Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpa beg PHEV, tips?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knostar
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 maj 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-05-13 13:23:34    Rubrik: Köpa beg PHEV, tips? Svara med citat

Hej,
Registrerade mig här då vi är intresserade av att köpa en PHEV. Frugan har precis fått jobb 3 mil bort och det är dåligt med kommunikationer dit. Vi kör nu en Subaru Forester 2.5 XT och den dricker 1l/milen. Räknade att vi kommer spendera 3000kr/mnd på bara bensin.
Efter att ha kollat runt bestämde vi att en PHEV skulle vara perfekt. Det jag undrar dock är om det är okej att köpa en 2014 eller om man ska lägga 50-60k till för en 2016? Vad är era erfarenheter?
Jag var precis och provkörde en 2018, den var väldigt trevlig men tycker det är för mycket pengar att köpa en bil för 400.000kr
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
MH
Forumstammis


Registreringsdatum: 14 juni 2017
Inlägg: 591

InläggPostat: 2018-05-13 14:45:17    Rubrik: Svara med citat

Är det enda bilen ni har?
_________________
Kör ett e-nv200 skåp från 2015

Snabbladda.nu - alla snabbladdare på samma ställe!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 255
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-05-13 15:23:28    Rubrik: Svara med citat

Det finns billigare nya phev bilar. Kollat på kia niro phev?
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-05-13 15:49:42    Rubrik: Svara med citat

3000kr/måmad, det är vad min Leaf kostar nu, ungefär. 3mil tur och retur, då måste du ladda de flesta PHEV på jobbet också. Jag föreslår att du hoppar över PHEV och går direkt på en elbil. Alka elbilar klarar 3+3 mil utan laddning, även på vintern.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knostar
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 maj 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-05-13 16:49:23    Rubrik: Svara med citat

Enligt hennes kollegor så är fyrhjulsdrift ett krav på vintern. Därav att Outlandern verkade så bra.
Vi är en familj på två vuxna och två barn (3 och 4,5) och vill bara ha en bil. Den kommer oftast att användas av frugan till jobbet, handling samt kortare resor inom tio mil. Då och då kan det bli längre resor men då får man ta att den drar mer, dens främsta uppgift är att ta henne till och från jobbet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1779

InläggPostat: 2018-05-13 18:34:56    Rubrik: Svara med citat

Trycker fortfarande det låter som att tex en Leaf skulle passa er utmärkt.
Bra vinterdäck är en bra ersättare till fyrhjulsdrift.
PHEV är det sämsta av två världar. Du har korträckvidd, jämfört med en Leaf, och sedan har hög bränsleförbrukning.

Nåja, nu är du varnad... gör som du vill.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-13 19:44:02    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte att Outlander PHEV behöver vara ett dåligt val, dock kommer den ju att ta en hel del bensin om hon inte kan ladda på jobbet - kan hon det?

Jag har provkört och läst på en hel del och det är inte alls en dålig bil, dock driver pipandet och plingandet en till vansinne samt vägljudet är horribelt. Har aldrig åkt en forrester, det kanske är likadant där iofs.

Det verkar inte vara någon större skillnad på årsmodeller fram till 2017, faceliften ser ju annurlunda ut, inte nödvändigtvis vackrare, men EV-knappen kom inte med faceliften utan ett år senare vad jag förstått. Köp en lågmilad 2014, det är nog mest bil för pengarna.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-13 20:46:13    Rubrik: Svara med citat

Om man står ut med att den är Japanskt tråkig, så är den nog bra
Men den är inte fyrhjulsdriven.......

Vad vi i familjen gillade med bilen var att det var en elbil med drag, samt att jobbpendlingen blev relativt snål med laddning hemma och på jobbet, väldigt snabb blåtandsuppkoppling.
Vad vi inte gillade var: den var hoppig och stötig samt hög ljudvolym, motorn startade vid mer gas än halv, motorn startade om man ville ha värme i bilen, motorn gick hela tiden om det var - 14 grader eller kallare.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knostar
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 maj 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-05-14 08:57:56    Rubrik: Svara med citat

Hon kan ladda gratis på jobbet.

Hade hon inte behövt fyrhjulsdrift så finns det en uppsjö med alternativ men billig pendlarbil och fyrhjulsdrift så minskar alternativen drastiskt.

