Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbilar med range extender (APU)
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2018-08-13 08:42:10    Rubrik: Elbilar med range extender (APU) Svara med citat

Vilka elbilar med range extender finns det på den svenska marknaden?

BMW i3
...
...
...
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-08-13 09:20:46    Rubrik: Svara med citat

Tror det är den enda bilen med range extender, alltså batteri-hybrid. De övriga är väl att betrakta som bensin-hybrider, där alltså bensinmotorn är det viktigaste för framdrivning.

Finns också diesel-hybrider som T44.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/T44
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2018-08-13 12:12:38    Rubrik: Svara med citat

Det ryktades tidigare att Nissan skulle erbjuda det på sina kommande modeller. Dom kanske ändrade sig eller så var det bara ett rykte.

Personligen tycker jag det är synd, för mig är detta den optimala implementationen av en elbil. Kostanden och volymen för en liten förbränningsmotor och bensintank är ju försummbar jämfört med ett dubbelt så stort batteri.
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-13 15:41:59    Rubrik: Svara med citat

Jag håller inte med om att det optimalt, trots att jag själv har både bensin- och elmotor i bilen. Bensinmotorer behöver avgasrör, bensintank, service, tar plats och väger bly. Och de blir inte mindre.
Hyundai Kona har bara batteri men ändå mer räckvidd än man rimligen kan behöva, och laddar relativt snabbt. Den bilen, fast större, med riktigt bagage och dragkrok, *det* är det optimala.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2018-08-13 17:42:23    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Jag håller inte med om att det optimalt, trots att jag själv har både bensin- och elmotor i bilen. Bensinmotorer behöver avgasrör, bensintank, service, tar plats och väger bly. Och de blir inte mindre.
Hyundai Kona har bara batteri men ändå mer räckvidd än man rimligen kan behöva, och laddar relativt snabbt. Den bilen, fast större, med riktigt bagage och dragkrok, *det* är det optimala.


Väger som bly? Om man tittar på kWh/kg så är förbränningsmotorn fjäderlätt jämfört med ett batteri, speciellt om man pratar om en förbränningsmotor som inte skall driva fordonet framåt.

Hur mycket extra vikt är det värt att släpa med sig i form av batterier för att täcka de 20% av de transporter som det faktiskt handlar om? Och den stora massan är inte heller intresserade av betala en massa extra för att täcka just dessa 20%.
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-13 18:01:40    Rubrik: Svara med citat

I teorin har du rätt men i praktiken ser det ut som att Hyundai Kona kommer kosta ungefär som en BMW i3 REX, ha längre räckvidd och bättre prestanda. Men Kona-ägaren behöver aldrig tanka och aldrig byta olja, tändstift, mm. Släpper heller inte ut några avgaser, någonsin.

Visst, serviceverkstäderna kommer kräva att man lämnar in den ändå och betalar dem för ingenting, men det ofoget kommer ju upphöra med tiden.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2018-08-13 19:06:45    Rubrik: Svara med citat

Kona ägaren kommer att ha en bil som konsumerar mer energi än den hade gjort om den hade varit konstruerad som en i3.

Och om man tar den extra energi som går åt under Konas hela livslängd och slår ut den över de mil då sagda energi faktiskt behövdes, så kommer det bli väldig dyr energi, för de flesta ägare.
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-13 20:18:05    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:
Kona ägaren kommer att ha en bil som konsumerar mer energi än den hade gjort om den hade varit konstruerad som en i3.

Och om man tar den extra energi som går åt under Konas hela livslängd och slår ut den över de mil då sagda energi faktiskt behövdes, så kommer det bli väldig dyr energi, för de flesta ägare.


Jag hör vad du säger, men Kona konsumerar faktiskt mindre än i3 REX. Kona kommer 482km på 64 kWh = 1,32kWh/mil. i3 REX kommer 200km på 27,2kWh = 1,36kWh/mil (siffror från WLTP).

REX, när man använder det, är dessutom extremt ineffektivt, den pyttelilla bilen tar mer bensin än en medelstor familjekombi pga förlusterna i REXen.

Batterier har potential att utvecklas och bli mindre och lättare än nu, förbränningsmotorer kommer bara bli dyrare och mer komplicerade än nu, eftersom man inte tolererar avgaserna.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2018-08-14 06:59:20    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
REX, när man använder det, är dessutom extremt ineffektivt, den pyttelilla bilen tar mer bensin än en medelstor familjekombi pga förlusterna i REXen


Vad har du för källa på det? Det låter helt galet i min öron, eftersom man i en REX kan ligga på en optimal verkningsgrad hela tiden utan att behöva bry sig om att varvtalet skall matcha rotationshastigheten på hjulen

tor.ake skrev:
Batterier har potential att utvecklas och bli mindre och lättare än nu, förbränningsmotorer kommer bara bli dyrare och mer komplicerade än nu, eftersom man inte tolererar avgaserna.


