Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


P33E6
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-05 12:12:14    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:
e-nv200 har aktivt luftkylt batteripaket. Funkar hyfsat på långkörning.

https://newsroom.nissan-europe.com/eu/en-gb/media/pressreleases/120591


Det är ju positivt att de ordnat aktiv kylning. Men jag tycker inte att det ser ut som att den är så bra utförd:

https://evobsession.com/nissan-e-nv200-uses-air-conditioning-cool-battery/

En kylare monterad i hörnet på batteriet, och liten radialfläkt som sitter bredvid och vispar. Men det ser inte ut som att Nissan har någon imponerande strategi för hur luften ska flöda genom kylaren, eller hur luften ska nå bakdelen av batteripacket. Kyler kanske cellerna närmast fläkten. Så detta tror jag inte är så effektivt. Och kanske snarare ökar temperaturskillnaderna jämfört med passiv kylning. Dessutom - eftersom att det bara finns 3 tempsensorer i hela batteripacket är Nissan kanske inte medvetna om hur illa blir. Jag jobbade i ett projekt där batteriet hade över 50 tempsensorer, så då kunde man ju se ganska tydligt hur det utvecklar sig. Hörnen blir kalla, och kärnan blir varm (vid passiv kylning). Jag såg 15 graders skillnad, och det var inte under de mest extrema förhållandena.

Med vätskekylning kan temperaturen mellan cellerna utjämnas enkelt, genom att bara låta vätskan cirkulera, även utan att ha värmning/kylning igång. Men jag tror det finns bättre utförda aktiva luftkylningar, så det går inte att helt kan utesluta den idén.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-10-09 10:23:03    Rubrik: Svara med citat

Verkstaden ringde. Bilen måste skickas till verkstad med batterikompetens. De kunde ännu inte avgöra om det gick på garantin eller ej...
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-10-10 12:06:42    Rubrik: Svara med citat

Hade batterigarantin gått ut, eller kan du kör vidare tills BMS har förstått att SOH är 77%?

Och behöver SOH sjunka under 70% för att det ska gå på garantin?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1629

InläggPostat: 2018-10-10 18:24:36    Rubrik: Svara med citat

Detta har inte med normal batteridegradering att göra.
Verkar vara ett flertal celler som underpresterar, med felkoder och sköldpadda som följd.
Ska således självklart gå på den 5 åriga batterigarantin.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-10-10 19:01:21    Rubrik: Svara med citat

Det Leaf säger är min uppfattning också. Smile
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-10-16 12:43:54    Rubrik: Svara med citat

De ringde just från verkstaden. Nissan vill att de plockar ner och isär batteriet för kontroll. Det tar en dag för två gubbar, och kan ske först 31:a oktober... Rolling Eyes Sad
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-11-02 21:05:55    Rubrik: Svara med citat

Batteriet är isär, och en ny modul skall sättas in på tisdag. Sen skall det balanseras och testas.

Inte hunrda procent klart med garantiärende eller ej...
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-11-10 15:47:40    Rubrik: Svara med citat

De hann inte få nya modulen, ny tid för modulbyte är 19/11 och sedan några dagars tester/balansering. Sad
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2018-11-21 22:52:05    Rubrik: Svara med citat

Några framsteg? Jag antar att arbetet utförs på MM Sätra?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-11-22 05:40:29    Rubrik: Svara med citat

Har inte hört något, skall se om jag hinner ringa idag.

Näe, den står i Kungälv.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-11-24 08:43:10    Rubrik: Svara med citat

Fick hem bilen då, efter nästan 2 månader. Laddade fullt över natten, och så här såg det ut i morse.



_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1991
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-24 12:03:51    Rubrik: Svara med citat

Har du fått en ny modul som inte är inkörd än? Uppdatera gärna med diagram efter några djupa urladdningar och uppladdningar.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-11-24 12:37:07    Rubrik: Svara med citat

Jag har fått en ny modul, ja. De sa att de skulle balansera den, men det kanske inte är gjort till 100%. Skall se hur det ser ut när batteriet är nästan tomt.
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1629

InläggPostat: 2018-11-24 12:50:45    Rubrik: Svara med citat

Får hoppas bms`en kan balansera rätt cellpar 71/72 och höja deras laddnivå.
Men jag är skeptisk. Du får testa toppladda och låta stå några timmar sen starta laddning eller förvärmning.
Tror bara cellparen kan ”blöda” över spänning från varandra eller sänka båda. Vet ej om bmsen kan ladda bara cellpar 71/72 när dom andra är på topp.
Gissningsvis skulle nissan ha laddat upp cellpar 71/72 bättre innan dom installerades.
Nån annan här kanske vet bättre hur det funkar.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-24 21:55:38    Rubrik: Svara med citat

Bms kan inte flytta laddning eller höja spänning. Bms kan bara ladda ur celler som har högre spänning än den lägsta, vilket är vad som sker nu. Cellerna med röda staplar laddas ur. 51 mV vid 4.08V tar kanske något dygn att balansera. Efter att batteriet kommit i balans kan det ju vara intressant att se vad bilen har för räckvidd efter cellbytet, och hur cellspänningarna ser ut då batteriet är tomt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 595

InläggPostat: 2018-11-25 14:23:26    Rubrik: Svara med citat



Såhär såg det ut idag, när den laddat hemma ett tag. Går väl inte åt rätt håll direkt...
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1629

InläggPostat: 2018-11-25 19:45:40    Rubrik: Svara med citat

Kolla runt 3,7 volt om möjlighet finns, brukar vara mellan lbw och vlbw.
Kanske bra att ladda ur batteriet helt o se om det blir nått bättre.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-26 07:57:26    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:


Såhär såg det ut idag, när den laddat hemma ett tag. Går väl inte åt rätt håll direkt...


Nu är det högre spänning än i förra bilden, 4.13V, det är därför normalt med större diff. Men BMS ser ut att jobba på som det ska.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3179
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2018-11-26 09:12:55    Rubrik: Svara med citat

MH skrev:


Såhär såg det ut idag, när den laddat hemma ett tag. Går väl inte åt rätt håll direkt...


Så såg min Leaf ut i typ ett år innan det jämnade ut sig när den var ny. Har inget jätteförtroende för BMS förmåga att balansera. Verkar mer som den övervakar och gnäller om något blir för fel.
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-11-27 15:43:15    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
MH skrev:


Såhär såg det ut idag, när den laddat hemma ett tag. Går väl inte åt rätt håll direkt...


Så såg min Leaf ut i typ ett år innan det jämnade ut sig när den var ny. Har inget jätteförtroende för BMS förmåga att balansera. Verkar mer som den övervakar och gnäller om något blir för fel.


Kanske finns någon bugg gällande balansering i vissa BMS.
https://www.speakev.com/threads/permanent-40-60-mv-cell-diff-in-leafspy.127650/
Men inte i vissa andra, trots svaga celler
https://www.speakev.com/threads/permanent-40-60-mv-cell-diff-in-leafspy.127650/page-2#post-2411894

Sen kan man ju, med rätt kunskaper, som den här killen verkar ha, fixa med batteriet själv också:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=26760&start=10#p540178
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.