Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Felsökning ej verksam!?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-06-21 16:40:58    Rubrik: Gaspotentimetern. Svara med citat

Näe det var inga korta spikar, den gav fullgas hela tiden och hängde kvar ganska länge och gick se sakta tillbaka stegvis.

Sist jag körde kunde jag köra hem bilen, men nu startar inte laddaren!

Om jag mäter ovan på Hackaren så visar kablarna 53 Volt, men det går att köra bilen! Lite Konstigt.

Jag hör att åtminstone en kontaktor drar, men låter lite slapp, eller låter slappt, för kanske bara en som drar?

Får väl börja med att köpa nya!

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-06-24 22:03:41    Rubrik: Evakueringsfläktar Svara med citat

Håller på att felsöka varför inte laddning startar?

(Bilen går att köra)

Ska evakueringsfläktarna gå under körning, eller bara vid laddning?

Jag har bytt laddkabel.

Tempgivarna verkar ok, visar 14+ som den Svenska sommaren!

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-06-25 00:03:21    Rubrik: Svara med citat

Must say that still it seems that the problem is in contactors. Easy way to test them is ask friend to connect "ignition" on and just half seconds after that connect starting cables to contactor across the poles. First the first one then second. But it must take cables out just after "ignition" is connected off. Then there is not come extra faults after testing.
Goggggling: Måste säga att det fortfarande verkar som om problemet är i kontaktorer. Enkelt sätt att testa dem är att fråga en vän att ansluta "tändning" på och bara halv sekund efter att ansluta börjar kablar till kontaktor över polerna. Först det första en sekund då. Men det måste kablarna strax efter "tändning" är ansluten bort. Sedan det inte har kommit extra fel efter testning.
Kilovac is good and cheap: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=ev200&_sacat=0
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-06-25 06:17:39    Rubrik: Kontaktor Problem Svara med citat

Hi
I don´t really understand your meaning?
I have measure the contactors with a multimeter, and it seems to that it is the same power on both pole.
Can you explain a little more about your idea, what feedback can I get from your suggestion?
Why only half second?
I don´t understand this line, please explain what could happen if I use cable cross the pole for longer time? Then there is not come extra faults after testing.
Isn’t it very difficult to attach cable on the poles? It is very narrow to other metal parts?
Or maybe you mean that I should remove them a little from the battery box?
What could happen if I cancel the contactor totally, and use an M-10 screw with a nut and screw the two cables together?
(Just for testing) to see if charging start?

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1596
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-06-25 06:31:46    Rubrik: Svara med citat

Det är aldrig fel att börja med kontaktorerna. Du kan se här http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1592.html hur mina såg ut.
Om inte annat så har man eleminerat en felkälla.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-06-25 11:33:48    Rubrik: Svara med citat

About delays, there must be some delay in contactors after you switch "ignition", many times called precharge. It's because hackare and some other things have time to get big voltage in. Maybe half of the hackarefaults are because of the contactor faults. Also, when "ignition" swiches off there must be some delay with contactors so that the big voltage can go down with style. Whole story is quite long but these are the reasons why contactors needed in the system.
Voltage measuring over the poles is not very reliable, sometimes it works, sometimes not.

There is some time with switch on and off the contactors and if especially IN is too long, then the system goes faulty mode and "self fault detecting" works. Albright contactors are nasty things and with Express I had very hard times with them. Thats why I switched to Kilovac and systems are absolutely ok. With starting cables crocodile head it is very easy connect the poles together for testing. Also they are isolated so...
Gogglinger: Om förseningar, måste det finnas en viss fördröjning i kontaktorerna efter att du slår "tändning", som kallas många gånger förladdning. Det är för att hackare och en del andra saker har tid att bli stor spänning i. Kanske hälften av hackarefaults är på grund av kontaktorn fel. Dessutom, när "tändning" swiches off måste det finnas en viss fördröjning med kontaktorer, så att den stora spänningen kan gå ner med stil. Hela historien är ganska lång men dessa är skälen till varför kontaktorer som behövs i systemet.
Spänning mäta över polerna är inte särskilt tillförlitliga, ibland fungerar det, ibland inte.

