Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


P33E6
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2018-11-27 17:12:25    Rubrik: Svara med citat



Igår när jag kom hem med ca 20% i batteriet var skillnaden mindre.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-28 08:35:22    Rubrik: Svara med citat

Om du vill jämföra och se hur diffen utvecklas måste det alltid vara vid samma SOC / cellspänning.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1557

InläggPostat: 2018-11-28 12:31:53    Rubrik: Svara med citat

Om du har garage kanske ni kan låta vara leafen på hela natten, utan kliman på. Det kanske gör att cellerna hinner balanseras, utan att ladda alltså.
Bara en novis ide. Den kanske inte kan balansera lika effektivt under pågående laddning.
_________________
2012-2018 6st Leaf (sålda)
2016 i3 rex 22 kWh
2018/19 Soul 35 kWh
2019 Model 3 80 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-11-28 13:57:50    Rubrik: Svara med citat

36mV är ingenting... oftast är cellerna som är mer utsatta mot kanten av batteri pack såna som har lägsta spänning...

skillnaden är om man ser siffran som jag såg på min i princip "ny bil" 8




för att avgöra om nåt är tokig kör som att du har precis stulit bilen, snabb ladda till 80%, igen ståld körning, DC till 80% sedan kör du som vanligt hem ner till 10-15% om spänning skillnad är mer än 100mV det är dags att protestera "garanti" om nåt är kvar, alternativet byt till 40kW eller sälj skiten innan det blif försent... 6
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2018-12-02 13:29:06    Rubrik: Svara med citat



Den klagade inte över svaga celler i alla fall, ca 4% i batteriet enligt Leaf Spy.
Tycker att batteriet bara innehåller 17 kWh nu om jag räknar lite, kanske räknar jag fel.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-03 08:27:17    Rubrik: Svara med citat

~17kWh stämmer nog, om du körde från 97% SOC ned till 17% SOC.
Klistra in detta i Google:
58.51Ah * (0.97-0.17) * 360V in kWh

Vilka celler/moduler bytte dom?
Bytte dom bara modulen med sämsta cellen?
Men det fanns ju ett flertal dåliga celler, enligt denna bilden som visar felkoder på svaga celler:
https://postimg.cc/5Qy6FyMj

Varför bytte dom inte alla dåliga celler när dom ändå hade ur och isär batteriet?

Precis som väntat är det nu cell #88 (som var den näst sämsta cellen innan) som begränsar kapaciteten. Det var ju väldigt liten skillnad i cellspänning mellan #72 och #88 innan bytet, så du har ju ungefär samma kapacitet nu som innan.

De borde ha bytt 6 moduler. Alla som har celler under 3,64V i bilden.

Det är nog bara en tidsfråga innan du får nya felkoder.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dala
Passiv


Registreringsdatum: 13 december 2018
Inlägg: 3

InläggPostat: 2018-12-13 08:31:50    Rubrik: Svara med citat

Hej, har en 2015 Leaf 24kWh som hade dålig räckvidd, lärde mig en hel del om cellbalansering då jag öppnade batteriet.



Före hade bilen 20km räckvidd, efter ingreppet 100km

Här finns mer info och bilder: http://www.japtoys.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=3613
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2018-12-16 10:53:34    Rubrik: Svara med citat

Jaha, nu ser det helt annorlunda ut? Riktigt bra undrar om det är mätfel...



_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Dala
Passiv


Registreringsdatum: 13 december 2018
Inlägg: 3

InläggPostat: 2018-12-17 06:47:38    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
Jaha, nu ser det helt annorlunda ut? Riktigt bra undrar om det är mätfel...



Detdär är nog inte ett mätfel.

Bilen använder sig flitigt av informationen som kommer från lägsta cellen, all indikering på instrumentbrädan och räckviddsgissningen. Sen används också lägsta cellspänningen för att trigga Low battery warning, very low battery warning och turtle mode.

Summasumarum, du tappar lite räckvidd pga den defekta/obalanserade cellen. Om Nissan inte vill hjälpa så har du två val.


1. Lämna bilen i PÅ läga, och ladda den över hela helgen. Då konsumeras ström, och bilen laddas, vilket låter cellbalanseringen jobba. Cellbalanseringen är underdimensionerad, så det kommer ta flera månader av balansering varje veckoslut före du får mV diffen att bli mindre.
2. Öppna packet, balansera själv. Ett ca 6h ingrepp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2018-12-18 09:14:07    Rubrik: Svara med citat

Kanske pröva det där att ladda med bilen påslagen. Gärna med lite värme då, så att den drar i alla fall 0,5-1 kW antar jag och laddar hela tiden?
Så längedet är garanti på batteriet så pilar jag inte själv med det.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-18 09:54:48    Rubrik: Svara med citat

MH, det spelar inte någon roll för räckvidden att dessa celler ligger lägre än resten. Det är nämligen inte dessa celler som begränsar räckvidden.

Se denna bild:


Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det cell 88 som nu begränsar räckvidden. Verkstan bytte ju inte den cellen, trots att 88, och ett flertal andra celler, hade felkoder. Märkligt beslut, tycker jag. Frågan är om det var baserat på okunskap eller kortsiktig ekonomi? Eller kanske direktiv från Nissan?

Dala, jag tror att i din bil är självurladdningsströmmen på de dåliga cellerna högre än strömmen BMS kan sänka övriga celler med. Så de dåliga cellerna har bara drivit längre och längre ifrån. Balanseringsresistorerna är på 430 ohm, vilket ger ca 9mA balanseringsström. En låg ström, men fullt tillräcklig för att hålla friska celler med försumbar självurladdning i balans. BMS kan justera drygt 0,2Ah per dygn ifall det är aktivt konstant.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2018-12-18 13:32:28    Rubrik: Svara med citat

I sevicemanualen är det en ganska lång lista på åtgärder vid felkod P33E6. I alla fall för en Leaf av liknande årsmodell. Och då är det "byt en modul och kör test igen" som gäller Och om det då inte kommer något fler fel, så är bilen servad och klar.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-12-18 14:20:33    Rubrik: Svara med citat

Det ska förmodligen läsas "byt moduler enligt aktuella felkoder och kör test igen". BMS behöver sannolikt ganske lång tid på sig att diagnosticera sådana här fel, för att med säkerhet kunna avgöra att en cell är dålig. Det räcker inte att byta en modul och köra en sväng runt kvarteret.

Om verkstan skulle få in en bil med felkoder på 3 ABS-sensorer tror jag inte att verkstan skulle bytt en sensor, nollat felkoderna, och skickat iväg iblen. De hade nog bytt alla tre skulle jag tro.

Har du länk till servicemanualen?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 586

InläggPostat: 2018-12-31 12:43:59    Rubrik: Svara med citat

Tja, du kan själv kolla i service manualen så får du det direkt från hästens mun
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.41 sekunder att ladda.