Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


skillnad i laddtid mellan Sverige & Norge (1-fas vs. 2-f

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-09 11:57:42    Rubrik: skillnad i laddtid mellan Sverige & Norge (1-fas vs. 2-f Svara med citat

Har försökt söka men inte hittat någon som behandlat detta, då det ju inte är så vanligt i Sverige, men om det finns nån norsk medlem på forumet så kanske det finns nån kunskap i ämnet..
I Norge har man ju på många platser ett så kallat IT-nät, dvs 3 faser utan nolledare, med 230v i huvudspänning, så vägguttagen är ju inkopplade mellan 2 faser till skillnad mot vårt TN-nät där det är en fas och nolla i uttaget.
Den stora skillnaden är ju fasförskjutningen, vi har 180grader, medan det bara blir 120 grader i det norska nätet. Det borde ju göra att den likriktade strömmen i bilens laddare blir lägre, och laddningen tar därmed längre tid? Jag har nämligen båda typerna av ström hemma, då jag har en 3-fastrafo som skapar "amerikansk" ström till motorvärmaruttagen för min ford pickup med amerikansk motorvärmare, jupp jag har satt upp amerikanska uttag också :
;) https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/26168887_1627946987290050_5116851759370777878_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=b2487d89e04c51b8e7e56a4a8fa580c0&oe=5C9F97E7
Jag har på den här stolpen utomhus även monterat ett schuko-uttag kopplat mellan 2 faser, vilket ger samma ström som i Norge, dock med bara 220v spänning då min trafo lämnar 127v fas-nolla. Jag har märkt att det tar någon timma längre tid att ladda kangoon i detta uttag med original 10amp laddkabeln än om jag kör den fram till huset och laddar i ett "vanligt" uttag.
eller kan den längre laddtiden enbart förklaras av den lilla spänningsskillnaden, 10volt? eller möjligtvis en kombination utav båda faktorer?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
vespaman
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 mars 2017
Inlägg: 156
Ort: Sundbyberg

InläggPostat: 2018-12-09 14:08:02    Rubrik: Svara med citat

Strömmen beror ju på din trafo, med största sannolikhet når den sitt I max? Dessutom har du ju en mycket dålig verkningsgrad i den (vad är det för kärna?).
Du eldar för kråkorna alldeles oavsett.

Eftersom kråkorna ska ha sitt, så får din bil lägre effekt, och det tar därför längre tid.
_________________
Kör i3/94 BEV ..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-09 18:12:01    Rubrik: Svara med citat

trafon är på 6kva, så den går långt ifrån på max, det är en 3-fas järnkärnetrafo från SEM. Har för mig att trafos har en rätt bra verkningsgrad, av värmeutvecklingen att döma så får nog inte kråkorna mer än 10-40w. Men oavsett förlusten i trafon, strömmen i det uttaget är ju annorlunda än den är i ett uttag på huset som matas fas-nolla från elnätet.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 127
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-12-09 22:33:54    Rubrik: Svara med citat

Sverige har också 120 grader mellan faserna.

(Hade det inte varit billigare att byta motorvärmaren i bilen, än att köpa en trafo??)
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-10 07:38:48    Rubrik: Svara med citat

becker skrev:
Sverige har också 120 grader mellan faserna.

(Hade det inte varit billigare att byta motorvärmaren i bilen, än att köpa en trafo??)


ja, men elbilsladdning sker ju oftast med 230v stickpropp, alltså mellan fas-nolla, vilket ger 180 grader.
Kan ju tyckas att det hade varit enklare, men inte lika fränt som att ha amerikanska eluttag Wink jag har fler prylar med amerikanska stickproppar så det var inte enbart för motorvärmarens skull jag installerade dessa.
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-10 10:24:37    Rubrik: Svara med citat

Spänningen i ett växelströmssystem är en sinusvåg. Det spelar ingen roll om spänningen tas från fas-nolla eller fas-fas. Fasvridning har ingen betydelse i det här sammanhanget.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 66

InläggPostat: 2018-12-10 11:26:23    Rubrik: Äpple o Päron Svara med citat

Som elektriker med god utbildning så skulle jag vilja inflika här att i Sverige så har vi 120 graders fasförskjutning, ingenting annat. I det allmänna nätet, specialvarianter kan förekomma.

