Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tipps om controller till Elclio

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
speed295
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2008
Inlägg: 5

InläggPostat: 2010-10-25 22:31:11    Rubrik: Tipps om controller till Elclio Svara med citat

Hej
Jag har köpt mig en komplett framvagn till en el clio

Tyvärr har jag ingen controller eller batterie och laddare...
men någonstans måste man börja

Någon som har tipps på någon bra controller?
Min motor har 2 kablar till motorn och 2 till fältlindningen, om jag har fattat det rätt.

Sen behöver man en laddare och lite bra batterier... tipps?
_________________
Bensinen är på tok för billig höj den till 300 så blir det nog fart på elbilstillverkning Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-10-25 23:27:27    Rubrik: Svara med citat

Jag kan inte exakt vad som behövs men Cliomotorn är lite speciell
Det är en sk sepexmotor och det är lite småsvårt att hitta en lämplig
controller till denna. Jag vet att en del här har letat, så du kommer
säkert att få fler svar. Tror att det finns en italiensk controller som kan
funka men tyvärr är det inte mycket att välja på.
Du kan väl söka på nätet efter controller +sepex och kolla här
http://elbil.forum24.se/elbil-about2115.html

Vad gäller batteriladdare är det mycket lättare, först behöver du väl
ta reda på vad du skall ha för typ av batterier. Där är det nog plånboken
som får bestämma, har du råd med litium för ca 100.000:- bör du ta det.
Då kan du köra långt under många år. Bly är "billigt" i inköp men dyrt
i längden. Laddare väljs efter vilken typ av batteri och hur snabbt du vill
kunna ladda.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
speed295
Nyfiken


Registreringsdatum: 03 september 2008
Inlägg: 5

InläggPostat: 2010-10-28 23:27:37    Rubrik: Svara med citat

Så jag har blivit båst, köpt en motor som den inte finns controller till.

Svårt att komma vidare med elbilsbygge när man går på fel linje.

Tur att min EL cykel funkar Embarassed
_________________
Bensinen är på tok för billig höj den till 300 så blir det nog fart på elbilstillverkning Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2010-10-29 09:07:51    Rubrik: Svara med citat

Vid mina mätningar kom jag fram till att fältlindningen har ett ganska skarpt "knä" vid ca1800rpm, strömmen sjunker då från ca 10A till 5A.
Jag skulle köpa en vanlig likströmskontroller 144V ca 500A och en liten kontroller till fältet, vartalsgivaren finns inbyggd i motorn.
Det finns flera enkla PLC för ca 1000-1500kr som kan programmeras att sköta detta.
http://www.beijer.se/web/web_aut_se.nsf/AllDocuments/60AA3EEC5B88B3F3C1256F10004649E9
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-10-29 11:34:50    Rubrik: Svara med citat

-said the Man down under-
summertime yet?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-10-29 21:06:08    Rubrik: Svara med citat

Nu tänker jag sticka ut hackan lite igen.
(qer får väl rätta mig om jag har fet fel).
Men enda anledningen till att använda sig av ett specifikt varvtal att styra försvagningen av fältet är väl om man vet exakt vilken spänning man kommer att köra med. Eller om man vill kunna styra momentkurvan utifrån varvtal.
Det borde väl gå att känna av spännignen på motorsidan och se när den kommer nära inspänningen (eller den programmerade maxspänningen som vissa seriekontrollers har) då borde man kunna börja att försvaga fältet.
För visst är det väl så att innan motorn kommit upp i jämvikt mellan mot-EMK och EMK (fullvarv för den spänningen) så kommer spänningen över motorn att vara lägre än inspänningen minus spänningsförlusten över kislet.

Så en SepEx-kontroller som känner av detta borde väl vara bättre rustad för att utnyttja motorns potential än en som går blint på varvtal.
Då borde man ju få ett flytande varvtal där kontrollern sänker fältet utifrån vilken spänning som man matar in i kontrollern.
Högre spänning borde ge ett högre varvtal för fältförsvagning, dvs möjlighet till fullt vridmoment högre upp i varvtal = högre effekt.

Om man tar Clions ABB motor som exempel. Den har ju specen 105v eller något där omkring och basvarvtal satt till 1950 rpm eller något ditåt.
Det borde ju betyda att den har ett annat basvarvtal vid en annan spänning, typ om man kunde hålla 140v så skulle basvarvet vara 2800rpm eller däromkring. Om man kunde hålla samma ström, vilket borde vara helt möjligt så skulle man alltså kunna få ut nästan 40% högre effekt ur motorn vid den spänningen. Men det kommer inte Clions kontroller att göra eftersom den alltid utgår ifrån basvarvtalet för 105v.
SÅ oavsett om du har 19 eller 20 block kommer max effekten inte att ändras nämvärt eftersom kontrollern sänker fältströmmen och iom det ävan sänker vridmomentet, och mot-EMK:n for att motorn skall kunna övervarva.

Det skulle vara ytterst intressant att se vad ABB-motorn skulle tåla bara någon kunde knåpa ihop en skaplig SepEx-kontroller, jag är grymt sugen på att göra det, enär jag har rätt mycket av hårdvaran liggande (tack Julle) för att kunna göra en kontroller som skulle kunna trycka ur sig ungefär som Soliton 1, dvs drygt 1000A upp till 300v.
ABB-motorn skulle nog inte tåla 300v men säker upp mot Warp9:ans 170-190v i alla fall.
Jag kör ju idag på 120-140v och har inte ens kylfläkten igång.
När jag har kört i en timme i sträck då brukar motortempen lysa till en liten stund i en speciell backe. Annars Nada.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-11-02 09:29:10    Rubrik: Svara med citat

Det verkar som om vi kommer att bli bönhörda inom kort.
På Ecomodder håller Paul Holmes på att ta fram en kombinerad ACIM/SR/BLDC/SepEx/MultiDC Diy controller.

Den skall gå att köra trefas eller under trefaser, typ Sepex eller flera DC.
Samma styrkort men olika bestyckning av powerdelen.

Mha detta skall man kunna utnyttja hyggligt billiga IGBT:er som går att köpa på Ebay och plutta ihop en egen kontroller för under 5papp.

Open Revolt AC heter projektet.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/ReVolt

http://ecomodder.com/forum/showthread.php/paul-sabrinas-cheap-3-phase-inverter-ac-controller-10839.html

Det ser mycket lovande ut tycker jag.
Det kliar i mina fingrar. 200 -300v sepex som trycker ur sig 600-700A kanske skulle smaka....... Wink


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.