Det finns en viss tid med strömbrytare på och stänga av kontaktorerna och om särskilt är för lång, då systemet går fel läge och "jaget felet upptäcka" fungerar. Albright kontaktorer är elaka saker och med Express jag hade väldigt hårda tider med dem. Därför har jag bytte till Kilovac och systemen är helt ok. Med start kablar krokodil huvudet är det mycket enkelt ansluta polerna tillsammans för testning. Också att de är isolerade så ...
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-06-25 21:11:00    Rubrik: Kontaktorer Svara med citat

Ok
Thank you for the explanation!
Nalle.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2012-06-26 20:50:15    Rubrik: Svara med citat

Hej Nalle!
Om bilen kör, då er kontaktorna ok, dom går i andra fallen at renovera, bara ta bort lockmatrialen og hitta skruvorna unterneden.
Startar laddaren lampen i displayen? Mäta på 12V batteriet om den laddar där.
Om den inte starter laddningen på batteripacketet - fläkterna inte börjar-
då er det defekt i laddaren.

Det er ondt om laddare men jag har fåt hjälp hos Lars i S.Sandby, dom går imellom at reparera.

P.S. Har haft en ovanlig fel. Intern fel i batteri - där de 2 rader i backra batteribanken er forbundna med en rak tvär"pinna" intern fel i enea batteriet- "to much bumpy road"
max voltage obelastad men ingen möjlighet at dra ut nogon effekt.
Svår diagnos på osagat fordon.
Hilsen
OleV
Slagelse
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-10-20 21:17:10    Rubrik: 30 AMP Säkring Svara med citat

Jag har ännu inte fått igång laddningen!

Jag har provat med olika UCL och olika laddare.

Jag har renoverat kontaktorerna.

Jag har bytt DCDC

Jag har bytt kylvattenpump.

Lite osäker på om evakueringsfläktarna är ok, men jag tror det?

Ikväll testade jag en av tempsensorerna genom att värma den över ett ljus, den stora kylfläkten i motorrummet startade då, samt stannade när sensorn svalnade igen.
Borde inte det vara ett tecken på att alla sensorer är ok?

Ikväll upptäckte jag att 30 amp säkringen uppe under vindrutan (på förarsidan) går direkt när jag sätter i den, utan att vrida om startnyckel eller göra någon annan åtgärd, ingen laddkabel i.
Är det någon som har en susning om vad det kan bero på?
Mvh
Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-10-23 14:55:11    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Ikväll upptäckte jag att 30 amp säkringen uppe under vindrutan (på förarsidan) går direkt när jag sätter i den, utan att vrida om startnyckel eller göra någon annan åtgärd, ingen laddkabel i.
Är det någon som har en susning om vad det kan bero på?


Där har du felet! Det går inte ladda bilen när den säkringen gett sig. Jag har haft det felet en gång i tiden.
Kommer inte ihåg vad det kunde bero på dock. Har för mig det kunde vara DCDC-relaterat, men kan ha fel. Funkar dcdc? dra ur kommunikations kontakten till den. Den kan skicka olika larm som sätter stopp. Den behövs inte för att fungera. Kontakten är vinröd med skjutbart kontaktstycke, och sedan dra kontakt rakt upp.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-10-23 19:36:08    Rubrik: Svara med citat

Om ingen skiftat säkringarna så skall 30Amp. vara för laddningen.
Vid 16Amp. laddning går det ca. 20Amp. till batteriet därav 30Amp. säkring.
Det är troligtvis kortslutning i sekundär sidan på laddaren om säkringen fortsätter att gå efter byte. Har du ingen 30Amp. så kan du sätta dit en 10Amp. den brukar hålla om du inte laddar från 16Amp.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2012-10-24 19:32:57    Rubrik: Svara med citat

Hej Nalle!
Du får frågal S:ra Sandby, har fått god hjälp til defekt laddare åt det hållet.
OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-10-24 20:45:51    Rubrik: Nu Rullar hon igen! Svara med citat

Nu har jag fått igång bilen igen!

Jag vet egentligen inte vad som var felet, eftersom jag bytt så många detaljer.

Värmaren fungerade dock inte!

Men efter att ha bytt UCL så fungerar även värmaren!

