Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Celldöden fortsätter

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-09-09 10:19:51    Rubrik: Celldöden fortsätter Svara med citat

Efter att ha laddat genom samtliga celler under våren och kapacitetstestat dem så verkar en till cell gett upp. Under körning så tillåter den inte att man drar ur mer än 150A innan den går under 2,9V. Tidigare låg den gränsen runt ca 250A. När man sedan motorbromsar så sticker den lätt iväg över 3,7V. Är detta början på slutet? Vad händer med cellerna över tid? Är det beroende på antal laddningar, effektuttag eller körsträcka som dödar dem? Cellerna i fråga är Sinopoly 200ah.

Jag vill hålla igång bilen men funderar på vilket sätt som är vettigast. Koppla bort eventuella dåliga celler?
Ersätta med begagnade i ok skick?
Go big och montera ett begagnat pack från en modern bil?

Tacksam för er input.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-09 10:50:46    Rubrik: Svara med citat

Hög inre resistans alltså. Låter inte som normal åldring, då det är en långsam process, samt påverkar alla lika mycket ungefär.

Har cellen blivit överladdad, eller laddats i låg temperatur?

Hur många celler har du inkopplade, och hur många är kasserade?
Möjligtvis kan du parallelkoppla några av de sämre cellerna och köra vidare så länge det fungerar någorlunda. Detta kan dock ställa till det för balanseringen i BMS. Så jag tror att i så fall bör balanseringsfunktionen inaktiveras, eller de parallellkopplade grupperna köras utanför BMS, övervakade med en multimeter eller liknande.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-09-09 13:50:18    Rubrik: Svara med citat

I min ägo har den aldrig överladdats och inte i låga temperaturer heller, nu i vintras var det lägsta 7-8 grader. Överladdning tror jag inte heller då BMS tycks ha kontroll de gånger jag själv följt upp under laddning. Den sänker strömmen mot slutet och sedan avslutar. Körningen innan denna när problem kom så hade jag kört ur ca 100ah då det verkar vara gränsen för något av cellerna. Den betedde sig likadant då att jag inte fick dra så mycket A mot slutet vilket brukar vara tecknet för att det är dags att ladda.

Jag har 43 celler inkopplade (bytte 2 st i våras) så inga är bortplockade än.

Efter testerna med resp cell så hade jag hoppats få ut närmare 150 ah ur bilen då inget batteri visade mindre än 175ah i bänktesterna. [/url]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-09 14:39:47    Rubrik: Svara med citat

Vad händer när cellen sjunker till 2.9V? Hindrar BMS acceleration, eller varnar den bara?

Urladdningsgräns för LiFePO4 är normalt 2.5V. Varför används 2.9?

Du kan ju testa att sänka gränsen i BMS från 2.9V till 2.6V. Acceleration och regenerering är så korta förlopp, så det är ingen fara att vara nära gränsvärdena. Men att långvarigt ligga nära gränserna kan vara skadligt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-09-09 19:15:01    Rubrik: Svara med citat

Den låter bara om man kliver över gränsen. Vid 222A så låg den lägsta cellen på 2,855V, näst lägsta 2,990 därefter 7-8st på 3,0 sedan majoriteten på 3,1 och någon på 3,2V. Körde någon repa på full gas också ca 350A då var den nere på 2,7 någonting, sparade dock inte den loggen. Nedan logg är från 222A.



Sinopoly anger 2,65 som lägsta.

Ska man helt enkelt lätta lite på gränserna och se vad som händer? Det är iaf sjukt irriterande när det låter till och från.




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-09 19:27:26    Rubrik: Svara med citat

Jag läste 2.5V i ett faktablad på nätet om Sinopoly 200Ah. Och det är den vanligaste siffran för LiFePO4.

Är BMS-anslutningen direkt över cellen? Så att den inte har med någon kabelresistans, menar jag. Och bra anslutningar mellan cellerna?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-09-09 22:20:55    Rubrik: Svara med citat

Direkt över cellen? Kabeln sitter direkt på kopparblecket mellan cellerna. Jag tror att jag kontrolldrog alla anslutningar 2 eller 3 gånger innan jag satte tillbaka dem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-09 22:31:06    Rubrik: Svara med citat

Är alla kopplade med kopparbleck? Ingen kabel? Mellan lådorna t.ex.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-09-10 04:30:41    Rubrik: Svara med citat

Jo det är kabel mellan lådorna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-10 08:44:44    Rubrik: Svara med citat

Och är BMS kopplat så att det mäter över cell+kabel på något ställe? På den aktuella cellen? Eller är BMS-modulerna kopplade så att det alltid är en "kommunikationslänk" där det är en kabel, för att slippa detta mätfel?

I min bil har jag på två ställen mätfel eftersom att jag inte har "BMS-skarvarna" på rätt ställen. BMS mäter därför fel på där det sitter cell+kabel samt cell+kabel+säkring+kabel. Detta gör att BMS tror att dessa celler har ca 0.2V resp. 0.6V lägre spänning vid full gas.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-09-10 19:24:45    Rubrik: Svara med citat

Lite osäker på hur du menar men tror att jag är med. Bilden nedan är från byggtråden vid konverteringen. Jag tolkar din fråga att sista och första cellen sitter på ett sådant sätt där man kan riskera en mätförlust. Det har dock alltid sett ut såhär men kan effekten blivit värre av någon anledning?



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-11 14:31:51    Rubrik: Svara med citat

Det jag pratar om beror på spänningsfallet över kabelns resistans vid höga strömmar.

Se följande bild som jag gjorde:


Mätfelet kommer synas på cellen närmast kabeln mellan lådorna, antingen i främre eller bakre låda. Om det nu är detta som det handlar om.

