Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nu var det slutkört på ett tag
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-05-16 16:15:38    Rubrik: Nu var det slutkört på ett tag Svara med citat

Bilen vägrade plötsligt ladda, 30A säkringen hade gått.
Vägrade fortfarande ladda trots ny säkring, inte konstigt med tanke på hur laddaren såg ut.








Ser ut som resterna av en elyt, blir dock inte klok på var den suttit ?

_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-05-16 17:20:31    Rubrik: Svara med citat

inte ska du låta bilen stå bara för laddaren gett upp
jag har en delad laddare som jag kan ta bilder på så du vet var sakerna ska sitta
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Torax
Aktiv


Registreringsdatum: 13 september 2009
Inlägg: 40
Ort: Kungsängen

InläggPostat: 2010-05-16 17:30:08    Rubrik: Svara med citat

Inte för att det har något (förutom elen) att göra men bilderna får mig osökt att tänka på när en kompis skulle ladda sitt bilbatteri till en vanlig fossilbil;
Han noga undan kablarna, tog hem batteriet och laddade det.

Färdigladdat skulle han sedan koppla in det och fann att den ena polen på något magiskt sätt hade blivit större (att den andra på samma magiska vis hade krympt tänkte han inte så mycket på) så att han blev tvungen att lossa bulten mer på kabelskon för att kunna få den på plats.

När han sedan skulle starta bilen så lät det litet varpå det sedan steg upp en hel del rök rakt upp eftersom det var vindstilla.

Han hade polvänt batteriet och det hela slutade med att han bytte generatorn. Kunde möjligen räckt med ett byte av laddngsregulatorn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-05-16 18:38:01    Rubrik: Svara med citat

Alex skrev:
Citat:
inte ska du låta bilen stå bara för laddaren gett upp
jag har en delad laddare som jag kan ta bilder på så du vet var sakerna ska sitta

Tackar för erbjudandet men det är ju också en (ström-)trafo (?) som brunnit. Har du däremot en laddare där denna komponent är hel så är jag mycket intresserad.

edit: Det som ser ut som en strömtrafo är den beryktade kondingen.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.


Senast ändrad av Poppe den 2010-05-18 07:04:18, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2010-05-16 19:05:34    Rubrik: Svara med citat

Du kan kolla i min

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-05-16 19:17:24    Rubrik: Svara med citat

Här är en "lite" helare laddare att kika på
Kondingen som har Poppat för Poppe är
väl den gula. Den har diskuterats tidigare
någonstans här på forumet.

_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-05-18 17:33:17    Rubrik: Svara med citat

Hmmm.
Jag har också en sådan laddare. Samma kondn. Sad Men den ser ännu värre ut). Läste också om det LEM säger. verkar inte gå o köpa laddaren mer. Så jag tänkte skrida till verket lite smått o få ordning på denna kassa som reserv.
går det att "tvätta" elektronik på något vis. Det svarta sotet sitter överallt.

Edit: Herre guud, Hawk. Harru putsat laddaren invändigt?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-05-18 18:46:22    Rubrik: Svara med citat

nä den är inte min, bara en bild bland andra i samlingen.
Där finns bla en video med nån stolle som sprutar underredsmassa i ansiktet. Very Happy
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2222
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-05-18 19:36:02    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
Alex skrev:
Citat:
inte ska du låta bilen stå bara för laddaren gett upp
jag har en delad laddare som jag kan ta bilder på så du vet var sakerna ska sitta

Tackar för erbjudandet men det är ju också en (ström-)trafo (?) som brunnit. Har du däremot en laddare där denna komponent är hel så är jag mycket intresserad.
edit: Det som ser ut som en strömtrafo är den beryktade kondingen.


Tyvärr har jag ingen extra..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-05-18 21:54:52    Rubrik: Svara med citat

Haha. Pertti bildoktor! Laughing
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2010-05-23 18:01:06    Rubrik: Svara med citat

Hej Poppe!

Otur! Detta verkar till slut hända för alla? Frågan är väl bara när det händer mig. Kondingen är ju en superspecial metalliserad papperskonding som Actia nog specialbeställde när de byggde laddaren.

Av en slump har jag fått nys om en person här i Stockholm som lagar dessa laddare. Jag vet inte om han vill ha sitt namn här på forumet så jag skickar info som PM till dig så länge.

