Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Positiva nyheter kring model 3
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-03-24 15:27:47    Rubrik: Positiva nyheter kring model 3 Svara med citat

Idag har mycket nytt om model 3 kommit fram. Dels en filmsnutt på en produktionsklar bil. Den har blandannat AP kamerorna samt en ny nos. Kanske går att se mer framöver i videon.

Elon har även sagt att de första bilarna blir RWD, eller rättare sagt att AWD blir först nästa år. Detta tycker jag är positivt eftersom jag inte har behov av AWD. Han hintade även att model 3 inte är något nytt utan en enklare variant av model S. Även detta ser jag som positivt med tanke på prislappen.

Nu verkar det alltså som att man kan få sin bil lite tidigare och till ett bättre pris än vad som sagts tidigare. Alltså man måste inte välja alla tillval för att vara tidig.

https://electrek.co/2017/03/24/tesla-model-3-release-candidate-drive-elon-musk/


_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2017-03-24 15:56:17    Rubrik: Svara med citat

Kommer förhoppningsvis finnas med fyrhjulsdrift när jag kan lägga min beställning.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-03-24 16:26:24    Rubrik: Svara med citat

Bara man kan beställa drag är jag nöjd
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-03-24 17:06:36    Rubrik: Svara med citat

Mer info om än lite luddig kommer ut om ledtider och batteristorlekar. Hjulbasen tillåter max 75kWh med dagens celler. Men med framtidens 2170?! Vem vet.... Men jag ser det som en fördel eftersom bilen med litet batteri måste bli ganska snål. Eller om de nu vill hålla sig en rejäl bit från S i räckvidd?

Det stör inte mig iaf eftersom minsta batteriet kommer vara rejält i överkant för mig ändå.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2017-03-24 18:38:55    Rubrik: Svara med citat

Problemet med ett litet batteri är ju att det blir jobbigt att dra släp. Antar att även en M3 kommer dra som en MX när du kopplar på djurtransporten.

När det gäller transport med personer så räcker 75 bra.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2017-03-24 21:50:26    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Mer info om än lite luddig kommer ut om ledtider och batteristorlekar. Hjulbasen tillåter max 75kWh med dagens celler. Men med framtidens 2170?! Vem vet.... Men jag ser det som en fördel eftersom bilen med litet batteri måste bli ganska snål. Eller om de nu vill hålla sig en rejäl bit från S i räckvidd?

Det stör inte mig iaf eftersom minsta batteriet kommer vara rejält i överkant för mig ändå.


Tror den ska ha 2170 från början, bättre energi densitet borde vara det som krävs.

Väldigt trevligt med billigare och enklare bil snacket Smile
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2017-04-23 18:11:02    Rubrik: Svara med citat

Vad är den troliga räckvidden för Tesla 3? Enligt uppgift ska den klara minst 215 miles enligt EPA vilket bör innebära 380km översatt till NEDC (inräknat att denna körcykeln är bra mycket snällare).
380km NEDC bör kunna lösas med 50kWh batteri för instegsmodellen. Följer man logiken med Model S batterierbjudande bör Model 3 kunna köpas med 50kWh, 65kWh och 75kWh batterier där största batteriet då skulle ge en NEDC-räckvidd på 570km.
Håller resonemanget?
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
T B
Forumstammis


Registreringsdatum: 06 september 2013
Inlägg: 463
Ort: Järfälla

InläggPostat: 2017-04-23 20:34:11    Rubrik: Svara med citat

Ja i stort.

215 miles EPA motsvarar dock drygt 400 km NEDC om man tar Tesla Model S 85 siffror som jämförelse (265 mi EPA, 500 km NEDC).

Instegsmodellen sägs få "mindre än 60 kWh" så de flesta gissar på 55 kWh.

Men fram tills juli är det bara gissningar.
_________________
2019 Tesla Model 3 LR, midnight silver
2013 Nissan Leaf (JapanLeaf), vit ibland
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-04-24 17:20:28    Rubrik: Svara med citat

Det är för mig inte viktigt hur långt den går för det kommer vara långt nog oavsett.... Vi kan ju förvisso bara gissa, men det är väl sannolikt att den är effektivare än Model S och kommer få ca 60kWh. Denna ekvation ger ju i häraden det dubbla mot vad en Leaf30 erbjuder idag. Vilket i sin tur innebär att man klarar det dagliga behovet utan att ladda fullt eller ladda ur fullt. Batteriet bör alltså må riktigt riktigt bra.

På långfärd kan man ladda fullt och köra tomt samt ladda på superchargers, som i sin tur förmodat kommer ladda minst lika snabbt som en Model S 75kWh gör. Motivering att det skulle vara förödande att släppa ut en bil som behöver ladda oftare och långsammare, den skulle blockera superchargers för premiumkunderna med Model S. does not compute.

Så bara gissningar, men hyfsat bra sådana om ni frågar mig Wink
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sundhult
Aktiv


Registreringsdatum: 22 september 2014
Inlägg: 64
Ort: ÄTRAN

InläggPostat: 2017-04-25 04:51:39    Rubrik: Svara med citat

EPA är väl generellt ett bättre mått än NEDC på hur långt en bil går i praktiken?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-04-25 05:21:40    Rubrik: Svara med citat

Ja, man borde helt sluta med NEDC, och enbart använda cykler som motsvarar vardagskörning, som EPA.

Finns även en lovande körcykel som heter WLTP, som jag också tror motsvarar vardagskörning rätt bra.


NEDC ovanför, och WLTP under.

Som ni ser är det mer körning i hög hastighet i WLTP. Medelhastigheten är också högre.

