Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Make Clio drive without charger... how to ?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
cs
intresserad


Registreringsdatum: 06 mars 2008
Inlägg: 14
Ort: Germany, near Belgium and Netherlands

InläggPostat: 2010-08-16 12:38:15    Rubrik: Make Clio drive without charger... how to ? Svara med citat

Hello.

I have a Clio electrique with defective charger. The one I bought it from has charged with 16 A and blown the charger. It is my second Clio electrique and I have had several other PSA and Twikes/City ELs.
Now a modified the electronic box so far, that I can charge with a Zivan NG3 and the Amperecounter runs and counts the energy. Therefore I leave Ignition on and made some fuses for cooling fan and powersteering etc. switchable, so that the car is quiet and charges over recuperation mode.

My Problem is now that I want do take out the actia charger to repair it.

Mechanically no problem, but the UCL does not work with the charger unplugged. I tried UCL 6.5 and 8.5 both do not start. Only if I reconnect the charger it works.

Has anybody done it yet? Driven CLio without charger buildt in?


Regards Chris

Hej.

Jag har en Clio Electrique med defekt laddare. Den jag köpte den från har ansvar för 16 A och blåst laddaren. Det är min andra Clio Electrique och jag har haft flera andra PSA och Twikes / City Els.
Nu ett ändrat de elektroniska lådan så långt, att jag kan ladda med en Zivan NG3 och Amperecounter går och räknar på energin. Därför låter jag på tändningen och gjorde några säkringar för kylfläkt och powersteering etc. omkopplingsbar, så att bilen är tyst och avgifter över återhämtning läge.

Mitt problem är nu att jag vill tar ut ACTIA laddaren att reparera den.

Mekaniskt inga problem, men UCL inte fungerar med laddaren ansluten. Jag försökte UCL 6,5 och 8,5 båda inte starta. Bara om jag ansluter laddaren det fungerar.

Har någon gjort det än? Driven Clio utan laddare byggd i?


Hälsningar Chris
_________________
2x Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299, Th!nk City Gen2 Zebra (sold)
http://www.thinkers.24.eu/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-08-17 12:35:42    Rubrik: Svara med citat

I have disconnected the charger from the car in some occations. No problems driving it. You might have some other problem?

Jag har kopplat ur laddaren från bilen vid några tillfällen. Inga problem att köra. Du kan ha något annat problem?

Edit: Oh. Embarassed Probably I missunderstod your qustion. You say that your UCL wont work? How do you mean?

Förmodligen missförstod jag din fråga. Du säger att din UCL inte fungerar. Hur menar du?

Edit2: Jag tog bort en dubbelpost ovan.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F


Senast ändrad av Pertti den 2010-08-18 20:50:37, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cs
intresserad


Registreringsdatum: 06 mars 2008
Inlägg: 14
Ort: Germany, near Belgium and Netherlands

InläggPostat: 2010-08-17 14:07:29    Rubrik: Svara med citat

Hello.
Thanks for your answer.

You got it right: my charger is defective not the UCL, but if the charger is disconnected the UCL will not start up and the screen stays blank. I tried it once more. You just hear the twice klicking of the high voltage relais on and off directly.
I tried it with the 8.5 UCL Version (see picture).
It is the same effect as if I disconnect the right (bigger) plug directly at the UCL.

Am I overlooking something important ? Or is my Clio (1996) a bit different ?


Thanks Chris

Hej.
Tack för ditt svar.

Du fick det rätt: min laddaren är defekt inte UCL, men om laddaren är frånkopplad UCL startar inte och skärmen förblir tom. Jag försökte en gång till. Du hör bara två gånger klicking av den höga spänningen Relais på och av direkt.
Jag provade med 8,5 UCL Version (se bild).
Det är samma effekt som om jag kopplar den högra (större) kontakt direkt vid UCL.

Är jag med utsikt över något viktigt? Eller är min Clio (1996) en lite annorlunda?


Tack Chris








_________________
2x Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299, Th!nk City Gen2 Zebra (sold)
http://www.thinkers.24.eu/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-08-17 21:13:47    Rubrik: Svara med citat

Hi !

It could be that the RS485 bus is terminated differently in your Clio, so that when you pull the connector from the Charger the bus does not get terminated correctly.

You could try to put a resistor between the rs485 lines in the connector for the charger. Something between 120ohm and 220ohm might do to terminate the bus correctly. The lines are number 18 and 35 in the connector.

