Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lastvakt och trefas

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Eska
Passiv


Registreringsdatum: 02 februari 2019
Inlägg: 2
Ort: Sollentuna

InläggPostat: 2019-11-11 20:53:31    Rubrik: Lastvakt och trefas Svara med citat

Jag har en fråga om hur det vanligen fungerar om man har en bil som kan ladda med trefas samtidigt som laddboxen har lastvakt på alla tre faserna. Lastvakten gör att de olika faserna kan ge olika ström, men kan man även räkna med att bilen kan tillgodogöra sig detta fullt ut i laddningen av batteriet?

Vad jag är orolig över är att bilen alltid laddar symmetriskt (samma ström på alla tre faserna) så att det är sämst fas som bestämmer hur mycket ström som trefasladdningen kan göras med. Eller är det så, som jag hoppas, att bilen kan ta emot asymmetriskt, så att all ström från trefasen bidrar fullt ut till laddningen, oavsett strömfördelning. Förstår att det kanske kan skilja sig mellan bilar, men är nyfiken på den allmänna tendensen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2007
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-11-11 21:34:10    Rubrik: Svara med citat

I teorin skulle det kunna vara asymmetriskt, eftersom det oftast är flera moduler som kan kopplas om seriellt eller parallellt beroende på tillgänglig ström och spänning.

Men! Protokollet som bilen och laddboxen kommunicerar med har ingen möjlighet att tala om för bilens laddare hur mycket som skall tas för varje fas, så bilen måste i praktiken ta max den kommunicerade strömmen från varje fas.

I praktiken är det här inget problem, i och med att man under AC-laddning inte har så bråttom. Om laddningen måste gå ned till t.ex. 3x6A (4kW) i en stund varje timme för att exvis en elpatron i en värmepanna behöver gå in, så hinner batteriet ändå alltid bli fullt över natt, om det inte är så att anläggningen är helt underdimensionerad eller felbalanserad.

Det är klart, har man en Model S long range och kör 50 mil om dagen, varje dag, då kan det bli kritiskt att pressa ut de sista ampèren ur servisen, men annars inte.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.