Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Fixar man att köra detta m en Leaf 24 kWh:
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FlipTheFrog
intresserad


Registreringsdatum: 21 mars 2017
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-11-24 07:15:33    Rubrik: Fixar man att köra detta m en Leaf 24 kWh: Svara med citat

Vi leasar i nuläget en Leaf 30 kWh fr 2017 som ska lämnas tillbaka nästa sommar. Min hypotes är att den kommer att vara för dyr för oss att köpa ut och om inte leasingavgiften på nya Leaf har sjunkit kommer vi tyvärr inte vilja teckna ny leasing heller.

Ett alternativ för oss vore att köpa en äldre 24 kWh istället..

En dag för vår 30 kWh Leaf kan innebära t o r till mitt jobb (3 mil, mest 70 km/h) och sen en tur in till stan (6 mil t o r, hälften av sträckan 120 km/h). Fixar en 24 kWh detta på en laddning utan att man blir nervös? Vintertid?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1658

InläggPostat: 2018-11-24 07:52:19    Rubrik: Svara med citat

24/30= 0,8
Du kommer alltså 80% av den räckvidd du har idag minus batteri degradering 5-15% leaf 2016-2012, någon mil kortare med japanleaf höst/vinter/vår
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-24 09:06:06    Rubrik: Re: Fixar man att köra detta m en Leaf 24 kWh: Svara med citat

FlipTheFrog skrev:
Vi leasar i nuläget en Leaf 30 kWh fr 2017 som ska lämnas tillbaka nästa sommar. Min hypotes är att den kommer att vara för dyr för oss att köpa ut och om inte leasingavgiften på nya Leaf har sjunkit kommer vi tyvärr inte vilja teckna ny leasing heller.

Ett alternativ för oss vore att köpa en äldre 24 kWh istället..

En dag för vår 30 kWh Leaf kan innebära t o r till mitt jobb (3 mil, mest 70 km/h) och sen en tur in till stan (6 mil t o r, hälften av sträckan 120 km/h). Fixar en 24 kWh detta på en laddning utan att man blir nervös? Vintertid?


9mil där 3mil går i 120? Nej det kommer inte gå. Möjligtvis en sommardag.

När det blir kallare än plus 5 grader så fixar bilen inte längre 5+5mil i 80km/h utan stödladdning.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 326

InläggPostat: 2018-11-24 09:15:39    Rubrik: Svara med citat

filipgrodan,
Om ni överväger att köpa en äldre Leaf, skaffa då en Leaf tillverkad år 2014 eller år 2015 (ej årsmodell 2014, för kan då vara tillverkad så tidigt som 1 juni 2013 och ev. sakna värmepump) Då är ni säkra på att den har värmepump, då vid tillverkningen i Europa i England, då har de värmepump. De i Japan eller USA fram till ca slutet av maj 2013 tillverkade Leafarna, saknar värmepump.

Att köpa en Leaf med 24-kWh-batteriet tillverkad fr.o.m. 1 juli 2015, är ingen mening, då kom ju Leaf med 30-kWh-batteriet och då köper man en sådan istället. Nybilsmerpriset för 30-kWh-batteriet jämfört 24-kWh-batteriet var bara ca 25000 kr.

Visserligen har batterigarantin löpt ut om ni i juni 2019 köper en Leaf tillverkad juni 2014, men det har ju visat sig att batteriet klarar sig bra.

Det är skillnad på sommarräckvidd och vinterräckvidd.

Något man inte tänker på är inverkan av Energieffektivitetsklass på däcken. Det gör faktiskt en del på räckvidden.
T.ex. allt annat lika, kör du på sommaren Leaf 2014 med Energieffektivitetsklass A Däck med 24 kWh-batteriet i 90 km/h kommer du ca 16,6 mil. Alltså till sista droppen ström.
kör du på sämsta däck med Energieffektivitetsklass G kommer du ca 13,3 mil.
Det gör alltså ca 20 % kortare räckvidd per laddning med sämsta däcken.

Bästa sättet att förlänga räckvidden är emellertid att minska hastigheten. Är ni tvungna att hålla 120 på 120 km/h-väg? Varför inte ladda en skvätt på jobbet?

filipgrodan, var i Sverige håller ni hus? Om i Skåne där det inte blir lika kallt som i Kiruna, är det lättare att klara sig med en Leaf 24 kWh än i Kiruna

Om utetemp och batterietemp istället +5 grader C, vid 90 km/h då, utan klima:
på A däck: 14,2 mil (dvs 2,4 mil kortare än vid +20 grader)
på G däck: 11,5 mil (dvs 1,8 mil kortare än vid +20 grader)

Om utetemp och batterietemp istället -5 grader C, vid 90 km/h då,
och klima på:
på A däck: 11,3 mil (dvs 5,3 mil kortare än vid +20 grader)
på G däck: 9,3 mil (dvs 4,0 mil kortare än vid +20 grader)

Jag skulle tror att det är svårt att byta ner sig till mindre batteri. Man kommer ständigt att påminnas om det mindre batteriet och gräma sig att man inte öppnade plånboken litet mer.


