Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Teoret.beräkn.körsträcka Leaf 24,30,40,60kWh batt.temp beakt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-18 07:31:31    Rubrik: Svara med citat

Gäler att inte köra i hjulspåren på vägen där vattnet samlas! Smile

Vilka däck man har bör kunna ha lite betydelse där också, även om det såklart fortfarande påverkar rätt mkt.

Snöslask, där man kan få flera cm "vatten" på vägen måste påverka enormt. Men då kör man å andra sidan oftast betydligt saktare.
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 327

InläggPostat: 2018-10-20 06:02:20    Rubrik: Svara med citat

Jag lade in beräkningen för fallet med 1 mm vattenskikt på vägbanan i pdf-filerna i första inlägget i denna tråd. Vatten på vägen kortar förvånansvärt mycket körsträckan per laddning. Jag undrar om det verkligen kortar så mycket.

Kör man på våt vägbanan fungerar framdäcken(2 x 0,185 m breda) som vattenplog. Finns 1 mm vattenskikt på vägen, då om man kör i 100 km/h, plogas 0,001 x 0,370 x 100/3,6 = 0,0103 m3/s bort, dvs 37 m3/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsA
Forumstammis


Registreringsdatum: 08 februari 2016
Inlägg: 408
Ort: Rögla

InläggPostat: 2018-10-21 12:20:53    Rubrik: Svara med citat

Har bara erfarenhet av kraftigt regn i somras och då tappade vi ca 30% i räckvidd med Leaf40.
_________________
Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 327

InläggPostat: 2018-10-21 17:09:54    Rubrik: Svara med citat

LarsA,
Det du säger att ni förlorade 30 % körsträcka vid regn, är precis vad teoretiska beräkningen i pdf-erna ovan också säger om man kör i 90 km/h nu när jag lade in 1 mm vattenskikt på vägbanan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-10-23 07:04:57    Rubrik: Svara med citat

När man kör båt gäller det att köra så pass snabbt att man planar för att minska på bränsleåtgången.. Betyder det att vi ska gasa på ordentligt om det regnar?? Wink Hehe...
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 75
Ort: Luleå

InläggPostat: 2018-11-01 09:28:43    Rubrik: Svara med citat

Tycker dina beräkningar verkar stämma rätt bra.

Tog mig 19,3 mil med min 40kWh (bilen dog 2km från snabbladdaren med 6-7% SOC kvar, trodde jag skulle ta mig längre..)

Förutsättningar:
- 12 grader ute (batteriet -4 grader vid start)

Dubbade vinterdäck (Nokia hakkapelitta 8.)

Gissningsvis 280kg människor och 50kg packning.

Blandad vägbana med lite snömodd men mestadels blös asfalt.

Hastighet ungefär hälften 80km/h och andra hälften 90km/h. Kanske en mil genom samhällen med 50km/h (mätarfart).

Tillgänglig batterikapacitet är för min del 35-36kWh. Hitintills haft max 38,3kWh tillgängligt och bilen vägrade röra sig när SOC var 6-7% (ca 2,5kWh?)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1661

InläggPostat: 2018-11-01 12:07:28    Rubrik: Svara med citat

Menar du 6-7% SOC på leafspy? Isåfall är det inget konstigt att bilen dör då.
När bilen visar 5% och leafspy 15% är det bättre att lita på bilens 5%.
Men bäst är att kolla Gids % i leafspy, bilen brukar stanna runt 2% Gids.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 75
Ort: Luleå

InläggPostat: 2018-11-01 12:43:43    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Menar du 6-7% SOC på leafspy? Isåfall är det inget konstigt att bilen dör då.
När bilen visar 5% och leafspy 15% är det bättre att lita på bilens 5%.
Men bäst är att kolla Gids % i leafspy, bilen brukar stanna runt 2% Gids.


Jo precis, leafspy, har inte haft leafspy tidigare men när man ser hur lång räckvidd man har kvar kan man välja LBW, VLBW eller en procent som var förinställd på 5%. Så jag trodde 5% var gränsen, anpassade farten så jag hade några km till godo enligt den men det räckte inte.

