Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2018-11-30 11:36:18 Rubrik: |
|
|
Nu har Frida svarat. Hon har haft influensa, därav dröjsmålet. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Beetleboy1963 Forumstammis
Registreringsdatum: 18 juni 2015 Inlägg: 319 Ort: Falköping
|
Postat: 2018-11-30 11:37:14 Rubrik: |
|
|
elfi skrev: | Beetleboy1963 skrev: | elfi skrev: |
Tyvärr kör Kia ”svår att få” spelet, dem räknar med att inkassera Svensk bonus-malus och sedan exportera bilar till Norge utan VAT, som skulle motsvara märkets uppgång och inkasso ca. 160’ per bil och om man multiplicerar ca. 7800ex lovade till Sverige ggr 160` då snackar man miljard i vinst...
|
Hur menar du nu? Att de ska exportera bilarna ala Nissan? Då behövs väl en massiv leasinkampanj och nån sådan har i alla fall jag inte sett. Eller hur ska de 7800 bilarna komma till Norge? |
som alla Leafs som var i carsharing i Polen samt Baltikum original Sålda i SWE sedan reexporterade... som alla Ioniq som rullar i Norge, supermiljöbils inkasserade i SWE... som alla Soul från Tyskland sålda sedan i Norge... har man fiktiv företag som tar över, inkasserar, säljer vidare... Vups klart  |
Tänker du att Kia inte säljer några bilar till riktiga kunder utan till ett bulvanföretag som parkerar bilarna tills miljöpremien betalats ut? Och sedan kränger dem till Norge?
Upplägget hos t ex Nissan har väl varit att man via Santander leasar ut bilen här, får in runda slängar 100 tkr på två år på månadsavgiften + miljöpremie 40-60 tkr och sedan säljer av bilen. Men det bygger ju på att Santander köpt bilen och leasat ut den. Inte att den är såld direkt till privatperson. _________________ Nutid: Kia e-Niro
Förut: BMW i3 60Ah 2016, Nissan Leaf 24 kWh 2015
Fossilt: VW 1200 typ-1 1963
Bygger: Eldriven ATV
Övrigt: 6,4 kW solceller
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsA Forumstammis
Registreringsdatum: 08 februari 2016 Inlägg: 408 Ort: Rögla
|
Postat: 2018-11-30 13:33:14 Rubrik: |
|
|
Tydligen inga rabatter och inte ens företags rabatter. Advance plus som gällde och inte säkert att beställd färg finns tillgänglig första kvartalet 2019. Har Kim Jong-Un styrt leveranserna, känns som när östtyska vänner berättade om den röda Vaz Ladan de drömt om men vid leverans kunde de endast välja mellan tusentals vita.
Blir ingen eNiro för mig just nu. _________________ Leaf LE40 -18
Hyundai Ioniq ev -19
Solel 5,4 kW & batt. 6 kWh
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Leaf Elbilsguru

Registreringsdatum: 13 januari 2012 Inlägg: 1659
|
Postat: 2018-11-30 15:15:07 Rubrik: |
|
|
Kia Sverige lämnar inga rabatter men givetvis kan bilfirman lämna rabatt även om det inte blir så mycket då dom ändå får sälja den.
Så dom lämnar nog rabatt till kunder dom tror kan återkomma som köpare.
Trogna kunder är mycket värt i längden. _________________ Model 3
Köpa Tesla med 1500km gratis supercharging?
https://ts.la/magnus93984
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-11-30 23:02:44 Rubrik: |
|
|
Leaf skrev: | Kia Sverige lämnar inga rabatter men givetvis kan bilfirman lämna rabatt även om det inte blir så mycket då dom ändå får sälja den.
Så dom lämnar nog rabatt till kunder dom tror kan återkomma som köpare.
Trogna kunder är mycket värt i längden. |
Du har köpt Soul EV, hur mycket mer kostar 30kwh batteri? Soul EV för 316’kr mot E-Niro 429’kr, 113 lax extra... skulle du kunna tänka dig slå till och ta hem E-Niro?
Det blir mycket intressant att följa elbil marknad utvecklingen, jag personligen är mycket pesimistisk att revolution är på G, siffror och logik är inte överens... jag har sett liknande tidigare och det var samma resultat hela tiden...  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2018-12-01 06:58:45 Rubrik: |
|
|
Ja, de är klart att just nu är det säljarensmarknad, ovanligt i bilindustrin, men det kommer ju en tid då Tesla och Kineser kommer kunna överfylla marknaden och då kommer priserna att hamna på en helt annan nivå.
