Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ny Nissan Leaf pris 500,000kr
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1720

InläggPostat: 2019-07-19 08:00:12    Rubrik: Svara med citat

E+ 3.zero i lager

https://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Leaf_E__3_ZERO_62_KWH_I_Lager_86320039.htm?aw=1
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2733
Ort: Örebro

InläggPostat: 2019-07-25 19:07:43    Rubrik: Svara med citat

Snart kan man fynda Leaf E+ om man kan lite på spekulationer:

https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/nissan-bekraftar-kraschad-vinst-sager.html

Vem skulle köpa en Nissan? Dem kanske fattar och justerar pris? galen
_________________
ZOE ZE40 & IoniqPHEV
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2072
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-08-26 20:47:05    Rubrik: Svara med citat

Björn Nyand livestreamar just nu en långtur på 100 mil i ett sträck med Leaf 62kWh. Spoiler alert men efter typ tre timmar är batteriet uppe över 42 grader och efter 5 timmar ligger han och kör bakom långtradare för att över huvud taget kunna komma framåt. #rapidgate.

Vilket fiasko för Nissan Laughing galen https://www.youtube.com/watch?v=EBKk-n1gbHA

Han är inte framme än, efter ca 12,5 timmar, han uppskattar 15 timmar Oslo-Helsingborg-Oslo.

En viss amerikansk bil, med minsta batteriet gör det som referens på under 11 timmar utan att riskera körkortet. Enligt abetterrrouteplanner förvisso, men den är verifierat överensstämmande.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Cyprezz
Aktiv


Registreringsdatum: 10 mars 2016
Inlägg: 83

InläggPostat: 2019-08-26 21:35:59    Rubrik: Svara med citat

Plågsamt långsamt blev lite "slow TV" av det där.

Nattkylan kanske hjälper förhoppningsvis.
_________________
Vespa custom elmoped
Kia Soul -19
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3270
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-08-27 06:40:48    Rubrik: Svara med citat

19kW laddfart...

Undrar jag vad Nissan pysslar med? Redan med Leaf30 så såg vi ju problemen och Nissan fortsätter ner djupare och djupare i samma hål.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1720

InläggPostat: 2019-08-27 07:27:22    Rubrik: Svara med citat

Och samma bluff med batterikapaciteten.
Teslabjørn startade med 100%
Vid första laddningen visade färddatorn 215,6km, förbrukning 17,7 och 25% kvar(26% men han hade laddat någon kWh då)

21,56 x 17,7 / 0.75 = 50.8kWh

Samma som på dom äldre leafs, bara ta uppgiven batterikapacitet x 0.82 så får man tillgänglig kapaciet

Leaf24 x 0.82 = 19,68 kWh
Leaf30 x 0.82 = 24,6 kWh
Leaf40 x 0.82 = 32,8 kWh
Leaf62 x 0.82 = 50,84 kWh

Det förklarar varför wltp är så lågt på leaf62, 385km
Model 3 sr+ har 408km och ~ 50 kWh batteri

Wltp är en snäll testmetod som gynnar leaf, snitthastighet 46,5km/t
Så vid motorväg gissar jag på 30mil med Leaf62 och 35-40mil med sr+
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 417
Ort: Rögla

InläggPostat: 2019-08-27 15:35:51    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Och samma bluff med batterikapaciteten.
Teslabjørn startade med 100%
Vid första laddningen visade färddatorn 215,6km, förbrukning 17,7 och 25% kvar(26% men han hade laddat någon kWh då)

21,56 x 17,7 / 0.75 = 50.8kWh

Samma som på dom äldre leafs, bara ta uppgiven batterikapacitet x 0.82 så får man tillgänglig kapaciet

Leaf24 x 0.82 = 19,68 kWh
Leaf30 x 0.82 = 24,6 kWh
Leaf40 x 0.82 = 32,8 kWh
Leaf62 x 0.82 = 50,84 kWh

Det förklarar varför wltp är så lågt på leaf62, 385km
Model 3 sr+ har 408km och ~ 50 kWh batteri

Wltp är en snäll testmetod som gynnar leaf, snitthastighet 46,5km/t
Så vid motorväg gissar jag på 30mil med Leaf62 och 35-40mil med sr+


Förhastade slutsatser.

Vår Leaf 40 har 36,5 kWh tillgängligt.

Ser man på Tesla Björns bilder av Leafspy så får han värdena;
Remaining 23,2 kWh vid SOC 38,8% ger ca 59,8 kWh
Remaining 45,2 kWh vid SOC 75,7% ger ca 59,7 kWh
Remaining 19,7 kWh vid SOC 33% ger ca 59,7 kWh
Remaining 36,3 kWh vid SOC 60,7% ger ca 59,8 kWh o.s.v.

