Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Winter range test Think City vs Nissan Leaf

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Think
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-02-24 09:53:43    Rubrik: Winter range test Think City vs Nissan Leaf Svara med citat

Vi utförde en vinter räckviddstest för att se med vilken bil kan man ta sig längst.

Här ser man resultaten:


Och här kan man läsa mer (på Engelska):
http://blog.uppladdning.nu/2015/02/real-life-winter-range-nissan-leaf-2014.html

Vad tycks?
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2015-02-24 10:09:44    Rubrik: Svara med citat

Intressant !
Ser fram emot varmare väder och ny test utan värme.
Vad betyder förresten värme 2, fläkt 1 i Thinken ? Jag har inga numeriska värden på mitt värmereglage.

Vet inte hur många som läser här i Thinktråden, du kanske skulle lägga det på "Allmänt om elbil" eller liknande också ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3150
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-02-24 10:30:12    Rubrik: Svara med citat

Jag kan inte annat än att gå i god för att Leifs testresultat är i enlighet med verkligheten.

Varför Think som är en mindre bil med större och uppvärmt batteri kommer kortare kan man undra.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-02-24 10:33:11    Rubrik: Svara med citat

Det där är spot on när vi kör 70km enkel väg och håller ca 90km/h med full värme vid 0°C. Då är SOC 30% när vi är framme. Vill du ha statistik så går det säkert att logga. Men jag vet inte hur.

Motvind tycks påverka mer än värme.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-02-24 10:37:14    Rubrik: Svara med citat

Poppe skrev:
Intressant !
Vad betyder förresten värme 2, fläkt 1 i Thinken ? Jag har inga numeriska värden på mitt värmereglage.

Tack!
Du har rätt - finns inga numeriska värden - det är läget under max. Jag skall ta en bild och lägga till den. Vi körde med max värme första 5 minuter men det blev för varmt i bilen.

Poppe skrev:
Vet inte hur många som läser här i Thinktråden, du kanske skulle lägga det på "Allmänt om elbil" eller liknande också ?

Det kan jag göra... men då blir det dubbelpost... jag har inget emot om någon vill flytta tråden på bättre ställe.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-02-24 10:53:42    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Jag kan inte annat än att gå i god för att Leifs testresultat är i enlighet med verkligheten.

Varför Think som är en mindre bil med större och uppvärmt batteri kommer kortare kan man undra.


Jag tror att skillnaden beror på att Thinken har mindre effektiv kupévärme system och är sämre isolerat - under färden kunde vi se att Leafens umpvärmning körde med 3kW första 3-4 minuter och sedan brukade för det mesta 1.5kW på uppvärmning... visa perioder var förbrukningen 200W.

Medan Thinken verkade bruka antigen 4kW eller 0kW... Det finns ingen lätt sätt att mäta detta (loggade tångamper meter skulle då) medan man kör... vi stannade då och då för att kolla och då kunde man notera att det var mest 4kW.

Den andra skillnaden är att bilarna har olika sätt att räkna på och presentera SOC.
Med gamla batteri firmwaren fick man 180km per laddning (min rekord är 192 till 16%) ... men då fick man köra försiktigt under 20% SOC ... i den nya firmwaren gömmer man bort sista 15% från batteriet för att inte riskera skador på grund av för stort ström uttag och 180km blir 160km.
Så frågan är var innebär 0% SOC hos en Think och hos en Leaf?

Man kan spekulera om vilken skillnad kan motvind har på bägge bilar men jag kan inte detta så mycket och det är inte mycket jag skulle kunna göra åt det.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-02-24 11:03:26    Rubrik: Svara med citat

Jonas skrev:
Det där är spot on när vi kör 70km enkel väg och håller ca 90km/h med full värme vid 0°C. Då är SOC 30% när vi är framme. Vill du ha statistik så går det säkert att logga. Men jag vet inte hur.

Motvind tycks påverka mer än värme.


Trevligt att se att det stämmer överens med dina observationer!

Motvind har stor betydelse vid hastigheter över 60km/h.
Energiåtgången (i kW) vid körning med 110km/h (70mph) är dubbel mot energiåtgången vid körning med 80km/h (50mph).
Källa http://www.solarjourneyusa.com/EVdistanceAnalysis5.php
Låt oss säga att man kör med 80km/h och har en motvind på 30km/h... då behöver man samma effekt som om man kör med 110km/h - d.v.s. den dubbla.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-02-24 12:10:45    Rubrik: Svara med citat

