Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddar inte

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
DetlevK
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 7
Ort: Riddarhyttan

InläggPostat: 2011-06-18 15:59:28    Rubrik: Laddar inte Svara med citat

Nu har jag läst många trådar och mätt en hel del, men Clion vill fortfarande inte ladda...

- Kylfläkten började väsnas för många år sen- urkopplat sen dess
Nu:
- Kylpumpen går igång när bilen enbart står, ngn timme då och då
- kollade stiften 10/30 och 24/29, ingen kontakt däremellan
- har UCL 2, som inte har ngn hemlig display

Kan ngt annat signalera "hög batteritemp" till UCL och förhindra laddning ?

Det hela började med att laddningen inte ville komma igång. Sen började UCL enbart prata franska med mig, laddningen gick igång när jag satte i handsken
med motorn igång och stängde av motorn. Laddade fullt. Men det tricket fungerar inte längre...
12v Batt är ok och laddas när jag stoppar i laddningshandsken, även kontaktorerna slår till, jag mäter ca 90V ovanför hackaren (batterierna är tomma), som stiger långsamt till ca 100V, stannar där, laddarens strömförbrukning är ca 200W/t.

Var hittar jag laddarens utgång, så att jag kan mäta spänningen där ? Är det i handsken på laddarens vänstra (i körrikting) sida ? Vilka stift i så fall ?

Har ngn ngn erfarenhet av att ladda batterierna mekanisk, dvs att man drar bilen ? Eller kan det ske hemska saker...?

Tack på förhand till alla som svarar

/Detlev
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2011-06-18 20:46:13    Rubrik: Svara med citat

Och du har kollat om det är spänningsfall över säkringarna ovanpå hackaren? med laddning igång.
En säkring kan mäta hel i kallt tillstånd om du ledningstestar (om den ärgat)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2011-06-19 08:52:42    Rubrik: Re: Laddar inte Svara med citat

DetlevK skrev:
- Kylfläkten började väsnas för många år sen- urkopplat sen dess
Nu:
- Kylpumpen går igång när bilen enbart står, ngn timme då och då
<...>
Kan ngt annat signalera "hög batteritemp" till UCL och förhindra laddning ?
<...>
Var hittar jag laddarens utgång, så att jag kan mäta spänningen där ? Är det i handsken på laddarens vänstra (i körrikting) sida ? Vilka stift i så fall ?
<...>
Har ngn ngn erfarenhet av att ladda batterierna mekanisk, dvs att man drar bilen ? Eller kan det ske hemska saker...?


Utan att gräva i de andra detaljerna du beskriver, så låter de citerade som en eller flera trasiga batteritempsensorer. Det ska inte vara kontakt mellan de stiften, det är en termistor som varierar sin resistans efter temperaturen. Har för mig att det bör vara runt 5 k vid rumstemp, det finns trådar här om det.

Utspänningen från laddaren kan du som mrMagoo skriver mäta vid säkringarna ovanför hackaren, du får nog följa upp kablarna för att se vilken det är, det verkar vara olika från bil till bil. Fast är säkringarna hela så blir det samma spänning som batteriet håller.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DetlevK
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 7
Ort: Riddarhyttan

InläggPostat: 2011-06-21 22:17:42    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipsen.

Nu har jag mätt utspänning från laddaren och får dem enbart till 105V, både före och efter säkringen. Då antar jag att laddaren är trasig.

Finns det någon som har en laddare att låna ut till prov resp. till salu ? kanske i
Stockholmstrakten ?

Hälsn. Detlev
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2011-06-22 17:54:10    Rubrik: Svara med citat

Njae, det du konstaterat där är nog bara att säkringen är hel. Om laddaren av någon anledning inte vill ladda, eller UCL säger till den att inte göra det, så kommer du bara att mäta batterispänning där. Det kan givetvis vara så att laddaren är trasig, men det är inte självklart.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
DetlevK
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 7
Ort: Riddarhyttan

InläggPostat: 2011-06-22 22:03:16    Rubrik: Svara med citat

UCL slår väl ifrån kontaktorerna om laddaren bara ger 105 V. När jag plockar bort laddarsäkringen då mäter jag 105 V på laddarsidan, 0 V på batteriesidan, alltså borde väl laddaren ge för lite ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2011-06-22 23:45:35    Rubrik: Svara med citat

Det är även av yttersta vikt att kontrollmäta säkringen som är för UCL:en.
Det är UCL som mäter spänningen på batteriet och det är UCL:en som bestämmer. Om den inte ser spänning på sina ingångar kommer den att avsluta laddningen.

Du skriver att du har UCL 2. Den har väl Hemliga menyn vad jag vet. Använd hemliga menyn för att se vad UCL tycker att spännigen är.

Det kan ju faktiskt vara UCL:en som är trasig. Det finns någon tråd kring ett sådant fel här på forumet någonstans, orkar inte leta just nu.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DetlevK
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 7
Ort: Riddarhyttan

InläggPostat: 2011-06-23 14:27:24    Rubrik: Svara med citat

Tack Per för svaret.

- Min UCL har ingen hemlig display, jag kollade upp det via Julle för flera år sen.

- Säkringen till UCL ovanpå hackaren är OK

- Kan du göra mig en tjänst ? Plocka bort UCL via säkring nr. 7 i motorrummet och sätt sedan i laddningshandsken. Vilken spänning får du då på laddarens utgång ? Jag får bara 105 V istället för dom förväntade 140V.

tack på förhand

Hälsn. Detlev
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
DetlevK
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 april 2011
Inlägg: 7
Ort: Riddarhyttan

InläggPostat: 2011-06-27 21:05:53    Rubrik: Svara med citat

Very Happy Det har löst sig, UCL´n var trasig
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-07-01 00:53:12    Rubrik: Svara med citat

Det är inga problem att bogserings-ladda. Även om det är smidigare med sladd så går det inte lika snabbt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
matt6605
Aktiv


Registreringsdatum: 09 mars 2011
Inlägg: 88
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-07-18 14:39:37    Rubrik: Detta hände mig. Svara med citat

Plötsligt laddade inte bilen längre, det stod "laddning avvaktar" på displayen när man stoppade i laddhandsken, samtidigt som den missade att starta laddning ibland, men lampan blinkade vackert på displayen.

Till slut monterades en elmätare på sladden för att säkerställa att den faktiskt laddade.

Det visade sig vara så att kära frun sätter i sladden i eluttaget först, sedan laddhandsken, varvid gnistbildning har uppstått och sot på kontakterna, snabb rengöring och tillrättavising löste det problemet.

Handske i bil först, väggkontakt sedan. Smile
_________________
Everyting will be ok in the end, if it´s not ok it´s not the end.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.