Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kia E-Niro, Alla idéer och funderingar.

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JBreisel
Passiv


Registreringsdatum: 24 februari 2019
Inlägg: 4
Ort: HÖRBY

InläggPostat: 2019-02-24 15:16:34    Rubrik: Kia E-Niro, Alla idéer och funderingar. Svara med citat

Hej alla,

Mitt första inlägg på detta forumet.
Min första elbil är beställd och kommer kanske om 2veckor😁

Har tidigare kört med en Nissan Leaf i två veckor.
Den är väl bra, men förlite och förkort räckvidd.

Något som kom som en överraskning för mig var att Niron bara laddas med 1fas, trots att den levereras med typ2 kabel.
, svårt som fan att få vettig laddtid hemma🙄 Hur har ni löst det?

//Johan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 198
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2019-02-24 17:16:10    Rubrik: Svara med citat

på vilket sätt är laddtiden ett problem kör du 30 mil per dag? Har du inte möjlighet att ladda över natten?
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-24 17:23:49    Rubrik: Svara med citat

Finns väl tre alternativ:

1. Säkra upp till 32A huvudsäkring.
2. Laddbox som kombinerar flera faser till en.
3. Laddbox som använder solöverskott om man har solceller.

Jag kör alt 3. Kan med min anläggning ladda max 26A om solen skiner då jag har 16A huvudsäkring och solanläggningen kan ge 10A som bäst.
Men ser inte det som ett jätteproblem även om jag under vintern och nätterna bara kan ladda 16A.
Hade jag inte haft solel hade jag kört på alternativ 2 för hos oss har nätbolaget rätt elaka effektavgifter. Men det där skiljer ju väldigt beroende på var man bor.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2019-02-24 18:04:18    Rubrik: Svara med citat

10A 1-fas ger ungefär 10km/h stunder en natt, 12h, så får du 12 mil i laddning. Kör du längre än så per dag?
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JBreisel
Passiv


Registreringsdatum: 24 februari 2019
Inlägg: 4
Ort: HÖRBY

InläggPostat: 2019-02-25 11:11:37    Rubrik: Svara med citat

Tack för er input! Smile

Jag har ca 65km tor till jobb.
så i det fallet funkar det med 10A.

Höja till 32A är nog ganska dyrt då kabeln säker behöver bytas in i mitt 90år gamla hus Smile

Där väl de helger när jag/vi ska köra längre och behöver fullt batteri.

Vilken typ2 box kan göra last balansering från 3fas till 1fas?
Lär vara en dyr historia vad jag kan hitta.

Bearbetar min arbetsgivare att installera 32A laddningsmöjlighet Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-25 11:35:25    Rubrik: Svara med citat

Kolla in Accelev, den använder två faser. Kostar väl ca 15 tkr om jag minns rätt.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-27 11:40:17    Rubrik: Svara med citat

JBreisel skrev:
Tack för er input! Smile

Jag har ca 65km tor till jobb.
så i det fallet funkar det med 10A.

Höja till 32A är nog ganska dyrt då kabeln säker behöver bytas in i mitt 90år gamla hus Smile

Där väl de helger när jag/vi ska köra längre och behöver fullt batteri.

Vilken typ2 box kan göra last balansering från 3fas till 1fas?
Lär vara en dyr historia vad jag kan hitta.

Bearbetar min arbetsgivare att installera 32A laddningsmöjlighet Smile


Med ditt pendlingsavstånd så skulle en 10A/13A räcka på jobbet. Då får du 8-10Mil på en arbetsdag. Vilket gör att bilen är fulladdad när du börjar resan åt bägge håll (om du laddar både hemma och på jobbet på 10A).

Sig att du kommer hem efter helgkörning med absolut 0 i batteriet (händer mig ofta), då kommer du få 12mil över natten, sen 8mil på jobbet osv så efter 2-3 dagar är du fulladdad.

Kör du en laddbox som mäter med effektvakt och justerar sig så kan du enkelt få 2 mil/h vissa delar på natten/kvällen vilken ger 20-24mil över natten laddning.
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JBreisel
Passiv


Registreringsdatum: 24 februari 2019
Inlägg: 4
Ort: HÖRBY

InläggPostat: 2019-03-16 16:20:26    Rubrik: Svara med citat

Ska hämta min Niro på tisdag!😃

Angående laddning så har firman installerat 32A typ box, kanon!

Hemma blir det 16A ICE kontakt och en "laddkabel"

Får sänka laddningen i bilen till 10A.

Ska bli riktigt kul! 😀😀😀
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 57

InläggPostat: 2019-03-16 20:56:15    Rubrik: Svara med citat

Hej om du har 90 år gamla kablar och uttag är mitt råd att du känner på kontakten efter några timmar hur varm den blir.

Du har inget trefasuttag i garaget?
_________________
Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ovelius
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 februari 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-04-03 20:57:36    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
Finns väl tre alternativ:

1. Säkra upp till 32A huvudsäkring.
2. Laddbox som kombinerar flera faser till en.
3. Laddbox som använder solöverskott om man har solceller.