Så Leaf 62 bör ha ca 59,7 kWh tillgängligt.
_________________
Leaf LE40 -18
Tesla model 3 sr+ -20
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2072
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-08-27 17:33:39    Rubrik: Svara med citat

Visar leafspy verklig eller SoC medräknat buffer? Dvs är 100% i leafspy max tillgängligt och är det vid 0% som bilen stannar?

Om det är 62 brutto, och 5 marginal på toppen och 5 i botten då blir det ju runt 52 tillgängligt, och ett par tre kWh försvinner säkert i värmeförlust under urladdning.

Motorväg med SR+... I verklig fart 110 tar SR+ cirka 160Wh/km beroende på däck, så 30-31 mil ganska precis skulle jag säga räckvidden är. Men då är det just verklig fart och med farthållare. Inte Nissan-fart. Någon gång när jag har extremt tråkigt skall jag prova köra som jag körde Leafen och Outlandern, och ta reda på vad den ekvivalenta räckvidden är.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3270
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-08-27 18:56:32    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Visar leafspy verklig eller SoC medräknat buffer? Dvs är 100% i leafspy max tillgängligt och är det vid 0% som bilen stannar?

Om det är 62 brutto, och 5 marginal på toppen och 5 i botten då blir det ju runt 52 tillgängligt, och ett par tre kWh försvinner säkert i värmeförlust under urladdning.

Motorväg med SR+... I verklig fart 110 tar SR+ cirka 160Wh/km beroende på däck, så 30-31 mil ganska precis skulle jag säga räckvidden är. Men då är det just verklig fart och med farthållare. Inte Nissan-fart. Någon gång när jag har extremt tråkigt skall jag prova köra som jag körde Leafen och Outlandern, och ta reda på vad den ekvivalenta räckvidden är.


Som Tesla-ägare måste du lära dig räkna räckvidd strikt med siffran som står i displayen. Fattas det 2km där så för man ett jävla liv över allt och reklamerar sin bil.

I leaf är allt från 50 till 700km helt normalt beroende på dagsformen haha...
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2072
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-08-27 21:14:09    Rubrik: Svara med citat

Okej, nu har jag kikat lite i en kommande video av TB, han körde range test och fick det till 151Wh/km i 90km/h. Han körde 355km och hade 8km kvar på GOM. Lite mer "crazy asian math" och han får det till att 56kWh är tillgängligt.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1720

InläggPostat: 2019-08-27 21:41:01    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Okej, nu har jag kikat lite i en kommande video av TB, han körde range test och fick det till 151Wh/km i 90km/h. Han körde 355km och hade 8km kvar på GOM. Lite mer "crazy asian math" och han får det till att 56kWh är tillgängligt.


35,5+8 x 15,1 = 54,8 kWh
Det är under perfekta förhållanden. Vid aktivare körning eller högre effektuttag eller kallt batteri så blir tillgängliga kapaciteten mindre.

Det som står i leafspy är innan förlusterna.

Du säger er leaf40 har 36,5kWh.
Då ska du komma drygt 18 mil med en snittförbrukning på 2kwh/mil,
Jag lovar att du får ringa bärgare innan 18 mil.

36,5 i leafspy kan jag gå med på.

Mitt betyg på leaf62 efter jag sett teslabjørns test på en skala 1-10 blir en 2a från mig.
Finns det ärligt något sämre elbilsköp? Zoe med batterileasing möjligtvis.
En 10år gammalmodig elbil med mediokert batteri för 500 papp, då måste man va riktig Nissan fanboi love
Fast privatleasing 3000kr för leaf40 och 4000kr för leaf62 från bilbyter tycker jag är en bra deal, om man kan stå ut med bilens svagheter.


Edit såg att det var 16km kvar, så blir knappt 56kWh
TBTP leaf62 370km
TBTP model3 sr+ 400km
Stämmer rätt bra med wltp på båda.

Konstigt, leaf har ju 12kWh större batteri galen
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2072
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-08-27 22:16:41    Rubrik: Svara med citat

Verkar vara ca 220-225Wh/km i 120km/h alltså knappt 25 mil räckvidd i den farten. Det är ungefär samma räckvidd som M3 SR+... ungefär samma fram till att man pluggar in och får 22kW laddeffekt i den ena bilen och exakt 100kW i den andra.

Skulle inte säga att Leaf e+ är totalt oduglig för långfärd, men man får ju ligga i högerfilen med lastbilar och husbilar, och göra bara sparsamt med omkörningar. Att ligga i vänsterfilen med de andra är ju uteslutet, på samma sätt som det var med min gamla 24:a.

