Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Studie i hur elbilar kommer påverka Sveriges energibehovet

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2010-04-07 13:32:02    Rubrik: Studie i hur elbilar kommer påverka Sveriges energibehovet Svara med citat

mitt namn är Christer Sigurd och jag gör en studie i hur elbilar i framtiden kommer att påverka Sveriges energibehov. Studien är en D-uppsats som görs på Energiteknikprogrammet på Högskolan i Halmstad och kommer vara klar i mitten av maj.

Jag skulle behöva hjälp av er elbilsägare att besvara två frågor:

1. Vad för elbil har du? (märke, konverterad)
2. Hur mycket energi din bil tar per 10 km? (medelvärde blandad körning - kWh/10 km)


Med vänlig hälsning
Christer Sigurd
Studerande på Magisterprogram i energiteknik - Högskolan i Halmstad
073-067 26 63
christersigurd@gmail.com
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-04-07 13:39:15    Rubrik: Svara med citat

Hej Christer,
får man vara så fräck att fråga hur det gick
med ditt elbilsprojekt. Blev det några
konverterings-satser.

ElClio ca 2kwh/mil förluster inräknade
Golf konv -92 vet ej ännu
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2010-04-07 13:50:27    Rubrik: Svara med citat

Mitt konverteringsprojekt lever fortfarande kvar, dock så kommer det tas över av ETP Kraftelektronik från och med den 3 maj då jag börjar jobba åt dem istället.

MVH
Christer
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-04-07 21:14:58    Rubrik: Svara med citat

1) 2 Clio, 1 Berlingo (elbilar från början)
2) Clio: Ca 2 KW/mil
Berlingo: Ca 2,2 KW/mil (skall mäta ordentligt, detta är en uppskattning)

Hälsningar
Lars E Magnusson
Stockholm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-04-10 09:05:51    Rubrik: Svara med citat

Angående hur elbilar skulle påverka sveriges energibehov så har någon på Vattenfall sagt att om hela Sverige byter till elbilar idag, så skulle elbehovet i Sverige öka med ca 6%. Och så stora marginaler finns redan i både produktionskapaciteten och kraftnätet, så det ska inte vara några bekymmer alls. Rätt fascinerande att det inte behövs mer el än så..

Dessutom drar elbilar ofta sin el nattetid, när förbrukningen i Sverige är som lägst, så det får en utjämnande effekt, vilket innebär att kraftverken kan köras dygnet runt istället för att behöva gå på sparlåga nattetid.

När det gäller Sveriges "energibehov" så kommer det givetvis att minska radikalt om alla går över till elbilar, eftersom vi inte behöver en massa olja/bensin längre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-04-10 10:00:45    Rubrik: Svara med citat

För sisådär 6 år sen minskade vi våran elkonsumtion med ~30% genom att byta ut den gamla värmepumpen som hade en trasig kompressor och därmed bara fungerade som elpanna. Efter det har vi ytterligare minskat konsumtionen genom att skaffa en vedkamin med värmemagasin i vardagsrummet så vi kan stödelda när det är som kallast ute (sliter mindre på kompressorn med när den får chansen att "vila ut" ordentligt emellanåt).

Det finns fortfarande gott om främst villor som värms upp med direktverkande el, för att inte tala om att rätt många hus skulle må bra av nån dm mer isolering på vinden eller ett lager till i väggarna så det finns gott om förbättringar som kan göras när det gäller uppvärmning av svenska hem. EU's direktiv om att alla glödlampor och de flesta halogenlampor ska vara borta från marknaden år 2016 ska, om jag minns rätt från de siffror jag sett, minska förbrukningen med ca 10% inom EU.

Det finns mao gott om kapacitet som kan "trollas fram" för både en och annan elbil i Sverige och EU. Tyvärr verkar den politiska beslutskapaciteten däremot saknas mtp hur lite det händer på området. Tyvärr.

Kan man besluta att alla lampor ska hålla miljöklass B efter 2016 (dvs LED, lysrör, lågvoltshalogen, basta!) så kan man väl kräva att alla bilar som får säljas efter tex 2016 måste vara plug in-hybrider eller elbilar? Sen får bilbranschen helt enkelt anpassa sig!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2010-04-10 11:26:50    Rubrik: Svara med citat

Annars kan man ju hävda att man som kund borde få göra vad man vill med elen man köper. Köps det för mycket är väl priset för lågt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-04-10 12:14:29    Rubrik: Svara med citat

Daniel skrev:
Annars kan man ju hävda att man som kund borde få göra vad man vill med elen man köper. Köps det för mycket är väl priset för lågt.


Jo, men så funkar det ju. Det rörliga elpriset blev inte att leka med i vinter. Tyvärr hittar jag inte en graf över senaste vintern, men väl tex denna:

http://newsroom.vattenfall.se/2009/11/17/marknadslaget-kallt-eller-milt-vader-styr-elpriset/

Där syns även att rörligt elpris för det mesta är bättre för kunden, men så ibland kommer det en RIKTIG vinter, då...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2010-04-10 16:22:23    Rubrik: Svara med citat

Mycket intressanta kommentarer!

Om alla våra lätta fordon (<3,5 ton) skulle gå på el så skulle det behövas:
4,4 milj fordon*1500 mil * 1,6 kWh/mil = 10,6 TWh

Jag ska räkna mer på hur mycket energi som skulle sparas om alla våra lampor var lågenergilampor. Någon som har en källa på detta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-04-10 23:43:41    Rubrik: Svara med citat

http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Elanvandning/

Citat:
2006 använde Sverige 146 TWh el.


Så om det där påståendet om att en övergång till minst miljöklass B för all belysning skulle sänka elförbrukningen med 10% totalt så betyder det att dina 10,6 TWh är täckta med råge. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2010-04-12 09:05:22    Rubrik: Svara med citat

Hämtat från: Enegimyndigheten

I Sverige beräknas förbudet mot glödlampor att spara tio procent av den el som används i hushållen. Det är en minskning med två terawattimmar per år, vilket motsvarar användningen i cirka 80 000 elvärmda villor under ett år. I hela EU beräknas förbudet spara cirka 40 terawattimmar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
sigge
intresserad


Registreringsdatum: 02 september 2008
Inlägg: 24

InläggPostat: 2010-04-12 10:58:29    Rubrik: Svara med citat

Byte till energieffektivare lampor i:
10 av hemmets mest använda glödlampor = 3125 km eldrift
Hushållen = drygt 830 000 st lätta fordon (19%)
Kontor, skola, sjukhus, industri, vägbelysning och hushåll = knappt 2,5 milj lätta fordon (56%)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.