Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bjørn Nyland testar förbrukning, ioniq, bolt, tesla

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2019-01-21 20:27:00    Rubrik: Bjørn Nyland testar förbrukning, ioniq, bolt, tesla Svara med citat

120km/t förbrukningstest

https://m.youtube.com/watch?v=150Z4l69CBo
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-22 08:58:40    Rubrik: Svara med citat

Värt att veta är att de körde i vad jag tror lite tunnare luft, plus att det var lite pulse-and-glide först uppför ett antal mil och sedan tillbaka ned igen. Inte så representativt. Sedan undrar jag hur de hade med däcktryck i de olika bilarna? Spelar stor roll när luften är tunn, rullmotståndet utgör en relativt sett större komponent.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-22 09:19:28    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Värt att veta är att de körde i vad jag tror lite tunnare luft, plus att det var lite pulse-and-glide först uppför ett antal mil och sedan tillbaka ned igen. Inte så representativt. Sedan undrar jag hur de hade med däcktryck i de olika bilarna? Spelar stor roll när luften är tunn, rullmotståndet utgör en relativt sett större komponent.


Men nu körde dom ju allihopa samma sträcka samtidigt. Luften lär varit lika tjock för alla. Det blir ju inte bättre än så.

Vad är det som felar menar du? Siffrorna är väl ganska väntade
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-22 09:33:40    Rubrik: Svara med citat

Olika motorer har olika verkningsgradskurvor. Jämförelsen är bara relevant för just detta speciella körfall.

Om ioniqens motor t.ex är lite sämre vid hög belastning (120km/h i uppförsbacke) så straffar den ur sig i detta test, likadant med model S' induktionsmotor och nedförsbacke.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-22 10:01:08    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Olika motorer har olika verkningsgradskurvor. Jämförelsen är bara relevant för just detta speciella körfall.

Om ioniqens motor t.ex är lite sämre vid hög belastning (120km/h i uppförsbacke) så straffar den ur sig i detta test, likadant med model S' induktionsmotor och nedförsbacke.


Dom körde ju fram och tillbaka på en väg. Det är ju ganska vanligt scenario att man kör på en väg och under ett test då fram och tillbaka dessutom.

Skall man nörda ner sig så djupt så hade man ju behövt ett stall med bilar och välja rätt bil just den dagen och just dit man ska köra...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-22 12:07:07    Rubrik: Svara med citat

Kanske jag missuppfattade, var där inte en höjdskillnad på 800 meter? Och totalhöjd över 1000 meter? Eller var det 1000 fot?

Vanligtvis brukar man inte köra upp- och nedför berg i 120km/h, inte i Sverige i alla fall. Men visst är det intressant att veta att model 3 och ioniq är ungefär lika bra, om man nån gång skulle behöva göra det..
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2019-01-22 15:33:17    Rubrik: Svara med citat

Räckvidden i dessa förhållanden blir

Ioniq 189km
Model3 514km

Gissningar:
Leaf40 går väl max 180km i dessa förhållanden och då hamnar Leaf62 på 270km
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-22 15:39:01    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Vanligtvis brukar man inte köra upp- och nedför berg i 120km/h, inte i Sverige i alla fall.


Jönköping->Gränna->Linköping tex. Gör det med en Leaf så blir man varse att det lutar uppför...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-01-22 15:40:03    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Räckvidden i dessa förhållanden blir

Ioniq 189km
Model3 514km

Gissningar:
Leaf40 går väl max 180km i dessa förhållanden och då hamnar Leaf62 på 270km


SR Model 3 kommer förhoppningsvis ännu lägre!!
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-01-22 16:17:15    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
tor.ake skrev:
Vanligtvis brukar man inte köra upp- och nedför berg i 120km/h, inte i Sverige i alla fall.


Jönköping->Gränna->Linköping tex. Gör det med en Leaf så blir man varse att det lutar uppför...


Höjdskillnaden på den sträckan är 200m svjv. Du får åka från Jönköping till Stekenjokk i Jämtlandsfjällen för att få till den höjdskillnaden som är i videon. Jag kollade igen, det är 1000m höjdskillnad i videon.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1575

InläggPostat: 2019-01-22 19:13:32    Rubrik: Svara med citat

Men att det är höjdskillnad gör ju att testet också visar hur lätt den rullar och hur bra regenereringen fungerar och förbrukning vid effektuttag.
Sådana förhållanden är det ofta i trafiken, motsvarar att höja eller sänka farten eller backig väg.
För ett laboratorietest är vi väl inte intresserade av.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Lite av varje Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.33 sekunder att ladda.