Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Trötta batterier - titta hitåt!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
reacc
Passiv


Registreringsdatum: 16 december 2006
Inlägg: 2
Ort: Karlstad

InläggPostat: 2006-12-16 20:45:16    Rubrik: Trötta batterier - titta hitåt! Svara med citat

Om ni har problem med batterier, NiCd eller Bly/Syra m.fl., titta in på www.reacc.se Vi upparbetar batterier åt bl.a. pendeltågtrafiken. Vill ni veta mer kontakta oss.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-12-17 03:48:31    Rubrik: Svara med citat

Rätt reklam på rätt plats! Det verkar ju intressant och kanske är ett alternativ till att skrota bilen när batterierna har gett upp? Frågan är om dom hjälper till att ta i och ur batterierna ur bilen också? (det är ju den jobbigaste biten) Men med min nollställda ekonomi så kanske det ändå blir dyrt. Vad tror ni batteriexperter på forumet - klarar ni att göra samma sak?

Citat:
Med denna teknik kan du:
● fördubbla livslängden på dina batterier
● minska underhållskostnader för din el-utrustning
● spara miljön för nästa generation




Citat:
Fördelar med regenerering:

Gamla uttjänta batterier får kapaciteten tillbaka

Batteriets prestanda och effektivitet förbättras kraftigt

Färre och kortare uppladdning

Laddar upp "oladdbara" batterier

Snabbare omladdning

Längre drifttid mellan laddningar

Förhindrar att celler skadas i förtid

Färre batteribyten under produktion

Minskar slitage på elektroniska komponenter

Minskar vattenförbrukning

Minskad påfrestning på miljön

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-12-17 12:48:53    Rubrik: Svara med citat

Jag gör samma sak med blocken...
Troligtvis är jag billigare på att demontera batteripaketen också.
Kan även erbjuda begagnade block för att återställa den viktiga balansen i batteripaketen.
Några här på forumet har erfarenhet av mina tjänster.

Mvh
Robert
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
reacc
Passiv


Registreringsdatum: 16 december 2006
Inlägg: 2
Ort: Karlstad

InläggPostat: 2006-12-17 13:12:39    Rubrik: Svara med citat

Mina intentioner med att skriva här var att berätta att teknik finnes idag att upparbeta batterier. Sen om det finns andra som gör liknande jobb till en billigare penning är det ok för oss.

Demontering och transport av batterier är alltid ett problem. Våra kunder levererar hit batterier om inte någon annan sammordning finnes. Några transporterar fordonen hit när de finns på lagomt avstånd och bearbetningen sker med batterierna imonterade i fordonen. Allt handlar om logistik och ekonomi.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2006-12-17 16:05:40    Rubrik: Svara med citat

Jag håller helt med Jens i hans funderingar.
Batterierna skapades från början för att hålla hela bilens livstid.
Orsaken till trötta och trasiga batterier är nog inte bara det tunna pappret.
Utifrån vad jag hört från flera andra samt av egna erfarenheter, så finns det alvarliga brister i kyl- och bevattningssystemet.

Jag köpte min bil tidigt i våras. Det första jag gjorde var att montera ner bägge batterilådor. Till och med jag som aldrig tidigare mekat med bilar klarade det med "glada tillrop" och tips.
Julle hjälpte mig med att mäta batteriernas upp och urladdningskurvor. Han utförde också en sk "commisioning charge".
Ett av batterierna var trasigt, och det bytte vi.

Efteråt fungerade dessa "trötta och gamla" batterier utmärkt.
Kan ibland ladda upp dem till 88 Ah. Har kört som längst, på en laddning ca 90 km.

Innan man servar sina batterier bör man överväga följande:
1. Ingen vill ju betala för mycket för att åtgärda sina batterier, inte minst när bilägandet är av "hobby" karaktär.
2. Man bör veta om det går att få tag på reservbatterier först.
3. Överväg att montera ner själv, det går.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-12-18 02:12:17    Rubrik: Svara med citat

jag hade gärna monterat ner batterierna själv om jag hade haft tid och ork... just nu orkar jag ingenting och har dessutom en negativ ekonomi som det ser ut just nu Sad

En höstdag kom jag inte längre än 53 km på en laddning, det är bottenrekord. Hade varit enkelt om man bara kunde öppna uppifrån - såga upp med en vinkelslip... men då sågar man väl sönder allt som finns där nere Exclamation När väl batterierna är helt körda kanske det är för sent att göra nåt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2006-12-18 21:21:21    Rubrik: Svara med citat