Tycker ändå att 430kkr är hyggligt bra för en bil som funkar för en familj. Hade den haft dragkrok, med dragvikt, så hade valet varit givet.
Att det bara finns förproducerat bilar att välja på är ju ett ganska litet problem då valmöjligheterna ändå är ganska begränsade. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
MH Forumstammis
Registreringsdatum: 14 juni 2017 Inlägg: 595
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
LarsL Elbilsguru

Registreringsdatum: 11 november 2014 Inlägg: 1782
|
Postat: 2018-12-01 19:35:50 Rubrik: |
|
|
Testade idag e-Niro med hela familjen och den är betydligt trängre i baksätet än Leaf som vi ha4 idag.
Bagaget är visserligen större så det är ju positivt. _________________ Nissan Leaf 30 kWh.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Djaccess Nyfiken
Registreringsdatum: 27 november 2018 Inlägg: 8 Ort: Västerås
|
Postat: 2018-12-04 18:43:13 Rubrik: |
|
|
Har också hört pratas om det så man hoppas ju. Har du någon säker källa? Jag har mailat Kia som säger att " tyvär inte som det ser ut för tillfället". För mig räcker en låg dragvikt. Men vill ha klart på att det blir av innan jag beställer nåt.
quote="LarsL"]Första batchen kommer inte vara typad för dragkrok, men sedan ska det komma... fast risken är att vikten blir ytterst begränsad, typ samma som för e-NV200.[/quote]
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-12-07 23:16:04 Rubrik: |
|
|
KiaBjörn har testat E-Niro;
https://youtu.be/RjFE1mNtUcc
Om jag skulle gissa tidigare då skulle jag tycka att ljudnivå i E-Niro suger riktig mycket som i Ioniq och det visar sig rätt... nästa är radar i vinter kalla väder, samma som med hybriden inte så perfekt... Koreanska batterier har bra recept men dem är bättre i värme än i kyla... vinter förbrukning är OK, ej imponerande, det som imponerar är drivlina och lätt rullande som placerar Hyundai/Kia före konkurenterna... bra recept men inte perfekt, efter lång diskussion med min Kia återförsäljare avslöjar dem att drag kommer i slutet av nästa år med blygg 5-600kg, App osäkert, förmodligen 2020, försäljning blomstrar, skriver man idag kontrakt kanske kommer leverans snabbaste oktober 2019, men hon är ganska osäkert och säger att bilar tar slut omgående... färg och utrustning kombination kommer slumpmässigt
Demo bilen är förbokad nästa 2 veckor och dem lånar helst inte längre än 30-60 minuter max...  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
AS1 Elbilsguru
Registreringsdatum: 25 juli 2011 Inlägg: 1484 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-12-08 16:58:28 Rubrik: |
|
|
elfi skrev: | KiaBjörn har testat E-Niro;
https://youtu.be/RjFE1mNtUcc
Om jag skulle gissa tidigare då skulle jag tycka att ljudnivå i E-Niro suger riktig mycket som i Ioniq och det visar sig rätt... nästa är radar i vinter kalla väder, samma som med hybriden inte så perfekt... Koreanska batterier har bra recept men dem är bättre i värme än i kyla... vinter förbrukning är OK, ej imponerande, det som imponerar är drivlina och lätt rullande som placerar Hyundai/Kia före konkurenterna... bra recept men inte perfekt, efter lång diskussion med min Kia återförsäljare avslöjar dem att drag kommer i slutet av nästa år med blygg 5-600kg, App osäkert, förmodligen 2020, försäljning blomstrar, skriver man idag kontrakt kanske kommer leverans snabbaste oktober 2019, men hon är ganska osäkert och säger att bilar tar slut omgående... färg och utrustning kombination kommer slumpmässigt
Demo bilen är förbokad nästa 2 veckor och dem lånar helst inte längre än 30-60 minuter max...  |
Det är ju lång tid mot hur det var när Tesla introducerades, flyg ner till Köpenhamn och information och mingel sedan 10 minuters körning med informatör i bilen. _________________ Model S
BMW i3
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Latt Passiv
Registreringsdatum: 29 oktober 2018 Inlägg: 2 Ort: TRELLEBORG
|
Postat: 2018-12-13 07:46:36 Rubrik: |
|
|
Jag tycker Hedin verkar vara duktiga med att reklamera för den. Men det är dock mest på sociala medier så som Facebook och Instagram.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
wizbuilder Nyfiken
Registreringsdatum: 20 november 2015 Inlägg: 10 Ort: Älvsjö
|
Postat: 2018-12-13 08:13:57 Rubrik: |
|
|
Än så länge nöjer de sig säkert med att synas i "billiga" (?) kanaler samt allt gratisreklam de får överallt tack vare provkörningar och pressreleaser som leder till artiklar? Även om det inte är Teslanivå så klart. _________________ Kia Soul EV -19
Tidigare Outlander PHEV med som mest drygt 500 mil mellan två tankningar.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
K.Ekwall Aktiv
Registreringsdatum: 18 juli 2017 Inlägg: 61
|
Postat: 2018-12-13 15:03:36 Rubrik: Snabbladda |
|
|
Hej
Någon som vet hur det ser ut med snabbladdning av Niro? Hur lång tid tar det att ladda 80% när man är ute på långtur?