Tack för tipset med Gids, ska hålla koll den parametern istället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 327

InläggPostat: 2018-11-01 19:27:49    Rubrik: Svara med citat

jordgåbben,
Om du körde 19,3 mil utan att mellanladda, och har haft hastigheten ca 85 km/h, då måste du ha hållit på att köra i ca 2h + 15 min.
Om batteritemperaturen var minus 4 grader vid start, borde den ha ökat en aning till sluten, kanske till ca 4 grader, säg batterimedeltemperaturen var 0 grader.
280 kg personer + 50 kg bagare, och klimatanläggningen på.
Däck energiklass G antas.
Vad Nokia hakkapelitta 8 har vet jag inte. Är det med dubbar?
(man hittar ingen energimärkning för rullmotstånd för däck på däckfirmorna, trots att det ska anges. Troligen förstår de sig inte själva på det). Dubbdäck är väl förbjudet i Bryssel, och därför kanske dubbdäck inte är energiklassade.
Snömodden beaktas ej.
Då får jag i teoretiska beräkningen körsträckan till 19,1 mil.
beaktar jag snömodden och antar den är som 1 mm vattenfilm på vägbanan, då blir det bara 14,3 mil.

Jag tror Fleetcarmas diagram, som jag tidigare använde för batteritemperaturens inverkan på batterikraften i min teoretiska beräkning, är för hård mot körsträckan, alltså alltför pessimistisk.

Ni fick stopp 2 km innan laddstolpen. Hur gjorde ni då. Knuffade bilen 2 km ända fram till laddstolpen? Eller vad?


Senast ändrad av haralt den 2018-11-03 18:35:59, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1661

InläggPostat: 2018-11-01 20:52:27    Rubrik: Svara med citat

Jordgubben skrev:
när man ser hur lång räckvidd man har kvar kan man välja LBW, VLBW eller en procent som var förinställd på 5%. Så jag trodde 5% var gränsen, anpassade farten så jag hade några km till godo enligt den men det räckte inte.

Tack för tipset med Gids, ska hålla koll den parametern istället.


Ok! I leafspy inställningarna kan du ändra procenten till tom som du skriver är förinställt på 5%, men man kan istället välja antal kvarvarande kwh, jag valde 0,8kWh på min leaf24, då kom man någon km efter leafspy visade 0km kvar.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 75
Ort: Luleå

InläggPostat: 2018-11-02 18:27:38    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
jordgåbben,
Om du körde 19,3 mil utan att mellanladda, och har haft hastigheten ca 85 km/h, då måste du ha hållit på att köra i ca 2h + 15 min.
Om batteritemperaturen var minus 4 grader vid start, borde den ha ökat en aning till sluten, kanske med ca 4 grader, säg batterimedeltemperaturen var minus 2 grader.
280 kg personer + 50 kg bagare, och klimatanläggningen på.
Däck energiklass G antas.
Vad Nokia hakkapelitta 8 har vet jag inte. Är det med dubbar?
(man hittar ingen energimärkning för rullmotstånd för däck på däckfirmorna, trots att det ska anges. Troligen förstår de sig inte själva på det). Dubbdäck är väl förbjudet i Bryssel, och därför kanske dubbdäck inte är energiklassade.
Snömodden beaktas ej.
Då får jag i teoretiska beräkningen körsträckan till 16,8 mil.
beaktar jag snömodden och antar den är som 1 mm vattenfilm på vägbanan, då blir det bara 12,5 mil.

Jag tror Fleetcarmas diagram, som jag använt för batteritemperaturens inverkan på batterikraften i min teoretiska beräkning, är för hård mot körsträckan, alltså alltför pessimistisk.

Ni fick stopp 2 km innan laddstolpen. Hur gjorde ni då. Knuffade bilen 2 km ända fram till laddstolpen? Eller vad?


Tror battwritemperaturen låg på plus 5 grader mot slutet, men jag är lite osäker.

Däcken är med dubbar, har för mig att Nokia hakkapelitta har ganska lågt rullmotstånd jämfört andra dubbdäck men har heller inte hittat någon enegiklass.