@AS1: pratade du om Outlander eller Leaf?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-14 09:28:58    Rubrik: Svara med citat

Den är fyrhjulsdriven men inte så att hjulen är ihopkopplade som "vanligt" utan den skickar på effekt till både fram och bakaxel i förhållande till hur mycket man trycker ned gaspedalen. Om alla hjul har fäste är den fyrhjulsdriven %)

Ena eller båda hjulen på en axel kommer alltså att slira som bara den, i halka, eftersom man måste gasa på så mycket att den andra axeln kan driva bilen framåt. Inte en terrängbil men till nöds borde den ju funka om man har bra däck och snön inte är för djup.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-14 16:03:46    Rubrik: Svara med citat

[quote="tor.ake"]Den är fyrhjulsdriven men inte så att hjulen är ihopkopplade som "vanligt" utan den skickar på effekt till både fram och bakaxel i förhållande till hur mycket man trycker ned gaspedalen. Om alla hjul har fäste är den fyrhjulsdriven %)

Ena eller båda hjulen på en axel kommer alltså att slira som bara den, i halka, eftersom man måste gasa på så mycket att den andra axeln kan driva bilen framåt. Inte en terrängbil men till nöds borde den ju funka om man har bra däck och snön inte är för djup.[/quote

Jag fattade inte vad folk pratade om när dom sa att PHEV inte var fyrhjulsdriven. Men en dag på vintern tog jag den oplogade grusvägen och under snön var det isigt och spårigt. Med min vad jag trodde fyrhjulsdrivna BIL, nu vet jag vad dom MENADE. Fy vad dålig fyrhjulsdriften är, när den väl behövs och man är halvvägs nere i diket vill inte jag behöva trycka på en massa knappar och ge full gas.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-14 17:17:32    Rubrik: Svara med citat

Ja, det går ju inte att köra så, eftersom man tappar stabiliteten när en axel slirar. Men Mitsubishi tog lite vad de hade som jag förstår det, och då blev det en SUV med en elmotor per axel och ingen riktig fyrhjulsdrift. En mekanisk hopkoppling hade tagit för mycket plats och kraftelektronik som klarat att varvtalsstyra så noggrant fanns inte att tillgå (vidareutvecklad från i-Miev sägs det ju, vet inte om det är helt sant).

Om den hade haft komfort och ljudnivå som en europeisk bil hade den krossat allt tror jag, eftersom det på papperet är väldigt mycket bil för pengarna. En mediumstor SUV med lägre prislapp än en passat gte och mycket lägre än Volvo v60, lågt förmånsvärde och japansk kvalité!

Har ännu inte träffat en ägare som säjer att denne är nöjd med bilen, men det kan ju vara den svenska attityden i och för sig...
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-15 04:20:51    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Ja, det går ju inte att köra så, eftersom man tappar stabiliteten när en axel slirar. Men Mitsubishi tog lite vad de hade som jag förstår det, och då blev det en SUV med en elmotor per axel och ingen riktig fyrhjulsdrift. En mekanisk hopkoppling hade tagit för mycket plats och kraftelektronik som klarat att varvtalsstyra så noggrant fanns inte att tillgå (vidareutvecklad från i-Miev sägs det ju, vet inte om det är helt sant).

Om den hade haft komfort och ljudnivå som en europeisk bil hade den krossat allt tror jag, eftersom det på papperet är väldigt mycket bil för pengarna. En mediumstor SUV med lägre prislapp än en passat gte och mycket lägre än Volvo v60, lågt förmånsvärde och japansk kvalité!

Har ännu inte träffat en ägare som säjer att denne är nöjd med bilen, men det kan ju vara den svenska attityden i och för sig...



Mycket bra sammanfattning, men jag tror att dom flesta som precis går från en fossilbil till en PHEV är väldigt nöjda i början. Det är efter en stund som man blir besviken över att motorn hoppar in i tid och otid, jag och förmodligen flera med mig vill ha mera eldrift. Dom nyare har prioriterad eldrift samt är märkbart tystare. Men det går att bygga om dom gamla så att dom går mycket mer och längre på el, inget vi gjorde dock.Den enda ombyggnationen jag lät göra var att sätta i motor och kupé värmare, absolut ingenting jag ångrade.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Joel80
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 november 2015
Inlägg: 190
Ort: Gävle

InläggPostat: 2018-05-15 06:08:16    Rubrik: Svara med citat

Vill man ha en bra AWD hybrid tycker jag man kan kolla på Volvo V60.
Upp till ttag på ca 140hk är fyrhjulsdriften helt jämnt fördelad på hjulparen. (Gasar man mer driver fram mer då dieselmotorn har mer kraft.)

Att köra släp och husvagn funkar utmärkt. Älskar att kunna glida in på campingar på el, och att "dragläget" har fullt vridmoment hjälper väldigt bra om man ska göra små justeringar och vill kunna köra cm för cm.

