Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


200-milsrapport

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-03 10:31:59    Rubrik: 200-milsrapport Svara med citat

Har nu kört lite drygt 200 mil med e-Niro Advance Plus och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.



Bäst är helt klart räckvidden. Känns som att den håller vad de lovar. Längsta körning har hittills varit 25 mil, i 90 km/h och -2 grader ute. Förvärmd bil men långt stopp (6 timmar) mitt på och startade sedan utan förvärmning. Väl hemma hade jag 31% kvar vilket borde ge ca 35 mil totalt. Klart godkänt en vinterdag.


Displayen har en bra vy där man ser vad som drar energi och en vinterdag som den ovan ligger värmen ofta på ca 15-20% vilket till sommaren skulle ge en del extra mil istället.
Förbrukningen ligger som oftast vid ovan förhållande på ca 20 kWh / 100 km. Ska bli intressant att se vad det är vid +15 grader ute istället.

Förvärmning via timer fungerar bra. Man ställer in avresetid och vilka dagar i veckan det ska gälla. Här kunde man kunnat kosta på sig lite mer än två olika sådana tidpunkter. Saknar också en genväg när man stänger av bilen för att göra avsteg från värmningsschemat. Men det blir en vanesak att innan man stannar bilen gå in och kolla nästa tidpunkt för värmning.
Det går också att förvärma genom att helt enkelt starta bilen, den värmer vidare även när man lämnar den utan nyckel. Här får man dock vara på sin vakt för det går hur bra som helst att i detta läget köra iväg med bilen. Något som jag har provat av misstag...
Det betyder ju att även någon annan kan göra det vilket är ännu sämre. Här kan man dock låsa bilen med knappen på insidan av dörren, kliva ur och sedan låsa förardörren med nödnyckeln som finns inne i fjärren. Lite bökigt men det funkar mot både stöld och eget slarv.

En sak som förvirrade mig lite men som nog är en finess är att om man ställt in en förvärmingstid och sedan sätter bilen på laddning är att den inte kommer toppa upp det sista förrän så sent som möjligt. Lite förvirrande att bilen säger att den väntar på schemalagd laddning fast man inte satt ett schema för det. Och kanske att man kunde få välja detta själv. Det kan ju vara bra om man vill undvika att den står fulladdad i onödan för att öka batteriets livslängd.
Det finns inställningar för hur många procent man vill ladda till. Jag har satt den på 80% och känner att jag ändå har räckvidd så det räcker och blir över för mina behov. Saknar dock en en snabbknapp för att gå förbi detta. Finns en knapp för att gå förbi laddschemat men den verkar inte gå att åsidosätta laddprocenten. Vill minnas att Leafen gjorde så men kanske minns jag fel.

Har bara snabbladdat en gång, behovet har aldrig uppstått. Inte heller denna gång men jag var nyfiken så med halvfullt batteri åkte jag till närmsta snabbladdare ca en kvart hemifrån. Temperatur runt nollan och fick då ca 45 kW så jag har inte märkt av de problem om långsamma laddningar med kallt batteri som en del rapporterat.
Och apropå laddning så är nog laddluckan bilens svagaste punkt. Vintertid sätter det sig snö och is så det inte går att stänga. Har haft ett par väderomslag där det gått från varmt till kallt så det satt sig hård is i kanterna. Inte lätt att få bort. Resulterade en gång i att själva plasten på luckan sprack. Återförsäljaren har lovat att kika på detta så jag hoppas jag får en ny lucka. Men framförallt hoppas jag på en generell fix. Tror det stora problemet är att det är för små toleranser, behövs bara några millimeter snö och is för att det ska bli problem. Leafens lucka som en del haft problem med är som en dröm i jämförelse.

Komfort - Här är jag väldigt nöjd. Gillar verkligen stolarna, inga problem att göra långresor. Ordentligt svankstöd, har det på max och jag har inte behövt min "gubbkudde" som jag får ha i alla andra bilar. Elmanövrerad förarstol med två minnen. Passagerarstolen är manuell men nästan bättre, elmanövrerade stolar är ju inte bara en fördel.
De lite längre personerna (180-190 cm) som suttit i baksätet tycker det är lite högt golv och lågt till tak. Babyskydd får bra plats i baksätet och det går fortfarande fint att sitta i framsätet.
Har vant mig vid förarmiljön och knapparna även om det är överdrivet många. Eller så här, man kunde haft kvar antalet knappar men valt funktionerna med större omsorg. Som till exempel en knapp för att gå förbi begränsning av laddnivån.
Det finns en programmerbar knapp som man antingen kan ge en viss funktion eller att den öppnar en egen meny med genvägar. Bra funktion som påminner om BMW i3:s snabbknappar även om den inte är lika flexibel; man kan inte välja helt fritt så som i BMW:n.
Har använt Android Auto en del och det funkar fint. Ljudet i bilen är helt ok, jag lyssnar mest på pratradio och poddar och till det är det är bra och tydligt.
Vägljudet som jag skrev om när jag testat tidigare måste jag säga är helt ok. Kanske var det skillnad på demobilen eller så hade den bullrigare däck.
I 90 km/h ligger den på 70 dB enligt appen Buller. Vet inte hur väl det stämmer men vill minnas att jag fick det på BMW i3:an också.
Skönt med rattvärme igen, har saknat det. Den har bra effekt hela tiden och inte som på Leaf där den mattades av efter en stund.