Best regards
/Per Eklund
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
cs
intresserad


Registreringsdatum: 06 mars 2008
Inlägg: 14
Ort: Germany, near Belgium and Netherlands

InläggPostat: 2010-08-17 22:30:08    Rubrik: Svara med citat

Hello.

Thanks for your answer, I will try.

Connector 18 is activation charger, but 35 is ventilation motor (mass). Is 35 the correct line?

Thanks Chris
_________________
2x Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299, Th!nk City Gen2 Zebra (sold)
http://www.thinkers.24.eu/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2016
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-08-18 00:40:54    Rubrik: Svara med citat

Kan detta hjälpa för att skingra dimmorna.
Detta är nog från -99
Kan hända att de var anorlunda tidigare


_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-08-18 07:02:07    Rubrik: Svara med citat

Hi !

Seems like there is different electrical drawings for the charger and for the car and I had made a mistake reading them.
It should of course be the RS485 line at 17 and 35.

I'm pretty sure this is the right way to test the termination.




Best Regards
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-08-18 21:09:10    Rubrik: Svara med citat

This is when I silently slip out without anyone noticing it.

Det är nu som jag slinker ut. Utan att någon märker det.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cs
intresserad


Registreringsdatum: 06 mars 2008
Inlägg: 14
Ort: Germany, near Belgium and Netherlands

InläggPostat: 2010-08-19 17:44:58    Rubrik: Svara med citat

Hello

I tried it today. With UCL 8.5 always direct klicking out of the high voltage relais and off. With the old UCL 6.5 or 7 with incline of the resistors Ohms you became some kind of delay before the high voltage relais kicked out. Finally with the 220 Ohm resistor between line 17 and 35 the relay stayed on but the UCL didn´t start, blackscreen. No driving possible.
Maybe it is because I have another permanent error showing up in the dashboard. I get the Renault service computer of a friend and delete it. And then we´ll see.

Chris
_________________
2x Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299, Th!nk City Gen2 Zebra (sold)
http://www.thinkers.24.eu/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
cs
intresserad


Registreringsdatum: 06 mars 2008
Inlägg: 14
Ort: Germany, near Belgium and Netherlands

InläggPostat: 2010-08-20 20:30:56    Rubrik: Svara med citat

Update:
Today I connected the Renault NXR Diagnostic Device to the Clio.
Some errors on the heating but nothing dramatic. BUT an electrical fault, the default isolation which started coming up fast, everytime I deleted the errors.
A second thing while testing the parameter high voltage relais, the car behaved strange, after my counting the last click was missing and the sound of the cooling fans, steering pumps etc altered as if their supply (12 V) had changed (from DC Converter to 12V Batt or vice versa?) This was with UCL 8.5.

With UCL 7 the test of the high voltage relay could not be started due to communication or UCL error.
Strange isn´t it?

Chris
_________________
2x Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299, Th!nk City Gen2 Zebra (sold)
http://www.thinkers.24.eu/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-08-20 23:48:06    Rubrik: Svara med citat

Aah. It might be the contactors (high voltage relais as you say)! Another anoying problem in these cars. You have one on each side of the batterypack. They clogg full of asfalt, salt, gravel and dirt.
The UCL wont recognise the pack, and won't let the charger to start.
So you have to take them both down for cleaning. Renault have probably chosen the worst place for the contactors, beacuse they want them to be as close to the pack as possible.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-08-21 05:44:39    Rubrik: Svara med citat

You can order new high voltage relays (around 120€ for two) or recondition them. Use stainless steel brush.

Regards/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
express johan
intresserad


Registreringsdatum: 23 juni 2008
Inlägg: 24
Ort: Alunda

InläggPostat: 2010-09-04 15:12:20    Rubrik: Svara med citat

Is there any body else who have tryed to put a 220 ohm resistor insted of the charger? is it working to drive or not ?

Är det någon annan som provat att sätta in en 220 ohm resistor istället för laddaren ? funkar det att köra eller inte ?

Johan
_________________
express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sly
intresserad


Registreringsdatum: 19 maj 2010
Inlägg: 33
Ort: Malmö

InläggPostat: 2010-11-12 16:23:48    Rubrik: Svara med citat

Hi, I have a Clio year 96, and my works great without any charger.

I have Ucl with ver 8.5
_________________
El är bäst
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.