Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vad tror ni om GoldenMotor 10kw BLDC Motor?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Geso
Passiv


Registreringsdatum: 15 december 2018
Inlägg: 2

InläggPostat: 2018-12-15 10:15:35    Rubrik: Vad tror ni om GoldenMotor 10kw BLDC Motor? Svara med citat

Jag har funderat ett tag på att konvertera en volvo s60 till eldrift.
tjänstevikten ligger på 1550kg i orginal utförande.
Jag vill kunnda ligga i 80km/h utan problem.

Vad tror ni om motorvalet? eller ska man satsa på en lättare bil?

Model: HPM-10KW -- High Power BLDC Motor
Voltage:48V/72V/96V/120V
Rated Power:8KW-20KW
Efficeincy: 91%
Phase Resistance (Milliohm): 3.1/48V; 6.0/72V; 18.0/120V
Phase Induction(100KHZ): 34uH/48V; 77uH/72V; 252uH/120v
Speed: 2000-6000rpm (customizable)
Weight:17Kg(air),17.7kg(water); Casing: Aluminium
Length (height): 170mm Diameter: 206mm
Keyway size: 6.4mm(W) x 45mm(L) x 21.7mm(D:25.4mm)


Länk till motorn:
https://www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
steel
Elektrisk


Registreringsdatum: 17 november 2017
Inlägg: 195
Ort: Smedjebacken

InläggPostat: 2018-12-16 09:02:54    Rubrik: Svara med citat

Hej, 10 kW verkar lite klent....
_________________
Mvh Pär , 15,3 kW solceller installerade, väntar på att ladda Elvito !!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Geso
Passiv


Registreringsdatum: 15 december 2018
Inlägg: 2

InläggPostat: 2018-12-16 21:12:02    Rubrik: Svara med citat

Ja lite klent kan det nog bli men den klarar 20kw peak står det.
Det blir nog ingen Tesla killer men det gör ju inget Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2694
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-12-18 05:46:19    Rubrik: Svara med citat

V60 Plug-in... elmotor, backaxel... plug&play en modifierad sanning med gott om kräm...

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/VOLVO-V60/2014_2018/Motor/Motor-Elektrisk-Bak/Alla/ID-39168692/OEM-36011276/

fast det kan finnas ännu smidigare komponenter så som hub-motors där man byter NAV konstruktion och kör lika som Jonny med sin Matiz för länge sedan...

http://elbil.forum24.se/elbil-about1773.html

fast min stark rekommendation är köp V60 plug-in... du sparar tid, pengar och frustration direkt, man har allt på köpet, vill man leka så kan man bygga om batteri kanske...
_________________
ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 119
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-12-18 11:01:32    Rubrik: Svara med citat

Tror jag tänker lite som elfi, köp färdigt.
Ska man bygga något eget så tycker iaf jag att man kan göra det ordentligt med rejäl motor och kul kaross... Jag kan tänka mig att de tidiga hemmabyggena som var undermotoriserade felaktigt har gett en bild av elbil som trött, slö och bromskloss. Hemmabyggen tycker jag bör vara som hotrods, rejält med pulver under huven och sticka ut designmässigt.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3205
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-12-18 12:51:48    Rubrik: Re: Vad tror ni om GoldenMotor 10kw BLDC Motor? Svara med citat

Geso skrev:
Jag har funderat ett tag på att konvertera en volvo s60 till eldrift.
tjänstevikten ligger på 1550kg i orginal utförande.
Jag vill kunnda ligga i 80km/h utan problem.

Vad tror ni om motorvalet? eller ska man satsa på en lättare bil?

Model: HPM-10KW -- High Power BLDC Motor
Voltage:48V/72V/96V/120V
Rated Power:8KW-20KW
Efficeincy: 91%
Phase Resistance (Milliohm): 3.1/48V; 6.0/72V; 18.0/120V
Phase Induction(100KHZ): 34uH/48V; 77uH/72V; 252uH/120v
Speed: 2000-6000rpm (customizable)
Weight:17Kg(air),17.7kg(water); Casing: Aluminium
Length (height): 170mm Diameter: 206mm
Keyway size: 6.4mm(W) x 45mm(L) x 21.7mm(D:25.4mm)


Länk till motorn:
https://www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm


Inte en chans att den orkar. Eller om vi vänder på det, om du tvingar den att orka så kommer den brinna upp.