Parkeringsensorer funkar bra, lite märkligt dock att de främre inte aktiveras automatiskt. Där måste man antingen trycka på en knapp eller lägga i backen.
Backkameran är ok, men bara ok. Bildkvaliten kunde varit bättre men man ser vad som behöver ses och smuts på linsen är nog ändå det största problemet. Är väl ett generellt problem hos alla utom typ Volkswagen.

Det finns två nivåer av funktionen som skall hålla bilen i filen. Ena ser till att styra tillbaka ifall man är på väg över en linje och den andra följer vägen när farthållaren är aktiverad. Helt obegripligt förklarat i manualen men lyckades klura ut det själv. Funkar det då? Ja, på vanliga vägar med mittlinje och utan snö fungerar det bra. Men med väglaget som varit det senaste är det lite sådär. Blir snarare farligt när bilen helt plötsligt vill svänga fast vägen inte gör det. Dessutom lite meckigt att stänga av, den som följer vägen själv måste man in i inställningarna för att stänga av. Den andra lite mildare finns en knapp för att stänga av.
Den adaptiva farthållaren däremot funkar bra, har inte upplevt någon glitch alls. Automatiskt avbländande helljus är också bra även om det klickat några enstaka gånger vid dåligt väder.

Väldigt bra lastutrymme, gott om plats till jycken och barnvagn går in utan problem. Som jag skrivit innan så går både vagn och labrador in om man tar av hjulen. På vagnen alltså, inte hunden Smile


Köpte med ett lastgaller från Artfex, samma som till de övriga i Noro-familjen och det passade fint. Monteras utan åverkan i bilen. Går även att ta i och ur rimligt fort. Inte lika smidigt som Volvos geniala galler som går att fälla upp men ändå helt ok.

Jag har säkert glömt nämna massor av saker, fråga gärna om ni undrar något.
Men summan är att det är en riktigt bra bil! Den har lite brister men så är det alltid. Man får inte en bil som har allt.
[/img]
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 977
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-03 12:03:55    Rubrik: Svara med citat

Tack för trevlig rapport.
Skulle det hjälpa att smörja in ladd-luckan/kanterna med fett/vaselin/poler-vax ?
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-03 12:26:02    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Tack för trevlig rapport.
Skulle det hjälpa att smörja in ladd-luckan/kanterna med fett/vaselin/poler-vax ?


Ja, kanske kan funka. Återförsäljaren var inne på att experimentera lite med Ice Remover, men jag har inte hunnit prova ännu.
Verkade också som att det var något som nått högre ort på Kia så jag hoppas lite på att man gör en konstruktionsändring.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-03 12:39:51    Rubrik: Svara med citat

Glömde i rapporten skriva om one-pedal-driving. Bilen har som standard ganska måttlig motorbroms tror det var nivå 1 på en 0-4 skala. Eller om det blir nån auto-variant. Men det går dels att ändra med rattens paddlar medans man kör och som jag skrev i min recension efter lånet en helg så går det fint att frirulla. Det går också att hålla inne vänsterpaddeln och få läge 4, dvs maximal motorbroms som får bilen att stanna. Gör man det kan man modulera med gasen för att bromsa lagom.
Men man kan också ställa om vad som skall vara standard bromsåtervinning i profilen för körlägena (eco-auto-sport). Tyvärr går det bara att välja 3 som max vilket inte gör att bilen stannar helt vid korsningarna. Men då kan man hålla nere vänsterpaddeln för den sista inbromsningen. Funkar helt ok, även om jag nog tycker BMW har en bättre enpedalskörning.