NEDC har också en regel som säger att om bilen inte "orkar" upp i 120 i det sista partiet (högfartsdelen), behöver den inte köra snabbare än 70 (om jag minns rätt). Detta utnyttjas av elbilarna när de gör testet. Mot slutet av räckvidden är detta extra fördelaktigt eftersom att om man kan ta sig förbi "puckeln" och sedan köra hela lågfartsdelen igen, och få extra mil. Medan i WLTP antar jag att testet är slut så fort bilen inte orkar följa kurvan, vilket är mer rättvisande.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-05-29 00:54:13    Rubrik: Svara med citat

En instrumentering man kan vänja sig vid ?
Hur håller mitt-skärmen när någon/något kanar framåt vid inbromsning ?
https://electrek.co/2017/05/28/tesla-model-3-interior-dashboard/#more-44871
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-05-29 01:41:11    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
En instrumentering man kan vänja sig vid ?
Hur håller mitt-skärmen när någon/något kanar framåt vid inbromsning ?
https://electrek.co/2017/05/28/tesla-model-3-interior-dashboard/#more-44871


Jag kan efter 9500mil konstatera att accelerationen orsakar mera problem med kanande föremål än inbromsning,
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-22 06:48:06    Rubrik: Svara med citat

3:an i detalj.
https://electrek.co/2017/06/22/tesla-model-3-design-is-pretty-much-final-plus-new-insights-from-a-batch-of-high-quality-photos/#more-46524
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-06-22 07:07:53    Rubrik: Svara med citat

Bra detaljer. 1/3 laddning till 90% ger 95miles = asbra ju. 313miles på full laddning 75kWh. EPA rating på 1.5kWh/10km??!

Vi ser även att 2170 cellerna håller 364volt vid ca 30% laddning. Det ger ju facit på att man har samma spänning som i 90/100 och inte som i gamla 60/70/75. Vi ser även att den vid 30% och 194A ligger på 364Volt, det är högre än P85D och X90D som ligger på 364volt vid under 20%, säg 17% fast med 300A laddström.

Skall vi tolka det som att cellerna är ungefär likvärdiga? 20% 300A mot 30% 200A?..... nåväl, i samma härad iaf.


Kul info!




_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-22 07:24:32    Rubrik: Svara med citat

Bra räknat, alltså ca 50 verkliga EPA-mil i räckvidd på denna (förmodligen värsting- ?) version (75 kWh), och troligen ca 40 mil i basmodellen (60 kWh ?).
Antar att alla versioner kommer ha 75 kWh som mjukvarumässigt är lägre (60 kWh) i basmodellerna (?).
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-06-22 09:20:37    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Bra räknat, alltså ca 50 verkliga EPA-mil i räckvidd på denna (förmodligen värsting- ?) version (75 kWh), och troligen ca 40 mil i basmodellen (60 kWh ?).
Antar att alla versioner kommer ha 75 kWh som mjukvarumässigt är lägre (60 kWh) i basmodellerna (?).


Jag hoppas det är två olika batterier så att det mindre blir billigare av egen kraft så att säga. Även lättare att släpa runt på. Hoppar dock att de har kvar samma spänning och minskar antalet parallella celler istället så att en CCS kan mata på med så mycket kW som möjligt. De är ju begränsade till en viss ström och inte effekt.

Det skiljer ca 40volt på Teslas modeller idag det gör att en 60kWh bil bara kan ta emot typ 35kW på CCS medan 85-90-100kWh kan ta 47kW som vilken Leaf om helst.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-06-22 09:32:54    Rubrik: Svara med citat

Mervikten av att släpa runt på 75 kWh batteripaket istället för 60 kWh blir blott 60 kg (förutsatt 250 Wh/kg), räckvidd påverkas så marginellt om inte försumbart, dessutom uppstår som sagt fördelar med snabbare laddning.
Antar att Tesla senare kommer med erbjudanden om att uppgradera billigt till 75 kWh, på samma sätt som skett med S-modellen från 60 till 75 kWh.
https://shop.teslamotors.com/products/75-kwh-battery-capacity-upgrade
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1781

InläggPostat: 2017-06-22 14:17:58    Rubrik: Svara med citat

Tror inte alls på mjukvarulåsta batterier. Vad skulle poängen vara med att ge bort extra batterier? Om de gör en bil med mindre batteri så är det ju för att göra den billigare och det blir det genom att i så fall ha mindre batterier på riktigt.

Tror också att Elon vill att första bilen ska ha rätt pris, alltså under $35000, och rätt räckvidd, mer än Bolt. Därför skulle jag inte bli förvånad om vi bara får se ett hyfsat stor batteri för de första bilarna. Jag kan redan höra skitsnacket om något av det hamnar utanför bara för att det finns en dyrare variant tex.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2017-06-23 11:33:53    Rubrik: Svara med citat

LarsL skrev:
Tror inte alls på mjukvarulåsta batterier. Vad skulle poängen vara med att ge bort extra batterier? Om de gör en bil med mindre batteri så är det ju för att göra den billigare och det blir det genom att i så fall ha mindre batterier på riktigt.

Tror också att Elon vill att första bilen ska ha rätt pris, alltså under $35000, och rätt räckvidd, mer än Bolt. Därför skulle jag inte bli förvånad om vi bara får se ett hyfsat stor batteri för de första bilarna. Jag kan redan höra skitsnacket om något av det hamnar utanför bara för att det finns en dyrare variant tex.


Finns många fördelar med mjukvarulåsning. Du kan få in en inkomst efter den initiala försäljningen och dessutom så blir det billigare i produktionslinjen att bara tillverka ett standardiserat batteri.

När produktionskostnaden sjunkit så pass att råvarukostnaden blir utslagsgörande så förändras ekvationen och det kanske man ligger i närheten av så vem vet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tesla Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.58 sekunder att ladda.