Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Maxpänning Clio?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
skagget
Aktiv


Registreringsdatum: 12 januari 2016
Inlägg: 50
Ort: Falköping

InläggPostat: 2020-02-27 12:43:54    Rubrik: Maxpänning Clio? Svara med citat

Hur hög spänning klarar hackaren i Clion?

Jag ska lithiumkonvertera min Clio bara jag blir klar med min Th!nk som är på målrakan.
Jag har ett gäng LiFePo4-batterier som är 4s i varje modul.
Jag skulle vilja stoppa in 48s i Clion, om det får plats.
Men frågan är hur mycket man vågar sätta in utan att riskera att nåt går sönder vid laddning eller regenerering?

48s blir typ 154v nominellt och 175v fulladdat.
Den inbyggda laddaren laddar 181v max som jag förstått det, så jag tänker att bilen borde vara dimensionerad för att klara upp till typ 180v?

Någon som vet?
_________________
Toyota Prius -10
Think City "Classic" - 99
Renault Clio Electrique -96
Volvo 940 -96
VW 1303S -73
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Rakskuret
intresserad


Registreringsdatum: 30 augusti 2019
Inlägg: 22
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2020-02-27 13:34:21    Rubrik: Svara med citat

Hej jag har 36st lifepo 4 batteri celler i min Clio på nominell volt 3,3 och fullbokade 3,65 V så totala spänningen är 118.8 / 131.4 jag har en zivan laddare kommer inte ihåg vad den ger ut just nu
Dock har jag inte kört min ännu då jag har lite fel på min som ska åtgärdas när tid finns förra ägaren har kört ungefär 2500 Mil med dessa
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1199
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2020-02-28 00:28:56    Rubrik: Svara med citat

Mosfetarna är på 200V, så den spänningen vill man inte överskrida, för då säger det "poff".

Tillverkare av motorstyrning specar alltid en gräns som ligger lägre än vad komponenterna tål, därför att erfarenhet visar att de annars inte håller i längden. Speciellt motorbromsning är påfrestande, eftersom att spänningen då ökar, vilket gör att transienter (en form av brus, "spikar") lättare kan nå MOSFETarnas genomslagsspänning. Om transienterna kommer tätt vid hög ström kommer kiselbiten inuti transistorn att värmas så mycket, och så fort, att temperaturen stiger över 175 grader oavsett kylflänsens temperatur. 175 grader brukar vara max specad temperatur, där ingen mer temperaturhöjning är tillåten.

Hackaren har en mjukvara som omöjliggör körning vid ca 140-145V. Mjukvaran kan luras via hårdvara. Genom att sätta en zenerdiod i serie med en spänningsdelare som sitter i hackaren kommer mjukvaran tillåta en högre spänning. En bieffekt är att den undre spänningsgränsen där hackaren inte tillåter mer än 75Aström också höjs. Hur man gör ingreppet finns beskrivet här på forumet.

På forumet finns erfarenhet att sätta 42-44 LiFePO4 i serie, genom att göra den här modifieringen av hackaren. Har nog aldrig läst om 48s. Har någon annan det?

Generellt brukar motorstyrningar till borstade DC-motorer vara specade enligt spänningen i blybatterier som de tål. Kontrollers med 200V MOSFETs brukar vara specade till 144V bly. Det ger drygt 170V i slutfasen av laddningen, och 156V obelastad spänning fullt laddat efter vila. Om vi antar 3,45V per LiFePO4, fullt laddat efter vila, motsvarar det 45 celler i serie. 48s är 10V eller 7% mer. Tänjer på gränsen, så det är kanske en fråga om hur enkelt det är att få tag i en ersättare?

Kanske Per, pm_dawn, som faktiskt har brännt alla MOSFET i en hackare, och sedan lagat den igen, har några tankar?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 62

InläggPostat: 2020-08-09 05:58:33    Rubrik: 43 Svara med citat

Min Clio har en setup på 43 batterier, jag har dock inte gjort konverteringen själv. Vet bara att det funkar tack vare att man lurat hakkaren eller UCL att spänningen är lägre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.