Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Carwings - orsaken till att nästa elbil INTE blir en Nissan

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Loftux
Aktiv


Registreringsdatum: 05 juni 2013
Inlägg: 53
Ort: Spånga, Stockholm

InläggPostat: 2018-11-26 15:58:11    Rubrik: Carwings - orsaken till att nästa elbil INTE blir en Nissan Svara med citat

Har en Leaf 2013 (från första omgången Euro-leaf). Är nöjd med bilen som sådan, Nissan klarar av att buckla plåt men när det kommer till mjukvara är det helt enkelt under alla kritik. Mjukvara och kringtjänster är i en modern bil för mig ett absolut krav

Nu har inte Carwings fungerat på 3 veckor, och vid kyla är man extra beroende av att kunna förvärma, speciellt då jag bara har 24kwh batteriet.

Skickar epost till kundservice, och inget svar på mer än 7 dagar. Ringde nu istället, och får tala med en kvinna som försöker hjälpa enligt bästa förmåga enligt support-manus.

För att lösa detta skall man avinstallera NissanConnect EV och starta om telefonen. Det hjälper ju naturligtvis inte.

Supportkvinnan uppmannar mig nu att inte skicka nya begäran på 24h då jag testat och det skickats för många (dvs jag har försökt uppdatera 4-5 ggr). Vad är det för jäkla system som inte kan hantera mer än det? Själv jobbar jag med system som hantera tusentals begäran i sekunden!
Förstår att supporten bara läser innantill, men eftersom hon sa det är det alltså något som de har identifierat som ett problem!

Support har ny re-aktiverat mitt sim-kort, så nu måste jag gå ut i bilen och ställa in allt igen. Vilket inte är första gången jag behövt göra det (förra gången ca 1 år sedan). Fast jag skulle inte pröva appen förrän efter 24h för att se om det hälpte!

Inte heller kan man logga in på webben och kolla, då de bara har ett flash-baserat gränssnitt. Flash för er som inte noterat det är nedlagt sedan några år, och är ett helsike att sparka igång i en webbläsare numera. Att bygga en ny version som inte kräver flash tar ca 1 vecka för en duktig utvecklare, men det vill de inte vilja satsa på verkar det som.

Så efter ca 5 år är bilen som kostade ca 360 tkr inte något de bryr sig om. Nissan kan ju göra vad de vill, men för mig ser jag en livslängd på minst 10 år är rimligt.

Har sneglat på en ny Nissan med större batteriet. Men mina erfarenheter och risken med att bli lämnad i sticket gör att jag måste söka efter annat. Tyvärr verkar många andra tillverkar inte heller lämnat buckla plåt stadiet och gått in i en modern bilindustri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 91
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-11-26 19:26:55    Rubrik: Svara med citat

Du kan absolut köra Flash i IE. Varför skulle det vara så omöjligt att få igång flash?

Hoppas du får rätsida på dina problem.
_________________
Nissan Leaf Tekna -19
Moderator
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mpostma
intresserad


Registreringsdatum: 13 november 2017
Inlägg: 34

InläggPostat: 2018-11-27 17:17:13    Rubrik: Svara med citat

Jag håller med att telematiken är helt under kritik. Det tog för mig lång tid att få det igång. Att köpa en begagnad bil var kanske inte heller med från början.

Jag behövde först skicka en kopia på köpekontrakt för att visa Nissan support att jag hade blivit ägare. Då kunde jag lägga tll den bilen i min profil. Det gick dock inte. Jag hade flera samtal med hjälpdesken, Detta var innan min semester. Plötsligen mitt på min semester då hände det plötsligen saker. Ett mail med ett case nr och en återställning där de hade återställt min profil och uppmanade att ställa in bilen på nytt. Då gick det igång. Ung. 2.5 månad efter jag köpte bilen.

Då är jag en IT intresserad person som jobbar med teknik. Jag trodde jag kan sånt. Men det här var ju inte lätt att få igång.

Senaste tiden får jag inte sällan felmeddelanden om jag försöker dra klimatsystemet i gång via appen. Timerfunktion i bilens mjukvara är nog verkligen viktigt att ha koll på. Jag tycker den kunde ha lite längre "efterrun".

Personligen tycker jag det är rätt dåligt men samtidigt lite som en gimmick.
Även den inbyggade GPSen är fruktansvärt dålig. både kartmaterialet och HMI mässig.

Visst behöver tillverkare bli bättre på mjukvara. Jag som jobbar på Volvo (som tur inte med sånt här) set också det är inte så lätt. Mycket av processer är fortfarande baserad på att pressa plåt. Det som Apple eller Tesla gör , är något som många OEMs är nog ganska avundsjuk på.

Men ska man bygga bilar då måste man kunna supportera i minst 10 år. En Iphone som har 4 år på nacken är ju nästan från stenåldern.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2018-12-10 08:00:51    Rubrik: Svara med citat

Jag var galen på Carwings när jag fick ambasadörsavtalet för 5? år sedan.

Jag skickade massor med förslag, höll inne pengar etc. Det är uppseendeväckande att det inte fungerar.

Efter att ha haft Tesla i två år där App ALLTID fungerat vid daglig användning är det beklämmande.

Funderade på en Leaf30/40 som andrabil men backar när app fortfarande inte fungerar. Och då anser jag att Leaf24 är den bästa elbilen jag ägt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
KennyRogers
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2012
Inlägg: 157
Ort: Fjärdhundra

InläggPostat: 2018-12-12 19:39:34    Rubrik: Svara med citat

Hello Leaf Lovers!!

Konstigt att Carwings inte funkar för Er!!?? Min funkar alldelles utmärkt!! Har märkt att nu i dagarna så har den blivit snabbare oxå!!! Mycket snabbare!! Undrar om dom har bytt server!!??
_________________
Nissan Leaf 4 Ever!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
KennyRogers
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2012
Inlägg: 157
Ort: Fjärdhundra

InläggPostat: 2018-12-24 13:55:54    Rubrik: Svara med citat

Hello Leaf Lovers!!!!

Åhhhhh nej!! Nu fungerar det bara med ios 10 på iphone!! Jag som har iphone 4s får nu använda EVA appen istället... Det funkar ju oxå!!!🙄🙄🙄🙄😞😞😞
_________________
Nissan Leaf 4 Ever!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.