Du har kanske bara inte lagt märke till detta förrän nu, när det börjat pipa? Har du några loggar från full gas tidigare samt nu? Så kan du jämföra?

Ifall det verkligen handlar om en cell som blivit dålig på mycket kort tid, lär den processen accelerera rätt fort nu. Men du kan ju också dubbelkolla spänningen med multimeter och förlängningskabel in i kupén.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-13 09:23:56    Rubrik: Svara med citat

Jag tittade lite närmare på din logg. Baserat på bilden av den bakre lådan, borde cellen med kabeln mellan lådorna vara #28 i loggen. Men det är #27 som avviker något (2.990V). Konstigt.

Antar att cell #40 (2.855V) har problemet. Ja då verkar det ju tyvärr inte bättre än att den är dålig, om det nu inte är en dålig anslutning, men det verkar ju mindre troligt.

https://postimg.cc/image/k8g7s4913/
Vilken är av cellerna på bilden är det, och ligger den på sin ursprungliga plats, eller har du "möblerat om"?
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-09-15 07:30:10    Rubrik: Svara med citat

Tack för alla svaren. Har varit upptagen och inne hunnit kika mera men var ute och testkörde bilen idag. Cellen det gäller är en som är på den övre bilden, den du bifogat är på den främre och de sitter först i serien. Lite osäker vilket batteri som är nummer 52 enligt bms men det är iaf inte den sista, har lite svårt att tolka ritningen. Dålig kontakt har slagit mig men skulle det även ge utslag på övervolt vid inbromsning?

Till dagens tester med bilen så var den nyladdad. Gav mig av och symptomen var de samma. Cell 52 visade lägre volt än alla andra vid högre uttag. Vid 100A så låg den på ca 3,050V. Efter ca 2 mil så låg den på ca 2,9V. Vid inbromsning och en återmatning på ca 100-150A så skenade volt över 3,7. Vände hemåt och bestämde mig för att trycka plattan i mattan för att se hur lågt volten skulle droppa (och lite i frustration). Volten gick som lägst ner till ca 2,75. Gjorde en ny acceleration, en lugnare sådan och helt plötsligt så hade cell 52 slutat att vara den lägsta cellen, och det var inte för att övriga presterade sämre utan för att cell 52 hade återgått till normalt skulle jag säga. Den varken låg lägst eller rusade vid inbromsning.

Slutade med att jag körde 65km och gjorde av med ca 85ah med flera accelerationer och inbromsningar utan problem. När jag avslutade så låg lägsta cellen på 3,050V vid 100A.

Så, vad ska man tro om detta?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-18 08:21:05    Rubrik: Svara med citat

En förklaring är att cellen värmdes upp av dina acceleration. Vid högre temperatur ökar den kemiska aktiviteten i cellen, så att dess inre resistans minskar. En annan förklaring är att den misstänkt dåliga anslutningen värmdes upp, expanderade/böjdes, och fick bättre kontakt.

Du måste ha kört väldigt hårt med bilen om du förbrukade 12kWh på 65 km.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
K.Ekwall
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2017
Inlägg: 61

InläggPostat: 2018-09-18 14:15:43    Rubrik: Svara med citat

Men om det var dålig kontakt så kan jag förstå att den visade lite men att den samtidigt visade över volt vid inbromsning är det troligt om det är dålig kontakt?

Jag körde lugna accelerationer första 2,5 milen, därefter lite mera acceleration. Jag försökte ligga runt ca 100A under körning vilket brukar vara runt 100km/h.

Efter den turen så har den cellen inte bråkat och avvikit på något sätt.

Min normala förbrukning brukar vara 9ah/mil (1,25kwh/mil) när jag åker till jobbet, en sträcka på 1,2 mil med lite landsväg och lite stadskörning.

Vad tror du om att ställa om varnings gränserna. Hur djupt vågar man dra cellerna under acceleration samt innan man stannar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-09-18 16:18:58    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Men om det var dålig kontakt så kan jag förstå att den visade lite men att den samtidigt visade över volt vid inbromsning är det troligt om det är dålig kontakt?


Ja, det följer naturlagarna att om en komponent får ökad resistans, ökar spänningen när strömmen går åt ett håll, och minskar då strömmen går åt andra hållet.

Citat:
Efter den turen så har den cellen inte bråkat och avvikit på något sätt.


Konstigt. Men det troligaste är väl då att det handlar om glappkontakt, som just nu har bra kontakt.

Citat:
Jag körde lugna accelerationer första 2,5 milen, därefter lite mera acceleration. Jag försökte ligga runt ca 100A under körning vilket brukar vara runt 100km/h.

Min normala förbrukning brukar vara 9ah/mil (1,25kwh/mil) när jag åker till jobbet, en sträcka på 1,2 mil med lite landsväg och lite stadskörning.


Min batterispänning är 125V, och jag ligger i skrivande stund på 9,3Ah/mil, jobbpendling (2mil, mest 70 km/h). Har gått ned från ca 9,7Ah per mil efter att jag gjort några mindre aerodynamiska modifieringar =)
Jag brukar oftast ligga 60-70A konstant, och accelererar i princip alltid fullt.

Citat:
Vad tror du om att ställa om varnings gränserna. Hur djupt vågar man dra cellerna under acceleration samt innan man stannar?


Vid acceleration - ingen fara alls att gå så djupt som som databladet säger.
Vid låg belastning - mycket viktigt att inte gå för djupt, helst ett hundratal millivolt över vad databladet säger. Men det viktiga instrumentet där är ampere-räknaren, och att alltid ha marginal på klenaste cellen.
I stark kyla - försök att inte regenerera med så hög ström, och ladda på lägsta effekten.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Batterier, laddning, urladdning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.8 sekunder att ladda.