Tacksam för svar
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Mksen Elektrisk
Registreringsdatum: 05 oktober 2017 Inlägg: 199 Ort: Töreboda
|
Postat: 2018-12-13 16:43:12 Rubrik: |
|
|
beror på om batteriet är kallt eller varmt, samt om du har tillgång till 50kw laddare eller 100kw laddare _________________ Nissan Leaf 2018 40Kw
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Krille84 Aktiv
Registreringsdatum: 27 november 2017 Inlägg: 40
|
Postat: 2018-12-13 17:44:12 Rubrik: Re: Snabbladda |
|
|
K.Ekwall skrev: | Hej
Någon som vet hur det ser ut med snabbladdning av Niro? Hur lång tid tar det att ladda 80% när man är ute på långtur?
Tacksam för svar |
Det tar 54 min med 100kw-laddare. Dessa är dock ganska sällsynta i Sverige än så länge, så du får nog räkna med ca 1,5 timme.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Henke2 Elbilsguru

Registreringsdatum: 21 oktober 2013 Inlägg: 3204 Ort: Ljungby
|
Postat: 2018-12-13 20:34:26 Rubrik: |
|
|
Skulle väl komma ett test från Haparanda till Ystad. Där kan man ju se hur det funkar i praktiken. 54min till 80% är bara reklam. _________________ http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-12-14 07:31:03 Rubrik: |
|
|
Henke2 skrev: | Skulle väl komma ett test från Haparanda till Ystad. Där kan man ju se hur det funkar i praktiken. 54min till 80% är bara reklam. |
Det är massa faktorer, batteri temperatur, tillgänglig spänning/ström från laddaren, resistans i kabel samt 62196 DC kontakten, urladdning nivå i E-Niro… osv.
Variation i stor utsträckning kan uppstå…
Björn kommenterar också: https://youtu.be/9hzt0COEmL0 _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
elfi Elbilsguru

Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inlägg: 2688 Ort: Örebro
|
Postat: 2018-12-23 09:30:49 Rubrik: |
|
|
Jag har provkört E-Niro:
http://ackumulator.blogspot.com/2018/12/jag-har-provkort-kia-e-niro.html
Räckvidd imponerar, resten är så där... sitt position är värre än i Leaf... buller på Närke asfalt med Michelin X-ice i mina tinnitus skadade öron låter mer än i hybriden och typ samma nivå som Ioniq EV, stundtals 75dB... service intervall är 1500mil
Plus att snabbladdarna av starkare kaliber kanske kommer 2019, och 50kW laddare trycker 43kW bara... ingen App, timer värme bara om inkopplad, drag kanske i framtiden...
Det tickar inte tillräcklig många av mina boxar för att man skulle betala 430'kr, det bittra sanningen är att 480'kr modell kanske kommer med App, men 430' kr modellen sägs ha manuell stol som bygger inte i höjden och man kan sänka tillräcklig för att inte sitta som i lastbilen...
Jag kanske låter som gnäll-Pelle men Kia/Hyundai har stressad E-Niro och Kona demo bilar och produktion start för att skörda så mycket eftersom det finns inget så bra på papper, men i verkligheten är det mycket dyr kompromiss... skjut inte brev bäraren, det är bara min personlig åsikt och många säkert tycker annorlunda  _________________ ZOE ZE40 & Blackie 30kW
It’s just me myself and I
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|