Mmm, den fantastiska framtiden. Allt kommer i hända i framtiden trots att behoven är just nu. Dessutom tenderar framtiden att hela tiden just flyttas framåt, till framtiden...
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1645

InläggPostat: 2018-08-14 07:42:56    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:
tor.ake skrev:
REX, när man använder det, är dessutom extremt ineffektivt, den pyttelilla bilen tar mer bensin än en medelstor familjekombi pga förlusterna i REXen


Vad har du för källa på det? Det låter helt galet i min öron, eftersom man i en REX kan ligga på en optimal verkningsgrad hela tiden utan att behöva bry sig om att varvtalet skall matcha rotationshastigheten på hjulen


Jag kan vara en källa på det tor.ake säger
Är väl annars rätt lätt att googla upp att rexen drar 0,6-1,0 liter per mil.
_________________
Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-14 08:53:42    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:

tor.ake skrev:
Batterier har potential att utvecklas och bli mindre och lättare än nu, förbränningsmotorer kommer bara bli dyrare och mer komplicerade än nu, eftersom man inte tolererar avgaserna.


Mmm, den fantastiska framtiden. Allt kommer i hända i framtiden trots att behoven är just nu. Dessutom tenderar framtiden att hela tiden just flyttas framåt, till framtiden...


Spelar ingen roll att behoven är just nu, det finns inga bilar med REX förutom i3 nu. Om det skulle komma sådana så är det i så fall *också* i framtiden.

Det som kan göras just nu, är att sätta upp fler laddstolpar och snabbladdare för att kunna ladda när batterierna tar slut. Det behöver vi inte vänta på, kablar finns, laddare finns, det är bara att exekvera.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TonyV
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 februari 2015
Inlägg: 608

InläggPostat: 2018-08-14 11:29:31    Rubrik: Re: Elbilar med range extender (APU) Svara med citat

Olle73 skrev:
Vilka elbilar med range extender finns det på den svenska marknaden?

BMW i3
...
...
...


Att säga denna finns på marknaden är att ta i, men finns en till salu nu på blocket iaf. Chevrolet Volt

https://www.blocket.se/goteborg/Chevrolet_Volt__Opel_Ampera_80348124.htm?ca=4&w=3
_________________
/Leaf24 -15 Svart
/Leaf30 -17 Bronze
/Leaf40 -19 Silver
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-14 13:04:57    Rubrik: Re: Elbilar med range extender (APU) Svara med citat

TonyV skrev:
Olle73 skrev:
Vilka elbilar med range extender finns det på den svenska marknaden?

BMW i3
...
...
...


Att säga denna finns på marknaden är att ta i, men finns en till salu nu på blocket iaf. Chevrolet Volt

https://www.blocket.se/goteborg/Chevrolet_Volt__Opel_Ampera_80348124.htm?ca=4&w=3


Volt har inte en ren rangeextender, den kan driva hjulen direkt från motorn på samma sätt som Outlander. Det har cirkulerat ett antal missuppfattningar om hur transmissionen fungerar, men den kan köras i både serie- och parallellhybridläge. På landsväg kör den i parallelhybridläge för att få ned förlusterna. https://www.youtube.com/watch?v=dqM3YXEf1js
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2018-08-14 21:43:25    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:

Jag kan vara en källa på det tor.ake säger
Är väl annars rätt lätt att googla upp att rexen drar 0,6-1,0 liter per mil.


Lustigt, jag Googlar fram det till 40-50 mpg, vilket motsvarar 0.5-0.6 l/mil. Sen finns tre olika stolekar på gallon, så det kan säkert också påverka.

Det jag inte lyckas Googla fram så här på kvällskvisten är med exakt vilken strategi REX går igång. Det har stor påverkan, speciellt som man vill slå ut antal liter som REX konsumerar på alla de mil som fordonet rullar.
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2018-08-14 21:47:46    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:

Spelar ingen roll att behoven är just nu, det finns inga bilar med REX förutom i3 nu. Om det skulle komma sådana så är det i så fall *också* i framtiden.
.