Jag kör alt 3. Kan med min anläggning ladda max 26A om solen skiner då jag har 16A huvudsäkring och solanläggningen kan ge 10A som bäst.
Men ser inte det som ett jätteproblem även om jag under vintern och nätterna bara kan ladda 16A.
Hade jag inte haft solel hade jag kört på alternativ 2 för hos oss har nätbolaget rätt elaka effektavgifter. Men det där skiljer ju väldigt beroende på var man bor.


Kan du berätta mer din setup för 3 här? Vilken laddbox har du? Är solcellsanläggningen enfas?

Random annan fråga: Hur lång är typ2 kabeln som kommer med bilen?

Cheers
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-04-04 10:05:46    Rubrik: Svara med citat

ovelius skrev:


Kan du berätta mer din setup för 3 här? Vilken laddbox har du? Är solcellsanläggningen enfas?

Random annan fråga: Hur lång är typ2 kabeln som kommer med bilen?

Cheers


Jag har en Zappi laddbox, enfasvarianten. Från den till elskåpet går en 10 mm2 kabel för att klara 32 A. Själva huvudsäkringen i elskåpet är däremot bara 16 A och på den inkommande fasen som är kopplad till Zappin sitter en givare som den använder för att se till så den inte överbelastar fasen med mer än 16A. Det kan ju även vara så att man kör spisen i huset som gör att man inte har alla 16A tillgängliga för laddning men då tar laddboxen hänsyn till det.
Men likaväl som spisen förbrukar ström så kan ju solcellerna producera ström. Så laddboxen matar helt enkelt bara på så mycket ström den kan utan att spräcka huvudsäkringen. Ibland bara 6A men ibland då 26A. Sedan har laddboxen lite olika lägen så man till exempel kan koppla in bilen och säga att den bara ska ladda om jag har egen solel.

Solcellerna är tre-fas och med 6,4 kW toppeffekt, dvs 2133 W per fas vilket ger typ 9A så 26A ovan bör väl vara 25A egentligen om man ska vara noga. Men det är ju teori, i praktiken ger solcellerna oftast inte så mycket som 6,4 kW men det har också hänt korta stunder kalla klara vinterdagar att jag får ut mer effekt.

Om man bara har en elbil med enfasladdning i åtanke, är väl en enfas inverter det bästa i detta läget, så jag kan använda all effekt till att ladda bilen. Men det har nog fler nackdelar än fördelar tänker jag.
Bättre då att sätta upp mer solceller så jag får högre effekt per fas men nu har jag lagt alla pengarna på en e-Niro Very Happy
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ovelius
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 februari 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-04-04 19:48:30    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
ovelius skrev:


Kan du berätta mer din setup för 3 här? Vilken laddbox har du? Är solcellsanläggningen enfas?

Random annan fråga: Hur lång är typ2 kabeln som kommer med bilen?

Cheers


Jag har en Zappi laddbox, enfasvarianten. Från den till elskåpet går en 10 mm2 kabel för att klara 32 A. Själva huvudsäkringen i elskåpet är däremot bara 16 A och på den inkommande fasen som är kopplad till Zappin sitter en givare som den använder för att se till så den inte överbelastar fasen med mer än 16A. Det kan ju även vara så att man kör spisen i huset som gör att man inte har alla 16A tillgängliga för laddning men då tar laddboxen hänsyn till det.
Men likaväl som spisen förbrukar ström så kan ju solcellerna producera ström. Så laddboxen matar helt enkelt bara på så mycket ström den kan utan att spräcka huvudsäkringen. Ibland bara 6A men ibland då 26A. Sedan har laddboxen lite olika lägen så man till exempel kan koppla in bilen och säga att den bara ska ladda om jag har egen solel.

Solcellerna är tre-fas och med 6,4 kW toppeffekt, dvs 2133 W per fas vilket ger typ 9A så 26A ovan bör väl vara 25A egentligen om man ska vara noga. Men det är ju teori, i praktiken ger solcellerna oftast inte så mycket som 6,4 kW men det har också hänt korta stunder kalla klara vinterdagar att jag får ut mer effekt.

Om man bara har en elbil med enfasladdning i åtanke, är väl en enfas inverter det bästa i detta läget, så jag kan använda all effekt till att ladda bilen. Men det har nog fler nackdelar än fördelar tänker jag.
Bättre då att sätta upp mer solceller så jag får högre effekt per fas men nu har jag lagt alla pengarna på en e-Niro Very Happy


Tack för svar Smile

Aha, det är typ denna setup jag tänkt mig med, men funderar på att köpa laddaren som kombinerar två faser till en istället helt enkelt Smile

Har du en extra jordsfelbrytare till Zappin? (Typ B)?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-04-05 09:52:50    Rubrik: Svara med citat

Japp, jag har en extra jfb typ B.
I trefas-Zappin sitter detta redan inbyggt och då en lös typ B är rätt dyr så blir nettot inte så mycket högre för den. Och mer framtidssäkrad. Dock vet jag inte om de kommit igång med leveranserna ännu. Kolla med Orust Engineering som säljer dem.

Annars är ju som du säger en som kombinerar två faser rätt smart men dels tyckte jag de var dyra och så lockades jag av funktionerna för solceller som Zappi har. Dessutom är Zappin ett kickstarter-projekt, bara det är ju coolt och känns bra i magen att gynna.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.