Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vw e-Up/e-Golf celler - Slut just nu...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Ippe
Aktiv


Registreringsdatum: 20 december 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2018-07-21 20:46:26    Rubrik: Vw e-Up/e-Golf celler - Slut just nu... Svara med citat

Säljes modulvis eller helt batteri. Ej lösa celler.
Endast celler i e-Up (det batteriet jag säljer här) från VW är utan svetsning vilket gör det väldigt mycket enklare. Samma celler finns även i e-Golf och Golf GTE, men då är de alltså svetsade. Sammantaget ger det att man bör undvika celler moduler från e-Golf eller Golf/Passat GTE om man vill konfigurera om cellerna enligt egna önskemål.


Årsmodell: 2015

Miltal: 4400

Pris: 1000kr/modul

Cellkemi: NMC (Litium Nickel Mangan Kobolt oxid) Nominell spänning är 21,6V.

Cellspänning: 3,6V med min/max värde av 3,0V och 4,1V (med detta relativt lilla spänningsfönster närmar de sig egenskaperna hos LiFePo4 något).

Kapacitet: 25Ah/cell

Vikt cell: 708g/st
Vikt modul: 10kg

Mått på en cell (LxBxH i mm): 148x27x107 - höjd är inklusive terminaler
Mått på en modul (LxBxH i cm): 35x15x11
Kapacitet på en modul: 1,07kWh

Peak ström: När det gäller presta så har tester i USA visat att cellerna ger mellan 6 (150A) och 10c (250A) i 30 sekunder beroende på vilken laddningsnivå (SOC) cellen har. Se prestandakollen här: https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/batteryEGolf2012.pdf


Cyklingslivslängd: VW anger minst 80% restkapacitet efter 8 år eller 16000 mil. Enligt garantin ger det minimum 1400 -1500 cykler.

Övrigt: Batteriet består av totalt 17 moduler med 12 celler i varje. Varje cell är på 25Ah, men modulerna har 6s2p konfiguration, så nominellt blir det 50Ah. I VW e-up och e-Golf finns ingen intern kylning eller värmning Av batteriet vilket gör att de kan stå i kallt klimat utan risk för "Plating". Detta innebär alltså att livslängden bibehålls trots kallt klimat. Nedan ses en modul (med 12 celler i varje).

Vidare kan det sägas att e-golf i tester i Norge har visat sig vara nästan okänsliga för kyla när det kommer till kapacitetssänkning (räknat i kWh). Stor skillnad jämfört med celler från andra elbilar. Dock bör man vara försiktig att ladda med för stora strömmar när batterierna börjar närma sig nollan och därunder eller över +40c.

Om så önskas kan jag mäta upp kvarvarande kapacitet. Med 4400mil som detta är på så gissar jag att kapaciteten ligger någonstans runt 95%.

BMS rekommenderar jag att köpa här:
http://zeva.com.au/






_________________
Mvh/Micke
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Övrigt köpes/säljes Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.