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Aake
Nyfiken


Registreringsdatum: 15 maj 2013
Inlägg: 7
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-05-15 12:15:13    Rubrik: Kontaktorer Svara med citat

Hej,

Ny på detta forum och undrar hur man hittar verkstadshandböcker resp. kopplingsschema till Clio?
Jag har försökt få ihop en rullande av 2 (en 1996 och en 1997) men efter en veckas glad körning lyser indikatorlapor om isolatorfel etc. och lampan som brukar slockna efter några sekunder när "tändningen" sätts på vägrar slockna (kontaktorfel?).

Tacksam tips och hjälp.

Åke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-05-15 18:49:51    Rubrik: Svara med citat

Välkommen till oss
Oroa dig inte för isolationsfel, min har lyst i 5 år av och till
Det brukar bli värre när det regnar.

Men starta gärna en egen tråd om din bil
Det blir lättare att hitta då, även för dig.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2015-02-10 13:55:11    Rubrik: Svara med citat

Da var det igjen dags for "Felsökning ej verksam" på min konverterte bil...

Når jeg setter på tendingen hører jeg ikke kontaktoren slå till, så jeg prøvde da å kortslutte kontaktoren med en startkabel, slik dere nevnte over. Da forsvant feilmeldingen og bilen fungerte, så jeg mistenkte feil med kontaktoren.
På de konverterte har Julle brukt kun en kontaktor (ut i fra hva jeg har funnet ut ved feilsøking nå) og flyttet den inn i batteriboksen, så den så nesten helt ny og fin ut.
Delte den i to og renset kontaktflatene på den over delen og smurte opp fjæren og de beveglige delene. Testet den i en benk ved å gi den 12. Den klikker da som normalt og når jeg tester den med en diodetester, er det kontakt mellom terminalene.
Satte den inn i bilen, men fungerte dessverre ikke...
Jeg får måle litt på signalet fra UCL, og se om det er noe problem der.

Har noen av dere andre med konverterte biler hatt tilsvarende problem?
Vet dere om det er eksakt 12V som gis ut fra UCL?
Noen annen måte jeg eventuelt bør teste kontaktoren på?

Mvh,
Ole-Andre
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-02-10 18:15:34    Rubrik: Svara med citat

Kommer det någon spänning till spolen på kontaktorerna?
Är säkringen till kontaktorerna hel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-02-11 08:31:52    Rubrik: Svara med citat

@ole_gab: Det finns ju en säkring för kontaktorerna. Kolla så att den är hel.
Kontaktorerna är drivna via ett relä, så UCL driver inte kontaktorerna direkt.

Jag skulle först kolla säkring i motorutrymmet.
Sedan skulle jag kolla den flerpoliga kontakt som sitter vid höger fjäderben.
Där går alla kablar till batterilådorna ut.
Kolla även säkringen för högspänning som går till UCL.

Felet brukar bero på att UCL inte kan känna någon högspänning.

I ett fall jag haft så var det UCL som hade pajjat.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ole_gab
intresserad


Registreringsdatum: 22 augusti 2007
Inlägg: 35
Ort: Lier, Norge

InläggPostat: 2015-02-12 22:41:39    Rubrik: Svara med citat

Ah, takk for super og rask hjelp Very Happy

Det var den flerpoliga kontakten vid höger fjäderben som hadde lossnat.
Har nyligen fått monterat en Webasto, så det var sikkert da vi var borti den, og låslemman fattades.

Fikk for nåra vekker sedan varsel på deaktiverat motorbrems, når jeg gav full gas vid omkjörning. Dette skyldtes sikkert også dårlig kontakt samme sted.

Fantasktisk bra å ha ElLi på veien igjen!
Ble alt for mye planlegging når vi måtte kjøre sammen i vår andre Think Smile

Mvh,
Ole-Andre
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-02-13 10:13:27    Rubrik: Svara med citat

Har du Julle/Jens BMS i bilen ?

Då är det en effekt av att du gav full gas och att BMS reglerade ned gasen.

Som jag uppfattar det så är det en kontroll som Motorstyrningen gör i CLio.
Den kollar om kontakten "full gas" är sluten men signalen från gasreglaget inte motsvarar full gas. Det gör att elektronikfelslampan lyser och att återmatningslampan också lyser.

Men återmatande bromsningen fungerar och det brukar släcka fellamporna att faktiskt återmata en kort stund.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.14 sekunder att ladda.