Senast ändrad av haralt den 2018-11-24 13:01:42, ändrad totalt 7 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3203
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-24 09:34:52    Rubrik: Svara med citat

Får man sedan tag på en 24:a med 6.6kW laddare och kan ge det en timme i stan så är man ju hemma. Eller om tex Lidl har gratis DC-laddning en liten stund bara.

Jag brukade parkera vid laddstolpen och ta en promenad dit jag skulle. Då fick man lite motion + lite kWh på en timme. Trots bara 3.3kWh i timmen så är det ju typ nästan 20%. En 6.6laddare hade kanske kunnat ge 35% på en timme då ju.

Så det där med "det finns ingen laddning i stan" innebar ofta i praktiken snarare att det finns ingen laddstolpe prick utanför Ica. Men eftersom det behövdes en timme minst så fann jag omväg+promenad vara hyfsat bra lösning trots allt.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2003
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-24 11:45:46    Rubrik: Svara med citat

Eftersom priserna är vad de är på begagnade Leaf skall man inte räkna med att det blir så väldigt mycket billigare att leta upp en begagnad, i alla fall om man vill ha en med värmepump och som är i hyggligt skick.

En japanleaf med 7-8 tusen mil på mätaren är ingen höjdare i vinterväder, räkna med max 6-8 mil per laddning.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FlipTheFrog
intresserad


Registreringsdatum: 21 mars 2017
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-11-26 16:12:24    Rubrik: Svara med citat

Tack för ett informativt svar haralt!
Hur kan man säkerställa att bilen har värmepump om man ändå hittar en av årsmodell 2014, går det att se med blotta ögat?

Jag har sneglat på beg-marknaden och tycker att det är en rätt stor priskillnad på de få 30 kWh som nått dit (och inte åkt vidare till Norge) och 24 kWh:arna, men då är det kanske äldre Leafar utan värmepumpar jag har sett.

Skönt att höra att batterierna verkar klara sig bra! Det bådar gott inför framtiden (blir det inte en egen Leaf nästa år, så kanske en med mer mil o år längre fram).

Vi håller hus i Laholm, så vintrarna är ju rätt milda.

Nä, självklart behöver vi inte hålla 120 km/h på motorvägen till Halmstad, men jag känner oss vid det här laget och det är allt en bekväm marschfart... Rolling Eyes

På jobbet går det tyvärr inte att ladda bilen i nuläget, men jag kanske skulle påtala för kommunen (är kommunanställd) att om de nu satsar på miljön och har öppnat upp för att köpa elbilar på bruttolöneavdrag, så hade de ju även kunnat ställa upp med några laddplatser också...!

Jag är ju också tveksam till att byta ner oss i batteristorlek av precis den anledningen du nämner.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FlipTheFrog
intresserad


Registreringsdatum: 21 mars 2017
Inlägg: 33

InläggPostat: 2018-11-26 16:14:39    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Så det där med "det finns ingen laddning i stan" innebar ofta i praktiken snarare att det finns ingen laddstolpe prick utanför Ica. Men eftersom det behövdes en timme minst så fann jag omväg+promenad vara hyfsat bra lösning trots allt.


Jag vet ju egentligen detta, men jag känner oss samtidigt allt för väl vid det här laget... Vi har älskat att kunna sköta laddningen hemma och köra som vi vill (inom en viss radie). Att anpassa resa destination efter laddning är engångsföreteelser för oss.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2003
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-26 17:26:59    Rubrik: Svara med citat

FlipTheFrog skrev:
Tack för ett informativt svar haralt!
Hur kan man säkerställa att bilen har värmepump om man ändå hittar en av årsmodell 2014, går det att se med blotta ögat?

Jag har sneglat på beg-marknaden och tycker att det är en rätt stor priskillnad på de få 30 kWh som nått dit (och inte åkt vidare till Norge) och 24 kWh:arna, men då är det kanske äldre Leafar utan värmepumpar jag har sett.



Om det inte är en USA-import och det är en 2014 års modell, då kan du vara 99,9% säker på att den har värmepump, då de inte såldes utan värmepump i sverige. Tillverkningsdatum skall vara augusti 2013 eller senare.
Du kan också se på klimatanläggningen att det finns en knapp som kan slå på och av värmen, sitter under eller ovanför en knapp där man kan slå på a/c.