En lite störig detalj när man har nivå 3 är att när man kommit upp i fart och sätter farthållaren så fortsätter bilen direkt att accelerera tills man släpper gasen. Gör att bilen alltid gör ett litet ryck när man sätter farthållaren. Men bara då på nivå 3. Hoppas de kan få bort en sån sak med mjukvaruuppdatering. Sånt man får ta som early adopter.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 977
Ort: Gbg

InläggPostat: 2019-02-04 00:37:10    Rubrik: Svara med citat

Även Kona har snö- o is-problem med laddluckan o laddningen.
https://youtu.be/1U-cKYXcljQ?t=1370
https://youtu.be/1U-cKYXcljQ?t=399
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
eriksson25
Elektrisk


Registreringsdatum: 13 januari 2015
Inlägg: 258
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-04 09:27:24    Rubrik: Svara med citat

Tack för en bra sammanställning.

Liten fråga. Typ2-typ2 kabeln som följer med. Är den 32A eller 16A?
_________________
Citroen Berlingo first electric -11 powered by venturi (såld)
Hyundai Ioniq
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 59

InläggPostat: 2019-02-04 18:45:43    Rubrik: Svara med citat

32 A
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-02-04 19:54:10    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
Glömde i rapporten skriva om one-pedal-driving. Bilen har som standard ganska måttlig motorbroms tror det var nivå 1 på en 0-4 skala. Eller om det blir nån auto-variant. Men det går dels att ändra med rattens paddlar medans man kör och som jag skrev i min recension efter lånet en helg så går det fint att frirulla. Det går också att hålla inne vänsterpaddeln och få läge 4, dvs maximal motorbroms som får bilen att stanna. Gör man det kan man modulera med gasen för att bromsa lagom.
Men man kan också ställa om vad som skall vara standard bromsåtervinning i profilen för körlägena (eco-auto-sport). Tyvärr går det bara att välja 3 som max vilket inte gör att bilen stannar helt vid korsningarna. Men då kan man hålla nere vänsterpaddeln för den sista inbromsningen. Funkar helt ok, även om jag nog tycker BMW har en bättre enpedalskörning.

En lite störig detalj när man har nivå 3 är att när man kommit upp i fart och sätter farthållaren så fortsätter bilen direkt att accelerera tills man släpper gasen. Gör att bilen alltid gör ett litet ryck när man sätter farthållaren. Men bara då på nivå 3. Hoppas de kan få bort en sån sak med mjukvaruuppdatering. Sånt man får ta som early adopter.




Tack för en mycket bra skriven recension, men inte är väl funktionen på laddluckan sämre än på i3. Det är väl egentligen bara laddluckan som verkligen suger med i3.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-05 09:57:25    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte haft några större problem med i3:ans laddlucka. Visst, det kan bli lite is i vägen men då tycker jag istället placeringen är det sämsta.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ovelius
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 februari 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-02-09 13:43:51    Rubrik: Svara med citat

Tack för rapporteringen!

Känns som att e-niro kommer vara en game changer i år, ska åka och provköra men ser ut som det kan bli ett köp i höst Smile (när ni modiga har testat den liter mer)

Jag är nyfiken på om du skulle kunna posta en bild på hunden i bakluckan + hundgallret du köpte? Är det något problem för hunden att ta sig in och fungerar det bra med hunden därbak?

Har också hund nämligen Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-09 15:11:13    Rubrik: Svara med citat

ovelius skrev:
Jag är nyfiken på om du skulle kunna posta en bild på hunden i bakluckan + hundgallret du köpte? Är det något problem för hunden att ta sig in och fungerar det bra med hunden därbak?

Har också hund nämligen Smile


Det funkar fint att ta sig i och ur, nu är det en väldigt smidig labrador på knappt 9 år. Kanske är det värre när hon blir 14 för visst är "insteget" högt. Brukar lägga en filt över kofångaren så det inte blir repor men har sett att det finns ett originaltillbehör för att skydda kanten.

Jag kan ta en bild, men inte idag - det regnar småspik ute Confused
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-09 17:19:36    Rubrik: Svara med citat

Det klarnade upp och när vi varit ute på promenad med jycken så tog jag några bilder:








Som synes gott om plats för medelstor hund.

Hittade detta skydd för kofångaren:
https://www.hova.com/lastskydd-svart-kia-niro-09.2016-/

I svart plast, har haft ett liknande till en annan bil och var väldigt nöjd.
Funderar på om det passar även e-Niro. Borde ju göra det tänker jag. Samma gäller Kias egna som verkar vara mer som skyddsfilm antingen i svart eller transparent; den finns under tillbehören för hybriderna men inte för e-Niro. Men eftersom det inte finns några tillbehör alls till e-Niro så finss ju chans att det passar och att de bara inte hunnit/orkat lägga upp det på hemsidan ännu.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ovelius
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 februari 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-02-10 20:04:04    Rubrik: Svara med citat

Tackar för bilder Smile Var och provkörde idag och tittade.

