Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hjullager
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-06-26 21:23:28    Rubrik: Hjullager Svara med citat

Bytade mina hjullager fram i förra veckan.
Bilen har snart gått 73 000km.
Någon annan som har fått byta sina?
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-07-03 00:03:53    Rubrik: Svara med citat

jag misstänkte väl att det skulle behövas någon gång. Det ökar inte på livslängden att smörja dem ibland? Hur märkte du att de var kassa? och vad krävs för att byta dem?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-07-03 06:07:01    Rubrik: Svara med citat

Du hör när dom är kassa.
Låter som att köra med dåliga dubbdäck, eller som en militärbil.

Förutom vanliga verktyg, så behövs en avdragare för att trycka ut drivaxeln ur navet.
Sen måste du ha tillgång till en press för att pressa i dom nya lagerna.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-08-16 13:55:37    Rubrik: Svara med citat

Oh ja! Vill ju ha en tyst bil.
Har bytt på två bilar o 3 hjul nu (1300 mil och 6000 mil). De verkar gå åt på Renault sägs det. Jag bytte till SKF (Made in Spain!?) för 700 kr st. Har lite bilder på bytet. kanske kan mixtra in en här, vet inte hur man gör ännu. Återkommer!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-08-16 15:20:13    Rubrik: Svara med citat

Om man plockar ner lagren och fettar in dom ordentligt finns det ingen livslängdsgräns för några lager.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-08-17 19:09:14    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Har lite bilder på bytet. kanske kan mixtra in en här, vet inte hur man gör ännu. Återkommer!


pertti: Det finns ingen möjlighet (än) att lagra bilder här i forumet. Men du kan länka till en bild om du har den på en egen hemsida på nätet.

du klickar på "Img"-knappen, skriver in http:-adressen till bilden och klickar på "Img" igen.[/img]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2006-08-19 00:48:44    Rubrik: Svara med citat

Sad Sorry! Har ingen snajsig hemsida. Men kan ju mäjla till dig Jens, men hittar inte någon adress. (Offtoppic!?)


Edit: Har fixat saken som ni ser.






_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F


Senast ändrad av Pertti den 2008-07-31 23:26:32, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2006-08-19 19:46:42    Rubrik: Svara med citat

Jag bytte ett lager i torsdags, bilen har gått 4300 mil...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2007-09-11 10:50:01    Rubrik: Svara med citat

Bytte höger framlager för ca. en månad sedan.

Bilen har gått ca. 4200mil.

Tog isär allt själv och fick sedan hjälp att pressa ur och i lagret.
(trodde först att jag skulle lyckas knacka ur det..... Embarassed )

Men det krävdes en riktig press för att få ur det gamla lagret.

Länge leve Elen
/ Jonny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2007-11-11 01:55:45    Rubrik: Svara med citat

Dags för mig att byta igen Confused . Har beställt SKF lager som heter VKBA 3496 och kostar 531kr + moms.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-03-12 02:56:47    Rubrik: Svara med citat

För ytterligare info:
Det verkar som Renaultkonstruktörerna (eller inköparna) fått lite huvudbry med någon leverantör under året -97.
Som de flesta vet finns det ju två sorters bromsbellägg till frambroms (Bendix och Lucas/Girling samt ok?). Sannolikt har detta med att göra med att det även finns två storlekar på framhjulslagrena Confused Mad
Vilket som är hönan o ägget vet jag inte. Hursomhelst vet jag nu att det SKF VKBA 3496-lager jag köpte har måtten: dia/bredd 35/65 och att det finns ett annat större lager som har måtten 37/72. Jag tror att detta större lager tillkom senare.
För att luras ytterligare med oss trevliga entusiaster så har de även passat på att ändra på gjutning på själva styrleden som lagret sitter i (bl.a hålbilder för infästning mot fjäderben är olika) . Bror min försökte nämligen flytta över hela klumpen med lager från sin "brandbil" till min "Elin" men där fick vi tji! Shocked
Och nu rullar den såååå tyssssssst Very Happy
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2008-03-12 03:11:00    Rubrik: Svara med citat

Testar om jag lyckas visa bilder:



Och här på den fina avdragaren: Wink


_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-07-21 22:02:17    Rubrik: Svara med citat

Det verkar vara dags för mig också nu efter 6300 mil. Bilen låter som om jag kör med grova vinterdäck (mullrar svagt). Är det bara lagerbyte som gäller, eller kan det hjälpa att smörja/fetta in dem?
Hur bråttom är det att byta? Kan jag köra medan jag väntar på nya lager eller måste jag låta bilen stå?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1235
Ort: Frösön

InläggPostat: 2008-07-22 00:12:04    Rubrik: Svara med citat

Det är oftast ingen fara att köra med mullrande hjullager, kolla bara att de inte börjar glappa för mycket.

Det skrivs om att du måste ha tillgång till en press för att byta men jag skulle snarare säga att det underlättar. Ett skruvstäd och några hylsor som passar brukar räcka till. Dessutom är en migsvets (mag) och en frysbox bra att ha.