Problemet med ditt resonemang är att du väljer bort en tekniskt lösning (REX) som finns i dag och rättfärdigar det med att det i framtiden kommer den rena BEV:en vara överlägsen REX.

Om det är något du skall jämföra ditt framtida batteripack med så är det framtida REX lösningar.
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-14 21:58:12    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:
Leaf skrev:

Jag kan vara en källa på det tor.ake säger
Är väl annars rätt lätt att googla upp att rexen drar 0,6-1,0 liter per mil.


Lustigt, jag Googlar fram det till 40-50 mpg, vilket motsvarar 0.5-0.6 l/mil. Sen finns tre olika stolekar på gallon, så det kan säkert också påverka.

Det jag inte lyckas Googla fram så här på kvällskvisten är med exakt vilken strategi REX går igång. Det har stor påverkan, speciellt som man vill slå ut antal liter som REX konsumerar på alla de mil som fordonet rullar.


Nej Rex motorn är en törstig liten rackare, jag brukar ligga på 0,65 när den väl arbetar. Men trots att jag har lilla batteriet och Rex har jag inte tankat på +1500mil. Det är tyvärr snart dags att slå i 8l bensin.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-08-14 22:15:46    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:
tor.ake skrev:

Spelar ingen roll att behoven är just nu, det finns inga bilar med REX förutom i3 nu. Om det skulle komma sådana så är det i så fall *också* i framtiden.
.


Problemet med ditt resonemang är att du väljer bort en tekniskt lösning (REX) som finns i dag och rättfärdigar det med att det i framtiden kommer den rena BEV:en vara överlägsen REX.

Om det är något du skall jämföra ditt framtida batteripack med så är det framtida REX lösningar.

Kona är ingen framtidsbil, den går att beställa idag med leasingavtal. Leverans inom 8 månader. Även Model 3 kommer inom den tids perioden.

Hybrider är en dålig lösning och det går att bygga effektivare bilar med längre räckvidd (om det har någon betydelse) utan att blanda in en ICE.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1993
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-08-15 08:42:38    Rubrik: Svara med citat

Är det den här du menar?

https://www.motoring.com.au/nissan-note-e-power-2018-review-111177/

De nämner 0,29l/mil och det låter ju lovande, men är det den verkliga förbrukningen, eller NEDC? Om den tar 0,5 eller mer i verkligheten så är den ju ingen hit.

De nämner pickupper i texten, och där kan jag till viss del hålla med om att det är ett rimligt usecase, biltypen som sådan är extremt tung och har taskig aerodynamik, så det är svårt att få någon räckvidd oavsett batteristorlek. Kommer ju att dricka bränsle som en hingst dock!
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Olle73
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 november 2014
Inlägg: 366
Ort: Hisings Kärra

InläggPostat: 2018-08-16 06:23:16    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle gissa på att I3:an väldigt dåligt optimerad, troligtivs inte optimerad alls, utan bara en på-hyllan-lösning som BMW hade.

Det finns stora möjligheter till förbättringar där. Dessutom är REX:en intressant ur et annat optimeringsperspektiv; man vill använda ICE:n lite som möjligt, samtidigt vill man att, när den används, att den skall gå så effektivt som möjligt och inte vara den enda källan till den energin som behövs vid framdrift (vilket defacto skulle inträffa om man kör slut på batteriet och ändå vill ha mer mil).

Så om bilen hade vetat var du är på väg och om du har laddmöjligheter vid din destination, så skulle fordonet mer effektivt kunna nyttja sin charge depletion mode.
_________________
Nissan (Japan) Leaf-12, a.k.a ELin
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1484
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-08-16 06:30:41    Rubrik: Svara med citat

Olle73 skrev:
Jag skulle gissa på att I3:an väldigt dåligt optimerad, troligtivs inte optimerad alls, utan bara en på-hyllan-lösning som BMW hade.

Det finns stora möjligheter till förbättringar där. Dessutom är REX:en intressant ur et annat optimeringsperspektiv; man vill använda ICE:n lite som möjligt, samtidigt vill man att, när den används, att den skall gå så effektivt som möjligt och inte vara den enda källan till den energin som behövs vid framdrift (vilket defacto skulle inträffa om man kör slut på batteriet och ändå vill ha mer mil).

Så om bilen hade vetat var du är på väg och om du har laddmöjligheter vid din destination, så skulle fordonet mer effektivt kunna nyttja sin charge depletion mode.


Ja hade det funnits en knapp på i3, där jag kunnat avstå Rex ner till 0% istället för 7% så hade mycket Rex kunnat undvikas.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.