Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Gäst
|
Postat: 2006-08-14 18:01:48 Rubrik: Var kan man köpa motorstyrning? |
|
|
Jag skulle vilja stolt inleda detta subforumet med att utlysa:
Tråden lyder som topic:
Länkar, butiker?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
hannes Elektrisk
Registreringsdatum: 28 juni 2006 Inlägg: 197
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jens Forum Administratör

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 781 Ort: Alingsås
|
Postat: 2006-08-15 21:01:53 Rubrik: |
|
|
Curtis Instruments
har i alla fall till DC-motorer standard-motorstyrning som verkar vara enkla att använda. Används i City-el. Vet inte om dom har för högre effekter...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
mrMagoo Elbilsguru

Registreringsdatum: 25 juni 2006 Inlägg: 1242 Ort: Falköping
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 2006-08-19 16:04:47 Rubrik: |
|
|
Underbart!!!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jens Forum Administratör

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 781 Ort: Alingsås
|
Postat: 2006-08-21 17:49:21 Rubrik: |
|
|
Svensk återförsäljare i Partille som jag tror kan ha det mesta:
ETP Kraftelektronik AB
Besöksadress: Järnringen 15, 433 30 PARTILLE
Postadress: Box 125, 433 23 PARTILLE
Telefon: 031 - 44 07 15, Fax 031 - 44 97 20
E-post: power@etpab.se
Hemsida: http://www.etpab.se
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
PC Elektrisk

Registreringsdatum: 05 september 2006 Inlägg: 118 Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Nikon Gäst
|
Postat: 2007-12-28 18:11:48 Rubrik: |
|
|
Svenska ABB är väl en av de ledande tillverkarna av motorstyrningar. Vet dock inte vart man ska vända sig för att köpa en.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Anders Elbilsguru

Registreringsdatum: 12 april 2007 Inlägg: 1042 Ort: Gbg
|
Postat: 2007-12-30 02:51:38 Rubrik: |
|
|
För AC-styrning svarva till en mekaniskt roterande 3-fasig kopparväxelriktare (MVR). Från tex DC 220 V till AC 150 V sinusvåg via en kondensatorbank. Fotpådraget reglerar hastigen på en liten DC motor som vidare styr rotationshastigen på MVRen som så även utgör en frekvensstyrning (tex 5 - 200 Hz). Skulle fungera även om så blixten drog rätt genom huven eller en EMK-puls (från en A-bömb) briserade i handskfacket... Programerbar avancerad datorstyrningscentral...-glöm det, här pratas det superenkel, superbillig "Flinta"funktion.
Matrialpris 500-ingen.
Vikt blyga 2-kilot!
Dunderpålitlig i alla väder och situationer.
Fixa själv, urlågt felsökningsbehov och komplexitet.
Beg. 3-fasmotorer kryllar det billigt av bla på Blocket!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Nikon Gäst
|
Postat: 2007-12-30 04:39:53 Rubrik: |
|
|
Sökte lite på nätet, ABB ACS350 på 4kWatt verkar ligga på sisådär 5400:-
Dyrare om man vill ha mer kräm. Billigare med mindre.
De kan köras med både frekvensstyrning och vridmomentsstyrning från en potentiometer. Antar att det senare är lämpligast för en elbil. En viss nivå på gaspedalen ska väl helst ge ett visst vridmoment, inte en viss hastighet?
Dom har också mängder med trevliga övervakningsfunktioner och inställningsmöjligheter.
Detta är dock standarddrivar avsedda för industrin. Vilket innebär att de är avsedda att matas med 400V AC. Men det borde ju gå bra att mata dom med DC. Det första en AC drive gör med inkommande AC är ju trots allt att likrikta den.
Det är nog bara att slå en signal till ABB i Sverige och fråga om det går bra att driva den med DC.
"Bromsresistor" kopplar man in externt på dessa. Låter som rätt plats att få ut energin till att återladda batteriet vid inbromsning
Det finns en uppsjö av liknande "drives" från andra tillverkare också.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hernik Forumstammis
Registreringsdatum: 16 december 2007 Inlägg: 639 Ort: Örebro
|
Postat: 2007-12-30 11:00:34 Rubrik: |
|
|
Kolla bara så att omformaren har dc-buss anslutning så kan man gå in där direkt med batterispänningen.
DC-buss sharing används om man har flera motorer och kan då ta nytta av genererad ström från bromsande motorer. I en elbil så blir det återmatning till batterierna.
Bromsmotstånds-funktionen används inte när man kan mata tillbaks till batterierna.
DC-bussen matar man med runt 600VDC på en 380-400V omformare.
Det enda man behöver tänka på när man kopplar på batterierna på dcbussen är att man måste "smyg-inkoppla" över ett motstånd för att undvika strömrusning när kondensatorerna i omformaren laddas upp.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
mrMagoo Elbilsguru

