Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-07-02 09:53:12 Rubrik: |
|
|
Jo det har hänt en del men inte så mycket som vi hade tänkt oss,trycket i verkstaden är högt då alla vill ha sina bilar till semestern,och då blir elbilen lite lidande.....  _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-09-07 19:59:09 Rubrik: |
|
|
Vi har provat lite fram och tillbaka med elbilen ,men det verkar som Kelly controllern är klen,bilen gör ca 45 km/h oavsett växel och blir VÄLDIGT varm,särskilt M anslutnigen (den går inte att ta på efter ca 400 meters körning) .Total ström från packet vid fullgas (?) ca 58 a , packspänning 143-148 v
Fick ställa om controllern från "torque" till "speed" för att överhuvudtaget komma ur garaget utan putthjälp... (på 2 ans växel)
Har beställt en LogiSystem 144v/750a som kom i fredags,får hoppas att den leverarar bättre
Är det någon annan här som åker Kelly ? Har kollat på DIY EV Forum och tydligen är det flera som har problem med extremt slö acc + låg toppfart med Kelly
/Peter _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
mrMagoo Elbilsguru

Registreringsdatum: 25 juni 2006 Inlägg: 1242 Ort: Falköping
|
Postat: 2009-09-07 20:28:45 Rubrik: |
|
|
Tydligen är Kelly skit..... ni skulle köpt en riktig controller http://www.evnetics.com/
Men att motorn blir så varm??? ni ska kanske leta fel runt den. _________________ Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-09-08 07:06:54 Rubrik: |
|
|
Motorn är iskall ,det är "M" anslutningen på controller som blir varm
Jag har följt testerna av Evnetics controllern och det verkar vara bra prylar..
/Peter _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-09-20 16:53:22 Rubrik: |
|
|
Vi har provkört en del med den nya controllern och det funkar kanonbra
Väldigt mjuk i starten och bra acc ,räckvidden verkar ligga runt 5,5-6 mil och det får väl vara ok med blybatterier _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2009-09-21 08:53:37 Rubrik: |
|
|
Grymt Snyggt bygge!!!!!!
Nu skall det bli intressant att se hur det går hos besiktningen.
Men det skall nog inte vara några problem med en så snyggt byggd bil.
Mvh
/Per
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
exile Elektrisk
Registreringsdatum: 11 februari 2008 Inlägg: 123
|
Postat: 2009-09-21 18:21:16 Rubrik: |
|
|
Kan bara instämma med pm_dawn, den väldig proffsigt gjort och snygg.
En fundering som jag har, är nödstoppen nödvändig? Finns det inget sätt att slipa den?
Jag menar hur har de gjort på clion eller har den oxå en nödstopp.
Seden får man fråga vad kalaset kostade och gick det bra att lura databoxen?
Måste säga att riktigt roligt att se arbetets gång och slutresultat.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-09-22 06:56:13 Rubrik: |
|
|
Jag får tacka för allt beröm..!
Nödstoppen är inte nödvändig,men tanken bakom ligger såhär : om någon annan än jag kör bilen och något konstigt inträffar eller konstig lukt (magisk rök..) kan man snabbt slå in nödstoppen och bryta all ström , nödstoppen är nyckelförsedd vilket gör att den INTE går att återställa igen utan att jag har kollat det ev felet,risken finns om föraren bara slår av tändningen så kanske han ångrar sig och provar igen.
Jag har köpt delar för ca 110 000 kr inkl moms , dock står lithiumbatterier 160ah på önskelistan just nu och det sabbar budgeten lite
Databoxen får samma varvtalspulser från elmotorn som från ICE ,ABSen klagar lite på avsaknad av lastsignal,motortempgivaren övervakar controllern osv ..allt funkar men det krävs lite mer jobb innan allt funkar 100% _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
pm_dawn Elbilsguru

Registreringsdatum: 17 mars 2008 Inlägg: 1740 Ort: Östersund
|
Postat: 2009-09-22 07:33:00 Rubrik: |
|
|
Vad kostade batterierna du har nu ???
(edit: lade till 5 celler eftersom du kör 144v)
Ett TS 160ah batteripack med 45 celler (144v nom ) kostar ca 70ksek idag. Lägg till BMS för ca 5-10 ksek.
Mvh
/Per
Senast ändrad av pm_dawn den 2009-09-22 08:54:56, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-09-22 08:02:13 Rubrik: |
|
|
Ca 25 000 kr ,kanske någon här är intresserade att ge ett bud på packet ?
12 st Trojan 1275 12v 150ah 120ah c5 ,cyklade ca 10 ggr ,övervakade med Paktrakr
Tvärr medveten om kostaden men jag kan tycka att det är värt pengarna att prova (kanske...inte riktigt överens med mig själv) _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
giuseppe916 Forumstammis
Registreringsdatum: 08 juli 2007 Inlägg: 350 Ort: Shanghai
|
Postat: 2009-09-22 08:26:33 Rubrik: |
|
|
Peter skrev: | Jag får tacka för allt beröm..!
|
Äras den som äras bör
Som sagt var snyggt bygge som ser mkt seriöst ut _________________ Pehr
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Pertti Elbilsguru

