Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Nissan leaf 2015 + 2018 + Tesla wc + Garo + LB

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
csms
Passiv


Registreringsdatum: 16 oktober 2018
Inlägg: 1

InläggPostat: 2018-10-16 18:53:33    Rubrik: Nissan leaf 2015 + 2018 + Tesla wc + Garo + LB Svara med citat

Japp. Precis som ovan. Nu byts X:en mot ytterligare en Leaf pga bättre förmånsvärde och att vi sällan kör långt.
Har redan en Tesla wallbox hemma som tydligen kommer funka bra med nya Leaf:en.
Vill installera en sånhär: http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddstationer/laddbox/laddbox-ev-22kw-dc-mm ( 353411) - 3 fas med typ 2 uttag för att använda för gamla Nissan och en sånhär för att kunna lastbalansera: http://www.garo.se/installation/normkomponenter/energimatare/energimatare-3f-modb-rs485

Långsiktiga planen är sannolikt i framtiden att växla in en ny tesla om något år eller två för att ersätta gamla leaf:en.

Frågor:
Går det att ladda nissan leaf 2015 med Garo laddaren trots att den gamla leafen enbart kan ladda enfas? Kommer Garo laddaren helt enkelt bara koppla ur de andra faserna?

Går det att få wallconnectorn att lastbalansera med Garo lastbalanseraren eller blir det isåfall bara garo laddaren som kommer växla ner och anpassa sig?

Något annat jag borde tänka på?

Tacksam för hjälp
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-10-17 10:31:17    Rubrik: Svara med citat

Även nya Leaf laddar enbart endast har dock typ 2 uttag mot gamla som har typ 1 bör gå bra ladda gamla kragen med boxen om du har en typ 2 till typ 1 kabel.

Blir enbart Garo boxen som sänker laddströmmen ej wallconnectorn
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2018-10-17 17:21:03    Rubrik: Svara med citat

Går utmärkt att ladda Leaf med en Garobox. Det är inget hokuspokus. Enfasbilar laddar alltid på den fasen som i boxen är inkopplad på L1.

Om du väljer exxakt den boxen så glöm ej att installera Jordfelsbrytare.
Nuförtiden är det av TYP B som är kravet. Varje ladduttag skall skyddas av egen Jordfelsbrytare.

Jag har motsvarande men med fast kabel. Lastbalanseringen funkar utmärkt.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-17 18:41:41    Rubrik: Svara med citat

Q skrev:
Nuförtiden är det av TYP B som är kravet. Varje ladduttag skall skyddas av egen Jordfelsbrytare.


Källa på detta?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2018-10-18 04:44:58    Rubrik: Svara med citat

Fel av mig, ovan nämda box har DC felövervakning.
Så då skall det räcka med TYP A.
Observera dock kravet att varje ladduttag skall skyddas individuellt.

Elinstallationsreglerna SS 4364000 utgåva 3

Bibeln för oss yrkesmän ( o kvinnor ).

Slirar vi på sådant så kan vi bli av med vår behörighet/auktorisation
samt dömas till böter eller fängelse vid en olycka eller brand.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-18 05:33:00    Rubrik: Svara med citat

Q skrev:
Fel av mig, ovan nämda box har DC felövervakning.
Så då skall det räcka med TYP A.
Observera dock kravet att varje ladduttag skall skyddas individuellt.

Elinstallationsreglerna SS 4364000 utgåva 3

Bibeln för oss yrkesmän ( o kvinnor ).

Slirar vi på sådant så kan vi bli av med vår behörighet/auktorisation
samt dömas till böter eller fängelse vid en olycka eller brand.


Kan du saxa in citatet på kravet? Det jag sett har varit luddigt och det verkar mest varit elektriker som satt ett "måste" för att sälja en jordfelsbrytare för närmare 5000kr.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2018-10-18 06:20:59    Rubrik: Svara med citat

Det är bara att läsa.
Du kan hitta ett utdrag ur Aktuellt kapitel i Garos laddbrochyr.

Dessa regler är tvingande och inte alls luddiga. Det står klart och tydligt.

Att kunna veta och kunna hitta reglerna är en av skillnaderna mellan yrkesfolk och glada amatörer.

Jag kan skriva mer ikväll. Jag hatar att skriva på telefon
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-10-18 07:38:46    Rubrik: Svara med citat

Q skrev:
Det är bara att läsa.
Du kan hitta ett utdrag ur Aktuellt kapitel i Garos laddbrochyr.


Jag har aldrig hittat det glasklara i att B skall användas. Nu hänvisar du inte till din bibel utan en broschyr från en tillverkare. Men där är inget glasklart.

"Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av JFB typ A eller B."
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2018-10-18 08:45:26    Rubrik: Svara med citat

Du. Jag hänvisade dig dit för att du lättare skulle kunna hitta det.
Det är bara att slå upp det i instalationsreglerna.

Jag tror mitt ex kostade 720 kr + moms.

Det är inget vi elektriker hittar på de reglerna finns för att vi skall ha säkra elinstallationen här i Sverige.

Du ska veta att det även finns en hel del som vi fått anpassa.

Jag talär inte om för min rörmokare hur han skall göra.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Q
Aktiv


Registreringsdatum: 28 december 2017
Inlägg: 60

InläggPostat: 2018-10-18 08:47:03    Rubrik: Svara med citat

Välkommen till en seriös elinstallatör så berättar de gärna.
_________________
Eltekniker
Förr Honda Civic 2,2-12
Nu 25/1-19 Kia e-niro
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mksen
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 oktober 2017
Inlägg: 199
Ort: Töreboda

InläggPostat: 2018-10-18 15:13:42    Rubrik: Svara med citat

Typ Bord jordfelsbrytare eller DC övervakning + typ A jordfelsbrytare krävs, tar du Garo box så har de nya DC övervakning + typ A inbyggt ( dock säljer vissa gamla Garo boxar som saknar DC övervakning och då krävs typ B.
Jag har en typ B jordfelsbrytare hemma enbart kopplad till laddbox.
_________________
Nissan Leaf 2018 40Kw
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Laddplatser/Laddning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.