1) Hur lång leveranstid från beställning hade du? Försäljaren sa att det nu var ca 7 månaders leveranstid...

2) Kan man begränsa laddningsströmmen när man laddar från vanlig 230 volts uttag? Är lite orolig för vissa platser med äldre installationen, om man begränsar till 6 Ampere borde det vara lugnt...

Tjing!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-10 23:31:16    Rubrik: Svara med citat

1. Jag hade 4 veckors leveranstid Cool Men upplägget var ett annat i början; handlarna blev tilldelade en redan byggd bil som de hade typ en vecka på sig att sälja. De bilarna var då redan i Sverige eller på båten på väg hit. Så jag fick min snabbt men å andra sidan inte välja utrustning eller färg.

2. Ja, man kan ställa ner laddhastigheten. Men det står inte konkret hur många ampere, mer typ Max, medel eller minimum.
Men om du vill ladda i vanligt uttag behöver du skaffa en särskild laddkabel (schuko till typ 2) och då är det lika bra att köpa en ställbar (t ex av Alex här på forumet som bygger smidiga kablar ställbara mellan 6, 10 16 A). Då har du inställningen i bilen på max och sedan anpassar du på laddkabeln till rådande förutsättningar.
Lägg också till i budgeten för en laddbox att montera upp hemma, du kan köra med vägguttag hemma men det kan vara vanskligt att dra 16 A så länge som det krävs för full laddning i ett sånt. Med en laddbox kan du dessutom ladda upp till 32A beroende på din huvudsäkring. Det är lite av en vattendelare med laddboxens vara eller icke vara men för en bil som kan ladda 32A och har så stort batteri tycker jag man ska kosta på sig en.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ovelius
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 februari 2019
Inlägg: 5

InläggPostat: 2019-02-15 17:20:09    Rubrik: Svara med citat

Tack för bra svar.

Vad är det sämsta med bilen skulle du säga?

Var inne och skrev på idag...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-15 17:30:21    Rubrik: Svara med citat

ovelius skrev:
Tack för bra svar.

Vad är det sämsta med bilen skulle du säga?

Var inne och skrev på idag...


Grattis! Jag tror du kommer bli nöjd!

Sämst är nog laddluckan och att den fryser fast vid väderomslag på vintern, det har iofs bara varit problem ett par gånger men det är ett par gånger för mycket.
Avsaknad av app är ju också tråkigt men det visste jag ju om. Och faktum är att det har gått bra ändå. Man kommer långt med timer och att helt enkelt gå ut och starta bilen tio minuter innan man ska åka.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Beetleboy1963
Forumstammis


Registreringsdatum: 18 juni 2015
Inlägg: 303
Ort: Falköping

InläggPostat: 2019-02-16 12:43:49    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:

Hittade detta skydd för kofångaren:
https://www.hova.com/lastskydd-svart-kia-niro-09.2016-/


Beställde ett men det visade sig inte passa. Det är nån centimeter för djupt. Var för säkerhets skull och provade på en vanlig Niro och där satt det som en keps. Väldigt märkligt kan jag tycka att man inte delar sådana saker som en kofångare mellan varianterna.
Så det blir retur på detta, tänkte jag tipsar er andra så ni inte behöver göra om samma sak.
_________________
Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nitrocean
Passiv


Registreringsdatum: 20 februari 2019
Inlägg: 2

InläggPostat: 2019-02-20 05:40:09    Rubrik: Svara med citat

Beetleboy1963 skrev:
Beetleboy1963 skrev:

Hittade detta skydd för kofångaren:
https://www.hova.com/lastskydd-svart-kia-niro-09.2016-/


Beställde ett men det visade sig inte passa. Det är nån centimeter för djupt. Var för säkerhets skull och provade på en vanlig Niro och där satt det som en keps. Väldigt märkligt kan jag tycka att man inte delar sådana saker som en kofångare mellan varianterna.
Så det blir retur på detta, tänkte jag tipsar er andra så ni inte behöver göra om samma sak.

Tack för gott råd!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JBreisel
Passiv


Registreringsdatum: 24 februari 2019
Inlägg: 4
Ort: HÖRBY

InläggPostat: 2019-02-25 11:13:40    Rubrik: Svara med citat

Tack för dina erfarenheter! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nitrocean
Passiv


Registreringsdatum: 20 februari 2019
Inlägg: 2

InläggPostat: 2019-02-27 21:23:54    Rubrik: Svara med citat

JBreisel skrev:
Tack för dina erfarenheter! Smile


Låter intressant med Schuko till typ 2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Kia Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.17 sekunder att ladda.