Ingen värmepump, då finns det bara en knapp "A/C" på högra sidan, värmen går inte att stänga av med mindre än att man stänger av hela anläggningen.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1658

InläggPostat: 2018-11-26 21:27:15    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
FlipTheFrog skrev:
Tack för ett informativt svar haralt!
Hur kan man säkerställa att bilen har värmepump om man ändå hittar en av årsmodell 2014, går det att se med blotta ögat?

Jag har sneglat på beg-marknaden och tycker att det är en rätt stor priskillnad på de få 30 kWh som nått dit (och inte åkt vidare till Norge) och 24 kWh:arna, men då är det kanske äldre Leafar utan värmepumpar jag har sett.



Om det inte är en USA-import och det är en 2014 års modell, då kan du vara 99,9% säker på att den har värmepump, då de inte såldes utan värmepump i sverige. Tillverkningsdatum skall vara augusti 2013 eller senare.
Du kan också se på klimatanläggningen att det finns en knapp som kan slå på och av värmen, sitter under eller ovanför en knapp där man kan slå på a/c.

Ingen värmepump, då finns det bara en knapp "A/C" på högra sidan, värmen går inte att stänga av med mindre än att man stänger av hela anläggningen.


Jag har för mig svensksålda euroleaf 2013-2014 visia versionen saknar värmepump

http://www.gronabilister.se/biltester/nissan-leaf-ii
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 326

InläggPostat: 2018-11-26 21:42:22    Rubrik: Svara med citat

Leaf, jag tror du har rätt där den billigaste varianten Visia saknar nog värmepump trots tillverkad i England efter juli 2013.

Saknar inte Visia-utförandet även snabbladd-uttaget Chademo i nosen?
Saknar den inte dessutom elektrisk sätesvärme?
Men experterna på Nissan Leaf kan nog uttala sig bättre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2226
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2018-11-27 10:21:48    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Eftersom priserna är vad de är på begagnade Leaf skall man inte räkna med att det blir så väldigt mycket billigare att leta upp en begagnad, i alla fall om man vill ha en med värmepump och som är i hyggligt skick.

En japanleaf med 7-8 tusen mil på mätaren är ingen höjdare i vinterväder, räkna med max 6-8 mil per laddning.


Körde igår 7,5mil med japanleaf utan värme.
-5 ute, uppvärmd innan uppstart.
Starta enbart värme för att ta bort imma på rutan. rattvärme på.
Låg batterivarning hann träda in(första varning)
Försökte hålla 90km/h men gick ner pga trafik och bebyggelse

Idag körde jag 7,2mil och då klarade jag mig utan att få låg batterivarning( ingen värme utom sista 0,5mil
körde närmare 80km/h pga trafik

Båda gånger var bilen nyladdad dvs batteriet var inte -5grader
_________________
Nissan Leaf
Renault Express


Senast ändrad av AleX den 2018-11-27 13:33:06, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2003
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-27 12:37:08    Rubrik: Svara med citat

Ang Visia, jag tror jag har sett summa en st på blocket i år. Tror knappt det sålts några sådana i Sverige. Men se upp om det är en bil med vanlig radio istf navigatorskärmen, då är det en visia! Eller motsvarande fast USA-import. Båda bör undvikas.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 37

InläggPostat: 2018-11-27 15:30:17    Rubrik: Svara med citat

Jag har en 2014 Leaf dvs med värmepump och nu med -5 blir det ganska klent fram och tillbaka till jobbet (ung. 32 km enkel resa). En liten extra t/r in i stan (7 km), en omväg förbi en annan arbetsplats (2 mil) kommer att det blir på gränsen.

Man kan då säga att 80 km, med kallt väder, på vinterdäck till första batterivarning går in.
Jag har lite marginal att dra ner på hastigheten. Största delen av min pendeldistans är på motorväg. Runt hälften med max på 80 och resten på 100. Jag brukar köra minst max hastighet (GPS) om inte batteriladdningen "tvingar" att köra långsammare.

Så dina kraven är nog på håret för en 2014 Leaf. Det är min förtsta vinter, men har nu hunnit prova några gånger med -5. Personligen känner jag mig inte helt bekväm med möjligheten att det blir ännu kallare. Som tur har man fixat AC uttag på jobbet så det finns någon rädning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 326

InläggPostat: 2018-11-27 16:37:40    Rubrik: Svara med citat

Min teoretiska beräkning ovan att man med en årsmodell 2014 Leaf 24-kWh med värmepump kommer 9,3 mil vid konstant 90 km/h och klima på, vid minus 5 grader batteri- och utomhustemperatur, stämmer ganska bra överrens med din erfarenhet postmannen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 37

InläggPostat: 2018-11-27 16:58:43    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Min teoretiska beräkning ovan att man med en årsmodell 2014 Leaf 24-kWh med värmepump kommer 9,3 mil vid konstant 90 km/h och klima på, vid minus 5 grader batteri- och utomhustemperatur, stämmer ganska bra överrens med din erfarenhet postmannen.