Värmen kördes inte hela tiden utan rätt sporadiskt på och av, gissningsvis halva sträckan på och halva av, enligt Leaf spy så drog värmen 1150-2000w medan den var igång.

Sista sträckan bogserades bilen till laddstolpen med växeln i N (gick inte att sätta i D när batteriet dött).

Edit:det var mätarfart, gissar att snittfart GPS kan sägas vara 80km/h
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 327

InläggPostat: 2018-11-03 16:02:54    Rubrik: Svara med citat

På Energimyndighetens hemsida

http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-vill-energieffektivisera-min-organisation/inkop-av-produkter/produkter-med-energimarkning/dack2/dack/

står att dubbdäck är undantagna energiklassning för rullmotstånd. Därför hittar man heller ingen energiklassning för dubbdäck hos däckfirmorna. Dubbarna skulle väl tugga sönder mätriggen för bestämning av rullmotståndet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 75
Ort: Luleå

InläggPostat: 2018-11-03 16:26:30    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
På Energimyndighetens hemsida

http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-vill-energieffektivisera-min-organisation/inkop-av-produkter/produkter-med-energimarkning/dack2/dack/

står att dubbdäck är undantagna energiklassning för rullmotstånd. Därför hittar man heller ingen energiklassning för dubbdäck hos däckfirmorna. Dubbarna skulle väl tugga sönder mätriggen för bestämning av rullmotståndet.


Jo såg det där, lite tråkigt att inte kunna jämföra dubbdäck på ett bra sätt. Däremot ser jag att Nokian hakkapelitta i alla test verkar vara mest lättrullat. I förra leafen märkte jag ingen direkt skillnad på räckvidd på sommaren eller vintern (Dubbade Nokian hakkapelitta) om batteriet var varmt och jag var välklädd i bilen och körde utan värme. Nissan borde förövrigt ta efter ford och ha elslingor i framrutan. Mycket mer energieffektivt än att värma med fläkten, tror jag?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 327

InläggPostat: 2018-11-04 10:18:27    Rubrik: Svara med citat

Jag ändrade i de teoretiska beräkningarna för körsträcka för alla Leafar och eNV200. Nu med mindre pessimistisk körsträcka vid kallt batteri.

jordgåbben, det görs ju igen test för bestämning av rullmotstånd för däck med dubbar, hur kan man då säga hakkapeliitan som är dubbdäck "är lättrullat i alla test"? Rullmotståndet testas ju inte, då det inte finns energiklassning för dubbdäck.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats60
intresserad


Registreringsdatum: 05 oktober 2018
Inlägg: 18

InläggPostat: 2018-11-04 11:36:43    Rubrik: Svara med citat

Jordgubben skrev:
haralt skrev:
jordgåbben,
Om du körde 19,3 mil utan att mellanladda, och har haft hastigheten ca 85 km/h, då måste du ha hållit på att köra i ca 2h + 15 min.
Om batteritemperaturen var minus 4 grader vid start, borde den ha ökat en aning till sluten, kanske med ca 4 grader, säg batterimedeltemperaturen var minus 2 grader.
280 kg personer + 50 kg bagare, och klimatanläggningen på.
Däck energiklass G antas.
Vad Nokia hakkapelitta 8 har vet jag inte. Är det med dubbar?
(man hittar ingen energimärkning för rullmotstånd för däck på däckfirmorna, trots att det ska anges. Troligen förstår de sig inte själva på det). Dubbdäck är väl förbjudet i Bryssel, och därför kanske dubbdäck inte är energiklassade.
Snömodden beaktas ej.
Då får jag i teoretiska beräkningen körsträckan till 16,8 mil.
beaktar jag snömodden och antar den är som 1 mm vattenfilm på vägbanan, då blir det bara 12,5 mil.

Jag tror Fleetcarmas diagram, som jag använt för batteritemperaturens inverkan på batterikraften i min teoretiska beräkning, är för hård mot körsträckan, alltså alltför pessimistisk.

Ni fick stopp 2 km innan laddstolpen. Hur gjorde ni då. Knuffade bilen 2 km ända fram till laddstolpen? Eller vad?


