Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Undvika 100 % laddning maxar batterilivslängd

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 991
Ort: Gbg

InläggPostat: 2018-04-27 22:22:05    Rubrik: Undvika 100 % laddning maxar batterilivslängd Svara med citat

Intressant om batteriers livslängd beroende på laddningsgrad, skiljer oerhört i livslängd mellan 100% och 80% laddcykel, ska i princip alltid undvika ladda mer än 80%, och batterierna håller så minst 3 gånger så många cykler !
https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-04-27 22:41:42    Rubrik: Svara med citat

Japp, så är det. Men att ladda till 100% precis inför t.ex. en långresa någon gång ibland har obetydlig påverkan i det långa loppet.

http://elbil.forum24.se/elbil-about7400.html&highlight=
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1588

InläggPostat: 2018-04-28 06:11:00    Rubrik: Re: Undvika 100 % laddning maxar batterilivslängd Svara med citat

Anders skrev:
Intressant om batteriers livslängd beroende på laddningsgrad, skiljer oerhört i livslängd mellan 100% och 80% laddcykel, ska i princip alltid undvika ladda mer än 80%, och batterierna håller så minst 3 gånger så många cykler !
https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/


Men grafen visar 4,2 volt som full laddning. De flesta elbilar har ca 4,1 volt vid full laddning ( grön kurva )
Då blir skillnaden inte så stor.
Men som sagt det är förvaring med högt soc som inte är så bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LarsL
Elbilsguru


Registreringsdatum: 11 november 2014
Inlägg: 1782

InläggPostat: 2018-04-28 06:54:46    Rubrik: Svara med citat

Svårt att få till i Leafen, de nya bilarna går inte ens att ställa ner till 80%. Sen är ju inte 100% på mätaren riktigt 100% så klart.

Tesla är lurigare eftersom den ger full tillgång till batteriet, under ansvar.
_________________
Nissan Leaf 30 kWh.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knabb
Forumstammis


Registreringsdatum: 20 maj 2016
Inlägg: 267
Ort: Blentarp

InläggPostat: 2018-04-28 07:22:03    Rubrik: Svara med citat

Det som stör mig mest är att man som privat person inte får vettiga svar av tillverkarna, de kan fan inte ens klämma ur sig exakt kwh i batteriet och hur svårt kan det vara att skriva en liten enkel kod för att välja vid vilken procent den ska sluta ladda?

Tror det är viktigt att vi som konsumenter verkligen ligger på tillverkarna.
_________________
Ampera
Esho pluto
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2018-04-28 10:47:30    Rubrik: Svara med citat

Batterier är komplexa. Mycket kemi inblandat. Och de åldras under användning. Varje cell har ett unikt utgångsläge, och en unik historia. Vilket i sin tur gör att förhållandet mellan spänning och SOC är unikt för varje cell. Så det är inte trivialt att beräkna en korrekt siffra på SOC på ett batteripack med hundra celler i serie, och kanske 7000 totalt. Lägg där till att cellerna ute i hörnen av lådan generellt har lägre temp, och cellerna i centrum högre. Detta gäller speciellt passivt kylda pack (Leaf, mfl) där det lätt kan skilja 10 grader. Kallare celler har lägre tillgänglig energi. Lägg också på att temperatur och användning påverkar cellens verkningsgrad, samt självurladdning som ändrar balansering. D.v.s även detta gör att cellerna får olika spänning/SOC och tillgänglig energi.

Så angående energin i batteriet är det olika i varje bil, då det skiljer lite olika mellan varje cell vid tillverkning, och sedan beror på historiken/åldring. Men visst borde de kunna ange en ungefärlig siffra.

Angående att kunna välja målvärde för laddning i en meny tycker jag också att det borde finnas som standard i varje bil. Men SOC kommer aldrig vara en exakt vetenskap. En laddning till 80% kanske i verkligheten bara gav 75%. Medan nästa vecka 85%. Jag kan ju med lite information från "insidan" säga att en noggrannhet på +/- 5% är ganska svårt att garantera med tanke på alla variabler inblandat. Speciellt när batteriet använts i några år.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om elfordon Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.32 sekunder att ladda.