Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


EVT-4000e & EVT-168
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-11-23 23:32:08    Rubrik: Svara med citat

När du laddar batterierna ett och ett, hur lång tid tar det med en vanlig 12v laddare innan de kommer upp till max (ca 14.4V)?
Och tar alla batterier ungefär samma tid på sig?

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2009-11-24 07:34:14    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
När du laddar batterierna ett och ett, hur lång tid tar det med en vanlig 12v laddare innan de kommer upp till max (ca 14.4V)?
Och tar alla batterier ungefär samma tid på sig?

Mvh

Johnny


Det tar 12,5 timmar (jag har en liten ctek-laddare och det stämmer med tiden som står i instruktionen till laddaren). Alla batterier tar lika lång tid. Och när alla är färdigladdade och återmonterade har jag normal räckvidd på moppen. Borde inte vara batterierna som är problemet alltså. Dessutom är de nya sedan i somras - köpta dyrt av EVT i Tyskland.
Till överst på sidan
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2009-11-24 10:54:23    Rubrik: Svara med citat

OK, då verkar det ju som batterierna är utan problem.
Testa också och mät direkt i laddutagget i moppen så det inte finns något kontaktfel dit.
Annars finns det ju bara laddaren kvar, om någon säkring gått borde det inte vara någon spänning på utkabeln...

J
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2010-04-08 01:12:54    Rubrik: Re: Laddingsproblem evt4000 Svara med citat

Hej Joru,
Jag verkar ha exakt samma problem som du med laddningen till min EVT.
Lyckades du identifiera problemet?

Daniel
Till överst på sidan
joru01
Gäst





InläggPostat: 2010-04-11 06:42:04    Rubrik: Säkring EVT4000 Svara med citat

Hej,
jodå. Till slut hittade jag en uschlig liten säkring gömd under en sladdhärva i nedre högra hörnet i botten på laddaren som bevisligen hade gått. Den synliga säkringen satt i mitten och var helt OK. Men lyft på sladdarna i ena hörnet så finner du en säkring till. Den var paj för min del. Lite udda sort var den (kommer inte ihåg i skrivande stund), men jag har ett gäng sådana säkringar hemma nu, så får du inte tag i någon maila mig på johan kanelbulle rudborg punkt se så kan jag posta dig en.
Till överst på sidan
D.U
Gäst





InläggPostat: 2010-04-13 23:28:25    Rubrik: Har du Alu-ladderen? Svara med citat

Tack för tipset om säkringen! Skall kolla detta så fort jag hinner.
PS.
Har du den senare varianten av laddare?
Min första (som tydligen inte var EU godkänd) var en svart/slät låda.
Den jag har nu är en aluminiumvariant med profilering/flänsar.

/DULF
Till överst på sidan
joru01
Gäst





InläggPostat: 2010-04-14 08:18:02    Rubrik: Den senare Svara med citat

Min låter som den senare - aluminiumlåda.
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2010-07-10 17:04:06    Rubrik: Svara med citat

Ni som har såna här EVT 4000e, har ni något bra tips på var man kan hitta ett lämpligt batteri utan att blir ruinerad?

Har en sån här sen några år tillbaka och nu verkar ett batteri vara kass på 2 celler. De andra 3 batterier verkar vara ok, har laddat dem ett och ett med en CTEK laddare.

Anledningen till att ett batteri har haverat är troligen att de fått mycket stryk genom åren, både stått oanvända i längre perioder och att de haft för lite vatten. Att de aldrig behöver fyllas är rent båg, överdelen på plattorna i flera av mina batterier var utan vatten. Varning dock för överfyllning, då blir gasutrymmet för litet och det blir ett jäkla tryck idem när man laddar. Då flyger både lock och gummiploppar iväg!
Till överst på sidan
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-07-10 18:14:24    Rubrik: Svara med citat

Har du orginal Long-batterier i?
Det är ju AGM-batterier där syran är bunden i glasfiber.
Är ju inte det lättaste att kolla nivån på dem..

Har faktiskt aldrig försökt att knäcka upp plasten och kolla hur ventiler mm. ser ut...

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sprett
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 34
Ort: Karlshamn

InläggPostat: 2010-07-10 19:46:25    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är originalbatterierna som jag har men att det är AGM batterier har ju aldrig jag fattat Embarassed

När man tittar ner i dem så är det nivå precis som i vanliga batterier, även innan jag började fylla på dem med destvatten alltså....

Inga teorier hur jag skall få liv i ett sånt igen? Och hur gick det med ditt importprojekt som vi mailade fram och tillbaka om för 2 år sedan??

//Niclas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-07-10 22:00:30    Rubrik: Svara med citat

Om det är orginal är de väl minst 5-6 år gamla?
Även för Long tar de nog stryk efter så lång tid, även om jag har batterier från 2002 som fortfarande har 60% kapacitet kvar..

Gjorde faktiskt ett radikalt "vända pol" test på ett 30% batteri för ett par veckor sedan, men det funkade inte, dog helt...

Du får ursäkta mig, men vilket projekt var det, el-MC?