Jag håller med "El Dottore" i alla hans påståenden, särskilt det där med att montera ned dem själv.
Om man tänker sig för under arbetets gång är det inte speciellt svårt, Jag och Erling plockade ur båda lådorna ur hans Clio på ca 3 timmar under ganska enkla förhållanden, en hylsnyckelsats, en domkraft några brädbitar, och en hink till kylvattnet. Snören för att binda upp lossade kablar så är bilen flyttbar igen.
Är lådorna väl på marken är de lätta att plocka ned i mindre delar så de går att transportera i en vanlig bil.
Vad det gäller bilar med skadade batterier rekommenderar jag att de inte körs eller laddas ytterligare, följdskadorna är i regel mycket dyrare än den första Shocked
Var mycket vaksam på ökad energiförbrukning eller längre laddtider än vanligt Exclamation
Det är kanske bara ett block som gått sönder, när det märks på körsträckan är det i regel 3-4 Sad
Ett bra tecken Confused vid ett haveri är när kylvattnet rinner ut, då är i alla fall inte fler skadade av kylvatten som kan spridas via avluftning/vattenpåfyllningen. Vid en sådan händelse är det körförbud!!! (För din egna plånboks skull) överhettning och explosion/brand kan bli resultatet.
Det som är bra i ett sådant fall är att det troligtvis bara är ett block som behöver bytas Smile
Vad det gäller reservbatterier finns det i regel att få tag på, sällan i stora mängder på en gång men läget är långt ifrån hopplöst.

Mät gärna kapaciteten på varje enskilt block, det svagaste kommer att haverera om det skiljer mer än ca 3-5Ah då det vid varje urladdning djupurladdas/reverserar och vid varje uppladdning överladdas (förlorar vatten).
Som sagt, byt slitna/trasiga block i tid!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-12-19 02:32:13    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Vad det gäller bilar med skadade batterier rekommenderar jag att de inte körs eller laddas ytterligare, följdskadorna är i regel mycket dyrare än den första

Låter skrämmande. Kanske ska försöka sluta sticka huvudet i sanden och kolla upp det. Funderar starkt på att åka buss ett tag och kanske titta på det här. Ska börja med att springa ut till garaget för att se hur laddningen (10A) går.


Senast ändrad av jens den 2006-12-20 05:00:53, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Laban
Aktiv


Registreringsdatum: 27 juli 2006
Inlägg: 68

InläggPostat: 2006-12-19 16:23:38    Rubrik: Individuell laddning Svara med citat

När jag körde elbil (bly) drog jag ut trådar från varje block. På så sätt kunde jag mäta varje block för sig och även ladda om det behövdes.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NDC
Passiv


Registreringsdatum: 07 januari 2007
Inlägg: 3
Ort: Kil

InläggPostat: 2007-01-07 16:13:29    Rubrik: Svara med citat

Hej alla NiCd användare.
Jag har ännu ingen egen elbil, men är faktiskt sugen på att skaffa en. Jag har jobbat yrkesmässigt med industriella batterier sedan 1991, och då även NiCd batterier.

NiCd batterier mår bäst av att jobba, dvs laddas ur och åter laddas igen. Det kallas på fackspråk för att cyklas. De är lite av en arbetshästar inom batterier.
Så är tanken bakom valet av batterierna i en elbil.

Att batterier som cyklats sönder, där man uppnått den teknisk livslängden, och det aktiva materialet tappat kontakten med sina strömledare, då kan ingen regenerering i världen återskapa den förlorade kapaciteten. Gäller både Bly samt NiCd batterier! Man kan regenerera undermåligt laddade batterier, men inte sönder cyklade batterier! Nu har vi rett ut det!

Jag vet inte hur laddaren till Clio och liknande elbilar är konstruerad. Om den vid varje laddning överladdar hela batteriet, så att man därmed även får med de celler som kanske släpat efter de andra av olika anledningar. Om laddaren inte gör det, så anser jag att man till slut står där med ett batteri som bryter laddningen och verkar laddat, men några celler är långt från fulladdade, och polvänder vid belastning och sänker batteriets total spänning. Att de polvänder är inte bra då de rent av kan förstöras då. Laddning eller överladdning är ALDRIG skadligt för NiCd batterier om man tillser att elektrolytnivån är OK samt att elektrolyt temperaturen inte överstiger 45 °C. -Innan en överladdning bör man inte fylla vatten, då gasbubblor som bildas medför att vätskan behöver större volym, och därmed kan rinna över!

Om vi håller oss till NiCd batterier så har jag erfarenhet av batterier från stationära anläggningar, men även från cykliska applikationer som tåg och AGV. (AGV= Automoted Guided Vehicle) AGV drift är den applikation som påminner mest om elbilens drift.
Med NiCd batterier av karaktäristik: M skall man kunna ladda med en faktor av 1,5* Nominell kapacitet! (100 Ah*1,5=150 A)

Att man laddare elbils batterierna så försiktigt beror nog mest på att man har annars får problem med dels laddarens storlek och därmed kostnad, men även att laddplatser normalt endast har 10A en fas tillgängligt! Där är begränsningen!

Rent tekniskt kan man ta en 3-fas 400V laddare och ladda med 100-150 Ampere ström, vilket sker ständigt vid AGV applikationer. Man får inte batteriet 100 % laddat med en sådan hög ström, men c:a 80% SOC när laddaren går från strömgräns till spänningsreglering! Det räcker bra som mellan laddning på en elbil, eller hur?

Om man laddare batteriet med dess nominella ström, som är 20 % av dess nominella kapacitet, (20A på Clio NiCd batterierna) så skall NiCd batteriet faktiskt kylas av något!

