Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Julle Forumstammis

Registreringsdatum: 26 juni 2006 Inlägg: 609 Ort: Wellington, New Zealand
|
Postat: 2007-03-14 16:21:20 Rubrik: Modifiering av vattenpåfyllningen |
|
|
Nu är det dags igen..
Ett litet förslag på hur man fördriver en helg och samtidigt försäkrar sig mot kraftiga oförutsedda utgifter.
Med andra ord, Kasta bort Clio/Express original vattenpåfyllningssystem.
Vad fodras:
En Clio electrique, går tyvärr inte bra med en bensindriven...
Utrustning för att montera bort batterilådorna, massor med tålamod, en domkraft och brädor eller en billyft.
Jag rekommenderar billyft, då slipper man berika det Svenska språket med ytterligare kraftord...
Lokalisera det närmaste Clas Ohlson/Jula/Biltema/Rusta, vid osäkerhet går det bra att följa strömmen med "kan själv" pensionärer till närmaste gubbdagis.
Väl på plats inhandlas följande:
20m pvc-slang ø6 innerdiameter, ska passa i ø8 slang.
5m pvc-slang ø8 innerdiameter, ska passa i ø10 slang.
3m pvc-slang ø10 innerdiameter.
PVC lim
19st 6mm t-kors för slang, vanligtvis vita.
Ett stort paket stripes
Kabelmärkning
Totalsumman borde inte överstiga 300kr
Har du inte en varmluftspistol och en bra avbitartång samt plattång är det ett bra tillfälle att investera i denna utrustning.
Här är nämnda delar redan uppackade, ø6 slangen låg visst kvar i påsen...
Här har jag måttat lite samt kapat och limmat en stund. Montera kabelmärkningarna på buntbandet samt sätt sedan fast det nära pluggarna för respektive block, skriv sedan ned hur mycket vatten respektive block förbrukar, det ger värdefull information om skicket.
Limmet var ganska kraftigt luktande, troligtvis både giftigt och väl fungerande!
Här är en bild på pluggen, värm ordentligt och platta ihop med tången.
Så här sitter de på blocken, notera fastsättningen i kylslangen, det är lätt att klämma slangarna vid montering av ovansidans dammskydd om de inte fixeras.
Här är en översiktsbild på ovansidan.
Här är en på kortsidan, vid fyllning monteras endast skyddet mellan batterilådorna ned eftersom främre lådans anslutningar är bakåt.
Här är slutligen en trevlig syn, ett renoverat och uppmätt paket färdigt för installation!
Nästa bildserie blir på byggnationen av en "Range extender" eller "konsten att åka 20mil på en laddning", jag räknar med att göra den om en månad. _________________ Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
lem Elbilsguru
Registreringsdatum: 15 januari 2007 Inlägg: 1818 Ort: Täby
|
Postat: 2007-03-14 18:11:58 Rubrik: |
|
|
Snygg beskrivning Julle! Detta borde alla göra!!
Det är bara mätprober som saknas så kanske man slipper såga bilen?
Hälsningar/Lars
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jens Forum Administratör

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 781 Ort: Alingsås
|
Postat: 2007-03-14 19:46:43 Rubrik: |
|
|
riktigt snyggt jobbat. Vill du komma hem till mig och göra samma sak med min Clio (inklusive det där med domkraften och kraftorden) så bjuder jag på kaffe. 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Pertti Elbilsguru

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 1033 Ort: Skövde/Vristulven
|
Postat: 2007-03-15 09:19:07 Rubrik: |
|
|
Räcker det med kaffe?  _________________ Don't be fueled!
Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Wiik Aktiv
Registreringsdatum: 10 januari 2007 Inlägg: 87 Ort: Hallsberg
|
Postat: 2007-03-15 10:53:06 Rubrik: |
|
|
Det där kostar nog drygt en pall med indiskt kungafamiljskaffe
Snyggt jobbat och snyggt dokumenterat Julle. _________________ Största möjliga tystnad: Clio Elictrique
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
PC Elektrisk

