med citat

Ja, Julle monterte den rett før han reiste.
Ble den store pakken på 160 ah.
Har fungert veldig bra så langt og er pigg og fin Smile

Ole-A
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-11-04 21:41:14    Rubrik: Svara med citat

Trevligt att ha en systerkärra.

Är det Julles bms också?
Har du provat räckvidden ?
Jag har kört ca 140 km med mina 40 x 160ah.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-11-04 23:22:39    Rubrik: Svara med citat

Kul att mina lådor finns i Norge. Smile
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-16026.html#16026

Vet du om det är några fler som önskar
bygga om sin Clio. Jag skall tillverka ett
antal till när det finns tillräckligt med
intresserade/beställningar.

Du får gärna lägga in några bilder här, på
ombyggnaden till Li.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2010-11-05 10:03:54    Rubrik: Svara med citat

Ja, moro at det finnes to like Smile
Julle leverte full pakke og så langt har det fungert veldig bra.
BMS er satt opp ganske konservativt da min samboer stort sett kun kjører 80 km til jobbet.
Må nok eksperimentere litt med oppsettet når det blir kaldere i vinter.
Hvilken spenning har du som cut off Per?
(Jeg mener å huske at jeg satte 3.9V nå)

Jeg har dessverre ikke fått prøvd ut rekkevidden, men 140 km høres jo veldig bra ut!
Hvordan oppførte batteriene seg ved 140km?

Veldig fina lådor Hawk!
Rune i Kristiansand kjøpte vel også lådor til sine 2 biler. Jeg kan sjekke om han vet om flere som er interessert.
Vi er 4 Clioer i Oslo området, der min ene samt to til har gamle NiCd batterier.
Carl trenger et par nye batterier til sin bil, men jeg tror de håper å fortsette med NiCd en stund til Smile

Jeg har en stømsensor som krangler litt, så jeg kan ta none bilder når jeg åpner opp for å fikse den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-11-06 12:39:20    Rubrik: Svara med citat

Strömsensoren brukar inte krangla. Visat sig vara inne i UCL som det mangler. LEM har nya UCL. Wink
Var rädd om din UCL! Den får fukt o vatten på sig. Finns 3 st dräneringsrör för utrymmet som UCL sitter i. Kontrollera att de inte är täppta. Särskilt den i mitten. Slangen går ut, ned mot värmaren. Där kan slangen vara klämd/felmonterad.

Så har jag plast över UCL, men funderar på att bygga tak på locket. 3 UCL har gått sönder för mig nu.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2010-11-08 10:17:57    Rubrik: Svara med citat

Heisan, takk for bra tips!

Har renset og fettet opp pakning til UCL med tanke fukt, men var faktisk ikke klar over dreneringen.

Bra at de har tenkt på flere dreneringer men ikke en bedre plassering....
Rødvin er nok stikkordet her også Smile

Har heldigvis en UCL i reserve, men godt å vite at det finnes flere tilgjengelig.

Ole-A
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2011-09-21 20:14:47    Rubrik: Svara med citat

ole_gab skrev:
Heisan!

Ja, du er nok inne på noe der, for jeg kan ikke huske at fläktmotoren startet umiddelbart etter at jeg trykket på knappen.

Jeg åpnet motoren og minus er koblet til chassit på elmotoren og blir da sikkert i kontakt med bilens hoved jord.
Prøver å islolere dette i motoren og ser hvordan det går Smile

Ole-Andre


Är det någon som har koll på vilken rotationsriktning fläktmotorn skall ha? Har kollat i manualen, hittar inga uppgifter om detta.
Min bestämda uppfattning är att den skall gå medurs då man kollar in i luftintaget. En Bilia tekniker upplyste mig om att det kom ut värmare där fläkten går åt fel riktning. Detta orsakar igen sotning av värmaren. Jag har tydligen råkat få en sådan. Skall vända riktningen i morgon.
Återkommer med resultatet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2011-09-22 18:06:52    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:
ole_gab skrev:
Heisan!

Ja, du er nok inne på noe der, for jeg kan ikke huske at fläktmotoren startet umiddelbart etter at jeg trykket på knappen.

Jeg åpnet motoren og minus er koblet til chassit på elmotoren og blir da sikkert i kontakt med bilens hoved jord.
Prøver å islolere dette i motoren og ser hvordan det går Smile

Ole-Andre


Är det någon som har koll på vilken rotationsriktning fläktmotorn skall ha? Har kollat i manualen, hittar inga uppgifter om detta.
Min bestämda uppfattning är att den skall gå medurs då man kollar in i luftintaget. En Bilia tekniker upplyste mig om att det kom ut värmare där fläkten går åt fel riktning. Detta orsakar igen sotning av värmaren. Jag har tydligen råkat få en sådan. Skall vända riktningen i morgon.
Återkommer med resultatet.


Har nu skiftat ledningarna till fläktmotorn så den roterar medsols, och värmaren går klockrent. Det är röd/gul och svart ledningar i kabelharvan till själva värmaren som har skiftade kontaktdon.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.71 sekunder att ladda.