På forumet frågas även om livslängden på SAFT NiCd batterier i en Clio. Som en del mycket riktigt påpekar, är service viktigt på NiCd batterierna.
Kör man ner nivå på elektrolyten så kan man smälta ner celler/batteriet vilket kostar c:a 100 KSEK för ett nytt.

Även utjämningsladdningar förbättrar batteriernas livslängd, men generellt kan följande antas:

NiCd batterier av typ SAFT Sinter/plast eller HOPPECKE FNC, kan man ta ur 3000-4000*80% av CNom. Därefter försvinner kapaciteten linjärt nedåt.

Ovan får räcka som ett första inlägg

MVH
Ulf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-01-08 12:41:28    Rubrik: Svara med citat

Välkommen till forumet Ulf!

De problem som vi har med våra batterier är begränsade till några huvudorsaker:

De "jobbar" för lite mellan laddningarna, laddaren räknar urladdade Ah och inladdade Ah och styr överladdningen därefter, grunda cykler gör att laddaren inte överladdar tillräckligt samt UCL inte beräknar vattenförbrukningen korrekt, celler torkar och havererar.

Kvalitetsproblem, block innan år 2000 har separatormaterial som inte klarar av sin uppgift, de kan ge intern kortslutning samt i vissa fall en explosion pga vätgas och syrgas som bildas vid den interna belastningen samt höga temperaturen.

De börjar åldras, generellt har jag sett inte sett batterier som cyklats sönder, dvs som har nått sin tekniska livslängd. De batterier som har haft låg kapacitet har i regel kunnat regenereras till acceptabel (mer än 90% av C) kapacitet, resten återkommer under drift.
De andra har havererat under regenereringen med intern kortslutning. Demontering/dissikering av liknande batterier innan regenereringsförsök har avslöjat brännmärken och förlust av aktiv yta så de är kass ändå.

Vattensystemet är nog den största boven i dramat.
Ett mycket komplicerat system av slangar och ventiler som förutsätts fungera under svåra förhållanden utan service, måste jag säga mer?
Utan vatten "dör" batterierna, kan du inte vara säker på att alla batterier får sitt livsnödvändiga vatten är det som att köpa en lottsedel.

Kylsystemet, fungerar ganska bra förutom någon enstaka pump som ger upp. Hade sedan temperaturgivarna fungerat som de skulle så hade resultatet bara varit avbruten laddning inte en lokal "Harrisburg"

Sedan har vi elsystemet generellt, bilen är av första generationen kommersiella elbilar, det märks att mycket detaljer från utvecklingen finns kvar. Dock är det ett fint första försök och en mycket trevlig bil!
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
PC
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 september 2006
Inlägg: 118
Ort: Tølløse (Danmark)1xBerlingo, 1xSaxo

InläggPostat: 2007-01-08 16:01:57    Rubrik: Svara med citat

Jeg har både den gamle og den nye type SAFT-batterier i mine Clioer Confused
Phillipe Borges fra det franske el-bil forum mener at kapaciteten i de gamle batterier er større end i de nye 2000+ batterier - der er noget der tyder på at han har ret Confused
De gamle batterier er fra 1997, men har kun siddet i bilen siden 2005.
De lader ifølge displayet 106 Ah og jeg kører her i januar ca. 75 km på en opladning v. 80-90 km/t. Laughing
Da jeg fik bilen hjem fra Frankrig i oktober, ladede den kun 90 Ah, men det viste sig også senere at en af temperaturfølerne i batterikasserne var defekt og viste for høj temperatur, så temperaturfølerne har helt sikkert stor indflydelse på ladningen Exclamation
De nye batterier er fra 2003 og lader 83 Ah nu og 86 Ah om sommeren. Jeg kører her i januar ca. 60 km på en opladning og har ved sommerkørsel været over 90 km Smile
Jeg har lige opdaget at der er en forskel i visningen på de to temperaturfølere i batterierne på ca. 5 grader, også ved helt kolde batterier - jeg vil prøve at koble den højest visende føler fra og se om det ændrer på mængden af indladede Ah. - Er det forsvarligt Question - Julle Question
Ved kørsel viser følerne henholdsvis 14 og 21 grader.
Jeg har målt spændingen på batterierne efter 60 km og 0 Ah på tælleren til at være 110 V med tænding og lys på Exclamation
Vil det være dumt at prøve med en fabriksladning Question Jeg har kørt 2500 km siden sidste vandpåfyldning - så der burde hverken være for meget eller for lidt vand på batterierne Confused

Hilsen Peter
_________________
Kør med El og Vind;-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-01-08 22:33:23    Rubrik: Skillnad mellan gamla och nya batterier Svara med citat

Jag har ocskå de nya batterierna (från ´01 eller ´02) och laddar 78-84 Ah, beroende på temperatur och föregående urladdningsdjup.

Med detta kan jag köra c:a 60 km i 70-90 km/h, eller bortåt 90 km i 50-60 km/h.

/Anders
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.