Fördelen med att köpa en lös motor är att du själv kan speca Kv utväxling etc. Men du kommer få göra mycket mer konstrution för att få ihop det.

Färdig motor är smidigt, Testa motor inkl inverter 300hk 40000kr på Vimmerby bildemontering. Batterier finns där också. Tesla använder 14 eller 16 moduler, köpt 7 eller 8st och klyv dom på mitten för att få samma spänning. ...och då är vi där med spänningen, det blir en jäkla massa volt så fort du väljer en färdig drivlina.

Vill man ändå gå den vägen så köp en hel bil kanske? Krockad Leaf?

Ett felskott kostar ju tyvärr mycket pengar och sälja en motor..... för att den inte fungerade är ju dyrt det med.

Här är en som anser en Twizy kan behöva motsvarande 2st Golden motors...

https://www.youtube.com/watch?v=Mrg1q5IbqBk
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
becker
Elektrisk


Registreringsdatum: 25 februari 2011
Inlägg: 128
Ort: Utanför Gävle

InläggPostat: 2018-12-19 08:23:39    Rubrik: Svara med citat

Min Golf har 100kW... Och visst den är pigg, men inte så att det känns helt galet.
En tiondel av den effekten känns där emot galet... Den kommer att vara sjukt trött. Kanske till och med trafikfarligt trött.
_________________
e-Golf -17
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1181
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-20 09:10:51    Rubrik: Svara med citat

Min tumregel, är att ett fordon är körbart upp till den hastighet fordonet kan accelerera sin massa med 0.1G (utan hänsyn till luftmotstånd och liknande).

Du vill köra 80km/h som är 22m/s, så då kan vi räkna:
1600kg * 9.81N/kg * 0.1 * 22m/s = 35kW
Eller, enklare formel:
1600N * 22m/s = 35kW

Jag tycker att min Clio är körbar upp till ca 70km/h. (Från 80km/h är den trött.)
1300N * 20m/s = 26kW vilket är ungefär vad motorn ger.

Vi kan även testa min tumregel på elmoppen SuperSOCO
80kg motorcykel med 80 kg förare i 45km/h (12.5m/s):
160N * 12.5m/s = 2kW
Vilket stämmer rätt bra med 2.4kW, som moppen har enligt spec.

Man kan ju även titta på motoreffekten på en del gamla bilar för jämförelse. Den gamla bubblan hade 35-40 hästar, 1000kg, och känns trött efter 100km/h, vilket stämmer rätt bra med tumregeln. Så jag tycker att tumregeln verkar fungera ganska bra. Den visar effekten som behövs för en någorlunda körbar bil i lägre farter. Och i högre farter krävs extra effekt för att kompensera för luftmotståndet.


Så baserat på formeln skulle S60in med 10kW vara körbar upp till ungefär 20-30 km/h. Och baserat på luftmotstånd och rullmotstånd, toppa i kanske 70km/h förutsatt att vinden inte blåser åt fel håll, och att vägen inte lutar det minsta uppåt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Audimotorsport
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 augusti 2018
Inlägg: 6
Ort: Bromma

InläggPostat: 2019-02-17 20:28:58    Rubrik: Svara med citat

Jag kör golden 10kw bldc i min kewet, toppfart på 75km/h och acceleration som funkar ihop med Svensson i trafiken.. Kewet väger 850kilo och det funkar men tyngre/större bil funkar det inte till..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3205
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2019-02-24 08:18:36    Rubrik: Svara med citat

Audimotorsport skrev:
Jag kör golden 10kw bldc i min kewet, toppfart på 75km/h och acceleration som funkar ihop med Svensson i trafiken.. Kewet väger 850kilo och det funkar men tyngre/större bil funkar det inte till..


Spännande. Vad har du för utväxling och batterispänning? Förvrukningssiffror I 75kph?

Går det att hålla full fart utan det blir för varmt?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 94
Ort: Västerås

InläggPostat: 2019-02-24 10:29:24    Rubrik: Svara med citat

För en moped/MC hade 10kW varit toppen! I en S60... inte en chans att den kommer gå att köra i till 80km/h inom rimlig tid om ens möjligt. Totalt livsfarlig i trafiken.
_________________
Nissan Leaf Tekna -19
Moderator
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.21 sekunder att ladda.