Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Tips för att ladda på vintern?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2018-11-15 19:21:49    Rubrik: Tips för att ladda på vintern? Svara med citat

Jag har märkt att räckvidden blir kortare på vintern. Antar att en del energi går åt till värme, men antar att kylan även påverkar batteriet?

Är det laddningen eller "förvaringen" som kylan tar på mest. Skulle jag t.ex. få bättre räckvidd vintertid om bilen står i varmgarage varje natt? Eller försvinner kapaciteten så fort bilen kommer ut i kylan allafall?
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 198
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-11-15 20:06:01    Rubrik: Svara med citat

i varmgarage med 20 c bör du få liknande räckvidd som sommar så länge det inte är för kallt för då går en del åt till värme, samt har du dubbdäck drar de mer med.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-15 21:34:18    Rubrik: Svara med citat

Behöver inte vara 20°C i garaget. 5-10 plusgrader och laddning i några timmar under natten ger en tillräcklig batteritemp för att få en sommarliknande räckvidd, förutsatt att man håller igen på kupevärmen så klart. Gäller åtminstone Leaf och Outlander.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1570

InläggPostat: 2018-11-15 22:54:08    Rubrik: Svara med citat

Kallare luft ger högre luftmotstånd

” At -10 °C, the drag force is about 12% larger than at +20 °C ”

http://alohonyai.blogspot.com/2014/11/effects-of-winter-on-fuel-economy.html

http://tesla.sondell.biz/?p=2060
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 7500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-15 23:30:36    Rubrik: Svara med citat

Just Zoe har jag fått uppfattningen är lite extra känslig för kallgrader, vet inte om det gäller 41kWh:arn såväl som 22:kwharn.

En jag laddade bredvid i Uppsala hävdade 9 mil räckvidd på vintern med samma körstil som gav 16 på sommaren, och då var det uppsalavinter dvs bara någon eller några minusgrader.

Även laddningen går långsamt på den när det är kallt.

Har vi några Henke2-tester att konsultera?
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-16 08:23:16    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Har vi några Henke2-tester att konsultera?


Nja. Har inget konkret, bara massa svammel Wink

Det jag noterat är att snålkörning på vintern vid minusgrader är svårt, där emot så kommer man förvånandsvärt långt om man ger järnet.

En Leaf i 100(GPS) på vintern och sommaren vill jag mena kommer typ lika långt. Medan Leaf på sommaren kommer iag ledigt 50% längre än på vintern på exakt samma sträcka.

Hörde en podcast här om dagen där dom menade att cellernas kapacitet INTE påverkas av temperaturen. Samtidigt går Nyland ut med en video och varnar för att parkera en elbil med låg laddning eftersom batteriet tappar kapacitet när det kallnar.

Jag tror allt går lite trögare i kylan. Möjligtvis har batteriet sin kapacitet kvar men spänningen faller och det får kompenseras med högre ström vilket käkar upp amperetimmarna snabbare. Oljan i växellådan är trögare, däcken rullar tyngre med lägre lufttryck pga kylan, omgivande luft har högre densitet samt värmaren drar sin effekt inne i bilen.

Man kan alltså inte åka runt utan värme i bilen och tro att den går lika långt som på sommaren.

Att stå i varmgarage har jag aldrig provat, där emot så har vi konstaterat att Leaf30+ antagligen 40 har en fördel med sina sämre batterier på vintern eftersom dom håller högre temperatur. Detta talar även för teorin om spänningsfall i kalla celler.

Tror det var denna podcast. Det var från AVID i vart fall...
https://avidtp.com/electric-vehicle-battery-degradation-in-depth-listener-request-episode/
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-16 09:54:44    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Hörde en podcast här om dagen där dom menade att cellernas kapacitet INTE påverkas av temperaturen.


Det stämmer att kapaciteten (amperetimmar) inte påverkas. Men det är ett mycket teoretiskt synsätt. Ty den tillgängliga kapaciteten påverkas, p.g.a inre resistans (spänningen faller till under gränsen när kapacitet fortfarande finns kvar). Och den tillgängliga energin (kWh) påverkas definitivt, eftersom att spänningen är lägre under hela körningen.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri


Senast ändrad av bjn den 2018-11-16 09:55:08, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-16 09:54:46    Rubrik: Svara med citat

Björn nyland testade zoe ze40 och kom fram till att räckvidden i 90km/h vintertid är 20 mil. Att jämföra med t.ex. Soul30 som kom var det 17(?) Mil på samma sätt. Rätt stor skillnad i förbrukning där.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-17 00:34:58    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:


En Leaf i 100(GPS) på vintern och sommaren vill jag mena kommer typ lika långt. Medan Leaf på sommaren kommer iag ledigt 50% längre än på vintern på exakt samma sträcka.



