Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elhybrid husbil, behöver input!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jonatan F
Passiv


Registreringsdatum: 23 juli 2019
Inlägg: 2

InläggPostat: 2019-07-27 09:35:46    Rubrik: Svara med citat

Gräver upp en gammal tråd. Vet inte om det räknas slm trådkapning såhär ett år senare men jag tyckte diskussionen var intressant.

Jag har läst den här och en annan tråd i ämnet på forumet. Min slutsats är att batteripack för längre körning med husbil blir orimligy dyrt och tungt.

Nu äger jag till skillnad från trådskaparen ingen husbil men är som alla 90-talister sugen på #vanlife. Jag har istället hyrt husbil vilket är en mycket rimlig mellanväg, ta tåget till resmålet, hyra husbil på plats. Billigt och miljövänligt.

Hade inte ett alternativ kunnat vara att köpa en lätt flakbil tex, bygga en riktigt lätt och enkel bodel med lågt luftmotstånd (flipup, aerodynamisk form etc), och sedan stoppa in så många batterier som ryms samt en motor och solpaneler.

Ofta tycker jag att en åker långt en dag för att resterande dagar mest köra korta distanser. Då har man batterier för tex de första 10 milen på resan samt för de kortare bitarna när man är framme. Vi wildcampade en del och övernattade då två nätter på några ställen vilket ger tid för solcellsladdning några km körning?

Jag förstår att det här är oförsvarbart dyrt och komplicerat och att 3,5 tons vikt bmir svårt men nyfiken på vad ni tänker om idén.

Ett annat alternativ är ju följande mycket imponerande projekt.
https://youtu.be/pcj2lQwH7N4
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 2008
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2019-07-27 11:28:43    Rubrik: Svara med citat

Batteripacket är bara orimligt tungt och dyrt om man måste släpa på en förbränningsmotor med tillhörande transmission och bränsletank.

En e-NV 200 eller e-crafter med campinginredning så är det klart sedan. Om man vill göra ett projekt så kan man göra campinginredningen själv.

Den största fördelen är då att man kan utnyttja befintliga CHAdeMO och CCS snabbladdare, vilket ger i princip obegränsad räckvidd i åtminstone stora delar av Europa.
_________________
Model 3 SR+ -19
Tidigare Nissan Leaf -14 och Outlander PHEV -17
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonatan F
Passiv


Registreringsdatum: 23 juli 2019
Inlägg: 2

InläggPostat: 2019-07-27 15:06:09    Rubrik: Svara med citat

Rimlig poäng!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.