S
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-05-23 18:53:20    Rubrik: Svara med citat

Citat:
en person här i Stockholm som lagar dessa laddare

Vet du Groix, vad han tar för o laga en laddare med fel som ovan?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Groix
Elektrisk


Registreringsdatum: 16 juli 2008
Inlägg: 148
Ort: Märsta

InläggPostat: 2010-05-23 19:16:18    Rubrik: Svara med citat

Nej, jag vet inte mycket, har aldrig träffat honom, men jag har min info från säker källa. Om Poppe får kontakt får vi kanske veta mer.
_________________
Renault Express Electrique 1998
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-05-23 19:31:18    Rubrik: Svara med citat

Gott. Jag är intresserad.
Är det förresten samma konding som Pera L tipsade om? 12 till 15 uF 450V ansluten till parallell. Någon kunnig?

http://elbil.forum24.se/elbil-about2465.html
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-05-24 08:39:32    Rubrik: Svara med citat

Kolla in här kanske
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1381.html

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-05-24 13:12:50    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att denna kan vara ett altenativ.
Tre sånna här i parallell skall nog kunna få plats.

http://se.mouser.com/ProductDetail/EPCOS/B32676G4825K/?qs=sGAEpiMZZMs2uKwa9bPSLhvWLJOexrYISBXQMQAVxnU%3d

Då skall det vara ok för ca 30A i alla fall.

Inte så farligt pris heller.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2010-05-25 00:47:20    Rubrik: Svara med citat

As I told before my experience are similar. I think it is best to change capacitor before it breaks. Replacing it with two or three motor running capacitor parallel gives enough ripple current capacity. One possibility is to install them outside of the box because they can stand harsh weather.

I have desperately looking after correct way to use some other charger so that it can understand Ah meter and can connect the car system to charge mode (put on the two contactor etc). No succeed so far. At the moment there must be "ignition switch" on but then I get Ah meter showing battery capacities. Is anyone find out solution for this?

And funny google transaction:
Som jag sa innan min erfarenhet är liknande. Jag tror det är bäst att ändra kondensator innan det går sönder. Ersätta den med två eller tre motordrift kondensator parallellt ger tillräckligt rippel nuvarande kapacitet. En möjlighet är att installera dem utanför lådan eftersom de kan stå hårt väder.

Jag har desperat söker efter rätt sätt att använda någon annan laddare så att den kan förstå Ah meter och kan ansluta systemet för bilar att ladda läge (upp på två kontaktor etc). Ingen lyckas hittills. För närvarande måste det finnas "tändningen" på, men då får jag Ah mätare som visar batteriets kapacitet. Är det någon reda lösning på detta?

_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-05-25 07:33:55    Rubrik: Svara med citat

Hej Pera!

Jo det finns lösningar, men inga enkla lösningar.
UCL:en får en del info från Laddaren via RS.485.
Det finns en tråd här som beskriver interfacet:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1200.html

läs och förstå den först.
finns även en protokollbeskrivning som Jonas gjort och den ligger i filarkivet.

Det som man kommer att måsta göra är att skapa en protkollmediator mellan den ny laddaren och UCL:en för att få UCL:en att dra kontaktorerna.

Jag har kikat lite på Elcon 3kw laddaren:
http://ecitypower.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=65

http://ecitypower.com/pdf/w3k.pdf

Den har CANbus interface som gör att det går att styra spänning och ström helt frånskilt från den inprogrammerade laddkurvan vilket borde kunna göra så att den mha en enkel uC skulle kunna köra samma laddprofiler som Clion gör.

Man behöver då en uC uppsättning som kan prata både CAN och RS.485 men det borde inte vara något större problem. Det finns många AVR modeller som kan CAN bus och som har en uart över för att hänga en rs.485 krets på.

Jag har själv haft dessa tankar, men har inte kommit till skott ännu.
Elcons laddare finns även i mindre format, men med samma funtionalitet.
Tex 1,5 kw och 2kw

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2010-05-26 07:24:07    Rubrik: Svara med citat

Borde det inte räcka att bygla i laddhandsken för att få kontaktorn att dra?
Annars kanske man kan väcka UCL med tändningssignal, eller parallellmata kontaktorerna.

Jag tror ärligt talat att det är enklare att bygga en egen styrning som mäter spänningar, laddstatus, tider och temperaturer och styr laddaren än att få till en mediator som pratar RS.485 med UCL.
Skulle inte behövas en så komplex laddare för det, skulle räcka med en som har två lägen; full fart och överladdning strömbegränsat till 5A.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-05-26 10:15:51    Rubrik: Svara med citat

Nej det räcker inte med att bygla laddhandsken för att UCL:en skall dra kontaktorerna. UCL vill gärna ha lite info från Laddaren innan den drar dom. Det borde du väl veta som har sniffat på rs485 så pass mycket.

Om man vill ha en ersättare till orginalladdaren så bör man ju försöka att få UCL:en att räkna Ah så bra som det går. Det kan man nog bara få till genom att snacka endel på 485.

Jag vet att min UCL 7 håller kontaktorerna dragna tills man släpper byglingen i laddhandsken, även om laddaren har slutat att snacka med den. Men jag vet inte om den räknar några Ah under den tiden.

Sedan är det ju faktiskt inte helt trivialt att mäta spänning och fortfarande vara isolerad. Så ett sätt kan ju vara att lite på UCL:ens spänningsinfo. eller med en annan laddare som man kan få ut spänningsinfon via datakom. TEx via CAN på ELCON laddaren.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.