Registreringsdatum: 05 september 2006 Inlägg: 118 Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo
|
Postat: 2007-03-16 12:36:09 Rubrik: |
|
|
Hej Robert
Fornem dokumentation af ombygningen
Jeg har også overvejet at modificere mine egne Clioer til enkeltblok påfyldning
Under disse overvejelser har jeg set et problem med at få fjernet den brint (H2), der dannes under både ladning og kørsel, fra rummet over batterikassen
Ved den centrale påfyldning er der jo en mekanisk udsugning af den dannede brint og den mangler jo ved enkeltfyldning
Set med mine øjne vil der dannes en stor lomme af brint, ihvertfald over den bageste batterikasse og ved en utæthed har man det inde i bilen
No smoking please
Har du en løsning på problemet - eller er det mig der overreagerer
Hilsen Peter _________________ Kør med El og Vind;-)
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
lem Elbilsguru
Registreringsdatum: 15 januari 2007 Inlägg: 1818 Ort: Täby
|
Postat: 2007-03-16 12:58:33 Rubrik: |
|
|
Jag tror det är viktigt att fläktarna (båda två) blåser och cirkulerar.
Om den klarar att cirkulera bort vätgas vet jag ej. Min bakre fläkt fungerade ej och den främre raden i bakre packen smällde (enligt Julle så hade det smällt i alla fall...).
Det är väldigt lite sug i fläkten och jag tror inte den klarar att ventilera batterierna. Det har smällt så många packar.
Hällre lite vätgas som smäller ovanpå batterierna än innuti!
Hälsningar/Lars
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Julle Forumstammis

Registreringsdatum: 26 juni 2006 Inlägg: 609 Ort: Wellington, New Zealand
|
Postat: 2007-03-16 13:19:28 Rubrik: |
|
|
Vätgas har den egenheten att den mycket snabbt späds ut alternativt reagerar med syre i luften och på så sätt oskadligörs.
Något som är mycket viktigt är att fläktarna fungerar, problemet här är att UCL bara mäter strömmen till dessa och på så sätt förutsätter att de fungerar, det är inte bra.
Den här typen av fläktar kan vara blockerade av t.ex skräp eller helt enkelt ihopkärvade p.g.a korrosion, de drar trots detta fortfarande lika mycket ström och UCL detekterar inte felet.
Om man däremot kopplar bort fläkten stoppas laddningen och varningslampa tänds.
Enda lösningen här är att byta dåliga fläktar, de är faktiskt ganska billiga och håller förvånansvärt länge trots att de inte är avsedda för utomhusmontage (och definitivt inte fordonsmontage).
Måtten är 60*60*25mm samt 12V och kan bytas utan att demontera batterilådorna.
Den slang som leder in i bakre batteripaketes fläkt ser jag mest som ett patatiskt försök till ventilation, funktionen borde vara marginell. _________________ Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AleX Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 september 2006 Inlägg: 2226 Ort: Roslöv / Lund / Skåne
|
Postat: 2007-04-03 11:39:32 Rubrik: |
|
|
Det ser mycket snyggt ut men, vad har t-korsen för funktion?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Knappen intresserad
Registreringsdatum: 31 oktober 2006 Inlägg: 37 Ort: Uppsala
|
Postat: 2007-04-03 21:31:41 Rubrik: |
|
|
Superpt.
Skulle vara bra att veta vilka längder som slangarna behöver kapas till, så kan allt förberedas i förväg.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Julle Forumstammis

Registreringsdatum: 26 juni 2006 Inlägg: 609 Ort: Wellington, New Zealand
|
Postat: 2007-04-04 16:28:59 Rubrik: |
|
|
T-korsens funktion är ventilation, båda slangarna som går nedåt är pluggade för att inte skräp ska kunna sätta sig på insidan och sedan sköljas in med vattnet.
Man fyller vatten igenom den slang som det inte finns något T-kors på, när blocket sedan är fullt hörs ett tydligt "gurgel" när överskottet rinner ut.
Efter detta vänder man flaskan och blåser rent.
I går köpte jag två påfyllningsflaskor på sportbutiken "Stadium", 10kr/st, bra flaska med ett lock och en slang med möjlighet att hindra smuts att komma in i flaskan. _________________ Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Kenneth Timenes Aktiv
Registreringsdatum: 22 oktober 2007 Inlägg: 49 Ort: Kristiansand
|
Postat: 2007-10-31 06:41:38 Rubrik: Påfyllnings slangar |
|
|
Jag har varitt hos Julle med min bil. Han skal fiksa mina batterier. Då tog jag en del mått på slangarna som han hadde gjort. Legger ut kort på dom.
Har skrivit fel på kortet med påfyllnings slangen. Den skal vara 350mm lång inte 35mm.
Hoppas någon har anvendning før dom.
Julle hadde værkligen reda på Clio och vilken verkstad PARKETgolv det er inte många som har i en bilverkstad.

