Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ännu ett skumt laddningsfel!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
gunnar.r
Nyfiken


Registreringsdatum: 11 maj 2007
Inlägg: 8
Ort: Spånga

InläggPostat: 2007-05-15 17:10:03    Rubrik: Ännu ett skumt laddningsfel! Svara med citat

Då min bil har haft difffusa problem med motorstyrningen (slumpvisa tjuvstopp vid stillastående), och jag fått låna en annan dito, skiftade jag motorstyrningen för att se om problemen skulle upphöra. En del gamla egenheter försvann (kraftiga ryck vid låg fart), och nya tillkom (bilen blev stötkänslig så att motorn lade av vid hård inbromsning eller skarpa gupp), men mest irriterande: den slutade ladda!
När man sätter i laddhandsken drar laddaren igång, ca 130V ut, och DC/DC omvandlaren laddar 12V-batteriet (13,6V). Lysdioden på instrumentpanelen blinkar helt normalt, men kontaktorerna drar inte så att driftsbatterierna kopplas in till laddning. Kontrollmätning vid säkringen som matar styrningen visade att ingen styrspänning fanns där. Jag kopplade en ledning direkt från 12V till utgången på säkringen, varvid kontaktorerna drog och laddning startade helt normalt, batterifläktarna och kylvattenpumpen startade normalt, och nu fanns det plötsligt styrspänning på ingången till säkringen. Bort med extrasladden, tillbaka med säkringen, och laddningen drog igång som vanligt. Efter hemkomst från jobbet följande dag satte jag bilen på laddning, och nu hade felet återkommit, men denna gång gick det inte att trigga igång laddningen med 12V-sladd.
Jag har provat en annan UCL, och har bytt tillbaka till den gamla motorstyrningen utan resultat, och alla säkringar verkar O.K.
Eftersom styrnigen av kontaktorerna fungerar vid körning verkar felet bero på att UCLen inte anser att vilkoren för laddning är uppfyllda, faktum är att om jag stoppar i laddhandsken direkt efter körning(kontaktorerna hänger kvarca 10 - 15 s efter att nyckeln tagits ur) så släpper kontaktorerna direkt.
Är det någon som har en ide om vilka sensorer som skulle kunna påverka detta, och har någon av dem, elektriskt eller mekaniskt något samband med motorstyrningen som skulle kunna förklara sammanträffandet? Jag kan ju naturligtvis ha kommit åt något som i.o.f.s. inte har med motorstyrningen att göra, men som sitter fånigt till, och åstadkommit något glapp.
Jag är tacksam för alla uppslag.
Gunnar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.