Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
carl-pedal Elektrisk
Registreringsdatum: 22 oktober 2013 Inlägg: 238 Ort: Örebro
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
JFAH Elbilsguru
Registreringsdatum: 31 juli 2014 Inlägg: 1131 Ort: STOCKHOLM
|
Postat: 2016-09-28 05:00:43 Rubrik: Re: 41kwh ZOE |
|
|
carl-pedal skrev: | http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/
Samma vikt och storlek på batteriet som förut. Intressant |
Om de håller sig inom ramarna för bolt prismässigt, dumpar batterihyran och sätterin en riktigt CCS kontakt så har de en vinnare.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2016-09-28 09:12:14 Rubrik: Re: 41kwh ZOE |
|
|
JFAH skrev: | carl-pedal skrev: | http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/
Samma vikt och storlek på batteriet som förut. Intressant |
Om de håller sig inom ramarna för bolt prismässigt, dumpar batterihyran och sätterin en riktigt CCS kontakt så har de en vinnare. |
Adderar battrikylning är en viktig parameter. Sen har vi en väldigt liten bil som går längre än man någonsin vill sitta där inne och holka. Så vinnare tror jag inte på men ett steg åt rätt håll.
Hade där emot Nissan bultat in 40kW i sin evalia så börjar det kanske likna något.(inkl batterikylare) _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
Postat: 2016-09-28 10:21:31 Rubrik: |
|
|
Renault i Sverige är stenhård med batterihyra... det sägs att prishöjning är 2500EUR så man pratar om facelift ZOE med 41kW batteri för ca. 230tkr + 2500EUR = ca. 250-ish tkr + batteri hyra 1290kr/mån...
återstår att se vad blir det för laddare, är det samma 22kW onboard 3 fas laddare + CSS laddningen så är mycket bil för pengarna... blir det utan så har man i bästa fall 90 minuter till 80% laddat...
bäst att vänta tills det presenteras officiellt...  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
dontommazo Elektrisk
Registreringsdatum: 12 oktober 2009 Inlägg: 253 Ort: Baerum
|
Postat: 2016-09-28 11:00:30 Rubrik: |
|
|
Quickcharge-alternativet (Q90) har 30 km kortare deklarerad räckvidd än standardmodellen. Kan det vara för att batteriet har mindre kapacitet (färre celler) för att kunna rymma ett aktivt kylsystem? Eller så räknar de med snabbare batteridegradering och deklarerar räckvidden lägre för att slippa göra batteribyten? Antar att dealen är som tidigare att de byter ut batteriet om räckvidden faller under 70% av deklarerad?
[/img] _________________ Tesla S 75D
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Elbilspappan intresserad
Registreringsdatum: 20 maj 2016 Inlägg: 23 Ort: YSTAD
|
Postat: 2016-09-28 11:00:54 Rubrik: |
|
|
Undra om "Vi" gamla Zoe ägare kan sätta i detta batteriet i våra bilar och vad kostnaden blir då?
ev blir det kanske en engångskostnad och hyran fortsätter? _________________ Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2694 Ort: Örebro
|
Postat: 2016-09-28 11:59:58 Rubrik: |
|
|
Elbilspappan skrev: |
Undra om "Vi" gamla Zoe ägare kan sätta i detta batteriet i våra bilar och vad kostnaden blir då?
ev blir det kanske en engångskostnad och hyran fortsätter? |
REnault tar betald ungefär 7500EUR för batteri + bytesjobb... i fall bilen blir kompatibelt räkna med 80tkr och då slipper man hyra... varför inte byta bil mot nya det blir kanske enklare man kanske kan få snabbladdning på köpet...  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
iAkita Elektrisk
Registreringsdatum: 04 juni 2016 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-09-28 13:52:00 Rubrik: Re: 41kwh ZOE |
|
|
Henke2 skrev: | Adderar battrikylning är en viktig parameter. Sen har vi en väldigt liten bil som går längre än man någonsin vill sitta där inne och holka. Så vinnare tror jag inte på men ett steg åt rätt håll.
