 |
ELBIL för elbilsägare och blivande sådana...
|
Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Eska Passiv
Registreringsdatum: 02 februari 2019 Inlägg: 2 Ort: Sollentuna
|
Postat: 2019-11-11 20:53:31 Rubrik: Lastvakt och trefas |
|
|
Jag har en fråga om hur det vanligen fungerar om man har en bil som kan ladda med trefas samtidigt som laddboxen har lastvakt på alla tre faserna. Lastvakten gör att de olika faserna kan ge olika ström, men kan man även räkna med att bilen kan tillgodogöra sig detta fullt ut i laddningen av batteriet?
Vad jag är orolig över är att bilen alltid laddar symmetriskt (samma ström på alla tre faserna) så att det är sämst fas som bestämmer hur mycket ström som trefasladdningen kan göras med. Eller är det så, som jag hoppas, att bilen kan ta emot asymmetriskt, så att all ström från trefasen bidrar fullt ut till laddningen, oavsett strömfördelning. Förstår att det kanske kan skilja sig mellan bilar, men är nyfiken på den allmänna tendensen.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
tor.ake Elbilsguru
Registreringsdatum: 17 november 2014 Inlägg: 2007 Ort: Åkersberga
|
Postat: 2019-11-11 21:34:10 Rubrik: |
|
|
I teorin skulle det kunna vara asymmetriskt, eftersom det oftast är flera moduler som kan kopplas om seriellt eller parallellt beroende på tillgänglig ström och spänning.
Men! Protokollet som bilen och laddboxen kommunicerar med har ingen möjlighet att tala om för bilens laddare hur mycket som skall tas för varje fas, så bilen måste i praktiken ta max den kommunicerade strömmen från varje fas.
I praktiken är det här inget problem, i och med att man under AC-laddning inte har så bråttom. Om laddningen måste gå ned till t.ex. 3x6A (4kW) i en stund varje timme för att exvis en elpatron i en värmepanna behöver gå in, så hinner batteriet ändå alltid bli fullt över natt, om det inte är så att anläggningen är helt underdimensionerad eller felbalanserad.
Det är klart, har man en Model S long range och kör 50 mil om dagen, varje dag, då kan det bli kritiskt att pressa ut de sista ampèren ur servisen, men annars inte. _________________ Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|