Stämmer haralt . Är din teoretiska beräkning baserad på GPS hastighet eller Leaf hastighetsmätare? På min modell skiljer det sig 10% åt. Då jag försöker undvika att vara ett rullande hinder på vägen, håller jag då max GPS hastighet, särskilt på länsväg.

Det roligare är att man får en bonus vid kötrafik. De låga hastigheter brukar då vare mer förmånlig för räckvidden än den negativa aspekten att klimatsystemet behöver jobba längre.

Kanske har ni som redan har kört en vinter med sin Leaf fått gilla läget och kört med 70 km/h och vinteroverall på för att spara räckvidd. Jag har fortfarande hoppet att jag kan undvika såna åtgärder. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 326

InläggPostat: 2018-11-27 17:17:29    Rubrik: Svara med citat

Min teoretiska beräkning är baserad på bilen verkliga hastighet i färdriktningen helt enkelt. Alltså om den t.ex. förflyttat sig framåt på vägen 500,00 m på 18,00 sekunder, då är dess hastigheten 100,00 km/h.

Jag vet inte vad du menar med GPS-hastighet. Om det är den korrektaste hastigheten, ja den närmaste sanning man kan komma, ja då är det den jag använder.

Ja, jag beräknar teoretiska räckvidden tills sista droppen ström. Så kan man inte köra, man vill gärna ha ett par km marginal. Dessutom börjar bilen hojta då 20 km kvar, är det inte så?

Bilens hastighetsmätare måste tvungetvis inte ange den verkliga och sanna hastigheten. Den beror väl på hur hårt man pumpar däcken, och vilken fälgdiameter och däck man har. Och på bilmätarens tolerans. Vad Poliskonstapeln menar för hastighet när han har stoppat dig för fortkörning, kan vara en annan.

Bor du i Kiruna? Ja då kan räckvidd förloras när batteriet är ner på minus 15 grader. Bor du i södra Sverige t.ex. Skåne, då blir det väl bara -15 någon dag under vintern.

Problemet på vintern när det är riktigt kall är väl att bilen inte tar emot laddning lika glupsk som på sommaren. Har du möjlighet att ställa bilen över natt i åtminstone i kallgarage, vilket i alla fall är varmare än under bar himmel.


Senast ändrad av haralt den 2018-12-08 12:57:41, ändrad totalt 5 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 37

InläggPostat: 2018-11-27 17:26:08    Rubrik: Svara med citat

Jag menar med GPS hastighet nog den verkliga hastigheten. Den man kan mäta med en egen GPS.

Vad mätaren visar är i mitt fall 10% skillnad och jag inte den första som verkar har haft det. Jag kör på 205/55 R16 som är pumpad på rätt tryck och som har hyfsat mycket mönster kvar. Skillnaden med nya och nedslitna däck (typ 1.6 mm kvar) är ändå inte så stor (runt 2 % kanske).

Undrar dock om det är bara fel i hastighetsmätaren eller även i milräknare.

Saken är att om jag enligt dina beräknigar bör kunna köra 9.3 mil vid 90 km/h då borde jag ändå kunna köra i 99 km/t enligt min hastighetsmätare. Fårgan är dock om jag vid 9.3 mil precis har råkat få soppatorsk eller om jag kan köra 9.3 km till.

Jag misstänker att du även räkar ner till 0% battericapacitet ? Jag har endast lyckats att köra ner till 4% och då gick anvisningen över till -- %.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 326

InläggPostat: 2018-11-27 17:37:13    Rubrik: Svara med citat

Beakta att min beräkning är teoretisk. Den förutsätter att du kör med konstant hastighet, dvs inga accelerationer ingen rekuperering, inga bromsningar. Så kör ingen. Dessutom beaktas inte om det är motvind, medvind eller sidvind.

Jag har gjort de teoretiska beräkningarna för att kunna se hur olika saker påverkar räckvidden. T.ex. energieffektivitetsklass på däck, hastighet, vattenfilm på vägen, vägens lutning(positiv eller negativ), last(bagage, personer). Annars måste man gissa eller utföra experimentkörning i verkligheten, och då är inte lätt att hålla reda på och mäta alla parametrar.

Hemlängtan är inte heller beaktad om den nu skulle påverka räckvidden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 37

InläggPostat: 2018-11-29 14:07:16    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag förstår. Men det är samtidigt intressant vilka faktorer ändå ingår i din modell.

Mest för att jämföra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.