Registreringsdatum: 25 juni 2006 Inlägg: 1242 Ort: Falköping
|
Postat: 2007-12-30 19:47:08 Rubrik: |
|
|
Det finns ett inte så obetydligt bekymmer med mekaniskt roterande 3-fasig kopparväxelriktare (MVR).
Jag håller med om att det är en av dom mer robusta lösningarna kontrollermässigt, men spänningen regleras inte ner med frekvensen så motorn kommer inte att överleva så länge om man smyger omkring på lägre frekvens tex vid start och tillslag av kontaktor (som jag antar man skulle använda)
Man kommer helt enket bränna av en herrans massa energi som värme i motorn vid lågvarv.
Men det är klart med växlåda och >50hertz körning skulle det fungera.
Eller en vanlig pwm kontroller innan MVR för att reglera spänningen. _________________ Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Voltman intresserad
Registreringsdatum: 07 oktober 2007 Inlägg: 22
|
Postat: 2008-02-27 20:12:50 Rubrik: |
|
|
Nikon skrev: | Sökte lite på nätet, ABB ACS350 på 4kWatt verkar ligga på sisådär 5400:-
Dyrare om man vill ha mer kräm. Billigare med mindre.
De kan köras med både frekvensstyrning och vridmomentsstyrning från en potentiometer. Antar att det senare är lämpligast för en elbil. En viss nivå på gaspedalen ska väl helst ge ett visst vridmoment, inte en viss hastighet?
Dom har också mängder med trevliga övervakningsfunktioner och inställningsmöjligheter.
Detta är dock standarddrivar avsedda för industrin. Vilket innebär att de är avsedda att matas med 400V AC. Men det borde ju gå bra att mata dom med DC. Det första en AC drive gör med inkommande AC är ju trots allt att likrikta den.
Det är nog bara att slå en signal till ABB i Sverige och fråga om det går bra att driva den med DC.
"Bromsresistor" kopplar man in externt på dessa. Låter som rätt plats att få ut energin till att återladda batteriet vid inbromsning
Det finns en uppsjö av liknande "drives" från andra tillverkare också. |
vet du mer om dessa Ac styrningar? skulle vilja ha tag i en som klarar att sättat i egenkonvertering. _________________ Gör eller gör inte, finns inget som heter försöka!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
cs intresserad

Registreringsdatum: 06 mars 2008 Inlägg: 14 Ort: Germany, near Belgium and Netherlands
|
Postat: 2008-03-06 18:25:42 Rubrik: Curtis and Sagembox |
|
|
Hello.
A good source for cheap overhauled Curtis, DC-DCs and also Sagemboxes for PSA cars is www.gk-anlagentechnik.de in germany. Cheap, competent and fast.
Regards Chris _________________ 2x Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299, Th!nk City Gen2 Zebra (sold)
http://www.thinkers.24.eu/
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Frolle. Gäst
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
aryan intresserad
Registreringsdatum: 02 november 2007 Inlägg: 37 Ort: Stockholm
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Nikon Forumstammis
Registreringsdatum: 17 januari 2008 Inlägg: 504
|
Postat: 2008-12-17 01:12:11 Rubrik: |
|
|
På ebay finns det gott om begagnade frekvensomriktare till rimliga priser för den som tänker bygga en AC-bil. De flesta är ganska så små, men några ligger på över 20kW och borde vara mer än tillräckligt för en elbil. Kostar inte mer än några tusenlappar.
Sök på exempelvis frequency inverter eller liknande.
Frakt från USA får man leva med.
Det säljs även begagnade frekvensomriktare på blocket.se, men där får man ha lite mer tålamod och vänta på att det ska dyka upp någon som är kraftig nog för en elbil.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
crap Forumstammis
Registreringsdatum: 02 september 2009 Inlägg: 297 Ort: Luleå
|
Postat: 2009-10-17 11:11:51 Rubrik: |
|
|
Hej allihopa. Vågar man fråga om någon råkat stöta på särskilt prisvärda och gärna kraftfulla motorstyrningar till borstlöst senaste tiden?
Är ute efter något till en järnlös permanentmagnetiserad motor, hade hoppats hitta billigare och/eller kraftfullare styrningar än kelly. Kelly ska visst inte vara så pålitliga heller (men gäller det verkligen de borstlösa och inte bara likströms-styrningarna?)
Skulle vilja ha över 100kw och givetvis regenerativ bromsning. Kan tänka mig köra dubbla controllers till samma motor. Dock inte tre eller fler, känns som en alltför stor kompromiss i driftsäkerhet.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
lhogberg Aktiv
Registreringsdatum: 30 oktober 2009 Inlägg: 45
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
qer Forumstammis

Registreringsdatum: 27 januari 2009 Inlägg: 666
|
Postat: 2009-12-02 14:43:05 Rubrik: |
|
|
Mja. Prisvärda kan diskuteras, däremot är de billiga...
Kelly är den enda controllertillverkare jag öppet avråder från, främst för att de har ett otroligt dåligt rykte vad gäller garantiåtaganden. Min samlade erfarenhet från DIYelectric är att övriga tillverkare tar sina kunder på allvar men Kelly har tex underlåtit att byta ut eller laga en trasig produkt utan i stället erbjudit en ny för rabatterat pris.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|