Efter att ha lossat navet och tryckt ur drivaxeln så tar du hjälp av två stadiga nävar som håller navet. Ta en hylsa som passar på medbringaren (hjulfästet) och med hjälp av en slägghammare slår du ut medbringaren ur lagret. Den ena innre banan kommer att sitta kvar på medbringaren men den skär man upp med en vinkelslip eller gassvets så att den går att spräcka och sen är den lätt att ta bort. Akta så att du inte skär mer än själva lagerbanan. Plocka bort låsringen som håller lagret i navet och ta fram svetsen (mig/mag), dra en kraftig sträng inuti lagretdär kulorna har löpt, båda sidorna, sen kan du lätt knacka ut lagret, återigen är det bra att ha ett extra par kraftiga nävar tillhands. Putsa med smärjelduk både medbringaren och navet där det nya lagret ska passas in, grovlek runt 100 brukar vara lagom, ta fram det nya lagret som har legat i frysen i minst två timmar, värm navet med gas, gasol eller varmluftspistol eller varför inte i ugnen! 200 grader ca 30 min ger väldig bra resultat. Nu är det bara att rikta in lagret och låta det glida på plats. Använd det gamla lagrets yttre bana för att trycka in det sista. Går det trögt, använd skruvstädet. Montera låsringen i det rengjorda spåret. Vänta ett tag så att värmen från navet hinner sprida sig till lagret. Ta sen medbringaren som också har fått tillbringa ett tag i frysen, lägg upp navet med lagret så att baksidans inre lagerbana vilar på ett lämpligt mothåll (te.x en hylsa) och tryck in medbringaren (från rätt håll!!!) Funkar också med skruvstäd.
Klart!

Har du tillgång till en press så blir det ännu enklare men jag rekomenderar att du använder dig av kyla och värme ändå.

Att återinfetta ett framhjulslager på en framhjulsdriven bil är inte att rekomendera. Lagret skadas när man tar isär det och dessutom så har du redan en skada i lagerbanorna om du hör ett mullrande ljud från det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-26 21:05:10    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Hursomhelst vet jag nu att det SKF VKBA 3496-lager jag köpte har måtten: dia/bredd 35/65 och att det finns ett annat större lager som har måtten 37/72. Jag tror att detta större lager tillkom senare.


Så hur vet man vilken storlek man har? Går det på årsmodell eller är det bara att skruva isär och se efter? När jag söker på mitt regnr så får jag upp båda storlekarna.. Jag har en 96a.

Någon som vet vilket lager jag ska byta först? När jag svänger vänster så tystnar brummandet.
Jag är ganska säker på att om jag byter det lagret jag misstänker så får jag byta båda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2009-05-28 12:41:46    Rubrik: Svara med citat

Det låter mer om ett dåligt lager om man belastar det

Svänger du höger och det låter mer, är det vänster hjullager som är dåligt och tvärt om
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nsiak
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 december 2008
Inlägg: 109
Ort: Ljungskile

InläggPostat: 2009-05-28 13:36:07    Rubrik: Svara med citat

joppe skrev:
Det låter mer om ett dåligt lager om man belastar det

Svänger du höger och det låter mer, är det vänster hjullager som är dåligt och tvärt om


Det är en sanning med modifikation. Beroende på om det är inre eller yttre lagerbana som har packat ihop så skiftas det.

Alltså svänger man till höger och det låter mer, så är det yttre lagerbana på vänster sida eller inre på höger.

De yttre lagerbanorna slits oftas mer, men inte alltid. Rolling Eyes

Skall man vara helt säker får man lyfta upp bilen i framkant, snurra på hjulet och lyssna sig till det kassa lagret.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-05-28 13:55:34    Rubrik: Svara med citat

Hah! Det där kan vara förklaringen till att jag var fullständigt övertygad om att det var höger fram som var slut och verkstaden bytte vänster fram. Skiten lät som en Fokker 50 som taxar på startbanan så det var ingen som helst tvekan om att ett lager var slut, men hela bilen svängde med av oljudet så det var svårt att höra vilken riktning det kom ifrån...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2009-05-31 15:11:01    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Hursomhelst vet jag nu att det SKF VKBA 3496-lager jag köpte har måtten: dia/bredd 35/65 och att det finns ett annat större lager som har måtten 37/72. Jag tror att detta större lager tillkom senare.


Det verkar somom det större lagret är till bilar med ABS.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-07-16 18:00:23    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Citat:
...dra en kraftig sträng inuti lagret där kulorna har löpt, båda sidorna, sen kan du lätt knacka ut lagret...


Det var som f-n, det hade jag inte trott på om jag inte gjort det själv.
Måste erkänna att jag misströstade en del när jag stod där med navet i näven och kulorna på golvet (bokstavligt talat) och bara en liten, liten kant att banka på. Den lille teknikern i mig förstår dock inte riktigt varför det funkar ? Borde inte lagerbanan bli större om man värmer den, och sitta ännu värre fast !?
Hur som helst så gav ju svetsen också en bra kant att stödja huggmejseln mot när man knackade.

Nu skall jag bara tillbaka i morgon och byta lagret, köpte fel i alla hast Embarassed


Edit 090718:
Nu var allt på plats igen.
Lagret i frysen några timmar och spindel värmdes mha gassvets. Lagret bokstavligt ramlade på plats. Inget bankande eller pressande alls.
Navet behövde dock pressas in men det gick utmärkt i stora skruvstädet.

Åh, vad tyst och skönt det blev !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> mekaniska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.