Eftersom vi elbilsentusiaster tycker den är usel, vilka ska köpa denna? Om "vanliga" människor får prova denna, med påföljande "räckviddsångest". Och så CHAdeMO på detta, istället för CCS, så att man inte kan tanka på Ionity?

Ridå. Confused galen
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1720

InläggPostat: 2019-08-27 23:13:11    Rubrik: Svara med citat

Teslabjørn gör ett fel vid 120km/t testet. Han räknar inte med förlusterna som blir vid högre effektuttag, all värme som bildas. Därför finns absolut inte 56kWh som han förutsätter i beräkningen som ger 25mil. 22-23 mil skulle jag tro är närmare sanningen.
Samma fel begås vid test av andra elbilar i 120km/t men tror ingen annan elbil har så stora förluster/värmeutveckling vid höga effektuttag.

Eftersom model 3 har så bra cw värde borde den ha längre räckvidd procentuellt jämfört med vid 90km/t testet.

LTEP 90km/t leaf 370km > 400km model 3
LTEP 120km/t leaf 230km > 270km model 3

*LTEP = LeafTeoretiskfEvidensProcedur
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 410

InläggPostat: 2019-08-28 09:55:52    Rubrik: Svara med citat

Här en detaljerad beräkning för Leaf 62 kWh vid 120 km/h

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5015723/NissanLeaf62kWhvid120km.pdf

Man verkar kunna komma ca 26,8 mil på en laddning och körning till sista strömdroppen. Som framgår är det utomhustemperatur och starttemperatur batteri20 oC, med energiklass B på däcken, ingen mot-eller medvind, ingen höjdskillnad start stopp. Torr väg och konstant hastighet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1720

InläggPostat: 2019-08-28 10:34:38    Rubrik: Svara med citat

Hur man än vrider och vänder så går model 3 med minsta batteriet längre.
Gissa sen hur många kWh leafs batteri har när den stått ute en natt på vintern...
Men 5 gånger snabbare laddning på sr+ spelar större roll

Men nu ska jag sluta jämföra en gammal golf med en ny bmw 3 serie, den enda likheten är priset Wink

Sr+ 300km i 120km/t enl teslabjørn


_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 962

InläggPostat: 2019-08-28 11:49:45    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
..
Men nu ska jag sluta jämföra en gammal golf med en ny bmw 3 serie, den enda likheten är priset Wink

Nu skiljer det ca 80-tusen mellan ”e+62” och SR+.
Så, är SR+ värd 80-tusen mer?
Absolut, men ”e+62” klarar sig under 10PBB vilket många företag satt som gräns i sin bilpolicy.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 612

InläggPostat: 2019-08-28 12:01:11    Rubrik: Svara med citat

Jag tror Leaf+ kostar från 461 500:- med helt okej utrustning ändå.
Finns det rum för prut?
LRF rabatt?
En bit ifrån 500kkr.
Model3 SR+ från 531 000:- den går garanterat inte pruta på.
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
/CitiGo -20 Vit
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2072
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-08-28 12:40:01    Rubrik: Svara med citat

Varför inte spara ett basbelopp då, och gå på 40-batteriet? De är ju båda odugliga på långresor, och har man redan accepterat det, varför inte gå på 410.000kr n-connecta/40 istället?
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1720

InläggPostat: 2019-08-28 13:02:06    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Varför inte spara ett basbelopp då, och gå på 40-batteriet? De är ju båda odugliga på långresor, och har man redan accepterat det, varför inte gå på 410.000kr n-connecta/40 istället?


Precis, eller en begagnad Leaf24 för 100 tusen, den laddar lika snabbt och har LED halvljus.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3270
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-08-28 13:30:37    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Varför inte spara ett basbelopp då, och gå på 40-batteriet? De är ju båda odugliga på långresor, och har man redan accepterat det, varför inte gå på 410.000kr n-connecta/40 istället?


Folk har ju inte koll! Dom har ingen susning om att snabbladdning inte alls är speciellt snabbt, att olika bilar laddar olika snabbt och drar olika mycket.

Det är ju för tusan dom som går och köper Tesla både S, X och 3 som inte har en blekaste aning om vad det är dom köpt.

Det är knappt ens att vi nördar håller reda på allt och i synnerhet inte gemene man.

En kollega är biten men inte nörd och han kollar alla Nylands videos, googlar som fan osv men han kan heller inte detaljer om vilka bilar som kan vad eller ej.

Folk över lag förstår inte att dom hade klarat sig med 40kWh batteri lika bra som 62kWh. Dom förstår inte att en Leaf10 antagligen fungerat till 95% för dom och så lägger dom ut extra pengar för någonting dom inte behöver för dom tror det behövs. och när det väl behövs (långresa) så funkar det ändå inget vidare.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 2.46 sekunder att ladda.