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sprett
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 34
Ort: Karlshamn

InläggPostat: 2010-07-10 23:28:26    Rubrik: Svara med citat

Projektet du var förhoppningsfull över för 2 år sedan var någon typ av lithium-ion mc.

Det där med att vända polaritet på batteriet och ladda "tvärtom" har jag varit sugen på att testa men det känns lite riskabelt. Nu när du har testat och det blev fiasko så faller väl det bort.
Mina originalbatterier är väl ifrån 2004 eller nåt sånt men det är gott gry i 3 av dem. Vintern 2008/2009 var de tämligen usla, funkade max 2 kilometer, det var då jag plockade bort dem, öppnade locken och fyllde på vatten. Efter den manövern så fick de i alla fall kapacitet på 3 mil, fullgas i powerläge med 120 kg fetto på. Helt ok. Men efter ytterligare 2 års misshandel så har då ett batteri gett upp på 2 celler verkar det som, övriga 3 batterier laddas helt ok men hur kapaciteten är vet jag inte riktigt egentligen.

Är du helt säker på att Long batterierna är AGM? För i mina var det vätska över plattorna i de flesta av cellerna.

Jag hade också en teori om att syra och vatten hade skiktat sig i cellerna så jag gjorde lite experiment med att vända upp och ner på batteriet men det gjorde ju varken till eller från.

Så, återstår då att köpa lite nya batterier eller låta den där mopeden stå i garaget som ett monument över...tja, nånting?

Inga tips om pris och inköpsställe för några batterier som passar utan att man behöver bygga om på ingenjörsnivå i moped eller laddare?

Mvh
Niclas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-07-11 12:35:02    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Jo det skall vara AGM, men även bunden syra kokar säkert bort, intressand de blev så mycket bättre efter påfyllniing, skall faktiskt ta och testa det själv...
Lite synd att du bor så långt bort, annars kunde du fått köpa ett beg. batteri med hyffsad kapacitet billigt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sprett
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 34
Ort: Karlshamn

InläggPostat: 2010-07-11 18:21:22    Rubrik: Svara med citat

Nu snackar vi! Jag kommer garanterat att köra upp minst en gång till Göteborg nu under sommarlovet så har du ett hyfsat batteri som du kan sälja så svänger jag förbi och hämtar det.

Och hur var det nu med den där li-on mc´n?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-07-11 22:00:07    Rubrik: Svara med citat

Du är välkommen.

MCn funkar alldeles utmärkt, kör med den ofta nu på sommarn, du får kika på den om du kommer förbi.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henrik B
Passiv


Registreringsdatum: 09 maj 2010
Inlägg: 4
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2014-03-18 12:18:07    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Jag har köpt på mej en EVT4000 och en 168, båda med kassa batterier.

Säljaren sa att det var 30-mopeder och han hade inga papper på mopederna.
(Kanske inte så smart att köpa) galen

Är det någon som vet om dessa mopeder har sålts som 30-mopeder eller är det EU-mopeder utan skyltar?

Mvh Henrik
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-03-18 16:15:55    Rubrik: Svara med citat

Mig veterligen har de aldrig sålts som Klass2 (25km/h) i Sverige och absolut inte som 30km/h-variant, har aldrig funnits.
Hade förresten varit lätt att kolla om batterierna varit OK, gör de 45 är det Klass1 med skylt/regbevis mm.

Vet inte om Transportstyrelsen har något service för att kolla chassinummer...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henrik B
Passiv


Registreringsdatum: 09 maj 2010
Inlägg: 4
Ort: Ekerö

InläggPostat: 2014-03-19 07:05:30    Rubrik: Svara med citat

Tack för svar!

Har tagit ur alla batterierna och laddar dom separat. Hoppas på att det är 4st som är ok så det går att prova om mopparna gör 25 eller 45.
Ska kolla chassinummer med Transportstyrelsen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sprett
intresserad


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 34
Ort: Karlshamn

InläggPostat: 2014-03-19 08:14:27    Rubrik: Svara med citat

Jag har också en EVT 4000 som fått gå i tjänst som pendlarfordon nu när Leafen är såld. Satt och filosoferade på vägen hem över hur bra den funkar sen jag bytte batterierna i den för nåt år sedan. Då händer det man inte vill ska hända......motorn börjar gå trögare och trögare så jag stannar och känner en konstig doft runt mopeden jag inte känt tidigare.

Luktar lite förstrött i armhålan och funderar på om det är någon som eldar nåt olämpligt då jag inser att det är min moped som luktar! 18

Fick putta/släpa mopeden sista kilometern hem, den rullade inte ens själv i nerförsbackarna......

Johnny! Hjälp! Vad gör jag nu? 8
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1741
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-03-19 18:13:16    Rubrik: Svara med citat

Kan du lokalisera var lukten kommer ifrån?
Vet du om motorn är utbytt på den?
Finns en tillverkningsserie där risken är större att magneter lossnar inuti och låser/bromsar, vilket medför att kablarna från controllern till motorn blir jättevarma.

Har inte gjort det själv, men det kanske går att ta isär och fixa ev. lösa magneter, i annat fall är det nog så illa att man behöver en ny..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.