Nackdelen är att när det är halt och man kör så fyrhjulsdriften är igång märker man det nästan inte före man ska bromsa.. Rolling Eyes
Wink
_________________
Kör: V60 D5 TE -16 Summum, Driver support
Snart: Nissan Leaf 40kwh
Samt via jobbet: E-NV200 -16 24kwh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knostar
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 maj 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-05-16 17:54:21    Rubrik: Svara med citat

Imorgon åkter jag och frugan och provkör en outlander 2014 samt en 2016. Kan komma med mina intryck då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-16 19:44:43    Rubrik: Svara med citat

Knostar skrev:
Imorgon åkter jag och frugan och provkör en outlander 2014 samt en 2016. Kan komma med mina intryck då.
. Prova accelerationen utan att bensinmotorn hoppar igång, trycker ni den räcker så är en PHEV en trevlig bil som får dra 1600kg
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knostar
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 maj 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-05-17 13:27:59    Rubrik: Svara med citat

Har nu kört en Outlander 2016 samt en 2014 direkt efter.

2016, city paket (lägsta utrustningsnivå)
Tyvärr var inte bilen laddad och det hördes när säljaren rullade fram den. Bensinmotorn lät en del utanför men knappt alls inuti bilen. Sätena i skinn var väldigt sköna men saknade att manövrera dem elektriskt. Även vägljudet var oerhört lågt.
Testade att köra den i charge och sedan Save. Efter ett tag så hade vi fått upp laddningen till kanske 10%. Var dock svårt att se räckvidd i displayen men det går säkert?
Trevlig lättkörd bil som vi båda gillade. Info skärmen var i enklaste laget. Var nästan bara radio och lite inställningar samt telefon man kunde pillra med.

2014, business nav paket.
Bilen var full laddad och redo att köra. Denna hade en mer avancerad info skärm med navigator men satte mig inte i de funktionerna. Även stolarna i helskin var sköna och elmanövrerade. Vi märkte dock att den lät mer trots att den gick på el. Mer vindljud och vägljud men mycket tystare än vår Forester så klart. Körde utan radio och hörde då ett missljud som kom då och då. Stålborste mot metall typ. Trodde först det var bromsarna men kom även vid gaspådrag. Denna var också mer repad.
Själva körningen kändes som en nedgradering från 2016. Svårt att sätta foten på exakt vad som var fel men 2016 kändes mer responsiv på allt. Gillade utrustningen men inte körningen. Så det blir nedslag på denna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1945
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2018-05-17 16:52:30    Rubrik: Svara med citat

Knostar skrev:
Har nu kört en Outlander 2016 samt en 2014 direkt efter.

2016, city paket (lägsta utrustningsnivå)
Tyvärr var inte bilen laddad och det hördes när säljaren rullade fram den. Bensinmotorn lät en del utanför men knappt alls inuti bilen. Sätena i skinn var väldigt sköna men saknade att manövrera dem elektriskt. Även vägljudet var oerhört lågt.


Jaha, det var ju spännande - du noterade inte vad det satt för däck på bilarna? Kanske man ska ge outlander 2016 en chans till då? Den jag körde var en 2015 men jag har hört olika bud om ljudnivån i '16 och tolkat det som att den är bullrig, den med.
_________________
Outlander PHEV -17
Tidigare Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knostar
Nyfiken


Registreringsdatum: 13 maj 2018
Inlägg: 7

InläggPostat: 2018-05-18 14:07:47    Rubrik: Svara med citat

tor.ake skrev:
Knostar skrev:
Har nu kört en Outlander 2016 samt en 2014 direkt efter.

2016, city paket (lägsta utrustningsnivå)
Tyvärr var inte bilen laddad och det hördes när säljaren rullade fram den. Bensinmotorn lät en del utanför men knappt alls inuti bilen. Sätena i skinn var väldigt sköna men saknade att manövrera dem elektriskt. Även vägljudet var oerhört lågt.


Jaha, det var ju spännande - du noterade inte vad det satt för däck på bilarna? Kanske man ska ge outlander 2016 en chans till då? Den jag körde var en 2015 men jag har hört olika bud om ljudnivån i '16 och tolkat det som att den är bullrig, den med.


Vet inte vad det var för däck. Sen bullernivån är objektiv. Vi kom från en väldigt bullrig bil så denna upplevdes som nästan ljudlös. Dock var det mer vind och vägljud på 2014.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1482
Ort: Örebro

InläggPostat: 2018-05-18 14:57:44    Rubrik: Svara med citat

Jag vill slå ett slag för BMW i3, den är allt som PHEV inte är och hela familjen älskar den (precis tvärtom med PHEV). Vad gäller fyrhjulsdrift så tar sig i3 fram överallt, ingen skillnad mot PHEV. Jag saknar dock möjligheten till drag väldigt mycket.
_________________
Model S
BMW i3
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.