Intressant jämförelse… imponerar att 5år gammal elbil med riktigt spartansk minimalistisk design utan finesser kommer lika långt som en ”ultra” modern elbil som har blivit synonym för ”elbilismen”… jag skulle vilja se LeafSpy avläsning på SoH av Leafs batteri och kapacitets test för Th!nk Zebra batteri pack på dem testade bilar… jag har märkt att Leafs med tiden tappar kapacitet och det kan variera ganska mycket beroende hur bilen används, frågan är gör det Th!nk också och vilka degraderingar har man…
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-02-24 12:39:54    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Intressant jämförelse… imponerar att 5år gammal elbil med riktigt spartansk minimalistisk design utan finesser kommer lika långt som en ”ultra” modern elbil som har blivit synonym för ”elbilismen”… jag skulle vilja se LeafSpy avläsning på SoH av Leafs batteri och kapacitets test för Th!nk Zebra batteri pack på dem testade bilar… jag har märkt att Leafs med tiden tappar kapacitet och det kan variera ganska mycket beroende hur bilen används, frågan är gör det Th!nk också och vilka degraderingar har man…


Tack!

Thinken som vi använde var en Think A306 (2009-2011) och inte Think A266 (1999-2001). A306 är mycket mer "vänlig"* än A266. A266 var riktigt spartansk. Men det går inte att jämföra med Leafen - rattvärme, stolvärme, CHADEMO, keyless go, etc....

* i jämförelse med A266 har A306 eluppvärmda sidospeglar, el-fönsterhissar, kraftigare värmesystem, motor huv (!), soltak (extra), dubbel så stor batteripack, ABS... jag säkert glömmer något.
Jag har monterat OVMS så att man se bilen status på mobilen, få pling när bilen är färdigladdat, eller om det blir problem i laddning, etc.

Har inte kollat med LeafSpy - SOH borde vara bra - Leafen är 2014 modell med 300mil på mätaren.

Jag kan göra en kapacitetsmätning på Zebran - skicka hur vill du ha den gjort så kan jag försöka fixa.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-02-24 12:50:48    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:

Jag kan göra en kapacitetsmätning på Zebran - skicka hur vill du ha den gjort så kan jag försöka fixa.


Gör så att det matchar Leafs test, så att man ser "original" vs. verklig kapacitet, inget avancerad... typ som: http://elbil.forum24.se/elbil-about5189.html

"No hard feeligs" för Th!nk, har inte syftat på nåt dåligt bara att bilen är byggd länge sedan och fortfarande håller mått... jag gillar Thi!nk skarpt... Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-02-24 16:14:53    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
p8 skrev:

Jag kan göra en kapacitetsmätning på Zebran - skicka hur vill du ha den gjort så kan jag försöka fixa.


Gör så att det matchar Leafs test, så att man ser "original" vs. verklig kapacitet, inget avancerad... typ som: http://elbil.forum24.se/elbil-about5189.html


I tråden beskrivs SOH, men detta är en parameter som bilen själv beräknar och man använder LeafSpy för att läsa av den.
Hur skall man mäta Zebra batteriets SOH? Du får gärna utveckla lite.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jonas
Elektrisk


Registreringsdatum: 26 februari 2014
Inlägg: 257
Ort: Linköping

InläggPostat: 2015-02-24 17:09:58    Rubrik: Svara med citat

Kan man använda leafspy på andra bilar än leaf?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-02-24 17:28:26    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:
I tråden beskrivs SOH, men detta är en parameter som bilen själv beräknar och man använder LeafSpy för att läsa av den.
Hur skall man mäta Zebra batteriets SOH? Du får gärna utveckla lite.


Med Leaf så gör det LeafSpy om man har det installerad, typ 5% är spärrad i botten nivå och 5% i top nivå så att man inte kan total urladda eller över ladda och dem 90% tillgängliga = 100% SoH...
Eftersom du mäter energi i din Think så har du säkert sett att kunna plocka förbrukning siffror och vad bilen laddar, om Nikometer klarar det:
https://www.youtube.com/watch?v=qGLrYa-sBYk

Tillgängligt energi/Batteri packs deklarerad energi*100%=?SoH%
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I


Senast ändrad av elfi den 2015-02-24 17:38:00, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-02-24 17:29:32    Rubrik: Svara med citat

Jonas skrev:
Kan man använda leafspy på andra bilar än leaf?


nej, tyvärr.
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3150
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-02-24 18:23:50    Rubrik: Svara med citat

var inte leafspy en klon från miev-appen?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-02-25 06:27:18    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
var inte leafspy en klon från miev-appen?


Det är tvärtom... CanIon är utvecklad med hjälp av folk som har utvecklad LeafSpy... CanIon har några fler funktioner och massa olika data som man kan läsa av + satnav också... det är fantastisk app:

https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 507
Ort: Malmö

InläggPostat: 2015-09-12 23:13:15    Rubrik: Svara med citat

och här kommer sommar testet:

http://blog.uppladdning.nu/2015/08/real-life-summer-range-nissan-leaf-2014.html
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Think Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.