Däremot så misstänker jag att det i Usa blir 180 grader förskjutning när de kör "split fase" dvs 2*110 V till tex billaddning, varmvattenberedare.

Men jag är inte säker på USA.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-10 12:54:44    Rubrik: Re: Äpple o Päron Svara med citat

Q skrev:
Som elektriker med god utbildning så skulle jag vilja inflika här att i Sverige så har vi 120 graders fasförskjutning, ingenting annat. I det allmänna nätet, specialvarianter kan förekomma.

Däremot så misstänker jag att det i Usa blir 180 grader förskjutning när de kör "split fase" dvs 2*110 V till tex billaddning, varmvattenberedare.

Men jag är inte säker på USA.


det är fortfarande 180grader mellan en fas och nollan i Sverige...
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-10 13:22:53    Rubrik: Svara med citat

Sverige har 230V fas-nolla
De aktuella ställena i Norge har 230V fas-fas

Detta resulterar i precis samma spänning i laddaren, d.v.s samma likriktade spänning. Det är ju bara två ledare in i en enfasladdare, så fasvinklar har ingen betydelse. Laddaren får precis samma spänning som en multimeter kopplad mellan de två inkommande ledningarna mäter. 230V i båda fallen.

Däremot, en trefasladdare kommer få ca 1.7ggr lägre spänning efter likriktning i fallet med 230V fas-fas.

Jag tror att den högre laddtiden beror på den lägre spänningen ur transformatorn, samt de högre resistiva förlusterna som blir i transformatorns lindningar jämfört med om du laddar direkt från husets elnät. Du kan ju mäta spänningen när du laddar så ser du hur mycket spänningen sjunker. I mitt hus sjunker spänningen nästan 1V per A. D.v.s elnätet har en impedans på nästan 1 ohm. Du kan räkna med ännu högre spänningsfall ut ur din transformator.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2018-12-10 14:26:33    Rubrik: Re: Äpple o Päron Svara med citat

OskarP skrev:
Q skrev:
Som elektriker med god utbildning så skulle jag vilja inflika här att i Sverige så har vi 120 graders fasförskjutning, ingenting annat. I det allmänna nätet, specialvarianter kan förekomma.

Däremot så misstänker jag att det i Usa blir 180 grader förskjutning när de kör "split fase" dvs 2*110 V till tex billaddning, varmvattenberedare.

Men jag är inte säker på USA.


det är fortfarande 180grader mellan en fas och nollan i Sverige...


Hur kan du ha 180gr fasförskjutning mellan fas och nolla i vanligt svenskt nät menar du?
Har nollan en egen fas ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
OskarP
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2018
Inlägg: 64
Ort: Dingelvik

InläggPostat: 2018-12-11 08:12:06    Rubrik: Svara med citat

fasförskjutning kanske är fel ord, men när nordmagneten i generatorn passerar L1-spolen så flödar strömmen från nolla till L1, men när södermagneten passerar, 180 grader senare, så åker strömmen åt andra hållet. Det blir ju en ren sinuskurva.
Men mellan 2 faser kommer ju pulserna 120 grader efter varandra, så det kan ju inte bli en jämn sinuskurva där, eller tänker jag fel nu?
Det borde ju bli en skillnad i vilken spänning som kommer ut efter en likriktare, även om voltmetern, som mäter rms-spänningen, visar samma.
topparna på enfas-sinuskurvan ligger väl på 375volt? är det inte runt 300 volt likspänning man får om man helvågslikriktar 230v enfas med en 4-diodsbrygga? borde det inte bli en lägre spänning om man gör detsamma med 2-fas 230v?
_________________
Älskar 80-tals jänkare med V8 diesel som jag kör på HVO, och vill helst av allt ha en El-konverterad Fullsize US-van som bruksbil. Men kör just nu en Kangoo Maxi ZE -14 som är lite "usa-stylad"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-11 09:30:02    Rubrik: Svara med citat

Fasförskjutningen leder bara till en ändring av amplituden, men formen är alltid sinus.
Vid 120° är faktorn roten ur 3
Vid 180° är faktorn 2
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.