Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Kontakter / portar på batteriet - Spec

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
supersonett
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 9
Ort: thn

InläggPostat: 2018-11-26 09:17:23    Rubrik: Kontakter / portar på batteriet - Spec Svara med citat

hej, surfat runt ett bra tag och letat efter en lite teknisk fråga .-

Vad är den lilla högvolts porten på det fysiska batteriet till för, jag antar snabbladdning men vill vetqa vilket format. mitt batteri är 2014

Så om någon sitter på en kanon länk , tack på förhand
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 285

InläggPostat: 2018-11-26 10:38:12    Rubrik: Svara med citat

Din fråga är litet oklar. Du har ingen bild så du kan visa vilket uttag du menar och var. Det underlättar för den som vill svara på din fråga. Har du bara ett batteri och ingen Nissan Leaf-bil?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-26 13:43:31    Rubrik: Svara med citat

All respekt, haralt, men man behöver inte svara på allt. Den här frågan finns det de på detta forum som är mer lämpade att besvara än du och jag som inte håller på att bygga om Leaf-batterier till andra syften.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 9
Ort: thn

InläggPostat: 2018-11-26 18:37:41    Rubrik: Svara med citat

Hej igen , blev lite kort inlägg på mobilen .
Skall försöka mig på ett längre nu .

Först kanske jag borde fråga så detta är rätt forumsdel för Nissan komponent frågor ?

Om det är det 😀 så kanske framgår har jag kommit över ett batteri till en skrotad leaf och planen är att om ca ett år eller så transplantera det i någon lämplig rolig bil.
Definitionen på en rolig bil enligt mig är , en som absolut inte någon tror är elbil
Varför detta .........Enkla svaret är väl för jag kan. ....

just nu försöker jag dock komma på bana med hur leaf batteriet är uppbyggt . Har studsat runt på you tube men det finns mest filmer och bilder på vad jag tror kallas gen 1 .
Jag tror jag har ett gen 2 .
Hur som helst ser det ut så här och det är den vänstra porten som jag gissar borde vara någon extern laddare ? Resten tror jag är under kontroll



_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
delarium
Aktiv


Registreringsdatum: 10 november 2017
Inlägg: 89
Ort: Västerås

InläggPostat: 2018-11-26 19:24:22    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
All respekt, haralt, men man behöver inte svara på allt. Den här frågan finns det de på detta forum som är mer lämpade att besvara än du och jag som inte håller på att bygga om Leaf-batterier till andra syften.


Ska inte försvara haralt, men det är ju fullt möjligt att han besitter den kompetens som efterfrågas. Kanske bara vill säkerställa att han förstått frågan helt.
_________________
Nissan Leaf Tekna -19
Moderator
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1958
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-26 19:36:37    Rubrik: Svara med citat

Mycket möjligt och i så fall skall jag vara den första att lyfta på hatten och be om ursäkt. Dock har jag följt med tillräckligt på detta och andra forum för att veta att Haralt inte dagligdags plockar isär Leaf-batterier.

Jag har försökt leta baserat på det artikelnummer jag ser på kabelhärvan som går till den aktuella kontakten (295G0-3NA0A) men får inte fram något vettigt. Det är dock inte för snabbladdning som någon föreslagit. Den är för klen för 125A, och den är lite för grov för BMS-CANbus. Kan det vara till batterivärmaren? Det skulle förklara att den inte finns på alla 24kWh-batterier.

En youtuber föreslår att det är för "batteribalansering" men det tycker jag låter tokigt. Föreslår att ni väntar in någon som faktiskt mekat med de här grejerna, för det vet jag att det finns folk här på forumet som gjort.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 9
Ort: thn

InläggPostat: 2018-11-26 20:13:18    Rubrik: Svara med citat

Det är ju det som gör det lite svårt .. många av batterierna tillsalu på nätet har Inte denna .
Var batteri värmare en option på våra kalla marknader ?
Eller är det låg säkrad AC eller liknande ?

Nissans sprängskisser hjälper inte de heller för de jag hittar har i tr denna med 😕

Batteri balanseraren är inbyggd så den är det inte.
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 9
Ort: thn

InläggPostat: 2018-11-26 20:26:14    Rubrik: Svara med citat

Svarar mig själv
Verkar vara någon skillnad i värmesystemet inne i bilen

https://www.summet.com/blog/2015/04/05/the-2013-nissan-leaf-lizard-battery-and-module-differences/

I have opened my 2013 Salvage Nissan Leaf battery, and removed some of the modules. I’ll post a complete guide with more pictures after I finish, but I wanted to post some photos of the differences between the 2011/2012 batteries and the 2013 battery.

From the outside of the battery the big difference is that there is a 2nd HV connector on the front that goes to the cabin heater,
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 285

InläggPostat: 2018-11-26 21:15:52    Rubrik: Svara med citat

supersonett,
Jämfört Japan- och USA-leafar, som saknar värmepump, kom värmepump i de Leafar som ca mitten av 2013 började tillverkas vid Sunderlandverken i England avsedda för den europeiska markaden. För leaf för den nordiska marknaden, monterades tydligen en kupévärmare på duktiga 3,5 - 5 kW. Den matas tydligen med batteriespänningen ca 350 Volt, och för den finns det ett högvoltsuttag, som är ledigt på leafarna för t.ex. den spanska marknaden. En kupévärmare på 5 kW matar man inte gärna med 12 Volt. Skulle krävas en mycket hög ström(417 A), därför drivs den av 350 Volt. Vid låga temperaturer, tänk minus 20 oC, ger nog inte värmepumpen längre något värmetillskott, därför den duktigt kraftiga elektriska kupévärmaren. Leafen ska fungera även i Kiruna på vintern.

Detta tror jag, men vet inte med säkerhet. Detta tänkte jag direkt när du hade ställt din fråga, men trodde att någon Leaf-expert skulle besvara dig. Därför svarade jag inte på din fråga, uan lät experter på Leaf besvara dig. Det skadar dock aldrig att precisera sin fråga. Jag hoppas det går bra för "doktorn" med batteritransplantionen och att patienten får långt och högspännande liv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
supersonett
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 november 2018
Inlägg: 9
Ort: thn

InläggPostat: 2018-11-27 09:42:07    Rubrik: Svara med citat

Det låter ju som hypotesen med värmare är trolig .
Får googla vidare Smile

Tack för feed backen
_________________
// Bygger saab 92b med Leaf drivlina + batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.89 sekunder att ladda.