Senast ändrad av Kenneth Timenes den 2007-11-21 05:28:39, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Kenneth Timenes Aktiv
Registreringsdatum: 22 oktober 2007 Inlägg: 49 Ort: Kristiansand
|
Postat: 2007-11-21 05:24:51 Rubrik: |
|
|
Nu har jag monterat mina batterier och då mærkte jag att slangarne til påfyllning och drenering skulle varit 10 cm lengre. Nu blev det hemst bøkigt att fylla några platser.
Jag kjøpte T-kors på biltema som er till spolar slangar. Dom var lite før små men då tog jag bara ett buntband runt.
Lykka till. _________________ Clio elskare i Kristiansand. Medlem av elbilagder.org
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
joppe Elektrisk

Registreringsdatum: 28 maj 2007 Inlägg: 260 Ort: Tyresö / Stockholm
|
Postat: 2007-11-21 10:13:55 Rubrik: |
|
|
Jag löste uppmärkning och skydd, för att förhindra att smuts kommer in i slangarna, genom vanliga träpluggar som jag skrev nummer på med en tunn spritpenna (1 - 19)
(Tips: Jag skrev på bägge sidor av pluggen, då skyddas den ena inne i slangen)
Påfyllningsslangarna är 10mm då passar pluggarna perfekt.
(det finns smalare träpluggar att köpa också)
Avluftningsslangarna har jag gjort som ni andra:
skarvat från 10mm till 8mm till 6mm och jag köpte t-kopplingarna på Bauhaus
Ett tips till Kenneth:
På bauhaus har dom raka skarvkopplingar om du vill förlänga dina påfyllningsslangar. _________________ Länge Leve Elen
/Jonny
Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Kenneth Timenes Aktiv
Registreringsdatum: 22 oktober 2007 Inlägg: 49 Ort: Kristiansand
|
Postat: 2007-11-21 15:08:23 Rubrik: |
|
|
Jag har provat och kjøpa T-stykken på Bauhaus men dom har inte det på Liertoppen i Drammen.
Jag skall førlenga slangarna til nesta fyllning. Jag tengte kansje legga dom ut til sidan. Under det lilla plast dekslet. Då er det enkelt att komma till alla?
Fikk min førsta prov tur med bilen i dag. Alt fungerar.
Er det flera som blandar 50/50 bensin och disel til varmaren. Min varmare har inte gått på nestan 2år. Den startade på førsta førsøket med denna mix.  _________________ Clio elskare i Kristiansand. Medlem av elbilagder.org
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
jens Forum Administratör