Hade där emot Nissan bultat in 40kW i sin evalia så börjar det kanske likna något.(inkl batterikylare) |
Zoe har och har alltid haft aktiv kylning av batteriet.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
iAkita Elektrisk
Registreringsdatum: 04 juni 2016 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-09-28 13:54:16 Rubrik: |
|
|
dontommazo skrev: | Quickcharge-alternativet (Q90) har 30 km kortare deklarerad räckvidd än standardmodellen. Kan det vara för att batteriet har mindre kapacitet (färre celler) för att kunna rymma ett aktivt kylsystem? Eller så räknar de med snabbare batteridegradering och deklarerar räckvidden lägre för att slippa göra batteribyten? Antar att dealen är som tidigare att de byter ut batteriet om räckvidden faller under 70% av deklarerad?
[/img] |
Nja, den kortare räckvidden är nog snarare ett resultat av att de kommer fortsätta använda sig av den mindre effektiva motor som först satt i bilen när den kom. Priset för den högre räckvidden, som uppnås med den nya mer effektiva motorn, är att den bara kan ladda med 22 kW AC, mot tidigare 43 kW.
Det verkar med andra ord som om den snabbaste laddning som kommer erbjudas är 43 kW AC, medan CCS får vänta. Men vi får nog vänta till den officiella presentationen som sker imorgon. Informationen som cirkulerar nu är från Renault i Holland som verkar ha lagt ut den en dag för tidigt. Den försvann från deras hemsida lika snabbt som den lades upp, och jag misstänker att någon i Holland har en rejäl utskällning från högre ort att vänta…
Batteriet har för övrigt alltid haft aktiv kylning och ersätts när kapaciteten går ner under 75%, inte 70%.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Kallekofot Elektrisk
Registreringsdatum: 19 maj 2015 Inlägg: 130
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
T B Forumstammis
Registreringsdatum: 06 september 2013 Inlägg: 475 Ort: Järfälla
|
Postat: 2016-09-30 06:57:21 Rubrik: |
|
|
Sverige kan också
https://www.renault.se/nyheter/nya-zoe.html
Batterihyran är fortfarande kvar tyvärr i Sverige, och har ökats till 999 kr/mån om du kör 1500 mil per år
Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning, vilket gör att det tar tre timmar längre att åka Stockholm-Malmö med nya 41 kWh Zoe än med en 30 kWh Leaf
http://teslaclubsweden.se/renault-zoe-far-storre-batteri/ _________________ 2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
el<$ Forumstammis
Registreringsdatum: 01 juli 2014 Inlägg: 944
|
Postat: 2016-09-30 08:05:03 Rubrik: |
|
|
T B skrev: |
Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning, |
Suck, varför inte en lite mindre 11kW inbyggd laddare för destinationsladdning (3-fas 16A) samt DC-snabbladdning (CCS 100kW) för långfärder?
Det kan väl inte vara så att deras batteri överhettas vid mer än 22kW laddeffekt?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2016-09-30 08:38:40 Rubrik: |
|
|
Nja, frågan är om man skall läsa tillverkarens siffror rakt av eller de faktiska laddtiderna? Min gråa Leif24 laddade bara en enda gång med "bra fjutt" alla andra gånger låg den rejält under specen.
Leif30 verkar dessutom överhetta och laddningen trottlar redan vid första laddstoppet.
Säger inte att 22kW är bra, men vad beträffar Leif30 så är inte DC speciellt mycket bättre.
Bägge är småbilar och inte landsvägslok så nöjer man sig med resor som är halva batteriet åt vardera hållet så funkar det ju fint både meden överhettande Leif30 och ett AC-laddande Ställverk.
 _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2016-09-30 08:59:52 Rubrik: |
|
|
Tittar man på den svenska prislistan så har jag snart inga argument för att inte åka Zoe. Hur är det med 43kW-laddning egentligen? Det tar lika lång tid som 22...