Vet inte riktigt om jag fattade det ovan. Kommer jag ha skapligt lika räckvidd på min kommande leaf på mina resor mellan Gävle-Stockholm då jag kommer kunna stå i garage som håller ca 10+?

Om man i stället för garage förvärmer, kan man få samma fördel?
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3130
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-17 06:41:17    Rubrik: Svara med citat

Joel80 skrev:


Om man i stället för garage förvärmer, kan man få samma fördel?


Nej absolut inte.

Kolla däcktrycket vid kallt. Du kan tappa 1kg. Likaså växellådsoljan osv
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tombe691
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 juni 2017
Inlägg: 111

InläggPostat: 2018-11-24 08:04:17    Rubrik: är det laaddningen eller vilotiden som påverkas mest? Svara med citat

Vill bara försöka förstå så mycket som möjligt, att ladda i uppvärmt garage och sen nattparkera utomhus, eller ladda utomhus och nattparkera i varmgarage, blir det någon skillnad och vad är att föredra, helst både ladda och nattparkera i garaget?

(jag brukar komma mellan 20-25 mil på en laddning när jag ligger runt 100. Nu stod det i morse, vid -2 att jag kommer 19 mil när bilen stått ute. Jag har ca 16 mil fram och tillbaka till jobbet och funderar på hur det blir när det blir kallare..
_________________
nybliven elbilsägare!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-24 11:59:58    Rubrik: Svara med citat

Det är batteriets temp som räknas, inte hur det har kommit dit, om det först blev -3 och sedan +7 och sedan -10 eller om temperaturkurvan tagit ytterligare omvägar. Är det -10 i batteriet så är det!

Stå i garaget och ladda i garaget, då har du minst garagets temperatur i batteriet på morgonen.

Om du sedan låter bilen stå ute på dagen, på t.ex jobbet, då kommer ju batteriet att vara kallt så att det påverkar resan hem, men ofta är det ju lite varmare på dagen än på natten.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 981
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-12-13 08:33:18    Rubrik: Svara med citat

Teslabjörn indikerar en möjlig ”Rapid-gate” light för de flesta av dagens nyare elbilar vid laddning i kallt klimat, referensen är förstås Tesla´s modeller som alla håller en normal och hög ladd-effekt även vid kyligt väder, medan tex Kona och Niro vid minus-grader ute har svårt att nå idealisk max-hastighet (ca 45 resp 70 kW vid snabb-resp ultra-snabbladdning).

Det spekuleras om bla avsaknad batteri-isolering och batteri-uppvärmning, kanhända den aktiva batteri-kylningen (endera luft eller vätska) inte kan verka omvänt och värma upp batterierna när så behövs ur laddnings-synvinkel.
I så fall egentligen en klar konstruktionsmiss, något som alla elbils-tillverkare bör ta i beaktning och åtgärda, en värme-funktion för batterierna vid kallt väder, så att max ladd-effekt alltid kan erhållas.
https://youtu.be/9hzt0COEmL0
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-13 09:42:07    Rubrik: Svara med citat

Koreanerna har väl inte vätskekylning, och då går det inte lika fort att ändra temperaturen på batteriet.

Ni kan ju själva föreställa er att det tar en stund att med hjälp av en värmefläkt höja temperaturen på en 400kg tung marmorskiva från -10 till +10 grader i -10graders omgivningstemperatur. Det tar en stund det. Men om marmorskivan sänks ned i ett värmebad så går det relativt fort att nå önskad temperatur.

Om koreanerna har värme eller inte vet jag inte, men det vore konstigt om de inte har det. Det är i så fall ett strategiskt val att inte värma. Kanske går det åt mer energi att värma batteriet än nyttan? (räckvidd)
Men laddhastigheten kommer så klart bli lidande om batteriet är kallt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri


Senast ändrad av bjn den 2018-12-13 10:07:44, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ingemargavle
Elektrisk


Registreringsdatum: 15 juni 2008
Inlägg: 116
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-12-13 10:00:04    Rubrik: Svara med citat

En parameter som bör vägas in när det gäller in och ut ur varmgarage är risken för rost. Kall bil in i varmt garage med högre luftfuktighet än ute = kondens i balkar mm. Bilar som används så bör kompletteras med riktigt rostskydd och kanske även en luftavfuktare i garaget. Carport är bättre än varmgarage ur rostsynpunkt då temperaturväxlingarna inte blir lika stora vintertid. Så jag skulle bara använda varmgaraget när jag verkligen behöver den extra räckvidden.
_________________
Med 9.6kW solceller på taket tankar vi vår Tazzari och C-Zero miljövänligt och ekonomiskt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.