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 1033 Ort: Skövde/Vristulven
|
Postat: 2009-09-25 17:12:15 Rubrik: |
|
|
Ja, det var verkligen snyggt! Som om ni byggt elbil förut!?
En nyfiken fråga: Den vacumpumpen från Volvo som ni har, är den tyst? Tänkte att man kanske kunde byta bort den jag har på Clion. Den låter för mycket.
Inte roligt att "fronta" med er!  _________________ Don't be fueled!
Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-09-26 09:55:36 Rubrik: |
|
|
Det som står först på listan innan byte till lithium är att byta den förbannade vacuumpumpen....köp ingen sådan pump !
Den är väldigt effektiv men har ett väldigt högt insugsljud,jag tror att det är en impellerpump ,där av ljudet
Såg på någon amerikansk elbilssida som sålde en vacuumpump med oljefylld ljuddämpare på insugsidan, kanske ett alternativ ? tror att den kostade 350 usd
Jag har haft en clio för några år sedan och Volvo pumpen är nog dubbelt så högljudd... _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Johnny J Elbilsguru

Registreringsdatum: 23 september 2007 Inlägg: 1741 Ort: GBG
|
Postat: 2009-09-26 17:25:41 Rubrik: |
|
|
Jag har köpt en sådan till mitt kommande projekt, men jag beställde direkt ifrån Taiwan istället, mycket billigare.
Finns ett problem och det är att den inte är CE-märkt.
Kan återkomma med adresser om det är intressant...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
exile Elektrisk
Registreringsdatum: 11 februari 2008 Inlägg: 123
|
Postat: 2009-09-26 22:16:30 Rubrik: |
|
|
Lite sidospår men T-1275 verkar inte höjdare till batteri eller alla blybatterier så "dålig".
exempel:
Citat: | Capacity Minutes 102Min @ 56Amps |
det ger ju bara ca 95.2Ah (102/60*56) och hur blir den då vid större ström utag som exempel 100A.
Eller har jag missat någe?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
qer Forumstammis

Registreringsdatum: 27 januari 2009 Inlägg: 666
|
Postat: 2009-09-26 23:37:04 Rubrik: |
|
|
exile skrev: | Lite sidospår men T-1275 verkar inte höjdare till batteri eller alla blybatterier så "dålig". |
Blybatterier suger rent generellt.
[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law[/url]
Den här effekten påverkar blybatterier RIKTIGT illa vid höga strömuttag.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
exile Elektrisk
Registreringsdatum: 11 februari 2008 Inlägg: 123
|
Postat: 2009-09-27 11:59:39 Rubrik: |
|
|
Hmm... då motsvarar 150Ah bly ca 90Ah ThunderSky.
Så då blir bara ca 2gånger dyrare med ThunderSky jämfört med bly...
(Om man tar ut 70A kontinuerligt... beräknad med Cp = 262,6737 och k = 1,252135163)
Och håller de 2gånger så lång tid så blir kostade lika för bly och ThunderSky.
Vilken ström drar bilen när man kör runt 90Km/h och vilken spänning har batterierna då?
Skulle vara roligt och veta hur mycken den drar per mil ca.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Pertti Elbilsguru

Registreringsdatum: 16 augusti 2006 Inlägg: 1033 Ort: Skövde/Vristulven
|
Postat: 2009-09-28 20:43:28 Rubrik: |
|
|
Tack Peter!
Men UJ! Vad dyrt! Haha! Jag tänkte ju lalla runt på någon bilskrot o fynda för en 50-lapp. _________________ Don't be fueled!
Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Peter Elektrisk
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inlägg: 106 Ort: Karlskrona
|
Postat: 2009-09-30 07:36:14 Rubrik: |
|
|
Det bara att inse att bly är inte bra och igentligen mycket dyrare är lithium i längden , är väldigt nära att beställa ett 160 ah *45 lithium till Polon men väntar bara på att min far ska bestämma sig för att köpa en Prius som vi kan bygga om till en plugg in (med 40ah*76 lithium)
Återkommer med en projekttråd om Priuskonverteringen blir av
Ang förbrukning, jag har fortfarande lite bekymmer med störningar i PakTrakrn men i 90 km/h ca 70-130a och 130-135 v OBS ca värden då det flukturerar lite _________________ Elbilsprojektet :
www.automek.com/elbil
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|