Tror battwritemperaturen låg på plus 5 grader mot slutet, men jag är lite osäker.

Däcken är med dubbar, har för mig att Nokia hakkapelitta har ganska lågt rullmotstånd jämfört andra dubbdäck men har heller inte hittat någon enegiklass.

Värmen kördes inte hela tiden utan rätt sporadiskt på och av, gissningsvis halva sträckan på och halva av, enligt Leaf spy så drog värmen 1150-2000w medan den var igång.

Sista sträckan bogserades bilen till laddstolpen med växeln i N (gick inte att sätta i D när batteriet dött).

Edit:det var mätarfart, gissar att snittfart GPS kan sägas vara 80km/h


man ska väl inte bogsera nån bil med automatlåda...
eller är det skillnad på en elbil?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2005
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-11-04 13:13:53    Rubrik: Svara med citat

Elbilar har inte automatlåda! Bogsera på!

Anledningen till att man inte får bogsera vissa (de flesta) bilar med automatlåda beror på att de är trycksmorda och oljepumpen sitter på primären, alltså drivs av motorn. Motor av = ingen smörjning.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 75
Ort: Luleå

InläggPostat: 2018-11-04 19:59:14    Rubrik: Svara med citat

haralt skrev:
Jag ändrade i de teoretiska beräkningarna för körsträcka för alla Leafar och eNV200. Nu med mindre pessimistisk körsträcka vid kallt batteri.

jordgåbben, det görs ju igen test för bestämning av rullmotstånd för däck med dubbar, hur kan man då säga hakkapeliitan som är dubbdäck "är lättrullat i alla test"? Rullmotståndet testas ju inte, då det inte finns energiklassning för dubbdäck.


Tester i olika tidningar tänkte jag då på, lite osäker på hur de testar däcken däremot.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jordgubben
Aktiv


Registreringsdatum: 23 mars 2016
Inlägg: 75
Ort: Luleå

InläggPostat: 2018-11-04 20:17:55    Rubrik: Svara med citat

Gjorde en ny "långkörning idag"

Kvarvarande batteri 37,9 kWh (glömde lägga till procenten på Gids och Soh i mitt minne)

Hade bilen i varmgarage från morgonen, batteritemp ca 10 grader i början och utetemp 2-4 grader hela vägen.

Ungefär samma packning som sist, 280kg människor (inkl mig) och 50kg packning.

Värme på hela vägen (med en förbrukning på ca 500w hela vägen)

Startade ca 300möh och slutade vid havsnivån.

8,1 mil i 90km/h och sen 10,5 mil i 110km/h (mätarfart)

Hade vid ankomst 6,2kWh batteri kvar men en batteritemp på ca 25 grader!

Betydligt bättre räckvidd med den ökade värmen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
haralt
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 augusti 2017
Inlägg: 327

InläggPostat: 2018-11-05 08:09:44    Rubrik: Svara med citat

"kvarvarade 37,9 kWh" och "ankomst 6,2 kWh", det är väl vad Leaf Spy sa?

Du skulle kanske inte kunnat använda alla de 6,2 kWh, som Leaf Spy säger fanns kvar. Nissan Leaf har väl spärr, så du aldrig kan tömma batteriet helt och hållet då det skulle skada batteriet? Detta är bara vad jag tror, jag vet inte.

Din förbrukning var i alla fall (37,9 - 6,2)/18,6 = 1,704 kWh/mil.

Min teoretiska beräkning säger:
vid 90 km/h, batterimedeltemp 13,5 oC: 1,726 kWh/mil
vid 110 km/h, batterimedeltemp 19,3 oC: 2,14 kWh/mil
Totalt: ca 1,96 kWh/mil
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-11-06 19:14:48    Rubrik: Svara med citat

Väldigt intressant att följa. Jag kommer att göra många resor mellan Gävle och Sollentuna. Det är 16 mil... Helst skulle jag ligga i 110km/h ca 8 av dom milen och 120km/h ca 5-6 mil. Resterande i 100-80km/h.
(GPS-fart)

Kommer kanske funka på sommarhalvåret. Smile
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.