 _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
iAkita Elektrisk
Registreringsdatum: 04 juni 2016 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-09-30 09:13:46 Rubrik: |
|
|
el<$ skrev: | T B skrev: |
Men största akilleshälen för bilen är att du inte kan snabbladda den. Den har endast 22 kW inbyggd laddare och ingen möjlighet till DC snabbladdning, |
Suck, varför inte en lite mindre 11kW inbyggd laddare för destinationsladdning (3-fas 16A) samt DC-snabbladdning (CCS 100kW) för långfärder?
Det kan väl inte vara så att deras batteri överhettas vid mer än 22kW laddeffekt? |
Nej, det har inte med att batteriet överhettas att göra. Zoe har effektiv aktiv kylning av batteriet (och i den nya versionen tydligen uppvärmning). Det beror istället på att Renault’s egna och mer effektiva motor, som introducerades i samband med R240 uppdateringen för ett par år sedan, inte klarar av högre effekt (delar av motorn utnyttjas av Chameleon laddaren). Fördelen är att det blir högre verkningsgrad vid lägre effekt på laddningen.
I England och en del andra länder i Europa kommer Zoe även säljas med den ”gamla” Continentalmotorn och heta Q90 istället för R90. Q90 har 30 km kortare NEDC räckvidd än R90, men går å andra sidan att ladda med 43 kW. Jag förstår inte riktigt varför den modellen inte kommer säljas i Sverige. Många hade nog offrat 30 km NEDC för dubbelt så snabb laddning.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Stefan T intresserad
Registreringsdatum: 08 oktober 2013 Inlägg: 32 Ort: Vara
|
Postat: 2016-09-30 09:15:20 Rubrik: |
|
|
Zoe är betydligt mera lockande med detta batteriet. Men avsaknad av snabb laddning är ju förstås en nackdel.
När jag lånade Leaf 30 i våras, 80 mil på två dagar (totalt 100 på tre), så laddade den väldigt snabbt. 5-95% på 32 minuter och 15-98 på 30 minuter. Jag körde i måttlig fart, 100 på gps, och det var drygt 20 grader. Hade jag ett specialexemplar med kylning eller?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
iAkita Elektrisk
Registreringsdatum: 04 juni 2016 Inlägg: 140
|
Postat: 2016-09-30 09:18:41 Rubrik: |
|
|
Å andra sidan går det få obegränsad körsträcka för 1199 kr, så för de som kör långt blir batterihyran betydligt billigare än förut. Förutom det så skulle jag vilja veta varför de väljer att inte sälja versionen som går att ladda med 43 kW i Sverige när den kommer finnas på andra Europeiska marknader. 43 kW är såklart inte bäst i klassen det heller, men ändå betydligt bättre än 22 kW.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Kallekofot Elektrisk
Registreringsdatum: 19 maj 2015 Inlägg: 130
|
Postat: 2016-09-30 09:21:08 Rubrik: |
|
|
Batterihyra är vad som dödar denna bilen, kan ju inte finnas en normal person som köper denna.
Norge verkar inte ha battriehyra men det är runt samma pris på bilen, så varför måse vi betala den? Finns det möjlighet att köpa den från Tyskland utan hyra av batteriet?
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
L. Mäkinen Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 februari 2014 Inlägg: 1319 Ort: Hjälsta
|
Postat: 2016-09-30 09:24:08 Rubrik: |
|
|
Hur motiverar man egentligen att den med större batteri både kostar mer och har högre hyra för batteriet? Ska man betala det två gånger? _________________ Kör Kia Optima PlugIn
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Stefan T intresserad
Registreringsdatum: 08 oktober 2013 Inlägg: 32 Ort: Vara
|
Postat: 2016-09-30 09:25:14 Rubrik: |
|
|
Kallekofot skrev: | Batterihyra är vad som dödar denna bilen, kan ju inte finnas en normal person som köper denna.
Norge verkar inte ha battriehyra men det är runt samma pris på bilen, så varför måse vi betala den? Finns det möjlighet att köpa den från Tyskland utan hyra av batteriet? |
Jäklar, jag skrev nästan att jag var sugen på att köpa en. Tur att jag skriver långsamt...
Batterihyra kan nog vara en bra affär om man kör mycket
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|