Registreringsdatum: 23 juni 2006 Inlägg: 781 Ort: Alingsås
|
Postat: 2007-12-19 02:32:33 Rubrik: |
|
|
Nu när jag läser detta tycker jag det verkar krångligt att manuellt behöva söla med 19 olika slangar... Och det under tidspress (innan batterierna svalnar). Är fördelen verkligen så stor med ett ombyggt påfyllarsystem? Jag har en dunk i ena änden och vakuumpump i andra... får köra med väldigt långsamt flöde iofs. eftersom vakuumpumpen är ganska svag, men jag tycker inte det är så jobbigt att vattna på traditionellt vis.
Ni som byggt om - vad var den viktigaste orsaken till att ni gjorde det?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Kenneth Timenes Aktiv
Registreringsdatum: 22 oktober 2007 Inlägg: 49 Ort: Kristiansand
|
Postat: 2007-12-19 05:57:28 Rubrik: |
|
|
Jag sparade ganska mykke penger på dette. Ett av mina block sprack invendigt och kjørde kylarvetska ut jenom påfylningsslangen. Nu var det bara 1st block som jag bytte i stellet før kansje 7st.
Min bror har monterat Pak Trakr. Och en annen her har satt på en liten dator til den. Då har du fin øversikt øver kvaliteten på vaje block. Jag har bestælt en til min bil.
se
http://elbil.no/forum/index.php?topic=480.0
http://elbil.no/forum/index.php?topic=525.0 _________________ Clio elskare i Kristiansand. Medlem av elbilagder.org
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Tomten Elektrisk
Registreringsdatum: 02 juli 2007 Inlägg: 258 Ort: Spånga
|
Postat: 2007-12-19 07:53:02 Rubrik: |
|
|
jens skrev: | Nu när jag läser detta tycker jag det verkar krångligt att manuellt behöva söla med 19 olika slangar... Och det under tidspress (innan batterierna svalnar). Är fördelen verkligen så stor med ett ombyggt påfyllarsystem? Jag har en dunk i ena änden och vakuumpump i andra... får köra med väldigt långsamt flöde iofs. eftersom vakuumpumpen är ganska svag, men jag tycker inte det är så jobbigt att vattna på traditionellt vis.
Ni som byggt om - vad var den viktigaste orsaken till att ni gjorde det? |
Precis som Kenneth Timenes skrev så hade 1 batteri på min bil gått sönder och så hade 3 andra batterier fått glykolsmitta.
Så istället för att betala 1500kr för 1 "nytt" batteri så blev det istället 6800kr för 4st "nya" batterier. Lite surt...
Jag tar den extra tiden det tar att fylla batterierna en och en istället för att i värsta fall 1 batteri går sönder i bakre packet och sprider glykol till de 5 (2 x 6 )andra batterierna , blir en dyr historia...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Julle Forumstammis

Registreringsdatum: 26 juni 2006 Inlägg: 609 Ort: Wellington, New Zealand
|
Postat: 2007-12-19 10:31:50 Rubrik: |
|
|
Jag har råkat ut för samma händelse som Kenneth, ett block brände hål till kylslingan och förstörde 6 friska grannar...
Efter det åkte centralpåfyllningen omgående i soporna!
Efter ca ett år hade jag ett block som exploderade strax efter vattenpåfyllning ( det var troligtvis redan skadat, vattnet gav vätgas och syrgas för explosionen) följden blev liten, jag kunde köra hem och behövde bara byta det blocket.
I samband med det blev det sågning. _________________ Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
joppe Elektrisk

Registreringsdatum: 28 maj 2007 Inlägg: 260 Ort: Tyresö / Stockholm
|
Postat: 2007-12-19 12:01:58 Rubrik: |
|
|
Samma sak för mig:
När jag köpte bilen hade ett batteri spruckit och "smittat" 4st batterier.
Det första jag gjorde när jag tagit ner packen var att skrota centralpåfyllningen.
För ca. 3månader sedan sprack ett batteri och glukol/vatten hade runnit ut på backen via nya vattenpåfyllningen. Om jag hade behållt det gamla påfyllningssystemet hade minst 2st batterier till pajat.
Jag har alltid med mig en batterikabel (Biltema art: 35-178) så att jag kan koppla förbi det trasiga batteriet, samt några extra träpluggar att plugga igen kylslangarna, på det trasiga batteriet (ofta läcker det ut kylvatten om det trasiga batteriet spruckit i botten eller mellan kylvatten och batterivattnet) vilket gör att pumpen går torrt .
Samt att jag har en liten dunk färdigblandad glukol/vatten i bilen också.
Jag har fyllt flera bilar med de separata slangarna så här:
Först har jag laddat batterierna fullt, åkt till OK/Q8 ca. 2km.
Det tar ca. 40minuter totalt i en "gör det själv" -hall inklusive borttagning och ditsättning av plastskydden under.
Jag tror inte det är speciellt viktigt att man måste fylla batterierna 15minuter efter laddning och att batterierna ska vara varma.
Hittils har det bara droppat ett par droppar, vid någon enstaka gång, första gången jag laddat efter påfyllning, (men det har det gjort även med centralpåfyllningen). _________________ Länge Leve Elen
/Jonny
Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Senast ändrad av joppe den 2007-12-19 12:10:22, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
|